Dynamiske hjemmeside ?
Fra : Sasha

Dato : 13-04-04 09:37

Hi.

Jeg er nye begynder i web-design, jeg har lavede min home page, hvor alle
kan skrive besked til mig.

Jeg ville spørge om det er muligt eller hvordan kan jeg tage det indtastede
besked fra besøgende og lave det til en nye html side, så hver gang der
skrives en besked generes der en nye html side.

Hvad for en script / sprog kan jeg bruge til at lave sådan noget?

Sasha

Fra : Lars Raaby

Dato : 13-04-04 10:01

Sasha skrev bl.a.:
> [...]
> nye html side.
> Hvad for en script / sprog kan jeg bruge til at lave sådan
PHP eller ASP
spørg i PHP eller ASP gruppen

--
Min kone synes jeg er alt for nysgerrig - Eller det er i hvert
fald hvad hun skriver i sin dagbog.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-04-04 10:02

Sasha skrev:

> Jeg ville spørge om det er muligt eller hvordan kan jeg tage
> det indtastede besked fra besøgende og lave det til en nye
> html side, så hver gang der skrives en besked generes der en
> nye html side.

Det kræver et serversidescript og evt. en database. De mest
benyttede serversidescripts er asp og php. I første omgang skal du
finde ud af hvad du har adgang til. Det bør fremgå af papirene til
dit webhotel, men ellers kan du tjekke med folkene bag webhotellet.

Hvis du kun har adgang til ét af sprogene, er valget ret let. Har
du adgang til begge, er der flere ting der kan spille ind på
valget. Begge sprog findes til såvel windowsservere som unix/linux-
servere, men asp er "født" til windows og php er (hvis jeg ikke
tager fejl) "født" til unix/linux. Det betyder at asp kan have en
lille fordel på windowsmaskiner - og php har tilsvarende en fordel
på unixmaskiner.

Hvis du har arbejdet med vbscript eller vba (makrosproget i
Officepakken fra Microsoft), vil der være mange ting i asp der er
lette at gå til. PHP kender jeg ikke det store til, men det skulle
ikke være svært at starte med.

Du kan se en introduktion til asp her:
<http://html.dk/tutorials/asp/>.

Siden herunder forklarer lidt om hvad php er:
<http://www.webcafe.dk/artikler/php/introduktion/>

(NB: Besked til php-folket - der er bøvl med <http://php-faq.dk/>)
--
Jens Gyldenkærne Clausen