xhtml og css
Fra : Rune Thougaard Krist~

Dato : 10-04-04 10:02

jeg vil validere alle mine sider i rigtig xhtml og css, og før i stden har
jeg skrevet på alle mine tabeller:

hvordan skal jeg skrive lave det i CSS?

Noget helt andet. Skal man helt undgå at bruge tabeller og så bare lave
positionering af elementerne i CSS'en.

Mvh. Rune Thougaard
--
www.rtk-design.dk

Fra : Per Rasmussen

Dato : 10-04-04 12:11

Rune Thougaard Kristensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> hvordan skal jeg skrive lave det i CSS?
>
> Noget helt andet. Skal man helt undgå at bruge tabeller og så bare lave

Du sætter:
td (border: none;)

ind i css´en
Jeg kan ikke lige huske om du skal skrive none 4 gange.

Men hvis du kan lave det f.eks. i bokse så lav det uden tabeller.

PerR

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-04-04 14:35

Rune Thougaard Kristensen wrote:
> jeg vil validere alle mine sider i rigtig xhtml og css, og før i
> stden har jeg skrevet på alle mine tabeller:

> hvordan skal jeg skrive lave det i CSS?

table{
bordercollapse:collapse; /*erstatter cellspacing*/
border:0 /*erstatter border*/
}
td{
padding:0 /*erstatter cellpadding*/
}

> Noget helt andet. Skal man helt undgå at bruge tabeller og så bare
> lave positionering af elementerne i CSS'en.

Tabeller er beregnet til 'tabulære data', dvs. informationer, som det også
vil være naturligt at ordne i et skema, hvis du skulle lave det på papir.
Sidedesign i tabel bør erstattes af div og css.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-04-04 14:49

"Erik Ginnerskov" <egin@spam.invalid> skrev :

>border:0 /*erstatter border*/

Bør man ikke bruge border: none, når man anvender kortformen?

Og kun, hvis man anvender border-width, så bruge border-width: 0?

Godt nok en petitesse og det virker godt nok med border: 0.

--
Knud

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-04-04 15:08

Erik Ginnerskov escribió / skrev

> bordercollapse:collapse; /*erstatter cellspacing*/

Jeg ved det er flueknepperi, men den erstatter jo cellspacing="0", men
hvis man har cellspacing="10", hvad kan man så bruge?

--
Publica fotos de tu Cine en Casa en
http://www.intercambiodvd.com/CineEnCasa

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-04-04 15:23

Lars Hoffmann wrote:
> Erik Ginnerskov escribió / skrev

> Jeg ved det er flueknepperi, men den erstatter jo cellspacing="0", men
> hvis man har cellspacing="10", hvad kan man så bruge?

Så undlader du linjen med collapse og indsætter i stedet dette:

cellspacing:10px;

Men det forstår M$IE ikke en dyt af

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-04-04 15:48

"Erik Ginnerskov" <egin@spam.invalid> skrev :

>Så undlader du linjen med collapse og indsætter i stedet dette:
>
>cellspacing:10px;

cellspacing eksisterer ikke i css.
--
Knud

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-04-04 15:27

Lars Hoffmann <lars@intercambiodvd.com> skrev :

>Jeg ved det er flueknepperi, men den erstatter jo cellspacing="0", men
>hvis man har cellspacing="10", hvad kan man så bruge?

border-spacing: 10px

Er ikke understøttet i IE.
--
Knud

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 10-04-04 18:59

Knud Gert Ellentoft escribió / skrev

> Er ikke understøttet i IE.

Skal vi aldrig have sat en standard her i gruppen der siger at løsniger
der ikke virker i IE desværre ikke er praktisk anvendelige og derfor
ikke kan kaldes løsninger?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-04-04 22:02

Lars Hoffmann skrev:

> Jeg ved det er flueknepperi, men den erstatter jo
> cellspacing="0"

Præcis.

> , men hvis man har cellspacing="10", hvad kan man så bruge?

cellspacing="10" !

Både cellpadding, cellspacing og border er tilladt i strict
(html/xhtml). Selv om nogle af dem kan erstattes med css-kode, er
der altså ikke noget formelt galt i at bruge dem - også i XHTML
Strict.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-04-04 22:05

Lars Hoffmann skrev:

> Skal vi aldrig have sat en standard her i gruppen der siger at
> løsniger der ikke virker i IE desværre ikke er praktisk
> anvendelige

Enig.

> og derfor ikke kan kaldes løsninger?

Uenig. Nogle ting kan kun løses med kode der ikke virker i IE, og i
andre tilfælde skal der klistres en del ekstrakode på før IE kommer
med. Det ændrer i mine øjne ikke på at der er tale om løsninger til
et problem.

Men man bør altid angive hvis en løsning ikke virker i IE (lige som
det også er en god ide at angive hvis en løsning ikke virker i en
anden browser, eller hvis en løsning fx kun virker i IE).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Rune Thougaard Krist~

Dato : 11-04-04 00:01

> table{
> bordercollapse:collapse; /*erstatter cellspacing*/
> [...]

Hvad så hvis jeg skal have 2 bokse ved siden af hinanden, de skal hver være
50% brede, de må endelig ikke have en fast brede da de skal kunne blive
mindre og større alt efter ens skærm opløsning.

mvh. Rune Thougaard

Fra : Lobais

Dato : 11-04-04 12:14

Sat, 10 Apr 2004 11:02:05 +0200. skrev Rune Thougaard Kristensen:

> hvordan skal jeg skrive lave det i CSS?

   table { margin: 0; padding: 0; border: none; }
   td { margin: 0; padding: 0; border: none; }

--
Thomas
- "Videnskab uden religion er lam,

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 11-04-04 18:05

Lobais <thomas@ahle.dk> wrote in news:pan.2004.04.11.11.14.07.773869
@ahle.dk:

> table { margin: 0; padding: 0; border: none; }
> td { margin: 0; padding: 0; border: none; }

Eller den korte måde:

table, th, td { margin: 0; padding: 0; border: none; }

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>