xhtml 1.0 ??
Fra : Rune Thougaard Krist~

Dato : 09-04-04 23:19

Jeg har lige besluttet at jeg fre over vil lave alle mine hjemmesider i
xhtml hvilket er det eneste rigtige at gøre men, hvad i alt verden er der
galt her?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 09-04-04 23:22

"Rune Thougaard Kristensen" <spam@rtk-design.dk> skrev :

>Jeg har lige besluttet at jeg fre over vil lave alle mine hjemmesider i
>xhtml hvilket er det eneste rigtige at gøre men, hvad i alt verden er der
>galt her?

Hvem - hvad - hvor?
--
Knud

Fra : Rune Thougaard Krist~

Dato : 09-04-04 23:36

> Hvem - hvad - hvor?

Ja, ked af det håbede ikke på så hurtig tilbage melding, den blev sendt
afsted alt alt for hurtigt.

1. Kan man downloade en xhtml validator så jeg slipper for at checke det
online
2.
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.rtk-design.dk&doctype=XHTML+Basic+1.0&charset=iso-8859-1+%28Western+Europe%29
hvad er der galt her?
kommer lige en stump af koden:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"DTD/xhtml1-strict.dtd">
<head>
<title>R T K - D E S I G N . D K</title>
<?xml-stylesheet type="text/css" href="style.css"?>
</head>

cellspacing="0">
cellpadding="0" cellspacing="0">
border-color: #000000"><table width="100%" border="0" cellspacing="0"
cellpadding="5">

men det ser ud til at den kun checker disse 3 linier:

1: <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML Basic 1.0//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml-basic/xhtml-basic10.dtd">
2: <br />
3: <b>Parse error</b>: parse error in

Mvh. Rune Thougaard

Fra : Mads Graugaard Hanse~

Dato : 10-04-04 00:06

Rune Thougaard Kristensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> afsted alt alt for hurtigt.
>
> 1. Kan man downloade en xhtml validator så jeg slipper for at checke det

[....]

> men det ser ud til at den kun checker disse 3 linier:
>
> 1: <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML Basic 1.0//EN"
> [...]

Ja.. den vil gi dig en parse error fordi XML deklarationen gør brug af det samme som PHP's script engine.

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>

når du bruger php skal du lave noget ala..

<? echo '<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>' ?>

(hæng mig ikke op på formatet, er ASP'er ikke php'er )

Men sagen er den, at du skal udskrive den linie med php's echo funktion.

Så kan du så prøve igen

/Mads

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-04-04 00:15

"Rune Thougaard Kristensen" <spam@rtk-design.dk> skrev :

>1. Kan man downloade en xhtml validator så jeg slipper for at checke det
>online

Kender ikke nogen.

>2.
>http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.rtk-design.dk&doctype=XHTML+Basic+1.0&charset=iso-8859-1+%28Western+Europe%29
>hvad er der galt her?

Meget.

I strict xhtml, skal al fomatering være med css, dvs. at du
f.eks. ikke kan bruge

Du skal angive baggrundsfarven med css og det samme selvvfølgelig
i tabeller.

Alle tags skal afsluttes.

Lad være med at bruge xmlerklæringer, dem kan du alligevel ikke
bruge til noget fornuftigt.

Dvs. slet den øverste
<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
Slet også <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"
xml:lang="da">

Link til cssark, angiv det med
<link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css">

> [...]
>cellpadding="5">
>
>men det ser ud til at den kun checker disse 3 linier:

charset=ISO-8859-1" />

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 10-04-04 08:19

Knud Gert Ellentoft <ellentoft@mail.tele.invalid> wrote in

> Slet også <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"
> xml:lang="da">

Nej! Den skal sgu ikke slettes! Du laver da heller ikke et html 4 dokument
uden et <html>-tag.

> Link til cssark, angiv det med
> <link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css">

Skal være: <link rel="stylesheet" href="style.css" type="text/css" />

--
Personal: <http://www.solitude.dk>
File Thingie - PHP File Manager <http://www.solitude.dk/filethingie/>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-04-04 09:33

Andreas Haugstrup Pedersen skrev:

> Nej! Den skal sgu ikke slettes! Du laver da heller ikke et
> html 4 dokument uden et <html>-tag.

Mon ikke Knud ville nøjes med <html> (og altså blot slette
parametrene xmlns og xml:lang).

Html-elementet skal naturligvis være der - men parametrene er ikke
obligatoriske.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-04-04 10:30

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev :

>Mon ikke Knud ville nøjes med <html> (og altså blot slette
>parametrene xmlns og xml:lang).

Naturligvis.
--
Knud

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 10-04-04 10:46

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote in

> Mon ikke Knud ville nøjes med <html> (og altså blot slette
> parametrene xmlns og xml:lang).
>
> Html-elementet skal naturligvis være der - men parametrene er ikke
> obligatoriske.

xmlns *ER* obligatorisk!
"The root element of the document must contain an xmlns declaration for the
XHTML namespace [XMLNS]. The namespace for XHTML is defined to be
http://www.w3.org/1999/xhtml."
<http://www.w3.org/TR/xhtml1/#strict>

Det giver slet ingen mening at lave et xml-dokument til web uden at angive
et namespace!

At lade være med at angive et sprog er måske ikke påkrævet, men det er en
dårlig idé. Som også er vist ved at alle eksempler i xhtml 1.0
specifikationen inkluderer en sprogangivelse.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-04-04 11:10

Andreas Haugstrup Pedersen <usenet@solitude.dk> skrev :

>Det giver slet ingen mening at lave et xml-dokument til web uden at angive
>et namespace!

Og under punkt 5 på http://www.w3.org/TR/xhtml1/#strict :

»An XML declaration is not required in all XML documents; however
XHTML document authors are strongly encouraged to use XML
declarations in all their documents.«

Folk bruger jo ikke xml på deres sider, men bruger xhtlm fordi
det er smartet/,nyest/fremtidssikret.

Samtidig skal siderne jo være bagudkompatibelt med html.

Validatoren brokker sig heller ikke over manglende xml-erklæring.

Så medmindre man bruger et eller andet xml, så ...
--
Knud

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 10-04-04 11:20

> Og under punkt 5 på http://www.w3.org/TR/xhtml1/#strict :
>
>»An XML declaration is not required in all XML documents; however
> XHTML document authors are strongly encouraged to use XML
> declarations in all their documents.«

Vi snakker ikke om XML-deklareringen:
<?xml version... blablabla

men om angivelse xmlns på <html>-elementet:

XML-deklareringen er valgfri, men det er angivelsen af namespace så
sandelig ikke! Dit dokument er ikke lovligt xhtml 1.0 dokument hvis dit

Som jeg iøvrigt også skrev i mit sidste indlæg.

Dette her har intet med XML-deklareringen at gøre.

> Folk bruger jo ikke xml på deres sider, men bruger xhtlm fordi
> det er smartet/,nyest/fremtidssikret.

Xhtml *er* xml. Det er lige meget hvorfor folk bruger xhtml - fordi xhtml
*er* xml skal alle xhtml-dokumenter overholde de samme regler som xml-
dokumenter. Sådan er det bare.

> Samtidig skal siderne jo være bagudkompatibelt med html.

Det er i dette tilfælde ligegyldigt.

> Validatoren brokker sig heller ikke over manglende xml-erklæring.

Nu er det sjovt nok heller ikke xml-erklæringen jeg snakker om, men
angivelsen af namespace.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 10-04-04 11:36

Andreas Haugstrup Pedersen <usenet@solitude.dk> skrev :

>Nu er det sjovt nok heller ikke xml-erklæringen jeg snakker om, men
>angivelsen af namespace.

Vi er godt nok ude, hvor jeg ikke helt kan være med, så derfor
kan det godt være, at jeg vrøvler med nogle af udtrykkene.

Men en <head> som denne, validerer:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<head>
charset=ISO-8859-1" />
<title>Test</title>
</head>

Så hvorfor gør den det?
--
Knud

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 10-04-04 13:22

> Så hvorfor gør den det?

En fejl i validatoren. <html>-elementet skal se sådan ud:

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-04-04 18:24

> xmlns *ER* obligatorisk!

Det ser sørme sådan ud. Bare mærkeligt at validatoren ikke brokker
sig når xmlns mangler.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : from south

Dato : 09-04-04 23:33

Hej Rune
"Rune Thougaard Kristensen" <spam@rtk-design.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har lige besluttet at jeg fre over vil lave alle mine hjemmesider
> xhtml hvilket er det eneste rigtige at gøre men, hvad i alt verden er
der
> galt her?

Det er sengetid Rune. Mvh Knud