CSS: Et par problemer
Fra : Jens Dahlgaard

Dato : 07-04-04 14:12

Hej. Jeg har rodet med nogle problemer nogle timer i træk nu, og
kan ikke rigtig finde den rigtige løsning.

Problem 1:
Jeg kunne godt tænke med at opdele title1 i to (evt. som title1
og title2), så de får 50% hver vandret. Altså en slags kopi af
left- og rightmenu, bare de er lige under title.

Problem 2:
Jeg har indlagt et baggrundsbillede i left- og rightmenu, så jeg
får en streg lodret. Det virker fint, men sletter jeg så
height:100% i left- og rightmenu, går det helt i kage og strengen
bliver pludselig meget kort. Hvorfor?

Problem 3:
Jeg kan ikke få titlebottom1 helt op under content og left- og
rightmenu. Der er en slags margen / mellem. Hvorfor?

Takker

Hjemmeside:
www.jensdahlgaard.dk

body {
margin: 0;
padding: 20px;
font-family: verdana, arial, sans-serif;
font-size: 10px;
}
#title {
   height:50px;
   background-color:#C68D55;
   padding: 5px;
   border: 1px solid #000000;
}
#title1 {
   height:15px;
   background-color:#FFFFFF;
   padding: 5px;

   border-top-width: 0px;
   border-top-style: solid ;
   border-top-color: white;

   border-bottom-width: 1px;
   border-bottom-style: solid ;
   border-bottom-color: #000000;

   border-right-width: 1px;
   border-right-style: solid ;
   border-right-color: #000000;

   border-left-width: 1px;
   border-left-style: solid ;
   border-left-color: #000000;
}
#leftmenu {
   float:left;
   width:150px;
   height:100%;
   background: #FFFFFF url("streg.jpg") no-repeat fixed right top;
   padding:5px;
}
#rightmenu {
   float:right;
   width:150px;
   height:100%;
   background:#FFFFFF url("streg.jpg") no-repeat fixed left top;
   padding:5px;
}
#content {
   padding-top:5px;
   margin-left:160px;
   margin-right:160px;
   background-color:white;
}
#titlebottom1 {
   clear: both;
   height:20px;
   background-color:#000000;
   padding: 5px;
   border: 1px solid #000000;
}
#titlebottom {
   clear: both;
   height:20px;
   background-color:#C68D55;
   padding: 5px;
   border: 1px solid #000000;
}

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-04-04 14:35

Jens Dahlgaard skrev:

> Problem 1:
> Jeg kunne godt tænke med at opdele title1 i to (evt. som
> title1 og title2), så de får 50% hver vandret. Altså en slags
> kopi af left- og rightmenu, bare de er lige under title.

Kig på float eller position. Position er effektivt hvis du ved
præcis hvor meget plads dit element vil optage. Float er
umiddelbart at foretrække hvis der er variabelt indhold i boksen.

Vær opmærksom på at 50% + 50% ikke altid giver 100% i alle
browsere. Du kan evt. nøjes med at sætte 50% på det venstre
element, og så lade det højre element fylde resten ud.

> Problem 2:
> Jeg har indlagt et baggrundsbillede i left- og rightmenu, så
> jeg får en streg lodret. Det virker fint,

Nej. Stregen kan ses i IE, men ikke i Mozilla og Opera.

Hvis du skal lave en simpel streg, er det formentlig lettere med en
kant (border).

> Problem 3:
> Jeg kan ikke få titlebottom1 helt op under content og left- og
> rightmenu. Der er en slags margen / mellem. Hvorfor?

DOM Inspector er din ven.

I Mozilla består mellemrummet dels af 5px padding-top på
#titlebottom (dem har du selv defineret) og dels af 1em margin-top
på p-elementet (defineret i browserens standardopsætning).

NB: Du behøver ikke at gengive hele din css-fil her - den er
lettere at se på hjemmesiden.

NB2: Hvis du skriver & i stedet for & i teksten på din side,
vil man kunne validere css-koden direkte.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Dahlgaard

Dato : 07-04-04 16:58

> Nej. Stregen kan ses i IE, men ikke i Mozilla og Opera.
>
> Hvis du skal lave en simpel streg, er det formentlig lettere med
en
> kant (border).

Meget interessant at du skriver, at det er lettere at bruge border.
På det område har jeg fået 2 meldinger: 1) lav stregerne med
baggrundsbilled 2) lav det med border.

Mit problem med border (som jeg selv fortrækker) er, at det vises
ikke ens. Jeg har prøvet, på min hjemmeside, at lave border i både
left- og rightmenu, men når jeg så ser resultatet, vises borderne
flot på én af mine computere (IE6), men meget skidt på en anden af
mine computer (igen med IE6). I Netscape 7 vises det også dårligt,
hvilket betyder, at stregen er meget kort og den skulle jo gerne
være lang. Er det et problem at jeg har sat height til 100% i left-
og rightmenu? Jeg ved næsten ikke hvordan jeg ellers skulle gøre
det, da borderne uden 100% i height bliver meget kortet og ikke lige
lange i left- og rightmenu.

Kan du se mit problem?

Jens, www.jensdahlgaard.dk

Fra : //anne

Dato : 07-04-04 14:56

Jens Dahlgaard wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> Jeg kan ikke få titlebottom1 helt op under content og left- og
> rightmenu. Der er en slags margen / mellem. Hvorfor?

kunne du ikke ved de forskellige elementer skrive hvilke css-element
du har brugt, det ville gøre det lidt nemmere at forstå dit problem
f.eks.

//anne