CSS: Problem med margen
Fra : Jens Dahlgaard

Dato : 04-04-04 20:18

Jeg har et problem med mine margener. Jeg arbejder på siden
www.jensdahlgaard.dk og bruger i den forbindelse følgende CSS:

body {
   margin: 10px 10px 10px 10px;
   padding:0;
   font-family: verdana, arial, sans-serif;
   font-size:10px;
}
#title {
   position:absolute;
   left:0px;
   top:0px;
   width:100%;
   height: 75px;
   background-color:blue;
   padding: 5px 5px 5px 5px;
   border: 1px solid #000000;
}
#leftmenu {
   position:absolute;
   left:0px;
   top:75px;
   width:150px;
   height: 100%;
   background-color:#FFFFFF;
   padding: 5px 5px 5px 5px;

   border-top-width: 0px;
   border-top-style: solid ;
   border-top-color: white;

   border-bottom-width: 0px;
   border-bottom-style: solid ;
   border-bottom-color: #FFFFFF;

   border-right-width: 1px;
   border-right-style: solid ;
   border-right-color: #000000;

   border-left-width: 1px;
   border-left-style: solid ;
   border-left-color: #000000;
}
#rightmenu {
   position:absolute;
   right:0px;
   top:75px;
   width:150px;
   height: 100%;
   background-color:#FFFFFF;
   padding: 5px 5px 5px 5px;

   border-top-width: 0px;
   border-top-style: solid ;
   border-top-color: white;

   border-bottom-width: 0px;
   border-bottom-style: solid ;
   border-bottom-color: #FFFFFF;

   border-right-width: 1px;
   border-right-style: solid ;
   border-right-color: #000000;

   border-left-width: 1px;
   border-left-style: solid ;
   border-left-color: #000000;
}
#content {
   padding-top: 70px;
   margin-left:160px;
   margin-right:160px;
   background-color:white;
}

Mit problem er, at jeg meget gerne vil have en pæn margen rundt
om hele mit dokument. Jeg har derfor indsat i CSS body:
margin: 10px 10px 10px 10px;

Men som I nok kan se på hjemmesiden, bliver det ikke ligefrem det
resultat, jeg gerne vil have. Der laves kun en underlig margen
foroven i højre hjørne. Hvorfor???

Takker.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-04-04 20:36

Jens Dahlgaard wrote:

> body {
> margin: 10px 10px 10px 10px;
> padding:0;
> font-family: verdana, arial, sans-serif;
> font-size:10px;
> }
> #title {
> position:absolute;
> left:0px;
> top:0px;
> width:100%;
> height: 75px;
> background-color:blue;
> padding: 5px 5px 5px 5px;
> border: 1px solid #000000;
[klip en masse css]

> [...]
>
> Men som I nok kan se på hjemmesiden, bliver det ikke ligefrem det
> resultat, jeg gerne vil have. Der laves kun en underlig margen

Den vigtigste fejl er, at du indsætter #title absolut helt oppe i venstre
hjørne. Lav det om, så det harmonerer med den forventede hvide kant.

Det kan også i nogle browsere give problemer, at du har sat margin til 10 px
og padding til 0px i body.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Dahlgaard

Dato : 04-04-04 21:05

> [...]
> hjørne. Lav det om, så det harmonerer med den forventede hvide kant.
>
> Det kan også i nogle browsere give problemer, at du har sat margin til 10 px

Hej. Hvis jeg ikke skal skrive "absolut", hvad skal jeg så skrive?

Margin 10px og padding 0px i body, hvorfor er det ikke godt? Hvad skulle der
ellers stå?

Takker for venligheden

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-04-04 21:11

Jens Dahlgaard wrote:

> Hej. Hvis jeg ikke skal skrive "absolut", hvad skal jeg så skrive?
>
> Margin 10px og padding 0px i body, hvorfor er det ikke godt? Hvad
> skulle der ellers stå?

body {
margin: 10px;
padding:10px;
[...]

Prøv sådan.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Dahlgaard

Dato : 04-04-04 21:35

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> body {
> margin: 10px;
> padding:10px;
> font-family: verdana, arial, sans-serif;
> [...]

Det har jeg nu prøvet, men som du kan se på www.jensdahlgaard.dk, så er
der stadig ikke denne margen rundt om hele dokumentet. Derudover
"lapper" left- og rightmenu nu over title. Hhmmmm... Hvad så?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-04-04 23:20

Jens Dahlgaard wrote:

> [...]
> er der stadig ikke denne margen rundt om hele dokumentet. Derudover
> "lapper" left- og rightmenu nu over title. Hhmmmm... Hvad så?

float:left;
width:150px;
background-color:#FFFFFF;
padding: 5px;
}
#rightmenu {
float:right;
top:75px;
width:150px;
}

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Dahlgaard

Dato : 05-04-04 08:38

Snøft.... Det har jeg gjort, men nu er left- og rightmenu midt på
siden.... De skal jo hænge sammen med title foroven.... Hvad er det jeg
mangler? (www.jensdahlgaard.dk)

Fra : from south

Dato : 05-04-04 09:17

Hej Jens.
"Jens Dahlgaard" <jens@dahlgaard-dahlgaard.dk> skrev i en meddelelse
> Snøft.... Det har jeg gjort, men nu er left- og rightmenu midt på
> siden.... De skal jo hænge sammen med title foroven.... Hvad er det
jeg
> mangler? (www.jensdahlgaard.dk)

Hvis du skal videre, så skal du starte med at rette disse fejl
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.jensdahlgaard.dk%2F#line-5
Derefter skal du hele tiden rette de fejl som kommer, og de kommer når
man er ny med css. Hør så efter hvad Erik siger, og ret dig slavisk
efter det. Der går ikke mange timer så falder tiøren, og så kører det
bare derudaf, tro mig, det er sandt. Mvh Knud

Fra : Jens Dahlgaard

Dato : 05-04-04 16:59

Pyha... Jeg har lige brugt masser af tid på at rette fejlene, men jeg finder det
noget svært. Jeg synes jeg overholder reglerne mht. xhtml. Bl.a. kan jeg ikke
forstå hvorfor den brokker sig over head og body.

Er der ikke et godt sted, som forklarer xhtml helt igennem. Jeg synes ikke at
artiklerne her på sitet er dybe nok.

Takker.....

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-04-04 17:11

Jens Dahlgaard wrote:

> Er der ikke et godt sted, som forklarer xhtml helt igennem. Jeg synes
> ikke at artiklerne her på sitet er dybe nok.

Hvilket site? Jeg læser nyheder med Outlook Express via news.sunsite.dk. Der
er mange forskellige indgange til at læse nyhedsgrupper og mange forskellige
applikationer at gøre det med.

Hvis du ikke kan finde brugbar forklaring vedrørende xhtml på html.dk, så
prøv denne side:

http://www.hjemmesideskolen.dk/html/xhtml.asp

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Dahlgaard

Dato : 05-04-04 17:34

Takker. Fin link.

Dog har jeg stadig dette problem:
Line 5, column 72: end tag for "meta" omitted, but OMITTAG NO was specified
...ype" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
^
Line 5, column 0: start tag was here (explain...).
^

Jeg synes ellers jeg følger reglerne......

Fra : from south

Dato : 05-04-04 17:30

Hej Jens.
> [...]
> forstå hvorfor den brokker sig over head og body.
>
> Er der ikke et godt sted, som forklarer xhtml helt igennem. Jeg synes

Se på HTML.DK eller hjemmesideskolen, det er vist de bedste steder.
Ryk <head> en linie op. Fjern <p> inde i <h2> brug css til at bestemme
H2 . Afslut tags i din <form> og så har du et sted PHP som står udenfor
geled. That all. Nul fejl, jeg har prøvet den. Mvh Knud

Fra : Jens Dahlgaard

Dato : 05-04-04 17:46

Takker. Det virker!

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-04-04 17:35

> [...]

>noget svært. Jeg synes jeg overholder reglerne mht. xhtml. Bl.a. kan jeg ikke
>forstå hvorfor den brokker sig over head og body.

Fordi du mangler at lukke et metatag.

charset=ISO-8859-1">
skal være
charset=ISO-8859-1"/>
så får du mulighed for at validere.

Bl.a. et blockelement inde i et andet blockelement
(<p><h2></h2><p>), hvilket ikke er tilladt.

Brug blot <h2 style= ..>

Andet tag er heller ikke lukket osv.

Men tjek selv på http://validator.w3.org/

--
Knud

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 05-04-04 17:37

Jens Dahlgaard <jens@dahlgaard-dahlgaard.dk> skrev :

>Takker.....

Forøvrigt må du gerne svare under det citerede og klip i det du
ikke direkte svarer på.

Læs gerne http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp => Gælder der
nogle regler for nyhedsgrupperne?

med venlig hilsen
Knud

Fra : Jens Dahlgaard

Dato : 05-04-04 17:56

Alle mine xhtml-fejl er rettet på www.jensdahlgaard.dk, men CSS´eren opfører sig
stadig underligt. Right- og leftmenu står midt på siden, istedet for at hoppe op
under title. Hvorfor?

body {
   margin: 10px 10px 10px 10px;
   padding:10px;

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 05-04-04 21:21

Jens Dahlgaard wrote:
> Alle mine xhtml-fejl er rettet på www.jensdahlgaard.dk, men CSS´eren
> opfører sig stadig underligt. Right- og leftmenu står midt på siden,
> istedet for at hoppe op under title. Hvorfor?

Det er ikke umiddelbart din css, der er forkert. Min i din sides kildekode
skal du flytte <div id="content>...</div> ned efter de to menuer, som er
floated venstre og højre.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Dahlgaard

Dato : 06-04-04 07:01

Yes. Det virker! Takker

Fra : Jens Dahlgaard

Dato : 06-04-04 07:13

Nu skal jeg nok lade være med at plage jer mere, men mit sidste problem er,
at jeg utrolig gerne vil have en boks forneden, som ligner title foroven.
Altså fylder 100%. Hvor skal jeg sætte den ind i CSS´en og hvad skal den
hedde? Er det ligegyldigt, hvad boksene hedder? Takker

Webside: www.jensdahlgaard.dk

CSS:
body {
   margin: 10px 10px 10px 10px;
   padding:10px;
[...]
   background-color:red;
   padding: 5px 5px 5px 5px;
   border: 1px solid #000000;
}
#leftmenu {
   float:left;
   width:150px;
   height:100%;
   background-color:#FFFFFF;
   padding:5px;

   border-top-width: 0px;
   border-top-style: solid ;
   border-top-color: white;

   border-bottom-width: 0px;
   border-bottom-style: solid ;
   border-bottom-color: #FFFFFF;

   border-right-width: 1px;
   border-right-style: solid ;
   border-right-color: #000000;

   border-left-width: 1px;
   border-left-style: solid ;
   border-left-color: #000000;
}
#rightmenu {
   float:right;
   width:150px;
   height:100%;
   background-color:#FFFFFF;
   padding:5px;

   border-top-width: 0px;
   border-top-style: solid ;
   border-top-color: white;

   border-bottom-width: 0px;
   border-bottom-style: solid ;
   border-bottom-color: #FFFFFF;

   border-right-width: 1px;
   border-right-style: solid ;
   border-right-color: #000000;

   border-left-width: 1px;
   border-left-style: solid ;
   border-left-color: #000000;
}
#content {
   padding-top: 70px;
   margin-left:160px;
   margin-right:160px;
   background-color:white;
}

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 06-04-04 09:09

Jens Dahlgaard <jens@dahlgaard-dahlgaard.dk> wrote:

> [...]
> ligner title foroven. Altså fylder 100%. Hvor skal jeg sætte den
> ind i CSS´en og hvad skal den hedde? Er det ligegyldigt, hvad

Har du overhovedet *prøvet* at tage udgangspunkt i den kode, du
allerede har?

På din side har du en <div> med id "title". I din CSS har du noget
kode, der skal påvirke visningen af det element:

#title {
   width:100%;
   height:75px;
   background-color:red;
   padding: 5px 5px 5px 5px;
   border: 1px solid #000000;
}

Lav blot en ny <div> med et andet id og lav så en regel svarende til
den. Prøv selv.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Jens Dahlgaard

Dato : 06-04-04 17:06

> [...]
>    border: 1px solid #000000;
> }
>
> Lav blot en ny <div> med et andet id og lav så en regel svarende til

He he... Det ser sku´ helt komisk ud. Jeg har arbejdet med dit indlæg,
men lige meget hvor jeg placerer de forskellige VIL den altså ikke
forneden...... Kan du gennemskue det?

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 06-04-04 17:10

Jens Dahlgaard <jens@dahlgaard-dahlgaard.dk> wrote:

> Jeg har arbejdet med dit indlæg, men lige meget hvor jeg placerer
> de forskellige VIL den altså ikke forneden.

Du har i din HTML placeret #titlebottom før #content - placer den
*efter*.

Dernæst skal du, af hensyn til de floatede #leftmenu og #rightmenu,
tilføje 'clear: both' til #titlebottom:

#titlebottom {
   clear: both;
   height:75px;
   background-color:red;
   padding: 5px;
   border: 1px solid #000000;
}

Fra : Jens Dahlgaard

Dato : 06-04-04 17:30

> [...]
> *efter*.
>
> Dernæst skal du, af hensyn til de floatede #leftmenu og #rightmenu,

Jeg må være en plageond... men hvorfor er der nu en margen over
titlebottom på www.jensdahlgaard.dk

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 06-04-04 17:41

Jens Dahlgaard <jens@dahlgaard-dahlgaard.dk> wrote:

> hvorfor er der nu en margen over
> titlebottom på www.jensdahlgaard.dk

En anden gang må du gerne fortælle, hvilken browser, du oplever det
i.

Det er formentlig din <h2>, som du har placeret i din #titlebottom,
der gør det. Juster på margin og/eller padding for h2-elementer i dit
style sheet.

Et lille tip: hvis et eller andet pludselig giver problemer, så prøv
at kommentere kodestumper ud, indtil problemet ikke forekommer
længere. Derved kan du med udelukkelsesmetoden afgøre, hvad der
forårsager problemerne.

   <!-- <p>Denne kode er udkommenteret -->

   <!--
           <h2>hutlihut</h2>
   -->

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 06-04-04 17:49

Anders Thorsen Holm <zoolook@daimi.au.invalid> wrote:

> Det er formentlig din <h2>, som du har placeret i din
> #titlebottom, der gør det. Juster på margin og/eller padding for
> h2-elementer i dit style sheet.

Ved nærmere eftertanke kan det også være, der også skal justeres ved
ditto for <p>.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-04-04 09:03

Jens Dahlgaard skrev:

> Nu skal jeg nok lade være med at plage jer mere,

Vil du ikke godt læse <http://html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp> -
andet afsnit.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-04-04 20:43

Jens Dahlgaard escribió / skrev

> Men som I nok kan se på hjemmesiden, bliver det ikke ligefrem det
> resultat, jeg gerne vil have. Der laves kun en underlig margen
> foroven i højre hjørne. Hvorfor???

fordi du laver absolute positioning på dine bokse. Hvis du bruger
absolute positioning, bliver margin ignoreret.

--
Publica fotos de tu Cine en Casa en
http://www.intercambiodvd.com/CineEnCasa