Hjælp... underligt CSS problem
Fra : Jens Dahlgaard

Dato : 03-04-04 12:21

Jeg har ramt et meget underligt problem. Jeg er ved at lære CSS
og har lavet fuldstændig samme eksempel som er beskrevet her:
http://www.html.dk/artikler/00043/ og vist her:
http://www.html.dk/artikler/00043/eksempel2.asp

Men når jeg indsætter samme style i mit dokument bliver
resultatet: http://www.jensdahlgaard.dk

Øhm........... Hvordan kan det være???? Det er jo fulstændig
samme CSS jeg har brugt. Men margen i TITLE er forkert på min
side.

body {
   margin:0px;
}
#title {
   position:absolute;
   left:0px;
   top:0px;
   width:100%;
   height: 75px;
   background-color:orange;
}
#leftmenu {
   position:absolute;
   left:0px;
   top:75px;
   width:150px;
   background-color:silver;
}
#rightmenu {
   position:absolute;
   right:0px;
   top:75px;
   width:150px;
   background-color:silver;
}
#content {
   padding-top: 70px;
   margin-left:160px;
   margin-right:160px;
   background-color:white;
}

Hjælp.....

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 03-04-04 12:59

Jens Dahlgaard wrote:

> [...]
> resultatet: http://www.jensdahlgaard.dk

> Det er jo fulstændig samme CSS jeg har brugt. Men margen i TITLE er

#title ser fin ud hos mig i Mozilla Firefox, til gengæld er der bøvl
med margin eller padding i #content. Der er rigtig nok problemer med
#title i IE.

Du benytter en anden doctype (HTML 4.0 Transitional) end på
eksempelsiden (XHTML 1.0 Strict). Så vidt jeg husker er den doctype,
du har valgt, en af dem der sætter browserne i quirksmode - altså de
forsøger at efterligne adfæren i ældre browsere. Ret din doctype.

I øvrigt skal du fjerne <style type="text/css"> og </style> fra dit
style sheet, når du nu har det i en ekstern fil.

Endvidere vil jeg anbefale også at sætte 'padding: 0' på body, da
nogle browsere har en tendens til også at lave padding på body.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Jens Dahlgaard

Dato : 03-04-04 13:41

Var det sådan du mente: www.jensdahlgaard.dk ??

Det virker i hvert fald.

Takker

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 03-04-04 14:00

Jens Dahlgaard wrote:

> Var det sådan du mente: www.jensdahlgaard.dk ??

Nu er din doctype i hvert fald i orden, men der er et par småfejl
i din kode:

Du har 2 <html>-elementer - fjern den uden xmlns-attríbut.

Dit <link>-element skal afsluttes korrekt:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style2.css" />

Bemærk " />" til sidst.

I øvrigt er den god ide at angive, hvilket tegnsæt, man benytter.
Prøv at tilføje den her til din <head>-sektion:

Generelt kan jeg anbefale at tjekke din kode med W3Cs validator:

<http://validator.w3.org/>

Forresten må du gerne citere lidt fra det indlæg, du svarer på (sådan
som jeg har gjort med dit) - langt fra alle bruger HTML.dk's interface
til nyhedsgrupperne, og ser derfor ikke indlæggene i en træstruktur.

Læs evt.:
   <http://www.html.dk/nyhedsgrupper/usenet.asp>
   <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html>