Linke til bestemt linie på en side (hotspo~
Fra : G

Dato : 01-04-04 08:21

Er der en venlig sjæl som kan hjælpe mig med, hvordan man kan
linke til en bestemt linie / et bestemt punkt på en side?

I stedet for at komme til toppen af en side når, som man normalt
gør - skal man komme til en bestemt linie længere nede i en
brødtekst.

Det er jo set adskillige gange, men jeg ved ikke hvordan man
gør???

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 01-04-04 09:18

"G" <g_brinck@hotmail.com> escribió en el mensaje
> Er der en venlig sjæl som kan hjælpe mig med, hvordan man kan
> linke til en bestemt linie / et bestemt punkt på en side?

og på siden skriver du:

<a name="blalba">linker hertil</a>

Fra : pepss

Dato : 01-04-04 09:22

"Lars Hoffmann" skrev
> "G"

> og på siden skriver du:
>
> <a name="blalba">linker hertil</a>

vil det ikke være mere "rigtig" at bruge id ?

--
Pepss
Den ordblinde der prøver at blive webdesigner

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-04-04 10:15

pepss skrev:

> vil det ikke være mere "rigtig" at bruge id ?

Jo - og endnu bedre at sætte id på et eksisterende element i stedet
for a.

Hvis linjen fx er en overskrift, kan man gøre som her:

   <h2 id="heste">Heste</h2>

Er det et almindeligt afsnit, kan man skrive:

I begge tilfælde kan man linke til linjen med <a
href="#heste">Heste</a>.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 01-04-04 10:26

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> escribió en el mensaje

> Jo - og endnu bedre at sætte id på et eksisterende element i stedet
> for a.

Hallihallo, det var jeg faktisk ikke klar over at man kunne. Man kan altid
lære noget nyt.

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 04-04-04 16:43

On Thu, 01 Apr 2004 11:14:58 +0200, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> Jo - og endnu bedre at sætte id på et eksisterende element i stedet
> for a.

Microsoft har så - igen - forsøgt, at lette det for os.
Pocket IE forstår _kun_ <a name>, hverken <a id> eller name på andet end a
vil virke som ønsket.

--
Ryan Kristensen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-04-04 11:14

Lars Hoffmann skrev:

> Hallihallo, det var jeg faktisk ikke klar over at man kunne.

Faktisk kan det give uønskede effekter hvis man bruger <a
name/id="xx"> til at lave ankre med.

Hvis man har defineret hover på a-elementet, vil browsere som ikke
er begrænset til kun at lave hover-effekt på links (læs alt andet
end IE) også vise hover-effekten når musen holdes over et anker.

Det kan fx ses på www.usenet.dk (prøv at køre musen over
overskriften "Danske nyhedsgrupper"). Helt slemt bliver det hvis
der er defineret text-decoration: underline; og <a name> dækker en
større portion tekst (jeg kan desværre ikke lige finde et eksempel,
men jeg har set det før).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 04-04-04 18:04

Ryan Kristensen skrev:

> Microsoft har så - igen - forsøgt, at lette det for os.
> Pocket IE forstår _kun_ <a name>, hverken <a id> eller name på
> andet end a vil virke som ønsket.

Argh!

To hell with bad browsers.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 05-04-04 21:15

> Argh!

Ja, hvad hulen har de tænkt på?!

> To hell with bad browsers.

Amen, brother!

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Per Rasmussen

Dato : 01-04-04 09:22

G wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> brødtekst.
>
> Det er jo set adskillige gange, men jeg ved ikke hvordan man

På den side hvor der skal hoppes til indsætter du f.eks.
følgende:
<A NAME="section2">Section 2: Beyond Introductions</A></H2>

På den side du kommer fra indsætter du:

<A HREF="siden_man_skal_til.html#section2">go to Section 2 of my
thesis</A>

PerR

Fra : G

Dato : 01-04-04 10:17

Tusind tak til jer alle, for jeres hurtige og venlige svar