forskel www og htm/html?
Fra : zasha

Dato : 28-03-04 18:52

Hvem kan forklare mig hele to ting?

1. Hvad er forskellen på om der er www i et domæne eller ej?
2. Hvad er forskellen på en fil der ender på hhv. htm og html?

--
Hilsen Miver og Mulle's mor
http://chocolade.dk

og
http://www.onlinesalg.dk/default.asp?Firmaid=3636

Fra : 4ZaKeN

Dato : 28-03-04 19:01

zasha wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> 1. Hvad er forskellen på om der er www i et domæne eller ej?

Jeg mener det kaldes DNS, det kan købes. Men tror egentlig ikke
der er den helt store forskel..

> 2. Hvad er forskellen på en fil der ender på hhv. htm og html?

Der er ingen, kun når du linker.. Derfor kalder man altid sine
filer enten det ene eller det andet..

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-03-04 19:05

zasha skrev:

>Hvem kan forklare mig hele to ting?

>1. Hvad er forskellen på om der er www i et domæne eller ej?

Ganske ofte ingen.

I starten syntes man at det var fikst at man kunne kende
hjemmesider fra noget andet der lå på nettet, og så lavede man en
slags regel om at hjemmesider skulle begynde med www. Men
efterhånden fandt man ud af at det ikke spillede nogen rolle, og
så gik man fra den regel igen.

I praksis er det et spørgsmål om om der er sat et subdomæne op på
et domæne, og om det subdomæne er sat til at pege på
hoveddomænet. Det giver følgende muligheder:

1) www.domæne og domæne peger begge på den samme ressource.
2) www.domæne og domæne peger på forskellige ressourcer.
3) www.domæne virker ikke. Det gør kun domæne.
4) www.domæne og domæne peger begge på den samme ressource, men
webmaster har spærret for at man kan bruge www.domæne.

Det sidste er tilfældet på http://lundhansen.dk.

--
Bertel

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-03-04 20:19

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> wrote in

Hvorfor ikke bare redirecte http://www.lundhansen.dk ->
http://lundhansen.dk ?

http://såkadulæredet.dk/ => http://xn--skadulredet-x8as.dk/

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-03-04 19:07

zasha skrev:

>2. Hvad er forskellen på en fil der ender på hhv. htm og html?

Ingen - ud over at man i sin browser skal skrive det som filen
hedder.

I starten kunne Windows kun håndtere efternavne på tre bogstaver.
Unix og Linux kunne håndtere mange, så der benyttede man html
hvilket det jo egentlig hedder. I Windows var man så nødt til at
korte ned til htm, og det bruges så stadig.

--
Bertel

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-03-04 19:12

"zasha" <zasha_xFJERN@DETTEhotmail.com> skrev :

>1. Hvad er forskellen på om der er www i et domæne eller ej?

Ingen, www. sammer fra »gamle dage«, så man kunne se, at det var
en hjemmeside og ikke f.eks. en ftpserver.

Det sættes op på serveren og man bør sørge for at en side kan ses
både med og uden www

www er egentlig helt overflødig.

>2. Hvad er forskellen på en fil der ender på hhv. htm og html?

Ingen, htm stammer fra dostiden, hvor man kun kunne bruge tre
tegn i filtypebetegnelsen.

Der kan dog være forskel på serveren, hvor man normalt har en
indexfil som start.

Her kan serveren være opsat så den kræver at filen hedder
index.html og ikke index.htm eller opsat så den først søger på
index.html og findes den ikke, så går den videre til index.htm.

--
Knud

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-03-04 21:27

Knud Gert Ellentoft skrev:

> Ingen, www. sammer fra »gamle dage«, så man kunne se, at det var
> en hjemmeside og ikke f.eks. en ftpserver.

Men www er dog ikke mere gammeldags end at en meget stor del af
alle webadresser stadig findes på adresser der starter med www.

> www er egentlig helt overflødig.

Teknisk er der intet til hinder for at undlade www. Men man skal
være opmærksom på at både mennesker og programmer ofte genkender en
adresse som en webadresse ved hjælp af www. Hvis jeg fx skriver
dr.dk, vil der næppe være et eneste mail/news-program som vil
genkende det som en webadresse. Skriver jeg derimod www.dr.dk
bliver adressen i mange programmer lavet til et link. På websider
og i html-mails er det ligegyldigt med autogenkendelsen, fordi man
her eksplicit angiver hvad der skal være links. Men i tekst-mails
og usenetindlæg, vil www gøre en forskel (man kan også vælge at
skrive http:// - fx http://dr.dk - men det er længere og ikke
kønnere end at skrive www).

Jeg ved af erfaring at mange mennesker også stadig forventer at en
webadresse begynder med www. Det vil måske ændre sig, hvis det
bliver meget almindeligt med adresser der ikke fungerer med www,
men i øjeblikket støder jeg ganske ofte på folk der automatisk
putter "www" foran en adresse hvis man ikke beder dem om at lade
være.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-03-04 22:01

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev :

>Jeg ved af erfaring at mange mennesker også stadig forventer at en
>webadresse begynder med www.

Jep, og opsætningen for serveren bør give mulighed for, at man
både kan bruge adressen med eller uden www.
--
Knud

Fra : David Konrad

Dato : 29-03-04 17:23

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> [...]
> adresse som en webadresse ved hjælp af www. Hvis jeg fx skriver
> dr.dk, vil der næppe være et eneste mail/news-program som vil

Naturligvis ikke. dr.dk er jo netop *ikke* en webadresse! Derimod er
http://dr.dk en webadresse.

> [...]
> her eksplicit angiver hvad der skal være links. Men i tekst-mails
> og usenetindlæg, vil www gøre en forskel (man kan også vælge at

Men det er ikke desto mindre det korrekte, og derfor det, en klient bør
opfatte som værende en adresse.

> [...]
> men i øjeblikket støder jeg ganske ofte på folk der automatisk
> putter "www" foran en adresse hvis man ikke beder dem om at lade

Det er jo også for menneskets skyld, at www kom på - det havde og har mig
bekendt ingen funktion overhovedet, andet end at henvise til, at nu handler
det altså om "World Wide Web"...?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 29-03-04 22:02

David Konrad skrev:

> Naturligvis ikke. dr.dk er jo netop *ikke* en webadresse!

Jo da. Man kan skrive dr.dk i en browser og få en fin side frem.

Jeg er udmærket klar over at adressen ikke er angivet komplet, men
det betyder altså ikke at det holder op med at være en webadresse.
Forskellen på www.dr.dk og dr.dk er kun at førstnævnte adresse er
lettere at genkende som en webadresse (såvel maskinelt som af
mennesker) - der er ingen teknisk forskel på de to adresser.

I begge tilfælde er der ikke angivet en protokol - men enhver
browser vil underforstå http:// hvis der ikke angives andet. På
samme måde antager man også at portnummeret er 80 på webadresser
der ikke eksplicit angives med et andet portnummer.

[JGC: Man kan bruge http i stedet]

> Men det er ikke desto mindre det korrekte, og derfor det, en
> klient bør opfatte som værende en adresse.

Adresser skrevet med http:// opfattes da *også* som webadresser -
men du kan ikke heraf slutte at adresser uden foranstillet protokol
ikke bør opfattes som webadresser. I opmærkningssprog som (x)html
er der ikke så meget at rafle om - her angiver man præcis hvad der
skal være links. Men i mindre formaliserede tekster - fx mails og
usenet-indlæg - er der ikke samme formelle krav. I så godt som alle
nyere mail- og newsprogrammer bliver adresser genkendt efter et
mønster der både fanger http://-adresser og www-adresser.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : David Konrad

Dato : 30-03-04 10:26

> Jo da. Man kan skrive dr.dk i en browser og få en fin side frem.

Ja, men det er browserens "fejl" - det gør det ikke til en webadresse. I
virkeligheden er det vel et problem, at mange browsere generelt har tilladt
afvigelser fra standard/specifikationen. Det er vel også derfor, der
eksisterer så mange fejlbehæftede hjemmesider.

Jo - uden http:// er det jo ikke en webadresse.

> Forskellen på www.dr.dk og dr.dk er kun at førstnævnte adresse er
> lettere at genkende som en webadresse (såvel maskinelt som af
> mennesker) - der er ingen teknisk forskel på de to adresser.

Jeg tror vi taler forbi hinanden - jeg taler om det faktuelle -
specifikationen - ikke hvordan den enkelte browser eller eksempelvis
RTF-client fungerer i praksis.

> [...]
> samme måde antager man også at portnummeret er 80 på webadresser
> der ikke eksplicit angives med et andet portnummer.

http *er* port 80 - det er ikke noget man antager. At man så også kan
kommunikere gennem en anden port ændrer ikke ved specifikationen.

> Adresser skrevet med http:// opfattes da *også* som webadresser -
> men du kan ikke heraf slutte at adresser uden foranstillet protokol
> ikke bør opfattes som webadresser.

Jo. Det er faktisk sådan det burde være.

> [...]
> usenet-indlæg - er der ikke samme formelle krav. I så godt som alle
> nyere mail- og newsprogrammer bliver adresser genkendt efter et

Du taler om brug, jeg taler om standard/specifikation.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-03-04 15:25

David Konrad skrev:

> Ja, men det er browserens "fejl" - det gør det ikke til en
> webadresse.

Det er muligt at det formelt kan betragtes som en fejl - men det er
noget som alle browsere er enige om. Selv tekstbrowseren lynx
accepterer adresser uden protokol.

> I virkeligheden er det vel et problem, at mange
> browsere generelt har tilladt afvigelser fra
> standard/specifikationen. Det er vel også derfor, der
> eksisterer så mange fejlbehæftede hjemmesider.

I mine øjne er det to *helt* forskellige ting. Det er korrekt at de
fleste browsere tillader mange fejl i html-koden og at mange
websider derfor indholder en masse fejl. Det giver store problemer
hvis man gerne vil have en side til at tage sig nogenlunde ens ud i
forskellige browsere, fordi man aldrig kan vide hvordan en browser
håndterer en given fejl - eftersom der ikke findes nedskrevne
regler for ethvert fejltilfælde.

Der er derimod _intet_ problem i at en browser selv sætter http://
ind forrest i en adresse hvis der ikke eksplicit angives en
protokol. Her er spørgsmålet alene om siden skal vises eller ej -
der er ikke problemer med forskellige visningsmuligheder.

Hvis alle browsere krævede at man indtastede [h][t][t][p][:][/][/]
hver gang man skulle indtaste en adresse, ville det være langt mere
besværligt at gå til en ny adresse. Dels skal man indtaste syv
ekstra tegn (for korte adresser som fx dr.dk er det længere end
selve den betydende adresse) og dels er tastesekvensen ikke særlig
mundret - man kan let glemme et tegn eller bytte om på to tegn uden
at lægge mærke til det.

For at en adresse skal være korrekt skal man vel også huske en
slutskråstreg - altså <http://dr.dk/> i stedet for <http://dr.dk>.
Skulle browserne så også nægte at behandle en adresse uden en
skråstreg?

> Jo - uden http:// er det jo ikke en webadresse.

Vi bliver næppe enige her.

> Jeg tror vi taler forbi hinanden - jeg taler om det faktuelle
> - specifikationen - ikke hvordan den enkelte browser eller
> eksempelvis RTF-client fungerer i praksis.

Godt. Vi er enige om at specifikationen kræver en protokolangivelse
(jeg ved det faktisk ikke præcist, men jeg tror dig på dit ord).
Men specifikationen fortæller intet om hvad mennesker opfatter som
webadresser. Den kan selvfølgelig bruges til at fortælle hvad en
browser skal kunne opfatte. Enhver webadresse skrevet efter
gældende rfc-standarder bør naturligvis kunne afkodes korrekt af en
moderne browser. Jeg ser det bare ikke som et problem at mange
(alle?) browsere vælger at afkode mere end det der står i
standarden.

> http *er* port 80 - det er ikke noget man antager. At man så
> også kan kommunikere gennem en anden port ændrer ikke ved
> specifikationen.

På samme måde er websider som standard lig med http-protokollen.
Lige som man med fuld ret kan antage at portnummeret er 80 når der
benyttes http-protokollen, så kan man så vidt jeg kan se også med
fuld ret antage at der menes http hvis der ikke angives en anden
protokol i en browser.

Hvis jeg forstår dig korrekt, er det sidste ikke angivet i
specifikationen (jeg vil i øvrigt gerne se en reference, bare for
at afklare præcis hvad der står). Men hvis det ikke fremgår af en
officiel standard, vil jeg påstå at http er blevet en de facto-
standard for protokoller til websider. Som nævnt tidligere har jeg
endnu ikke mødt en browser der nægter at behandle en adresse uden
en protokolangivelse.

Og jeg kan slet ikke forstå at du tilsyneladende ville foretrække
at alle browsere forlangte angivelse af protokol. Langt de fleste
brugere af nettet aner intet om standarder, protokoller og andet
teknisk internetstof. Jeg kan ikke se nogen fornuftig grund til at
forlange at disse brugere skulle skrive http:// for at åbne en ny
webside.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : zasha

Dato : 29-03-04 22:02

<klip> 1. Hvad er forskellen på om der er www i et domæne eller ej?
> 2. Hvad er forskellen på en fil der ender på hhv. htm og html?
</klip>

Tak for de mange, gode og fyldestgørende svar :))

--
Hilsen zasha
http://chocolade.dk