CSS: dele siden op i to
Fra : Holger Danske

Dato : 27-03-04 19:30

Hejsa

Hvordan deler jeg min side op i to dele (vertikalt), således at den ene
side har en farve og den anden side en anden farve?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 27-03-04 20:52

Holger Danske <no@mail.thx> skrev :

>Hvordan deler jeg min side op i to dele (vertikalt), således at den ene
>side har en farve og den anden side en anden farve?

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<head>
charset=ISO-8859-1" />
<title>Test</title>
body, html {height: 100%; margin: 0}
#et {color: black; background: white; height: 100%; width: 50%}
#to {color: white; background: red; width: 50%; height: 100%;
float: right}
</head>

Bemærk, at højre div skal stå først i koden.
--
Knud

Fra : Kurt Lund

Dato : 27-03-04 21:59

Knud Gert Ellentoft skrev:

> body, html {height: 100%; margin: 0}

Kunne jeg ikke få forklaret hvad html selectorens funktion er - gerne i
forhold til body. Jeg har let som en gal på w3c, men kan ikke finde nogen
forklaring. Hvis det bare er mig, der ikke kan finde det, så ville et
link være udmærket.

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 27-03-04 22:03

Kurt Lund wrote:

> Kunne jeg ikke få forklaret hvad html selectorens funktion er -
> gerne i forhold til body.

Nogle browsere (så vidt jeg husker - ret mig endelig, hvis jeg tager
fejl - eksempelvis tidligere versioner af Opera) skal have margins,
paddings o.lign. defineret for <html>-elementet ligesom med <body>-
elementet. Hvis ikke, vil der alligevel forekomme ekstra "fyld" før
indholdet i <body>.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/fona/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 28-03-04 12:43

Kurt Lund skrev:

> Kunne jeg ikke få forklaret hvad html selectorens funktion er

Udover de ting Anders nævner, har html-selektoren betydning i IE
hvis man bruger iframes. Som standard sætter IE nemlig en kant
(border) på indlejrede dokumenter - den kan fjernes ved at sætte
border: none; på html-elementet (det skal gøres på det dokument der
ligger i iframen).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Holger Danske

Dato : 31-03-04 15:29

In article <hmmb601q0dtnksq6cbudciv78h7frh0804@dtext.news.tele.dk>,
ellentoft@mail.tele.invalid says...
> Holger Danske <no@mail.thx> skrev :
>
> Bemærk, at højre div skal stå først i koden.

Mange tak!

Men nu kommer næste problem. Jeg vil gerne have indsat nogle billeder på
siden. Disse billeder skal være centreret, således at den ene halvdel er
billedet er på delen med den ene farve og den anden halvdel af billedet
er på delen med den anden farve. Hvordan gør jeg det?