tabeller skal være lige store
Fra : want2learn

Dato : 25-03-04 12:18

jeg har et problem jeg har 2 TD'ere hvor jeg har en tabel i hver.

jeg vil gerne have at hvis den ene tabel er højerer end den anden
så skal den anden have samme højde.
som I kan se har jeg sat border på mine 2 tabeller så i kan se
den ene passer til TD'en mens den anden har 1cm ca. for at fylde
hele TD'en ud.

de to tabeller SKAL have samme højde og det skal være den højde
den højeste har.

hvordan kan jeg lave noget der virker i XHTML, hvis i kigger så
har jeg et javascript på min side der skulel kunne gøre det ejg
ønsker men kan ikek få det til at virke i XHTML men i HTML virker
det men jeg vil gerne lave min side i XHTML, pga den måde CSS
filerne bruges på.

nogle der kan hjælpe !?

http://www.p2u.dk

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-03-04 12:45

want2learn skrev:

> jeg har et problem jeg har 2 TD'ere hvor jeg har en tabel i hver.

Hm - hvad skal du bruge indlejrede tabeller til?

Tabeller er ikke velegnede til at opbygge en sides struktur med.
Du får lige et postkort først:

<http://www.lazycat.org/postcards/tables.html>

> de to tabeller SKAL have samme højde og det skal være den højde
> den højeste har.

Table har ikke nogen height-attribut. Det betyder at der (i
standardmode) ikke er nogen direkte måde at definere højde på en
tabel med. Det hjælper ikke at bruge css til at sætte højden - du
skal i stedet sætte højden på td.

> [...]
> har jeg et javascript på min side der skulel kunne gøre det ejg
> ønsker men kan ikek få det til at virke i XHTML men i HTML virker

Formentlig fordi din html-version brugte en doctype der satte
quirks mode. Hvis du giver et link til en html-version skal jeg
gerne tjekke.

> men jeg vil gerne lave min side i XHTML, pga den måde CSS
> filerne bruges på.

Hvad mener du? Der er ikke forskel på hvordan man bruger css i html
og xhtml.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : want2learn

Dato : 25-03-04 13:16

Ja undskyld vente tiden men prøvede at loge ind 10 gange og så blev
jeg logget ind men så vilel den have jeg skulel logge ind igen da jeg
ville besvare dette indlæg. så jeg brugte 10 min på at komme ind igen.

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Formentlig fordi din html-version brugte en doctype der satte
> quirks mode. Hvis du giver et link til en html-version skal jeg
> gerne tjekke.

Jeg har ikek det site mere slettede det for at starte forfra igen. så
hvis du vil hjælpe med en løsning til det jeg har ville jeg blive glad
og taknemlig.

men jeg ved ikek om jeg evt skulle lave 2 divs istedet for de to
indertabeller !?

men hvis du evt vil hjælpe med dette lille problem så mange tak !!

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-03-04 13:27

want2learn skrev:

> Ja undskyld vente tiden men prøvede at loge ind 10 gange

Du behøver skam ikke undskylde. Det praktiske ved usenet er at man
kan være i gang med mange tråde på en gang - og så længe der ikke
går flere dage før man følger op på en tråd man deltager i, er det
intet problem.

> Jeg har ikek det site mere slettede det for at starte forfra
> igen. så hvis du vil hjælpe med en løsning til det jeg har
> ville jeg blive glad og taknemlig.

Du kan hurtigt teste om scriptet virker i quirks mode. Slet
doctypeerklæringen og prøv siden igen. Men jeg vil bestemt ikke
anbefale det som en varig løsning.

> men jeg ved ikek om jeg evt skulle lave 2 divs istedet for de
> to indertabeller !?

Se det var en god ide. En div kan du nemlig sagtens styre højden
på. Jeg synes stadig du skal overveje at skotte alle tabeller på
siden - du kan sagtens lave den opbygning du har nu ved hjælp af
div alene. Men her og nu kan du løse problemet med højden ved at
erstatte table med div.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : want2learn

Dato : 25-03-04 13:58

> [...]
> på. Jeg synes stadig du skal overveje at skotte alle tabeller på
> siden - du kan sagtens lave den opbygning du har nu ved hjælp af
vil du evt vise mig et eks.

> Men her og nu kan du løse problemet med højden ved at
> erstatte table med div.
Eller vil du hvordan laver jeg en div i min MENU TD som fylder hele
dens højde og brede.
så hvis TD har en højde så har denne div samme højde som TD'en.
når jeg laver en med top: 0px; osv så laver den diven uden for min TD
og ikke i TD'en.

Fra : Peter Loumann

Dato : 25-03-04 22:35

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> skrev:

>Jeg synes stadig du skal overveje at skotte alle tabeller på
>siden - du kan sagtens lave den opbygning du har nu ved hjælp af
>div alene.

Sagtens? Nu har jeg af flere omgange slidt med at lave en side som

http://pedalo.dk/apostl/oestergade04.html

med ene div i stedet for table. Det er ikke lykkedes endnu, bla. kan
jeg ikke centrere spalteadskilleren forneden stabilt. Med table går
det legende let. Har du eller andre en skitse?

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-03-04 14:15

Prøv at se dette her: <http://html-faq.dk/2003.asp>.

> Eller vil du hvordan laver jeg en div i min MENU TD som fylder
> hele dens højde og brede.

Erstat table i begge celler med div. Som standard har den allerede
fuld bredde, så det er kun højde du skal pille ved. Det kan du
bruge dit script til. Det kan sikkert laves mere elegant, men lige
nu kan jeg ikke komme på noget.
--
Jens Gyldenkærne Clausen