padding(?)-problem i IE
Fra : Jorgen Peter Kjeldse~

Dato : 22-03-04 17:26

http://www.dofviborgamt.frac.dk
Denne nye side, jeg er ved at layoute, har et problem i IE. Der er sat:

border: 1px solid #456789;

på menu-punkterne, men i IE ses kun border i højre og venstre side af disse.
(I Mozilla vises korrekt border hele vejen rundt).
Jeg ved at der har været mange tråde med lignende problemer her i gruppen,
men jeg har bøvlet og bøvlet, ændret det ene og det andet, uden det ønskede
resultat. Jeg har på fornemmelsen at det er et eller andet med padding, som
forårsager problemet.
Sandsynligvis er det bare en dum ting jeg har overset, som andre måske lige
kan sætte fingeren på?

I så fald på forhånd en stor tak for hjælpen.

Venlig hilsen
--
Jørgen Peter Kjeldsen

Fra : Daniel Grau

Dato : 22-03-04 22:37

Jorgen Peter Kjeldsen wrote:
> på menu-punkterne, men i IE ses kun border i højre og venstre side af disse.
> (I Mozilla vises korrekt border hele vejen rundt).

Padding er et problem med IE, har også selv bøvlet en del...
Har dog fundet ud af hvad der løser problemet...
Du skal bruge en !doctype der sætter IE i standard mode, så viser den sider
ligesom mozilla opera osv... Det løser ihvertfald padding problemet...

Har også kigget din side igennem, både html fil og css fil... Kan ikke liiige
finde en fejl... men en helt anden ting... Det var dog godtnok utroligt meget
kode til så lidt side... :S Kan ikke liiige overskue koden på stående fod...

> Jeg har på fornemmelsen at det er et eller andet med padding, som
> forårsager problemet.

Hvis det er padding, så burde en !doctype kunne løse problemet...

Til min egen side brugte jeg denne:

<!DOCTYPE html PUBLIC
"-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN" "DTD/xhtml1-frameset.dtd">

Ved godt det er til framesets, men det må da kunne hjælpe dig LIDT på vej...
Kan heller ikke hitte 100% ud af det der med IE... Men syntes alligevel du
skulle have et svar...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jorgen Peter Kjeldse~

Dato : 23-03-04 09:41

Daniel Grau wrote:
> Du skal bruge en !doctype der sætter IE i standard mode, så viser den
> sider ligesom mozilla opera osv... Det løser ihvertfald padding
> problemet...

Jeg bruger <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">, hvilket svjv sætter IE i standard
mode.
Jeg ved heller ikke om problemet er padding, men det ser ialfald forkert ud!

> Til min egen side brugte jeg denne:
> <!DOCTYPE html PUBLIC
> "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Frameset//EN" "DTD/xhtml1-frameset.dtd">

Jo, men jeg har ingen ambitioner om at lave siden i XHTML. Desuden mener
jeg, at det burde kunne lade sig gøre at få tingene til at se "rigtigt" ud i
IE i HTML 4.01, når IE er sat i standard mode.
Selvom jeg ikke lige kan bruge dine forslag, skal du have tak for at have
kastet et kig på min side!

vh
Jørgen Peter

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-04 02:55

"Jorgen Peter Kjeldsen" skrev i en meddelelse:
> Denne nye side, jeg er ved at layoute, har et problem i IE. Der er sat:
>
> border: 1px solid #456789;

Prøv med
border: 1px solid outset #456789;

--
Hilsen
Mia

Fra : Jorgen Peter Kjeldse~

Dato : 23-03-04 09:35

Mia J wrote:
> Prøv med
> border: 1px solid outset #456789;

Tak for rådet, men det hjælper desværre ikke. Menu"knapperne" er stadig
ligesom for "smalle" i IE. Og i Mozilla forsvinder border helt. Nu mener jeg
også at man skal vælge *enten* "solid" *eller* "outset".
Desuden er det heller ikke sådan jeg ville have dem til at se ud - der
*skal* være en tynd linie hele vejen rundt, og selvfølgelig skal det da også
kunne lade sig gøre i IE. Jeg er ved at blive vanvittig, kan virkelig ikke
se hvor problemet ligger. Siden validerer, CSS validerer, og det ser perfekt
ud i Mozilla. ØV!

Jørgen Peter

Fra : Thomas Due

Dato : 23-03-04 10:06

Prøv at indsætte følgende i din #topmenu:

   padding-top:1px;
   padding-bottom:2px;

Så virker det efter min bedste overbevisning.

Grunden ser ud til at ul har simpelthen for snæver en padding (læs:
ingen) til at vise list items horisontalt.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Jorgen Peter Kjeldse~

Dato : 23-03-04 10:44

Thomas Due wrote:
> Prøv at indsætte følgende i din #topmenu:
> padding-top:1px;
> padding-bottom:2px;

BINGO!
En kæmpetak for dette tip, det var det der skulle til. Jeg mente ellers at
jeg havde prøvet at "stille" på padding og kombinere på forskellige måder,
men jeg havde åbenbart overset den der. Åh, hvor kan det være frustrerende,
og åh, hvor er det fedt når tingene virker!

Jørgen Peter