Netscape: Helper application med indbygget~
Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-04-04 11:43

Jeg bruger Netscape 7 under Linux.

Netscape har de såkaldte »Helper applications« som er eksterne pro-
grammer der kaldes når man skal se en fil af en bestemt MIME-type.
Under »Preferences« kan man lave sine egne helper applications.

Men hvad gør man hvis man ud over selve navnet på programmet der
kaldes, også vil angive en eller flere kommandolinje-switches til
det eksterne program? Hvis man fx skriver »mplayer -playlist«:

| Handled By
| Application mplayer -playlist

så tror Netscape tilsyneladende at programmets navn er

mplayer\ -playlist

altså med et indbygget mellemrum i navnet. Men en fil med dette navn
findes jo ikke, og derfor virker tingene ikke som forventet.

I Netscape 4 kunne man let lave kommandolinje-tilvalg inde i en
»application«. Hvordan gør man i Netscape 7?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Morten Lehrmann

Dato : 18-04-04 16:41

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> writes:

> Men hvad gør man hvis man ud over selve navnet på programmet der
> kaldes, også vil angive en eller flere kommandolinje-switches til
> det eksterne program? Hvis man fx skriver »mplayer -playlist«:

En mulig løsning var at lave en lille shellscript med indholdet:

mplayer -playlist

og så lade Netscape pege på shellscriptet istedet.

Mvh.
Morten

--
SuSE Linux 8.2 and
Debian Linux for i386 and Alpha -o)

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-04-04 22:06

Morten Lehrmann wrote:

> En mulig løsning var at lave en lille shellscript med indholdet:
>
> mplayer -playlist
>
> og så lade Netscape pege på shellscriptet istedet.

Sandt nok. Det er bare ikke særligt elegant.

Jeg tænkte at der måtte være en syntaks som gjorde at man kunne lave
det mere direkte. I gamle versioner af Netscape skulle man fx skrive

mplayer -playlist %s

hvor %s var en slags variabel der blev erstattet af filnavnet.

Jeg kan se at Netscape 7 lægger de Helper applications man opretter, i
en fil ved navn '~/.mozilla/default/pkwok7m9.slt/mimeTypes.rdf', men
jeg har ikke kendskab til det tilsyneladende velstandardiserede sprog
der anvendes i denne fil.

Nu vil jeg foreløbig bruge din løsning.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)