Browser
stl_s 3840
arlet 2470
Kopiere mailadresse fra browser direkte ov~
Fra : Carsten

Dato : 18-04-04 10:03

Hej!

Jeg vil meget gerne på forhånd undskylde at jeg har postet i så mange
Nyhedsgrupper (4 i alt - jeg plejer ellers at fraholde mig fra det....) -
men jeg har virkeligt været i tvivl om, hvilken gruppe jeg skal poste det
i... Er det en NG for browser? Eller skal det i programmering? Eller dk.edb?

(Undskyld den er postet i flere grupper - jeg be'r om tilgivelse på
forhånd - hvis der er en anden gruppe som er mere relevant... så lad mig det
endeligt vide)

Læs lidt om mit problem først:

Vi har et stort Intranet på jobbet med alle vores mailadresser på
http-sider.
Mailadresserne ståpr som hyperlinks. Dvs. medarbejdernes fotos ligger på
forskellige sider, og når man dobbeltklikker på billedet så popper outlook
frem!

Jeg skal et par gange om ugen sammensætte forskellige mail-lister, hvor jeg
manuelt skal klippe mailadresserne over i en liste.

Jeg gør det på følgende måde!
Dobbeltklikker på mailadresserne... Når jeg klikker på en mailadresse i
browseren, så åbner mailprogrammet Outlook med mailadressen "To-feltet"
Derefter cut-and-paste over i notepad.

Jeg vil gerne have, at mailadressen i stedet klikkes direkte over i Notepad
når jeg dobbelklikker på mailadressen!
Er det muligt?

Eller måske endnu bedre:
Når jeg højreklikker på mailadressen i browseren kommer der et menupunkt
frem som giver mulgihed for at klippe det over i Notepad!
Er det muligt?

Jeg vil blive glad, hvis der en som hurtigt kan hjælpe mig!

1000 tak for hjælpen!!!

Hilsen
Carsten

Fra : Carsten

Dato : 18-04-04 10:05

Hvis man højreklikker på hyperlinket er der en genvej som
hedder
kopier genvej!

Måske kan man på en eller anden måde udvide menuen så den hedder:
Kopier genvej over i Notepad ???

Håber nogen kan hjælpe mig !!!

Hilsen
Carsten

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 18-04-04 16:47

On Sun, 18 Apr 2004 11:04:32 +0200, Carsten wrote:

> Håber nogen kan hjælpe mig !!!

Måske kan du bruge den her lille ting som jeg lige har banket sammen:

http://www.daimi.au.dk/~u972035/find-emailadresser.php

[FUT til dk.edb]

Mvh.
/Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-04 10:16

"Carsten" <carjuntho@hotmail.com> wrote in message

> Jeg skal et par gange om ugen sammensætte forskellige mail-lister,
hvor jeg
> manuelt skal klippe mailadresserne over i en liste.

Jeg tror det er her, du skal starte: Er det nye lister hver uge? Hvordan
ved du, hvem som skal med på listen?

Fra : Carsten

Dato : 18-04-04 10:30

Siderne skifter hele tiden!

Som regel er det kun 2-3 sider hvor ALLE mailadresserne til gengæld skal med
fra hver side.
I øjeblikket kører jeg musen ned på hver enkelt mailadresse - og
dobbeltklikker og copy-paste osv osv. Det er er irriterende når der er tale
om 40-50 mailadresser!

En anden mulighed jeg lige fandt på:
Hvis jeg nu i i browseren viser kilden!
(Vis->Kilde)

Hvis man så kan lave en makro eller lignende der siger:
Slet alt på nær der hvor der står: "mailto:en-eller-anden-mailadresse"
Slet ikke alt det der står inde i citationstegnene, men alt andet i
notepaddokumentet skal slettes!

Det er vel egentlig det smarteste!

Måske en makro i Word kan klare det ?
Blot en idé!

Hilsen Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 18-04-04 11:59

> Siderne skifter hele tiden!
>
> Som regel er det kun 2-3 sider hvor ALLE mailadresserne til gengæld
skal med
> fra hver side.

Hvem opretter disse 2-3 sider? Snak med pågældende. Han/hun har sikkert
allerede e-mail adresserne i en database og kan give dig dem som en
tekst fil.

Fra : Carsten

Dato : 18-04-04 14:48

> Hvem opretter disse 2-3 sider? Snak med pågældende. Han/hun har sikkert
> allerede e-mail adresserne i en database og kan give dig dem som en
> tekst fil.

Har jeg prøvet. Det får jeg ikke!

Hilsen
Carsten

Fra : preben nielsen

Dato : 18-04-04 10:30

"Carsten" <carjuntho@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Jeg skal et par gange om ugen sammensætte forskellige
mail-lister, hvor jeg
> manuelt skal klippe mailadresserne over i en liste.

Maillister i en tekstfil ?? Nøj hvor "lavteknologisk"

1. Du kan nok ikke bruge dette, men hvis medarbejderne lå på een
samlet webside, så ville jeg klippe-klistre hele siden over i
Excel, fjerne de personer som ikke skulle være på listen, og
udtrække mailadresserne som tekst udfra Excels hyperlinks ved at
indsætte og bruge denne funktion:

Function HyperLinkText(rge As Range)
On Error Resume Next
HyperLinkText = rge.Hyperlinks.Item(1).Address
End Function

2. Eller endnu bedre..... Kan du ikke udtrække alle medarbejdere
fra Outlook til Excel via ODBC og derefter kun beholde dem, som du
skal bruge ?

......de der manuelle arbejdsprocesser kan virkelig bringe mit pis
i kog. Det er jo et forfærdeligt spild af tid og ressourcer,
grrrrr (just my 2 cents

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Carsten

Dato : 18-04-04 10:40

Hej Preben,

Du har helt ret... mit pis er sådan-set-allerede i kog, men jeg har bare
ikke været dygtig nok til at lave en makro eller et program eller lignende!

Som jeg forklarede Uffe, så er der 40-50 mailadresser på hver side!

Og ja, alle adresserne skal med på hver hjemmeside:

Hvis jeg nu i i browseren viser kilden!
(Vis->Kilde)

Er det så det dokument, som du vil have over i Excel og udtrække alle
mailadressener... eller hvordan vil du klippe det over i Excel...?????

> Function HyperLinkText(rge As Range)
> On Error Resume Next
> HyperLinkText = rge.Hyperlinks.Item(1).Address
> End Function

Jo, måske kan jeg godt bruge den!
Men jeg kan ikke gennemskue, hvad denne makro/VBA-kode gør (eller hvad det
nu er for en kode...

> 2. Eller endnu bedre..... Kan du ikke udtrække alle medarbejdere
> fra Outlook til Excel via ODBC og derefter kun beholde dem, som du
> skal bruge ?

Aner intet om ODBC...
I første omgang drejer det sig om at trække mailadresserne ud fra et
http-dokument og over i en tekstfil eller over i Excel.... men hvordan gør
man det smartest ?

Fra : preben nielsen

Dato : 18-04-04 12:01

> [...]
alle
> mailadressener... eller hvordan vil du klippe det over i

Nej, det er selve siden. Enten via Rediger->Marker Alt eller med
CTRL-A. Derefter kopier (CTRL-C) og over i Excel og indsætte
(CTRL-V). Så sletter du det ikke-relevante og formatterer resten
som det skal se ud. Hvis du er smart optager du en makro når di
formatterer - bare så du kan automatisere det fremover,

> Jo, måske kan jeg godt bruge den!
> Men jeg kan ikke gennemskue, hvad denne makro/VBA-kode gør
(eller hvad det
> nu er for en kode...

Nå du klippe-klistrer til Excel, så viser Excel ikke f.eks.
"http://blablabla.dk" eller "mailto:carsten.xxx@blablabla.dk".
Istedet viser den bare en tekst eller billede, og selve
adresse/hyperlinket er gemt (men du kan klikke på det). Hvis
linket er i celle A2, så kan du - for at få vist
"mailto:carsten.xxx@blablabla.dk" - i A3 skrive formlen
"=HyperLinkText(A2)". Funktionen HyperLinkText() er bare ikke en
standard Excel-funktion, men derimod en jeg lige opfandt. For at
få den til at virke skal du - i Excel - trykke ALT-F11 for at
komme ind i makro-editoren, derefter Insert-Module og indsætte
funktionen. Luk editoren og nu vil formlen virke.

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Carsten

Dato : 18-04-04 15:55

Hej!

Jeg har tænkt på at jeg også kunne tage det ind i et Worddokument

og lave en makro der gør følgende:

Kopier alle ord der indeholder et "mailto:"
over i et andet dokument!

Hilsen
Carsten

Fra : Nicky Precht

Dato : 18-04-04 19:06

> [...]
> som det skal se ud. Hvis du er smart optager du en makro når di
> formatterer - bare så du kan automatisere det fremover,

Det er langt den nemmeste måde, hvis man ikke er så "nørdet".

Excel er supergodt til at behandle data fra hjemmesider, ud fra de
eksisterende tabeller.
Jeg foretrækker ellers gnumeric, men her er Excel altså bedre...

Jeg har brugt det før på mit eget arbejde.
Et lille tip er at trykke [CTRL+a] i excel for at markere alt og så
[CTRL+1] for at åbne "egenskaber".
Slå ting fra som f.eks. linewrap og sæt tekststørrelsen til 12 pkt,
normal, venstrejusteret.

Det er nok denne metode du skal bruge.

/Nicky

Fra : Lars

Dato : 23-04-04 19:48

In article <40825ffc$0$248$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, prel@post.tele.dk says...
> [...]
> som det skal se ud. Hvis du er smart optager du en makro når di
> formatterer - bare så du kan automatisere det fremover,

MS Excel til at extracte / sortere email-adresser i er mildt sagt ikke særlig effektiv.
Generelt håndteres store email-lister langt bedre i en ordentlig ascii-editor såsom UltraEdit,
ligeledes med macrosprog:
http://www.idmcomp.com/products/features.html
http://www.idmcomp.com/

For direkte udtræk af email-adresser.
Advanced Email Extractor (AEE) is designed to extract e-mail addresses from web-pages:
http://www.mailutilities.com/aee/

Disse kan som nævnt nemmest behandles efterfølgende i UltraEdit, ikke notepad. Det er som at
sammenligne et løbehjul mod en Porshe

--
Best regards

Lars

Fra : preben nielsen

Dato : 23-04-04 20:00

"Lars" <ls@No_Email.com> skrev i en meddelelse
> In article <40825ffc$0$248$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
prel@post.tele.dk says...

> MS Excel til at extracte / sortere email-adresser i er mildt
sagt ikke særlig effektiv.

Ja ok, kender ikke din definition på effektiv. Hvis Excel kan
klare jobbet på 5 sek, så er det effektivt (in my book)

--
/\ preben nielsen
\/\ prel@post.tele.dk

Fra : Lars

Dato : 23-04-04 23:12

In article <408967be$0$200$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, prel@post.tele.dk says...
> sagt ikke særlig effektiv.
>
> Ja ok, kender ikke din definition på effektiv. Hvis Excel kan
> klare jobbet på 5 sek, så er det effektivt (in my book)

Ja, 5 sec. kan nok ikke gøre det i Excel

Hvad nu hvis der var 50 eller 500 html-dokumenter?
I UE kunne html-filerne på een gang dragges over i UE fra stifinder/ explorer eller Total
Commander.
Herefter kunne en macro på splitsekunder identificere email-adresserne, lave dem til lowercase
(væsentlig for nogle servere) og fjerne dubletter, alt dette ved blot at aktivere een hot-key.
Måske ville vi så også sortere email-adresserne efter domænenavne? Det ville være piece of cake
i UltraEdit.
Hermed slippes for at copy & paste side for side osv.

Min definition på in-effektivitet, er i det øjeblik jeg spilder min tid med irriterende manuelt
arbejde, som det vil være tilfældet med MS Excel.

Som nævnt, hvis der er meget store datamængder, ville MS Excel simpelhen "dø", da den ikke er
gearet til dette.

--
Best regards

Lars

Fra : Per

Dato : 18-04-04 10:45

Carsten < carjuntho@hotmail.com > skrev følgende:

> [...]
> Er det muligt?
>
> Jeg vil blive glad, hvis der en som hurtigt kan hjælpe mig!

Hej Carsten,

Umiddelbart tror jeg, at vi er ovre i noget med et program, som
filtrerer emails ud af hjemmesider.

Og er vi det, så findes der et hav af programmer, som kan det !
(Tænk bare på alle Spam'erne !)

Et eksempel på, hvordan et sådant program kunne se ud er, f.eks.
http://www.planet-source-
code.com/Upload_PSC/ScreenShots/PIC2003913829346854.JPG

Jeg kunne måske være behjælpelig med at skræddersy et sådant program, så
det passer præcist til dit brug.

Per

Fra : Carsten

Dato : 18-04-04 10:56

Hvis jeg ikke kan bruge et færdigt program må du gerne skræddersy....

Men det kan godt være at der findes et freeware-program som kan filtrere
emails ud af hjemmesider....

Kan I foreslå et program?

> http://www.planet-source-
> code.com/Upload_PSC/ScreenShots/PIC2003913829346854.JPG

Jeg ved ikke om det er min skærmopløsning, men screenshottet ikke så
tydeligt !
Er dette et program, som kan gøre det ?

Hilsen
Carsten

Fra : Per

Dato : 18-04-04 11:09

> [...]

> emails ud af hjemmesider....

> Kan I foreslå et program?

> Jeg ved ikke om det er min skærmopløsning, men screenshottet ikke så

Hej Carsten,

Det screenshot, som jeg har nævnt, stammer fra bare eet af en hel masse
programmer, som amatør-programmører har lagt ud til gratis brug.

Det, som er væsentlig i denne sammenhæng er, at der følger sourcekode
med, d.v.s. at man selv kan ændre de ting, som man synes man gerne vil
have ændret, samt ikke mindst i denne sammenhæng - ved at man har
sourcekoden sikrer man sig, at man ikke får et program, som f.eks. i det
skjulte sender ens emailadresser videre til en spam'er.

Af færdige programmer kan du evt. se her:

http://download.com.com/3120-20-0.html?qt=email+extract&tg=dl-2001
&search=+Go%2521+

Per

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 18-04-04 17:15

Kun hvis man ved noget om programmering og selv kompilerer kildekoden.
For almindelige mennesker er det helt irrelevant at få kildekoden med.

Fra : jt@thoestesen.invali~

Dato : 19-04-04 10:43

In dk.edb.programmering Carsten <carjuntho@hotmail.com> wrote:

> Men det kan godt v?re at der findes et freeware-program som kan filtrere
> emails ud af hjemmesider....
>
> Kan I foresl? et program?

HovText burde være god til denne opgave: Sæt den op til at kun kopier links
af typen email, kopier hele siden i IE, skift over i notepad og sæt ind -
Vupti, så får du en liste med alle email-adresserne fra den side.

http://hovklan.dk/hovtext/

(Det er gratis og open-source(BSD-licens))

--
Thø

Fra : Lars

Dato : 18-04-04 20:31

In article <c5tg7j$bk$1@sunsite.dk>, carjuntho@hotmail.com says...
> [...]
>
> Jeg skal et par gange om ugen sammensætte forskellige mail-lister, hvor jeg
> manuelt skal klippe mailadresserne over i en liste.

Advanced Email Extractor: