webbank-mozilla indstillinger
Fra : Heidi Jensen

Dato : 13-04-04 09:15

Jeg har fået et andet problem efter jeg skiftede til Mozilla, min webbank
vil ikke virke. Den vil ikke godkende oprettelsen af mine betalinger. Jeg
har så talt med en hotline, hvor de sagde, at de ikke kunne hjælpe mig,
fordi jeg brugte Mozilla, det er en indstilling man skal lave, som de ikke
kender til! Er der nogen herinde der kan hjælpe mig med det? Jeg kan fint
betale regninger hvis jeg skifter til exploren... Men den ønsker jeg ikke at
bruge mere...

Jeg har D.I.B.A (diskontobanken)....

På forhånd tak....

Venlig Hilsen/Best Regards
Heidi Jensen
beardie@mail.dk
www.hot-newlife.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-04-04 09:50

Heidi Jensen skrev:

> [...]
> af mine betalinger. Jeg har så talt med en hotline, hvor de
> sagde, at de ikke kunne hjælpe mig, fordi jeg brugte Mozilla,

Bankverdenen er desværre blandt de slemme til at lave løsninger der
kun virker med Internet Explorer. Hvis siden ikke virker i Mozilla,
er der ikke så meget du kan gøre. Skift bank eller brug IE til dine
bankforretninger.

Under alle omstændigheder kan du gøre banken opmærksom på at du er
utilfreds med at de kun laver webløsninger til en enkelt browser.
Hvis de ikke får nogen sure tilbagemeldinger, opdager de jo aldrig
at der er et problem.

> Jeg har D.I.B.A (diskontobanken)....

Deres side er så håbløs at den næsten er sjov. Deres FAQ (hvor der
bl.a. er et menupunkt der hedder "Systemkrav") er opbygget som en
menu der kun virker i browsere der understøtter MS-opfindelsen
"document.all". Det betyder at man ikke engang kan se hvilke
systemkrav banken kræver - med mindre man altså har en browser der
allerede opfylder systemkravene

Lån og Spar-bank, Nordea, Jyske Bank og Sydbank skulle alle virke
med Mozilla (der er sikkert flere, men det er dem jeg lige har hørt
om).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Heidi Jensen

Dato : 13-04-04 10:19

> [...]
> kun virker med Internet Explorer. Hvis siden ikke virker i Mozilla,
> er der ikke så meget du kan gøre. Skift bank eller brug IE til dine

De sagde på hotlinen at de havde hørt om nogle der kunne køre den via
mozilla, men hvidste intet om det... (de er altså ikke altid skide skarpe
derinde).

> [...]
> "document.all". Det betyder at man ikke engang kan se hvilke
> systemkrav banken kræver - med mindre man altså har en browser der

De sagde også, at jeg burde skifte til Exploren igen.... Hmmm, det sker dog
ikke :0)

> Lån og Spar-bank, Nordea, Jyske Bank og Sydbank skulle alle virke
> med Mozilla (der er sikkert flere, men det er dem jeg lige har hørt
> om).
> --

Årh man kan jo ikke blive ved med at skifte bank, har lige (i sep.) skiftet
fra nordea til Diba..

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-04-04 10:46

Heidi Jensen skrev:

> De sagde på hotlinen at de havde hørt om nogle der kunne køre
> den via mozilla, men hvidste intet om det... (de er altså ikke
> altid skide skarpe derinde).

Du kan prøve at lade Mozilla udgive sig for at være IE. Det kan fx
gøres via udvidelsen PrefBar - <http://prefbar.mozdev.org/>.

Men jeg aner ikke om det vil virke. Ét problem med flere sider på
diba.dk er at de benytter javascript med document.all - det
understøttes ikke af Mozilla, uanset hvad man gør.

Webbanksystemet kan dog godt være udviklet af andre end dem der har
lavet bankens øvrige sider - så det kan være forskellige problemer
der er gældende.

Uanset hvad, så må banken selv bestemme hvilke browsere den vil
understøtte og hvilke den vil yde support til. Det er meget
almindeligt at er kun ydes support på de mest almindelige browsere
(ofte kun IE), men som jeg skrev før er der alligevel nogle banker
hvor netbankdelen også virker med fx Mozilla.

NB: Du må stadig gerne klippe mere i dine citater. Se evt. linket i
min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 13-04-04 11:24

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote in

> [...]
> kun virker med Internet Explorer. Hvis siden ikke virker i Mozilla,
> er der ikke så meget du kan gøre. Skift bank eller brug IE til dine

Ja, min bank (BasisBank) har jeg ingen problemer med at bruge sammen med
FireFox. Den bruger dog stadig MS' version af Java, men det virker trods
alt alligevel. Jeg kan dog ikke anvende DanskeBank med andet end IE på min
platform (Windows XP).

--
Jesper Stocholm http://stocholm.dk

Programmer's code comment:
//It probably makes more sense when you're stoned.

Fra : Morten K. Hansen

Dato : 13-04-04 10:03

Den 13-04-2004 10:14, skrev Heidi Jensen:
> [...]
> betalinger. Jeg har så talt med en hotline, hvor de sagde, at de ikke
> kunne hjælpe mig, fordi jeg brugte Mozilla,

Den korte version: fortæl din bank at det er deres problem, hvis de vil
beholde dig som kunde

> det er en indstilling man skal lave, som de ikke kender til!

Hvilken indstilling?

> Er der nogen herinde der kan hjælpe mig med det? Jeg kan fint betale
> regninger hvis jeg skifter til exploren... Men den ønsker jeg ikke at
> bruge mere...

Hvem gør det?

> Jeg har D.I.B.A (diskontobanken)....

Så vidt jeg kan se anvender de en løsning fra BEC, hvilket min bank,
Sydbank, også gør. Jeg tror derfor du kan have gavn af en erfaring jeg
har gjort mig:
Når jeg loggede på kom der en dialogboks og spurgte om jeg ville tillade
et certifikat fra banken. Hvis jeg kun valgte 'Ok' fik jeg en fejl i
stil med det du beskriver; mine betalinger blev ikke oprettet. Valgte
jeg derimod 'Always' i førnævnte dialogboks havde jeg ingen problemer.

Du kan på følgende link teste om din browser opfylder kravene:
https://webbankhelp.prod.bec.dk/webbankhelp/WebbankHelp.nsf/frmwebbanktjekpc?OpenForm&fromurl=https://web45.prod.bec.dk

Det ser ud til at Mozilla burde virke, men det kræver at Java er
installeret og aktiv.

Jeg håber at det hjælper.
--
Med venlig hilsen / Best regards