Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Så nærmer digitalfilmen sig (igen)
Fra : Kim Østrup

Dato : 28-04-01 19:31

Hej alle

Pseudonyheden om at man vil kunne købe en digitalfilm lige til at sætte
i sit ellers analoge SLR er nu (så tæt på( virkelighed. I det Tyske
Fotomagazin kan se de første billeder derfra !!!

Silicon mødte til CeBit messen med en "film" der kan præstere 64Mb og
1,3 mio. pixels. Filmen passer kin i F90, Eos 3 og 5 og et par andre.
Prisen i Tyskland ca. 2000 Dm.

Det ender med at blive virkelighed

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Fra : Flemming Qvist

Dato : 28-04-01 22:00

Så mangler kunderne bare.
Der er behov for mange tosser med for mange penge.

Kim Østrup <kojphoto@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:E%DG6.1385$wp4.4631@news.get2net.dk...

Fra : Karsten Olesen

Dato : 29-04-01 06:29

"Flemming Qvist" <f_qvist@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Så mangler kunderne bare.
> Der er behov for mange tosser med for mange penge.

____________________________________

Jeg ser faktisk en stor mulighed i den digitale film, som proppes
i hullerne i analoge kameraer...efter optagelse
tages "filmen" ud og sættes til PC via USB porten...

Så kan I fortsat lege med jeres dybdeskarphed og filtre/optikker...

Det ER da en positiv udvikling ...ikke så tosset endda og
måske til en BILLIG penge, da det nok "kun" drejer
sig om lidt ram og en CCD sensor..

MVH

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-04-01 22:36

"Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> i sit ellers analoge SLR er nu (så tæt på( virkelighed. I det Tyske
> Fotomagazin kan se de første billeder derfra !!!

Ok,,, spændende,,,

Men der mp ikke have været den vilde interresse i at lave et alm. kamera
om til et digitalt.. Jeg læste om det i Datatid,, for 2 år siden

Fra : Søren Blom

Dato : 28-04-01 23:36

Personligt vil jeg aldrig købe noget med kun 1,3 mio. pixels uanset hvor
smart systemer så skulle være, men som Bjarke Hansen skriver, så så det jo
allerede dagens lys for et par år siden uden den store succes.
Næ skal man endelig på den digitale vogn, så må det være Canon EOS D30 eller
tilsvarende der er sagen

--
Søren Blom
soren@blom.dk

Fra : Karsten Olesen

Dato : 29-04-01 06:44

> [...]
> allerede dagens lys for et par år siden uden den store succes.
> Næ skal man endelig på den digitale vogn, så må det være Canon EOS D30
_________________________________

Skal vi endelig snakke pixels, så er eks. et Olympus Camedia C-860L med 1.3
megapixels
til små 2495,- et godt køb uanset hvad.

Men skal vi op i kvalitet og pixels, så er der for mig kun Olympus
E10'eren...
Her får du ægte 4 MegaPixels.
Selv en forstørrelse på eks. 18x24 vil ofte være synlig skarpere
med "bare" 4 megapixels end et støvet ridset uldent analog kamera...

http://www.olympus.dk/e10.htm

Fra : Fototal.dk

Dato : 29-04-01 07:40

> [...]
> Selv en forstørrelse på eks. 18x24 vil ofte være synlig skarpere
> med "bare" 4 megapixels end et støvet ridset uldent analog kamera...

Hvis ikke det analoge dias / negativ havde været scannet ind og var blevet
tilføjet samme kunstige skarphed .....

Til gengæld får du med E10'eren meget mere dybdeskarphed end et analogt
kamera ...... hele tiden.

--
Mvh: Finn / Fototal.dk
Nu er der kun ca. 1 måned til deadline på vores konkurrence

Fra : Karsten Olesen

Dato : 30-04-01 20:49

"Fototal.dk" <use77@fototal.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis ikke det analoge dias / negativ havde været scannet ind og var blevet
> tilføjet samme kunstige skarphed .....
______________________________

Jeg ved bare hvad et minilab anlæg kan klare i 18x24 og det er ikke
at prale af...selv det mindste støvkorn som ofte ikke kan undgåes
lyser klart hvidt på mørk baggrund og så blir det altså lidt uldent hvilket
kan undgåes helt ad digitalt vej med fornuftig opløsning og ditto eks. HP
printer...

MVH

Fra : Kim Østrup

Dato : 30-04-01 21:21

Hej alle

Har I aldrig problemer med støv indenfor digitalfotografering. Jeg synes
ellers at have læst, at der kan sætte sig støv på ccd´en - men så smider
man vel bare en fnugfri klud indover !!

Støvede, ridsede og uldne analoge kameraer !! Hvad går denne tråd
egentlig ud på ? Den omtalte E10 får ikke just de bedste omtaler med på
vejen i tests. Nævn hvilke af Olympus` objektiver som vil optræde på en
top ti liste over verdens 10 skarpeste objektiver ? Et af problemerne er
jo netop at de digitale stort set kun kan præstere skarpe billeder !!
Medmindre man investerer i 600mm f4 eller deropaf.

Der er mange og store fordele ved digikam og der er mange og store
fordele ved analoge. Denne tråd startede med at handle om en e-film og
er som så mange tråde endt med en religionskrig, som... Nej jeg gi´r sgu
op....

Kim

Karsten Olesen <gakke@email.dk> skrev i en

Fra : Karsten Olesen

Dato : 30-04-01 22:03

"Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fordele ved analoge. Denne tråd startede med at handle om en e-film og
> er som så mange tråde endt med en religionskrig, som... Nej jeg gi´r sgu

__________________________

Udviklingen blir sjov at følge i den digitale verden. Vi vil se
det digitale medie som rendyrket high-end om ganske få år.

...jeg sprang på i farten, og så ikke hvad tråden egentlig startede med..

MVH

Fra : Peter Sloots

Dato : 30-04-01 23:51

On Mon, 30 Apr 2001 22:21:25 +0200, "Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk>
wrote:

>Har I aldrig problemer med støv indenfor digitalfotografering. Jeg synes
>ellers at have læst, at der kan sætte sig støv på ccd´en - men så smider
>man vel bare en fnugfri klud indover !!

Det er jo netop en af de store fordele ved digital billedbehandling -
nemlig at man nemt kan fjerne støv og ridser i et
billedbehandlingsprogram.

Jeg var i mørkekammeret i aftes og lavede nogle af mine gode gamle s/h
billeder. Der var som sædvanlig en del støv og ridser (øv), men denne
gang skulle jeg bruge billederne på gammeldags vis. Havde jeg nu blot
scannet dem ind via en filmscanner, ja så havde det været en smal sag
at rengøre dem bagefter.

Problemet med støv på ccd'en kender jeg desværre ikke.

Mvh. P. Sloots (Både analog og digital fotohobbyist)

Fra : Karsten Olesen

Dato : 01-05-01 05:29

"Peter Sloots" <sloots@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Problemet med støv på ccd'en kender jeg desværre ikke.
________________________

...sansynligheden for støv på CCD-en er vel så stor
som støv på indesiden af et billedrør ?!

De fleste fornuftige cameraer har det hele bygget sammen i
et lukket "hus"..

MVH

Fra : Kim Østrup

Dato : 01-05-01 12:05

> [...]
> som støv på indesiden af et billedrør ?!
>
> De fleste fornuftige cameraer har det hele bygget sammen i

Nu er jeg ikke ejer af et D1, men problemet er tidligere blevet nævnt af
Bjørn Rørslett i en tråd på FotoDotNo - så det er ikke noget jeg bare
har fundet på for at kritisere digitalkameraer. Jeg er selv ivrig bruger
af S10, G1 og CP950.

Men kan der komme vand i et hus kan der også komme støv !! Så prøv lige
at smid dit kamera i havnen - husk en snor i - jeg hører meget gerne om
dine (formentlig dyre) erfaringer

Indersiden af et billedrør. Ja det er vandtæt - så der vil aldrig være
støv - men har du billedrør i dit digitalkamera - er det ikke bare en
almindelig lcd-skærm

Fra : Morten Sylvest Olsen

Dato : 01-05-01 18:21

: ________________________

: ..sansynligheden for støv på CCD-en er vel så stor
: som støv på indesiden af et billedrør ?!

: De fleste fornuftige cameraer har det hele bygget sammen i
: et lukket "hus"..

Tjo, men hvis du har et spejl-refleks digital kamera, så sidder
CCD'en jo blottet når du skifter linsen. Problemet er at pga.
den måde en CCD virker, bliver den ekstremt statisk ladet, og
suger derfor støv til sig.

Mvh Morten

Fra : Sonny Windstrup

Dato : 01-05-01 20:30

Støv på DSLR CCD chips (og spejl) er ret irriterende, men med en
dåse komprimeret luft kan man ved at flippe spejlet op (custom
option 8-1 på D1) komme til og forsigtigt blæse CCD'en ren for støv
(der sidder et filter foran) - det er altså mest et husholdnings
spørgsmål .. som iøvrigt stort set kan undgås når man sørger for at blæse
linserne før man skruer dem på, og holder kameraet med linse-fatningen
nedad og væk fra støvkilder mens man skifter.

Det anbefales osse at undgå
at skifte linse mere end højst nødvendigt, men det har jeg nu ikke rigtig
været specielt påpasselig med, og efter 3 måneder er der stadig væk ikke
noget grus i maskineriet. Jeg tjekker dog religiøst for støv før jeg
går ud og skyder. Det gør man ved at tage en f/32 eksponering af et
stykke hvidt papir. Hvis der er snavs på spejl eller CCD viser det sig
mest tydeligt ved snævreste blænde åbning. Jeg tilslutter kameraet et
fjernsyn mens jeg tjekker for snavs, det gør det ret hurtigt lige at
blæse-tjekke et par gange indtil der ikke er mere støv tilbage, hvis
der skulle have været noget, og det hænder.

Støv er generelt ikke det sore problem på DSLR ... Det er meget værre hvis
man skulle være fjollet nok til at få andre slags skidt ind på CCD'ens
filter ... væsker eller lignende. Eller snavs mellem CCD'en og filteret.
I det tilfælde ville der nok ikke være andet at gøre end at sende hele
huset på værksted og håbe på det bedste. Når man bruger komprimeret
luft skal man også være meget forsigtig at holde dåsen lodret så der
ikke kommer frysende væske med ud. :P

Mvh.
Sonny

Fra : Kim Østrup

Dato : 29-04-01 11:45

Hej Søren og alle I andre

Selve digitalindsatsen havde altså verdenspremiere på Cebit - og
interessen var meget stor - ligesom den de sidste par år har givet
rigtig mange besøgende på Silicons webside. Men nu er den til salg - der
gik også en del år fra det blev besluttet at man vil forsøge at komme
til månen og til Armstrong satte fod derpå.

Problemet med D30 eller D1 er IMO at de ikke kan opgraderes. Og man er
lidt naiv hvis man tror at den digitale udvikling standser ved 2,1, 3,3
eller 5 mio. pixels.

Det ville være releativt enkelt for producenterne at muliggøre en vis
opgradering - men hvorfor skulle de dog ? Se f.ek.s vores PC´ere der
næsten uden videre kan opgraderes med ny cpu - det samme i et kamera
blot med CCD´en ville da være genialt.

Den nye digitalfilm kunne netop tilbyde sådan en form for opgradering.
Prisen på 2000 DM kan da ikke skræmme - en EOS30 koster 25 tkr og et D1
45 tkr. Og så er der endda tale om den allerførste model af noget
nyudviklet !! Jeg vil nu ikke investere i denne første model - og så
passer den iøvrigt heller ikke til mit hus.

Men jeg kan næsten ikke vente på at det bliver muligt at opgradere mit
F100 til en "D1XYZWQ" med 8,8 mio. pixels og 1 Gb hukommelse Og så
for under 10.000 !!

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Søren Blom <soren@blom.dk> skrev i en

Fra : Sonny Windstrup

Dato : 29-04-01 18:11

Hej!

"Kim Østrup" wrote:

> [...]
> gik også en del år fra det blev besluttet at man vil forsøge at komme
> til månen og til Armstrong satte fod derpå.

Hehehh! Ja, okay, fnis, men så fik de omsider deres frankenstein
tingest til at foretage en beskeden månelanding længe efter alle
andre forlængst var taget til Mars eller det ydre solsystem. :)

> Problemet med D30 eller D1 er IMO at de ikke kan opgraderes. Og man er
> lidt naiv hvis man tror at den digitale udvikling standser ved 2,1, 3,3
> eller 5 mio. pixels.

Eller 1.3 mp for den sags skyld.

E-film dimsen kan jo heller ikke opgraderes, og hvis den nævnte
prissætning holder, kunne man til samme penge købe et nyt fuld-
blods 4 mp digital kamera med indbygget farveskærm, de nød-
vendige knapper og et linsesystem designet til at virke med
CCD chippen. Jeg har svært ved at få øje på markedet!

Vist er det smart at kunne fotografere gennem eksisterende
35mm SLR linser og gøre brug af DOF effekter og lignende,
men med den nævnte forstørrelseseffekt er der kun begrænset
anvendelse. Til fx. portræt fotografi på normal afstand skulle
man så bruge en vidvinkel linse og forsøge at fange og
fokusere motivet i søgerens umarkerede midterfelt. Jeg kan
kun forestille mig én praktisk anvendelse for e-film dimsen,
og det er til astrofotografi med teleskop - forudsat den kan
klare langtids eksponeringer, hvilket ikke kan tages for
givet i lyset af de tilgængelige specifikationer. :)

> [...]
> opgradering - men hvorfor skulle de dog ? Se f.ek.s vores PC´ere der
> næsten uden videre kan opgraderes med ny cpu - det samme i et kamera

Det ville være rart at kunne opgradere min D1 til en nyere imager, som den
der sidder i D1x. Siden de to kameraer ligner hinanden til forveksling,
og har mange fælles træk, måske man kunne forestille sig at Nikon ville
have haft en plan for at tilbyde ombygning og opgradering til en pris
der kan sammenlignes med differensen mellem D1 brugtpris og D1x nypris
- men det er så vidt jeg ved ikke tilfældet.

Der hører sig en vis mængde knapper og kontroller til et godt digital
kamera uanset hvad der sidder indeni. Der skal bruges en LCD skærm til
at vise programindstillinger og en måde at undersøge de billeder man
har taget. Det er funktioner og detaljer som ikke findes på 35mm SLR
bodies, men som er langt mere standardiserede på digitale.

Jeg tror derfor at hvis vi er efter en komplet modulær løsning til en
'CCD plugin' imager, er vi nødt til at finde basis i et digital
kamera, og ikke en 35mm SLR. En kamera producent som fx. Nikon
kunne tage basis i noget der ligner deres D1 eller CP9xx huse,
og så blot samle al elektronik og logik der hører til en given
CCD chip i ét modul som så kunne udskiftes uden nødvendigvis at
skulle gøres i et autoriseret værksted. Modulet skulle så
'fortælle' resten af kameraet hvilke specifikationer det
har, mht. billedstørrelse, opløsning, ISO rating, farveprofil,
osv., og alle kamera funktioner skulle så fungere fuldt
integreret med det nye modul.

Men til (D)SLR hører der jo en søger - D1'ens søger
korrigerer optisk for 1.5x forstørrelseseffekt så det
man ser igennem søgeren svarer til hvad der kommer med
på chippen. En 'opgradering' til fx. en fuldstørrelse
35mm CCD imager (når den forhåbentlig en gang bliver
tilgængelig,) ville unødvendiggøre søgerens korrigering,
så søgeren skulle i givet fald så også 'fixes'. På den
anden side tror jeg nok at så snart 35mm CCD til DSLR
bliver standard, vil den næppe forandre størrelse fremefter.

Måske på det tidspunkt at en modulær standard vil begynde
at dukke op. Spørgsmålet er om de forskellige kamera
fabrikanter vil kunne enes om en standard - det kunne
være 'snedigt' om man kunne købe standard imager plugins
til éns DSLR uanset mærke - fx. et specielt modul til
infrarød eller UV fotografi, eller en speciel lysfølsom
eller højopløst men monokrom imager, eller...

Man kunne forestille sig at sådan en imager plugin ville
have format som et plastmodul med en beskyttende mekanisk
'lukker' over selve imageren for at undgå støv partikler
og fedtfingre på selve CCD'en. Det ville være et noget
kompliceret mekanisk problem at designe sådan et system
robust nok til at holde til gentagne udskiftninger med
de meget fine tolerancer højopløst fotografi kræver.

> [...]
>
> Men jeg kan næsten ikke vente på at det bliver muligt at opgradere mit
> F100 til en "D1XYZWQ" med 8,8 mio. pixels og 1 Gb hukommelse Og så

Drøm videre. :)

F100 er et fedt kamera .. til 35mm fotografi!

Jeg har dog stadig svært ved at forestille mig seriøs brug af
en 'blind' digitalfilm i et SLR kamera som ikke har nogle
indstillinger til at styre digitalfilmen med hvidbalance
og alt sådan noget. Tilsyneladende er det kun en håndfuld
SLR modeller som overhovedet kan finde ud af at skyde med
en underlig 'film' som ikke lader sig fremspole ordentligt.
(F100 er ikke en af dem). Det er i hvert fald hvad jeg har
ladet mig fortælle er den primære grund til at der er så
få 'e-film kompatible' SLR modeller. For mig ligner det
en 'horseless carriage' frankenstein løsning ... de søger
at 'snyde' et kamera som ikke aner noget som helst om digital
til at skyde blindt med en film som ikke er en film, og så skal
brugeren iøvrigt finde sig i at ikke have nogen som helst
måde at indstille funktionerne på digital filmen.

Hvis e-film skal tages seriøst mener jeg at de følgende
detaljer skal forbedres.

1) CCD størrelse. Skal meget tættere på 35mm størrelse.

2) CCD opløsning. Skal mindst 3-dobles.

3) Imager interface. Brugeren skal være istand til at
justere og indstille digitalfilmens funktioner.
Der sidder en lille aflang LCD skærm i e-film
dimsen, som kan ses gennem det tilsvarende lille
vindue der sidder i normale 35mm bagstykker.
Man kunne forestille sig at bruge vinduet til optisk
kommunikation istedet, og så en eller anden dims
man sætter på vinduet kan snakke tovejs med digital
filmen, med en lille forsats der har en LCD skærm
og kontroller og indstillinger som et almindeligt
digital kamera.

4) Løsningen skal virke for langt flere (helst alle!)
SLR kameraer. Om det så indebærer en helt ny måde
at 'snyde' sensorer i film fremførings mekanismer
på ved jeg ikke, men det er sikkert noget i den
retning. Alternativet er at kamera producenterne
går sammen om at opfinde en standard for at bruge de
der ISO autodetect mærker på filmrullerne til at genkende
og anvende (og muligvis snakke med) digitalfilm. Men
det ville jo så kun have effekt på nye kameraer...

Mvh. Sonny W.

D1 billede : http://i.kobot.net/stuff/2001/apr/hallway.jpg

Fra : Kim Østrup

Dato : 29-04-01 20:35

Sonny Windstrup <sowi@uu.net> skrev i en
> Hej!

Hej Sonny

og du skrev:
> Eller 1.3 mp for den sags skyld.

Enig - men jeg tror heller ikke udviklingen for e-film standser nu. De
når vel også op på en CCD på standardfilmmål på et tidspunkt - forudsat
der er enkelte kunder til den nuværende e-film - ellers stopper
udviklingen for e-film jo.

> [...]
> vendige knapper og et linsesystem designet til at virke med
> CCD chippen. Jeg har svært ved at få øje på markedet!

Jeg er klar over at e-filmen ikke kan opgraderes - men lige nu sidder du
med et D1 der ikke kan opgraderes. Det har kostet tæt på 50 tkr. Det
kommer en e-film nok ikke til at koste lige med det samme. Så ud fra
tankegangen om brug-og-smid-væk er det billigere at opgradere i
opløsning med en e-film end med et DSLR.

> [...]
> klare langtids eksponeringer, hvilket ikke kan tages for
> givet i lyset af de tilgængelige specifikationer. :)

Jeg synes da iøvrigt at have set at markedet for vidvinkel tages meget
seriøst af Nikon - og af D1 ejere også Hvordan kan det være ?

> [...]
> der kan sammenlignes med differensen mellem D1 brugtpris og D1x nypris
> - men det er så vidt jeg ved ikke tilfældet.

Nej desværre - men på et eller andet tidspunkt er der en producent der
sælger et opgraderbart hus - og så må de andre vel bare følge efter.
Indtil da...

> [...]
> har taget. Det er funktioner og detaljer som ikke findes på 35mm SLR
> bodies, men som er langt mere standardiserede på digitale.

Man kunne måske sætte et andet bagstykke på huset ? Er det ikke Contax
N1 (?) der har en lcd søger som tilbehør. Det tror jeg faktisk. Jeg
kunne sagtens leve med 2 bagstykker og en ekstern lcdsøger til min F100

> [...]
> robust nok til at holde til gentagne udskiftninger med
> de meget fine tolerancer højopløst fotografi kræver.

Ja men vi må nok erkende at vi til en vis grad stadig står overfor et
relativt nyt produkt - DSLR - og at det ikke helt har fundet ben at stå
på. Indtil videre vil jeg ikke finansielt brænde penge af på et DSLR.
Priserne bare falder og falder - de 2 nye D1´ere koster omkring det
samme som de gamle D1 - det rokker jo en del ved brugtpriserne på de
ellers så fede D1´ere.

D1

> Drøm videre. :)

Og så er det endda gratis

> F100 er et fedt kamera .. til 35mm fotografi!

Enig - og indtil videre klarer jeg mig med en scanner (med en bedre
opløsning end et D1 - sorry - men med et D1 ville en dag i naturen
formentlig betyde omkring 100 billeder - det er ikke altid tilfældet med
celloid filmen - det er sgu for dyrt.

Mange fotografer klarer sig med et F100 - og en mand som Jan Dagø endda
med stor succes

> [...]
> og anvende (og muligvis snakke med) digitalfilm. Men
> det ville jo så kun have effekt på nye kameraer...

Med alle de tiltag (som jeg er enig i) har jeg nok solgt mit F100 og
købt et ... tjae whatever. Så må vi se om jeg til den tid kan få lov til
at købe et analogt kamera - eller om der kun er digitale på markedet.

> Mvh. Sonny W.
>
> D1 billede : http://i.kobot.net/stuff/2001/apr/hallway.jpg

Flot

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Fra : Ask Bjoern Hansen

Dato : 30-04-01 12:08

"Kim Østrup" <kojphoto@get2net.dk> writes:

[...]
> Jeg synes da iøvrigt at have set at markedet for vidvinkel tages meget
> seriøst af Nikon - og af D1 ejere også Hvordan kan det være ?

Med D1'en er det ikke noget problem - tvaertimod.

Problemet med "e-filmen" er at hvad du ser i soegeren ikke spor vil
vaere det der kommer ned paa filmen. D1 har en "99% soeger" (eller
noget i den stil).

> [...]
>
> Nej desværre - men på et eller andet tidspunkt er der en producent der
> sælger et opgraderbart hus - og så må de andre vel bare følge efter.

Enten skulle de udskifte alle komponenter eller ogsaa vil man faa et
"semi D1x" og Nikon kunne faa et support helvede. At udskifte alle
komponenter ville naeppe vaere billigere end de kan lave et nyt D1x i
deres fabrik.

> [...]
> Priserne bare falder og falder - de 2 nye D1´ere koster omkring det
> samme som de gamle D1 - det rokker jo en del ved brugtpriserne på de

Lige nu er brugtpriserne faktisk ret hoeje. Tag et kik paa eBay.
(jeg har lige solgt mit for $4100).

--
ask bjoern hansen, http://ask.netcetera.dk/ !try; do();

Fra : Kim Østrup

Dato : 30-04-01 15:41

Ask Bjoern Hansen <ask@netcetera.dk> skrev i en
> [...]
>
> Problemet med "e-filmen" er at hvad du ser i soegeren ikke spor vil
> vaere det der kommer ned paa filmen. D1 har en "99% soeger" (eller
SNIP

Er vi enige om, at det du ser gennem søgeren på en D1 med et 600mm
monteret, ikke vil være samme billedudsnit, som brugte du et F100
istedet ?

Vi er enige om at det du ser i søgeren svarer til det du får med på
billedet - men det er ikke det samme som, at det du ser i søgeren er det
rette billedudsnit - det ville nemlig kræve en noget større CCD.

Med det vil nok være for meget at kræve, at kunne blive enige med 2
D1-ejere om, at e-film er en fed idé Særlig når de er ved at sælge
)

Fra : Ask Bjoern Hansen

Dato : 30-04-01 12:02

Sonny Windstrup <sowi@uu.net> writes:

[...]
> [...]
> der kan sammenlignes med differensen mellem D1 brugtpris og D1x nypris
> - men det er så vidt jeg ved ikke tilfældet.

Hvis du saelger nu kan du faa en ret god pris for dit D1. Jeg er i
hvert fald godt tilfreds med de +$4000 jeg fik for mit.
http://cgi.ebay.com/aw-cgi/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=1232127322

Ioevrigt er jeg enig i at et "digital bagstykke" er en fjollet ide.

- ask

--
ask bjoern hansen, http://ask.netcetera.dk/ !try; do();

Fra : Kim Østrup

Dato : 30-04-01 15:36

> [...]
> http://cgi.ebay.com/aw-cgi/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=1232127322
>
> Ioevrigt er jeg enig i at et "digital bagstykke" er en fjollet ide.

4000$.... Med en nypris på tæt ved 50 tkr. er der tale om tab af en
større værdi end størsteparten af danske biler (lettere overdrivelse
- men ihvertfald på mere end mit F100 koster - og sådanne tab har
jeg ikke lyst til at påføre mig selv.

> - ask

Med fotovenlig hilsen

Kim Østrup.

Fra : Fototal.dk

Dato : 29-04-01 06:31

> Pseudonyheden om at man vil kunne købe en digitalfilm lige til at sætte
> i sit ellers analoge SLR er nu (så tæt på( virkelighed. I det Tyske
> Fotomagazin kan se de første billeder derfra !!!

Jeg har altid ment at ideen var total genial.

> Silicon mødte til CeBit messen med en "film" der kan præstere 64Mb og
> 1,3 mio. pixels. Filmen passer kin i F90, Eos 3 og 5 og et par andre.
> Prisen i Tyskland ca. 2000 Dm.

Udviklingen er jo løbet lidt over de 1.3 millioner pixels.
Og rækken af kompatible kameraer er ikke imponerende.

På grund af chip'ens størrelse (10.8mm x 8.6mm) er der en brændvidde
forøgelses faktor på 2.85, hvilket gør den første model tæt på ubrugelig!

Men måske kommer der en ny og bedre model om 6-7 år.

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 06-05-01 22:24

> [...]
> På grund af chip'ens størrelse (10.8mm x 8.6mm) er der en brændvidde
> forøgelses faktor på 2.85, hvilket gør den første model tæt på ubrugelig!

Tja jeg vil være godt tilfreds med ca. 6Mpixels, mere får jeg sgu nok aldrig
råd til at købe glas til
En god e-film (eller f.eks. et nyt bagstykke) er genialt hvis prisen holdes
nede... og det burde være muligt. Desværre er det jo fåtallet der har råd
til Nikon/Canons digi-SLRs! Og skift til andet mærke/format medfører jo
"tab" af mulighederne i "de gode gamle linser"

Mvh.
Anders

PS: Er der iøvrigt nogen der kan fortælle om der sidder optik foran ccd'en i
digi-SLR'erne? For jeg troede egl ikke der var nogen der producerede ccd'er
over ½" - og så skal der jo optik til for at udnytte alt glasset

Fra : Rune Baess

Dato : 06-05-01 23:37

> [...]
ccd'er
> over ½" - og så skal der jo optik til for at udnytte alt glasset

CCDerne i de nye digi-SLR modeller er vel ca. 1" (US), og nej der er ikke
optik foran CCDerne, der er jo netop den "forstørelsesfaktor" der kommer ud
af at *beskære* 36x24mm formatet alle snakker om, (og nogle er så utilfreds
med).

Rune

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 07-05-01 19:33

"Rune Baess" <rune@(removethisthing)baess.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ud
> af at *beskære* 36x24mm formatet alle snakker om, (og nogle er så

(36^2+24^2)^-2=43mm dvs ca 1" = ca. 70%. Det synes jeg også er for lidt

Fra : Lars Idar Waage

Dato : 30-04-01 16:28

Kim Østrup <kojphoto@get2net.dk> skrev i
> Silicon mødte til CeBit messen med en "film" der kan præstere 64Mb og
> 1,3 mio. pixels. Filmen passer kin i F90, Eos 3 og 5 og et par andre.
> Prisen i Tyskland ca. 2000 Dm.

Du kan jo få et brukt heldigitalt Canon EOS DC3 hus med 1,3 mill pixels
oppløsning for godt under 10.000 norske kroner........

larsidar