Ups, lige et enkelt spm mere om Adria
Fra : Ukendt

Dato : 28-04-04 15:52

Hej igen

Glemte lige et enkelt spårgsmål mere.

Har set at man kan købe en Adria 502 enten DK eller UK model som sådanne set
dækker vores behov, hvad er foreskellen på de 2 modeller?, og hvordan kan
det være at de ligger prismæssigt et stykke under andre vogne, er det en
meget dårligere kvalitet.

Hvad skal man gå efter hvis man skal have noget der en god kvalitet?

Mvh Brian J.

Fra : Jens-Peder Rasmussen

Dato : 28-04-04 17:08

"Brian Jacobsen" <bmjaSNABELAmailPUNKTUMtelePUNKTUMdk> skrev i en meddelelse
> [...]
set
> dækker vores behov, hvad er foreskellen på de 2 modeller?

I Adria Altea 502 DK får du den samme indretning som Adria Adora 502 UK.
Forskellen ligger i udstyr og siddegruppens udformning. D for dinette (2
bænke og et bord, der sidder fast i væggen, hvorimod U står for en
rundsiddegruppe, hvor bordet står frit på gulvet.) (Det er lige som
forskellen er mellem en VW Golf og en Audi A3.)

Adria Altea 502 DK koster fra ny 87.000,-. Her får du det mest nødvendige
udstyr, inkl. gasovn uden blæsevarme, varmt vand, bruser i toiletrummet. Men
køleskabet er ikke så stort (kun 60 l.), og der er kun to gasblus. Totalvægt
på 1300 kg. Det er som regel nok for de der kun benytter campingvognen i
deres ferier, eller som bruger mest tide udendørs.

Adria Adora 502 UK koster 110.000,- Her får du væsentligt mere udstyr, bl.a.
tre gasblus, 90 l. køleskab, varmt vand, bruser i toiletrummet, elektrisk
gulvvarme, gasovn med blæsevarme, stor tagluge, myggenet for døren,
serviceluge til køjerummet, stabilisator, glasfibertag (modstandsdygtigt
overfor de fleste haglbyger i Alperne) og valgfri totalvægt mellem 1400 og
1500 kg.

Hvis du ser på Adria i Tyskland, så være opmærksom på, at de tyske vogne har
andet betræk på hynderne.

Du kan bl.a. læse om vognene på disse sider:
Adria Adora 502 UK:
- http://www.adria.dk/index.php?pid=58
-
http://www.kocc.dk/produkter/adria/adria_2004/adria_b_2004_adora/adria_adora
_502uk_2004/2004_adria_adora_502uk_00.htm

Adria Altea 502 DK:
- http://www.adria.dk/index.php?pid=49
-
http://www.kocc.dk/produkter/adria/adria_2004/adria_a_2004_altea/adria_altea
_502dk_2004/2004_adria_altea_502dk.htm

Med campinghilsen
JPR
slet-mig-jpr@campingferie.dk
-------------------
I NG udtaler jeg mig altid som privatperson

Gud har det let, men vi mennesker skal tillige være mennesker.
Piet Hein

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 28-04-04 21:42

"Jens-Peder Rasmussen" <sletmigførst.post@it-entre.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> rundsiddegruppe, hvor bordet står frit på gulvet.) (Det er lige som
> forskellen er mellem en VW Golf og en Audi A3.)

Ja - men en Altea 502 UK er til gengæld ikke magen til Adora 502 UK !
Prøv selv at se på www.adria.dk - det er ikke til at forstå hvorfor de
forskellige
modelbetegnelser ikke er ens fra en model-serie til en anden.
Personligt foretækker vi Altea 502 DK modellen, da UK-udgaven af samme
serie har fået byttet om på dør og 2-personers sidegruppen i højre side.
Det gør dels at denne (for os) indlysende soveplads kommer "væk" fra
soveafdelingen (køjerne), dels at den rykker helt op i nakken på den store
siddegruppe. Det føles for klemt i UK'eren.

> [...]
> på 1300 kg. Det er som regel nok for de der kun benytter campingvognen i
> deres ferier, eller som bruger mest tide udendørs.

Det 3. gasblus i det ny-indrettede køkken i Adora er da ikke 1 krone værd !
De tre blus sidder så tæt at du kun kan bruge små spejder gryder og
pander ! Samtidigt er der faktisk mindre ledig bordplads i køkkenet.
Altea's klap-og-folde bordplade giver faktisk bedre plads i køkkenet -
og er faktisk let at have med at gøre til dagligt.
Vi har levet med A-seriens (nu Altea) og B-seriens køkken i et par lejede
vogne. B-seriens så smart ud med var faktisk ret besværligt i det daglige.
Ændringerne i B-seriens køkken til Adora er faktisk lidt mere bordplads.
Til gengæld får du en mindre vask og et meget presset 3-blus apparat.
Det gamle gas-apparat var galt nok i B-serien hvad plads angår...

> [...]
> overfor de fleste haglbyger i Alperne) og valgfri totalvægt mellem 1400 og

Til gengæld for disse rare ting får du et problem ud af den ekstra luksus:
hjørne-hynderne ser meget luksuriøse ud når de er så flot buede og lige til
at slænge sig op af. Men prisen er meget mindre siddeplads og ikke mindst:
hvor gør man dels af de hynder, der er med vognene for at rede op i gruppen
og dels hvor gør man af de buede hynder ved samme lejlighed ?
Dette er selvf mest et problem i den lille siddegruppe, men problemet dukker
op i flere af Adora-modellerne (og B-modellerne fra gamle år). Især vogne
som Adora og Adive 432 PS og den gamle B 432 PY.
Selv ville vi -måske- gå op i Adora-modellen for at få det større køleskab,
gulvvarmen
og glasfibertaget. Men da vor drømmevogn lige stiger 20.000 fra Altea til
Adora ville
vi overveje det nøje; 60l køleskab er OK til os (2 voksne + 1 barn), de der
hynder er
os meget imod, taglugen koster 2-3.000 kr, gulvvarme nok lidt mindre, en
fast
vandtank med udvendig påfyldning ca 1.000, et par ekstra spots, et par dages
arbejde med selv at sætte tingene i og vi har en vogn vi faktisk bedre kan
lide i
Altea'en....og hvad der er sparet er dobbelt tjent: du skal jo lige tjene
40.000 og
betalie skat af dem før du gir' 20.000 ud

> Hvis du ser på Adria i Tyskland, så være opmærksom på, at de tyske vogne
har
> andet betræk på hynderne.

Hvad med trykket på gassen ? Kører de 30 eller 50 Mbar på nyere vogne ?
Ikke fordi det er det store, dyre problem at lave om - blot man lige er
opmærksom
på det.

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Jens-Peder Rasmussen

Dato : 29-04-04 17:46

"Jesper Hedegaard" <jo-tak-til.spam@fis-af.dk> skrev i en meddelelse

> "Jens-Peder Rasmussen" <sletmigførst.post@it-entre.dk> skrev i en
meddelelse

Jesper. Dine kommentarer er smadder gode, og viser hvor stor forskel der er
på behov og ønsker.

> [...]
> Prøv selv at se på www.adria.dk - det er ikke til at forstå hvorfor de
> forskellige modelbetegnelser ikke er ens fra en model-serie til en anden.

Du har ret, men forskellen i navnet ligger i sidegruppens indretning (uanset
dørens placering).
www.campingstuff-dk har en udemærket liste over hvad modelbetegnelserne
hedder.
http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=
63

> [...]
> Til gengæld får du en mindre vask og et meget presset 3-blus apparat.
> Det gamle gas-apparat var galt nok i B-serien hvad plads angår...

Vi har selv en Adira B model fra 99, og vi synes at komfuret er rigeligt
stort. Jeg har dog også prøvet komfuret i Adora, og her kunne vi godt bruge
de samme gryder, som i B-modellen. Vi er kun to i vognen. Vi har en pande,
en kaserolle, en 1,5 l. gryde og en gammel smedejernsgryde på 1 l. . Det
rækker til vores behov. Men dine betragtninger er et godt eksempel på
forskellige familiers (& campister) behov.

> [...]
> op i flere af Adora-modellerne (og B-modellerne fra gamle år). Især vogne
> som Adora og Adive 432 PS og den gamle B 432 PY.

Enig i din mening om hynderne i den lille dinette.

> [...]
tjene
> 40.000 og betalie skat af dem før du gir' 20.000 ud

Hvis man er 4 i familien mener jeg at 60 l. er i underkanten, men din pointe
er god. Det gælder også vedr. prisen.

> har andet betræk på hynderne.
>
> Hvad med trykket på gassen ? Kører de 30 eller 50 Mbar på nyere vogne ?
> Ikke fordi det er det store, dyre problem at lave om - blot man lige er
> opmærksom på det.

Du har ret - igen. Men som "Østdansker" tænker jeg ikke så meget på
tysklandskøb. Både fordi jeg personligt mener at besparelsen ikke er risiko
og ulemperne værd. Og fordi jeg - trods alt andet - gerne vil bevare lokale
butikker. Men det er jo en helt anden historie.

Med campinghilsen
JPR
slet-mig-jpr@campingferie.dk
-------------------
I NG udtaler jeg mig altid som privatperson

"Hvis vand er så godt for det menneskelige legeme, hvorfor bærer vi så
gummistøvler, regnfrakker og paraplyer for at undgå det?"
W.C.Fields

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 29-04-04 18:15

"Jens-Peder Rasmussen" <sletmigførst.post@it-entre.dk> skrev i en meddelelse

[klip]
UK.

> Du har ret, men forskellen i navnet ligger i sidegruppens indretning
> [...]
[klip]

Den der med døren + siddegruppen kan jeg til dels bevise Tildels, fordi
jeg ikke lige har
et link til sidste års modeller, men....øhhh..vent lige lidt - ser nu på
Adria's side at Altea 502 UK
ikke eksistere mere...så i år er vi altså ude i at netop døren +
sidesiddegruppens placering
er eneste forskel på de 2 modeller (ud over serie-forskelle).
Tidligere var der den "sjove" ting at A502DK havde samme indretning som
B502UK, medens
B502DK var magen til A502UK....og så var der Adiva502UK (stadig i
programmet), som osse
var magen til A502DK.....men OK - UK er self rundsiddegruppe - hvilket vi
dog finder noget
mokket. Ingen kan komme ind og ud fra bagerste række og tit er dette ekstra
sæde væsentligt
smallere end de to bænke i siden. Altså kan vor datter på 6 ikke ligge der
og sover, men
kræver en fuld opredning af hele gruppen....der var den igen med forskellige
behov

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Jens-Peder Rasmussen

Dato : 29-04-04 20:36

> [...]

6 ikke ligge der
> og sover, men kræver en fuld opredning af hele gruppen....der var den igen

Enig i den smalle bænk. Vi brugte den kun til vores hud (en dansk-svensk
gårdhund) og nu hvor den er død til vores campingmaskot Harry.
Ellers er den kun til ugeblade og andet, der midlertidigt skal anbringes men
bordet er optaget. Men hvis det er prisen for et fritstående bord, så kan vi
godt leve med en ineffektiv bænk.

Tak for en hyggelig campingsnak.

Med campinghilsen
JPR
slet-mig-jpr@campingferie.dk
I NG udtaler jeg mig altid som privatperson

"Undertegnede, W.C. Fields, som er ved mine fulde fem, lover hermed højt og
helligt, at jeg i hele det herrens år 1932 vil afstå fra at spise candy
floss."