Et par ? fra en totalt uerfaren campist
Fra : Ukendt

Dato : 28-04-04 15:46

Hej alle her i gruppen

Da mig og min familie overvejer at anskaffe en CV for første gang har jeg
lige et par spørgsmål jeg håber på at kunne få svar på her inde?

1. Da vi er 2 voksne og 2 børn leder jeg efter en CV på ca. 480-5.00 meter,
med faste køjer, havde overvejet en ny men kan se at man kan
finde en 2-4 år gammel vogn til mellem 20-40.000 billigere, og her er der
endda ofte fortelt og diverse udstyr med, og da vi jo er første gangs købere
har vi slet
ikke noget af det obligatoriske udstyr, vil det være ok at købe en 2-4 år
gammel vogn, og er der noget specielt man skal være opmærksom på?

2. Vi har en Golf IV TDI der må trække 1300 kg, er det så tilladt at køre
med en CV med total vægt på 1350kg, hvis man ikke læsser den mere end op til
de 1300kg?

3. Da vi bor i det sønderjydske ville det jo være nærliggende at købe CV i
tyskland, er der nogen der har erfaringer eller gode ideer til køb af CV i
tyskland, enten
hos forhandler eller privat, eventuelt nogle gode links, også gerne nogen
der har erfaring med handel i tyskland med nogen forhandlere der snakker
dansk, eller eventuelt
engelsk, da jeg ikke kan en døjt tysk.

4. Når man kigger på CV er der en masser tilbehør, så som, stabilisator,
loftlem, varmesystem, myggenet etc.., hvilke ting er rigtig gode at have og
hvad kan man godt undvære?

På forhånd tak for de forhåbentlige konstruktive svar.

Mvh Brian J.

Fra : SB

Dato : 28-04-04 20:57

> [...]
og
> hvad kan man godt undvære?
>
> På forhånd tak for de forhåbentlige konstruktive svar.

------

Det med at købe en brugt vogn synes jeg er en udemærket ide, gjorde det selv
med den begrundelse at skulle ungerne lave en skramme i den, ville man
sikkert ikke græde så højt som var det en ny.
Og børn er/kan være hårde ved en vogn

Hvis din max vægt på anhænger trækket er 1300 kg. ja så må du ikke trække
mere.
overstiger du bilens egenvægt med mere end 50 kg ved det, så kræver det er
B+E kørekort
eks. vejer min Passat 1200 kg. men må trække 1500 kg, overstiger min vægt
1250 kg. så kræves der det kort.

Jeg har en alko stabilisator på min vogn, og den er jeg glad for, ville ikke
undvære den ved de næste vogne jeg engang køber.
Centralvarme er også en must, hvis du vil campere i for og efteråret, der ud
over kan man om sommeren tænde blæseren alene og den sender kold luft ind i
vognen, da den tager det fra bunden af. (når man nu ikke har råd til
klimaanlæg)
Varm vand er også en selvfølge, er vist på de fleste nyere vogne i dag

men tag ud og kig på nogen og se dem med udstyr i, jeg kan ikke afgøre om du
kan lide en stor tagluge eller ej, personlig er jeg ret ligeglad med den,
sidder sjældent i vognen når solen er fremme alligevel

Søren

Fra : Steen Larsen

Dato : 28-04-04 21:11

SB wrote:
> [...]
> der ud over kan man om sommeren tænde blæseren alene og den sender
> kold luft ind i vognen, da den tager det fra bunden af. (når man nu

Hej SB

Det du omtaler som centralvarme er vist det vi andre kalder
blæservarme. :)

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen
Hyundai Santa Fe CRDI 4WD

Fra : Jens

Dato : 28-04-04 22:13

"SB" <sfb(slet-dette)@privat.dk> skrev i en meddelelse

<snip>

> [...]
> B+E kørekort
> eks. vejer min Passat 1200 kg. men må trække 1500 kg, overstiger min vægt

Jeg mener, men VED det ikke, at man SKAL have vejet CV's max totalvægt ned
til det bil/kørekort må trække!
Det er ikke nok at den faktiske vægt er i orden med mindre bilen er
registreret første gang før 1990 (ca.).
Dette er en ren administrativ ting der gøres på motorkontoret - at få den
vejet op igen, kræver vist nok et syn af CV.
Måske kan andre svare på dette?

> Jeg har en alko stabilisator på min vogn, og den er jeg glad for, ville
ikke
> undvære den ved de næste vogne jeg engang køber.

Jeg har ikke haft stabilisator på andre end den seneste vogn og så længe man
pakker CV fornuftigt med det tunge liggende i bunden
over akslen og har et godt kugletryk (omkring 50kg) er en stabilisator ikke
et must, men den skader da ikke. Man skal altid tænke sig
omnår man kører med CV - især ned ad bakke (da der er mindst "træk" i
sammenkoblingen når man kører ned ad). Hvis man ønsker at
køre på det yderste af det mulige med en CV (d.v.s. > 100 km/t) uden at
blive kastet i slyng af lastbiler m.v. skal man have dels en stabilisator og
dels et ualmindeligt godt nervesystem.

> [...]
> over kan man om sommeren tænde blæseren alene og den sender kold luft ind
> vognen, da den tager det fra bunden af. (når man nu ikke har råd til

Du mener vel "blæservarme" modsat dem hvor der KUN er en gasovn uden
blæser.?
En "normal" blæservarme-installation kan IKKE trække (kold) luft ind fra
bunden. Dette kræver en AIRMIX komfort kit installeret.
Dette koster ca. en tusse inkl. installation og er iøvrigt en udemærket ide,
med mindre man holder på en plads med jord i stedet for græs.
Så trækker man en masse støv ind!

> Varm vand er også en selvfølge, er vist på de fleste nyere vogne i dag

Vamt vand er en luksusting som er dejlig men på ingen måde nødvendig. Der er
varmt vand 24 timer i døgnet på alle ordentlige campingpladser i hele
Europa.

> [...]
> kan lide en stor tagluge eller ej, personlig er jeg ret ligeglad med den,
> sidder sjældent i vognen når solen er fremme alligevel

Tagluger og myggenet er godt hvis man campere under sydlige himelstrøg om
sommeren.

Mange oplukkelige vinduer (med myggenets cassetter) er også godt i varmen.
På nogle billige/ældre CV-modeller kan kun
for-, køkken- og bagvindue lukkes op.

Mvh

Jens

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 28-04-04 22:32

"Jens" <mugarbeNOSPAM@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Dette er en ren administrativ ting der gøres på motorkontoret - at få den
> vejet op igen, kræver vist nok et syn af CV.

Det er altid en god ide at besøge f.eks.
http://www.politi.dk/p31/Vejledninger/BE-korekort.htm
for at se om man løber ind i problemer med BE-kørekort.
Ud fra de oplysninger, som er givet, kan der ikke svares, idet der skal
flere vægttal på bordet, bl.a. bilens egenvægt og totalvægt.

Kurt

Fra : Søren

Dato : 29-04-04 14:07

> Ud fra de oplysninger, som er givet, kan der ikke svares, idet der skal
> flere vægttal på bordet, bl.a. bilens egenvægt og totalvægt.

så vidt jeg kan se vejer bilen 1200 og må trække 1300. Altså må Brian kun
trække en CV på 1250 kg. da jeg går ud fra han ikke har BE kørekort siden
han spørger.
Brian hvis du gerne vil have eks. en Adria 502 DK, så må du enten ud og tage
BE kørekørt, skifte bil, eller få Adria'en registreret til max at må veje
1250 kg. Det sidste er helt klart det billigste og det nemmeste, da CV
alligevel skal omregistreres i dit navn. Tilgengæld må du tage 50 kg. mindre
med i Adrian.

Fra : Ukendt

Dato : 29-04-04 15:22

"Søren" <nospam_svu@ccieurope.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> 1250 kg. Det sidste er helt klart det billigste og det nemmeste, da CV
> alligevel skal omregistreres i dit navn. Tilgengæld må du tage 50 kg.

Hej

Hvad angår kørekort er det ikke et problem, har til det hele.
Det mit spørgsmål gik på var om man må køre med en CV der her en totalvægt
på f.eks 1350kg, men kun er lastet til 1300kg når ens bil må trække 1300kg?

Vil det sige at man godt kan købe en CV der har en totalvægt på f.eks 1350kg
og få den omregistreret til en totalvægt på 1300kg?

Mvh brian

Fra : SB

Dato : 29-04-04 16:31

> [...]
1350kg
> og få den omregistreret til en totalvægt på 1300kg?

Ja enten det eller få din bil vejet op til at måtte trække det, hvis man kan
med din model.

Søren

Fra : c

Dato : 29-04-04 17:06

> [...]
1350kg
> og få den omregistreret til en totalvægt på 1300kg?

Hej Brian

Som "Kurt" tidligere skrev:

[...]

Hvis du indtaster dine oplysninger her får du svar på alle dine spørgsmål. I
dit tilfælde vil jeg gætte på at svaret er: Der kræves B/E kørekort og
vognen må ikke læsses til mere end 1300 kg. Hvilket betyder at du bare kan
gå igang så længe du bare holder øje med campingvognens faktiske vægt.

Skulle du blive standset med mere vægt på krogen end 1300 kg får du en bøde
for overlæs. Reglerne herfor mener jeg følger dem for lastbiler, og så vidt
jeg husker betyde det at du først får en bøde når overlæsset er mere end 7 %
hvilket svarer til en totalvægt på 1404 kg.

En artikel om overlæs kan du finde her:
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/403/68/073_075.pdf og her
http://www.koereskoler.dk/Nyheder/Overl%C3%A6s.htm

Når jeg skriver ovenstående er det ikke for at opfordre til ulovligheder,
blot for at nuancere debatten. Regler og love må den enkelte selv fortolke
efter samvittighed.

Vh. Claus

Fra : c

Dato : 29-04-04 17:08

"c" <4xc@SLETmidtfyn.net> skrev i en meddelelse
> [...]
%
> hvilket svarer til en totalvægt på 1404 kg.

Ups, det er 1391 kg. Glemte lige at læse korrektur på mit indlæg....

Claus

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 29-04-04 22:59

"Brian Jacobsen" <bmjaSNABELAmailPUNKTUMtelePUNKTUMdk> skrev i en meddelelse

> [...]
1350kg
> og få den omregistreret til en totalvægt på 1300kg?

1: Du må godt køre med en campingvogn med en tilladt totalvægt på 1350 kg,
når bare den ikke har en faktisk totalvægt på mere end 1300 kg.
2: Derfor er der ingen grund til at få den omregistreret til en mindre
totalvægt.
Sidstnævnte risikerer at medføre, at den senere skal vejes op igen, fordi du
eller en anden får en bil, som må have mere på krogen.

Kurt

Fra : Carsten Stage

Dato : 30-04-04 04:37

Kurt B. Andersen wrote:

> 1: Du må godt køre med en campingvogn med en tilladt totalvægt på
> 1350 kg, når bare den ikke har en faktisk totalvægt på mere end 1300
> kg.

Kun hvis bilen ikke er opvejet til at måtte trække mere end egenvægt + 50
kg.

Husk at skelne mellem kørekortreglerne og regler for synsfri sammenkobling.

Det er et emne der igen og igen har givet anledning til
debat. Der kan læses mere om det her:
http://www.campingstuff.dk/html/div/bekort.php

Rådet for større færdselssikkerhed har lavet en lille folder som kan
afhentes på de fleste motorkontorer og politistationer. Den er rigtig god at
have med i bilen, så er der ikke tvivl hvis du bliver stoppet. Den kan også
ses på nettet: http://www.dk-u.dk/dku/faq/synsfri/default.htm

Kørekortsreglerne for synsfri sammenkobling giver anledning til mange
spørgsmål. De vigtigste svar kan du læse her.

I 1992 kom der nye regler om synsfri sammenkobling for køretøjer med
totalvægt indtil 3.500 kg. Der var tale om en lempelse af reglerne, som
betød, at det blev muligt at trække en større totalvægt. Men de nye regler
betød også ændrede kørekortsregler, så man som hovedregel skulle erhverve et
såkaldt trailerkørekort kategori B/E for at udnytte de nye vægtgrænser.

Rådet for Større Færdselssikkerhed modtager dagligt henvendelser om reglerne
for synsfri sammenkobling. Mange af henvendelserne drejer sig om kørsel med
hestetrailere og hyppige spørgsmål er:

"Jeg har fået lov at låne en hestetrailer, må jeg køre med den med et
almindeligt kørekort?"
"Jeg har været ude at se på en hestetrailer og er i tvivl om jeg må køre med
den med et almindeligt kørekort?"
"Jeg har fået en bøde, fordi jeg ikke har kørekort kategori B/E, kan det
passe?"

Kerneproblemet i disse spørgsmål er som det ses: Almindeligt kørekort
kategori B eller kørekort kategori B/E, det såkaldte trailerkørekort?

Hvilke køretøjer taler vi om?
Bestemmelserne om trailerkørekort vedrører kun person- og varebiler med en
tilladt totalvægt indtil 3.500 kg, når de skal køre med et påhængskøretøj
med en tilladt totalvægt på mere end 750 kg.

Kørekortsreglerne:
For at kunne køre med et påhængskøretøj med en totalvægt over 750 kg med
almindeligt kørekort kategori B, skal to betingelser være opfyldt.
For det første skal bilens egenvægt plus 50 kg, være større eller lig med
enten den maksimale påhængsvognsvægt med bremser ifølge bilens
registreringsattest eller påhængskøretøjets totalvægt ifølge
påhængskøretøjets registreringsattest - aktuelt
For det andet må den samlede totalvægt for bil og påhængskøretøj maksimalt
udgøre 3.500 kg.

Bilens totalvægt fremgår af bilens registreringsattest. Som totalvægt for
påhængskøretøjet kan anvendes enten den maksimale påhængsvognsvægt med
bremser ifølge bilens registreringsattest eller påhængskøretøjets totalvægt
ifølge påhængskøretøjets registreringsattest .

Der er tre væsentlige ting at bide mærke i:
1. At finde ud af om et almindeligt kørekort kategori B er tilstrækkeligt
kræver kun papirarbejde. Glem alt om last på påhængskøretøjet, før du har
regnet og fået svaret ved at se på vægtangivelserne på henholdsvis bilens og
påhængskøretøjets registreringsattest.

2. Både i reglen om egenvægt + 50 kg og reglen om køretøjets og anhængers
samlede totalvægt ikke må overstige 3.500 kg gælder det, at man som
påhængskøretøjets totalvægt kan bruge enten den maksimale påhængsvognsvægt
med bremser ifølge bilens registreringsattest eller påhængskøretøjets
totalvægt ifølge påhængskøretøjets registrerings attest. Det betyder, at
hvis der på bilens registreringsattest står at påhængskøretøjets maksimale
totalvægt er 1.200 kg, og bilens egenvægt plus 50 kg er 1.250 kg, ja så kan
man køre med et almindeligt kørekort Kategori B.

Når reglen er opfyldt, betyder det også, at man kan køre med et
påhængskøretøj som har en totalvægt på f.eks. 1.500 kg. For det fremgår af
bilens registreringsattest, at bilen maksimalt må trække 1.200 kg. Men det
betyder så samtidigt, at påhængskøretøjets egenvægt plus last ikke må
overstige 1.200 kg.

3. Reglen om egenvægt + 50 kg angår primært små og mellemstore biler
Reglen om køretøjets og anhængerens samlede totalvægt ikke må overstige
3.500 kg angår primært biler med en totalvægt på over 2.000 kg, altså store
varebiler og mange firehjulstrækkere.

Et par eksempler og mulige løsninger:

Eksempel 1: VW Golf 1,6 med hestetrailer og behov for at køre med en mindre
hest
VW GOLF:
Egenvægt: 1.100 kg
Totalvægt: 1.650 kg
Max påhæng med bremser: 1.200 kg
Brenderup trailer
Egenvægt: 600 kg
Totalvægt: 1.300 kg
Når man bruger reglerne om egenvægt + 50 kg ovenfor, ser man at egenvægt
+50 kg er 1.150 kg. Påhængskøretøjets totalvægt i bilens registreringsattest
er 1.200 kg og på påhængskøretøjet 1.300 kg. Begge værdier er højere end
egenvægten + 50 kg og et almindeligt kørekort kategori B er ikke nok, uanset
om påhængskøretøjet ubelæsset. Kører du alligevel og bliver stoppet af
politiet, falder der en klækkelig bøde.
Man kan se, at reglen om køretøjets og anhængerens samlede totalvægt ikke må
overstige 3.500 kg er opfyldt. Men det er uden betydning, når reglen om
egenvægt + 50 kg ikke er opfyldt.

Løsninger:
Principielt er der to løsninger:

Enten erhverver du et trailerkørekort, kategori B/E
Eller du får bilens registreringsattest nedjusteret, så vægten for
påhængskøretøjets største vægt med bremser sættes ned fra 1.200 kg til 1.150
kg.
Du har kun behov for at køre med en mindre hest, og med en egenvægt på
traileren på 600 kg er der plads til i alt 550 kg hest og tilbehør og det er
tilstrækkeligt.

Så løsningen er at køre til det nærmeste motorkontor og få bilens
registreringsattest ændret, så vægten for påhængskøretøjets største vægt med
bremser bliver 1.150 kg.
Når bilens registreringsattest bliver ændret på denne måde, opnår du
samtidig den fordel, at du uden problemer kan køre med andre trailere med en
totalvægt som større en 1.150 kg, bare du ikke læsser traileren så
totalvægten ikke overstiger 1.150 kg. Pointen er nemlig, at når vægten for
påhængskøretøjets største vægt med bremser på bilens registreringsattest
ikke er større end bilens egenvægt + 50 kg, er et almindeligt kørekort
kategori B tilstrækkeligt. Dermed opfylder bilens registrering i sig selv
kravet om egenvægten + 50 kg.

Eksempel 2: VW Golf transporter 2,5 D med hestetrailer og behov for at køre
med to heste
VW Transporter
Egenvægt: 1.575 kg
Totalvægt: 3.025 kg
Max påhæng med bremser: 2.000 kg
Brenderup trailer
Egenvægt: 750 kg
Totalvægt: 2.000 kg
Bruger man igen reglerne ovenfor ser vi, at i reglen om egenvægt + 50 kg
igen giver problemer. Men vigtigere er det, at reglen om køretøjets og
anhængerens samlede totalvægt ikke må overstige 3.500 kg er overskredet,
hvad enten man bruger bilens eller trailerens angivelse for
påhængskøretøjets totalvægt.

Løsninger
Der er reelt kun én løsning. Bilens totalvægt er så høj, at det ikke giver
mening at nedjustere, hvad der i bilens registreringsattest er angivet som
påhængskøretøjets største vægt med bremser. Det giver heller ikke mening at
nedjustere bilens totalvægt. Svaret er derfor, at du skal erhverve et
trailerkørekort kategori B/E.

Andre kørekort
Trailerkørekortet, B/E kan kun erstattes af et hængerkort, C/E eller D/E.
Kørekort til sololastbil og bus kan ikke erstatte et trailerkørekort.

Tjek selv
Er du i tvivl om du en given kombination mellem bil og trailer, kan du gå
ind på Rådet for Større Færdselssikkerheds side om kørsel med trailer og
campingvogn her. Indsætter du de relevante vægttal fra bilens og
påhængskøretøjets registreringsattest kan du hurtigt få svar om du kan klare
dig med et almindeligt kørekort kategori B eller der kræves
trailerkørekort - god fornøjelse!

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Carsten Stage

Dato : 30-04-04 04:43

Carsten Stage wrote:

> Det er et emne der igen og igen har givet anledning til
> debat. Der kan læses mere om det her:
> http://www.campingstuff.dk/html/div/bekort.php

Ups - forkert link. Det rigtige er:

http://www.campingstuff.dk/home/html/modules.php?name=News&file=article&sid=35

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 30-04-04 19:50

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Kun hvis bilen ikke er opvejet til at måtte trække mere end egenvægt + 50
> kg.
>
> Husk at skelne mellem kørekortreglerne og regler for synsfri
sammenkobling.

Klip - før en lang og god forklaring.
MEN - hvad skrev jeg, som var forkert?
Pgl. havde gjort opmærksom på, at han havde kørekort til det hele, så den
problematik var vi kommet forbi (bl.a. linkede jeg selv i et tidligere
indlæg til beregningsskemaet vedr. dette problem).
Så jeg så problemet som værende:
Hans bil vejer 1200 kg. Den må trække 1300 kg.
Campingsvognens tilladte totalvægt er 1350 kg.
Der er ingen kørekortproblemer.
Er vi så ikke enige om, at han gerne må køre med ovenstående, når bare cv

Fra : Carsten Stage

Dato : 30-04-04 20:26

Kurt B. Andersen wrote:

> MEN - hvad skrev jeg, som var forkert?

UPS - vist ikke noget. Jeg havde opfattet det som et spørgsmål om, at man
måtte føre vogntoget med B-kort. Men selvfølgelig er der ikke problemer hvis
man har det (eller CD osv)

Fra : Harry

Dato : 30-04-04 18:41

> ikke noget af det obligatoriske udstyr, vil det være ok at købe en 2-4 år
> gammel vogn, og er der noget specielt man skal være opmærksom på?

Primært om der er restgæld og skjulte fugtskader. Få vognen fugttestet
inden køb, helst på sælgers regning. Det er jo ham der påstår den er i
orden.

> 2. Vi har en Golf IV TDI der må trække 1300 kg, er det så tilladt at køre
> med en CV med total vægt på 1350kg, hvis man ikke læsser den mere end op til
> de 1300kg?

Nej, du må ikke køre med mere end de 1300 kg, hvis det er det, der
står i din registreringsattest. Læs mere på:
http://www.hanses-campingsider.dk/tekniko/biler.htm

> 4. Når man kigger på CV er der en masser tilbehør, så som, stabilisator,
> loftlem, varmesystem, myggenet etc.., hvilke ting er rigtig gode at have og
> hvad kan man godt undvære?

Stabilisator - en behagelighed, men ikke et must. At læsse
campingvognen rigtigt er vigtigere: det tunge i bunden og jeg kører
med 70 kg på krogen og har gjort det i 25 år. Kører altid perfekt. Pt.
kører jeg i en vogn med stabilisator - indrømmet, giver stor sikkerhed
ved påvirkning af sidekræfter, men må ikke forlede til at overttræde
naturlovene, for så tager de over.

Loftlem er i alle campingvogne, kaldes også tagluge. De nye er store
og kaldes en Heki-tagluge. Giver meget lys og bedre udluftning.

Centralvarme med radiator er bedst, blæservarme er næstbedst. Der kan
være stor kvalitetsforskel på blæservarmesystermne. Afhænger som alt
andet af mærke og pris.

Myggenet vil jeg af alt ikke undvære, der findes mange af de uhyrer
både nord- og sydpå. Helst også i døren. Og selv da: forsyn dig med en
af de elektriske daskere og slå den sidste myg ihjel inden I lægger
jer til at sove, så er ferien reddet.

Fra : Carsten Stage

Dato : 30-04-04 20:29

Harry wrote:

> Nej, du må ikke køre med mere end de 1300 kg, hvis det er det, der
> står i din registreringsattest. Læs mere på:
> http://www.hanses-campingsider.dk/tekniko/biler.htm

Hovsa... Det var ikke det spørgsmålet gik på. Det rette svar må være et JA.