Skærme
Fijala 3554
GamePC totalt vilde med Viewsonic Vp201 MK~
Fra : Dr.Ralph

Dato : 28-04-04 12:24

Tjek lige denne anmeldelse:

http://www.gamepc.com/labs/print_content.asp?id=vp201b

Jeg anser ham for at være ret så seriøs, når det kommer til anmeldelser af
TFT og han skamroser dene skærm.
Han nævner intet om panel, så han er nok ikke helt skærm nørd, men hans
vurdering af skærmen er set ud fra et kritisk synspunk og han har en gamers
kritiske øjne rettet mod reposntiden.

Vp201 MKII med 16 ms repons indeholder sammen panel, som der sidder i hhv.
Dell 2001FP, NEC 2080UX+, Philips 200P4 og HP 2035.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Henrik Ax

Dato : 28-04-04 16:56

Dr.Ralph wrote:
> [...]
>
> Vp201 MKII med 16 ms repons indeholder sammen panel, som der sidder i
> hhv. Dell 2001FP, NEC 2080UX+, Philips 200P4 og HP 2035.

Apropos 2001FP - har du fået installeret dine?
Jeg er spændt på at høre hvordan du oplever screen-door problematikken.
Lige nu sidder jeg foran min egen 2001FP der lige er blevet tændt. Jeg skal
ikke bevæge hovedet ret meget (f.eks. frem og tilbage vinkelret på skærmen)
før Windows baggrunden ser ternet ud. Men måske er det mig der trænger til
briller

Fra : Dr.Ralph

Dato : 28-04-04 17:57

On Wed, 28 Apr 2004 17:55:37 +0200, Henrik Ax wrote:

> [...]
> før Windows baggrunden ser ternet ud. Men måske er det mig der trænger til

Får dem først sat op fredag - har ikke været hjemme ret meget de sidste par
uger. Men vil returnere dem fredag, hvis ikke det er til at holde ud at
kigge på.
Kan blot ikke helt fatte, hvorfor Dell 2001FP skulle lide af denne "screen
door effect" når ikke Vp201 eller de andre LG Philips S_IPS 16ms paneler
lider af det. Har Dell valgt at give frontglasset en særlig coating eller
er det fordi, der bliver solgt væsentligt flere Dell 2001FP skærme end
andre S_IPS 16ms paneler - og at der derfor vil være flere forskellige øjne
der kigger og vuderer, hvilket jo øger muligheden for varierende meningen
betydeligt ?

Har blot hørt om folk, der er totalt vilde med deres Dell 2001FP og så folk
som dig, der er kede af denne screen door effect og igen andre, der oplver
lys, der trænger ud igennem fronten :(

Jeg har ventet på en PCI kort, der understøtter 1600X1200 DVI, men kan ikke
finde et - på nær Matrox Parhelia til 4.500 kr - og så kan jeg lige så godt
vente til det nye Radeon AGP 800XT kommer om 2 måneder - det vil få dual
DVI og koste 4.500 kr

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 28-04-04 18:11

Når nu de skærme, du nævner har samme panel, kan man så regne med samme
performance? Eller kan panelerne "tunes" så de yder forskelligt i de
relevante skærme?

Dr. Ralph, har du overvejet et Matrox P650/750 og et PCI kort, der kan give
ydelse til 3D spil. så har du kanonkort til prof. formål, og et kort til,
når du spiller?

VH Thomas

Fra : Dr.Ralph

Dato : 28-04-04 19:21

> Når nu de skærme, du nævner har samme panel, kan man så regne med samme
> performance? Eller kan panelerne "tunes" så de yder forskelligt i de
> relevante skærme?

Man kan sp vidt jeg ved sætte forskellige processorer i, der behandler
billederne forskelligt og gør skærmen istand til bedre at nedskalere til
andre opløsninger, som f.eks Dell 2001FP og Viewsonic Vp201 begge skulle
være meget fine til.

Men som sådan burde man ikke kunne ændre drastisk ved selve kvaliteten af
billedet og andre specifikationer ved det.
Derfor undrer det mig også, at nogle anmeldere og brugere kan syntes Nec
2080UX+ er fantastisk, mens andre finder den dårligere end f.eks både Dell
2001FP og Hp2035, selvom alle 3 110% sikkert indeholder samme panel.

Jeg tror igen det hele hænger sammen med, at vi mennesker er forskellige,
alder, sidde stilling, syn, øjne, behov, præferencer mm. spiller ind, når
vi vurderer en given skærm.

F.eks kan en person syntes at en 1,5" TFT skærm på bagsiden af et nyt
digicam er helt fantastisk, fordi han kommer fra et èn gangs analogt
kamera, mens en anden syntes den er under al kritik, fordi hans syn er
mindre godt og han kommer fra en 2" TFT med højere opløsning.

Men hvordan nogle folk kan vurdere f.eks Samsung 213T til at være elendig
til spil, mena andre finder den fin og nogle ser screen door effect på Dell
2001FP, mens andre ikke aner hvad der tales om - de kan kige i timevis på
den uden at se nogen bagdør.......vi mennesker er bare forskellige.

Måske vi også skal drage fabrikations processen ind i billedet og
kvalitetskontrollen. Hvis ikke et produkt holde nogenlunde samme høje
standard, så er det naturligt, at folk oplever samme produkt forskelligt -
det er forskellige produkter, jo :)

Ron La Fon og Anandtech har begge anmeldt TFT skærme, særligt har jeg meget
respekt for Ron la Fon på cadonline og han finder Dell 2001FP er en perfekt
skærm og giver den 5/5:

http://www.cadalyst.com/cadalyst/article/articleDetail.jsp?id=85474

Derimod giver han kun Nec 2080UX 3,5/5 (den gamle model af NEC 2080UX+ -
dvs. 2080UX indeholder sammen S-IPS panel, som der sad i min gamle Dell
2000FP skærm - den nye NEC 2080UX+ har samme panel som i mine nye Dell
2001FP skærme og i den nye Vp201 MK II )

> Dr. Ralph, har du overvejet et Matrox P650/750 og et PCI kort, der kan give
> ydelse til 3D spil. så har du kanonkort til prof. formål, og et kort til,
> når du spiller?

Jo, men jeg har ikke fundet noget PCI kort, der tilfredsstiller en gamer
helt. Iøvrigt giver de nye AGP DVI kort en meget flot 2D, der helt kan måle
sig med Matrox gode gamle standard - det ved jeg fra mit Radeon 9800XT GP
kort med 1 DVI port på.
Kan ikke se, hvorfor de kommende Dual DVI AGP kort ikke skulle have samme
fine 2D på begge DVI porte - derfor foretrækker jeg at vente.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 28-04-04 19:21

> [...]
> før Windows baggrunden ser ternet ud. Men måske er det mig der trænger til

Hviket grafikkort kører du med ?

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Henrik Ax

Dato : 28-04-04 19:46

Dr.Ralph wrote:
> Hviket grafikkort kører du med ?

ATI Radeon 8500 med 2001FP på DVI udgangen.
Det er lidt "skandaløst" at ha' sådan et sløvt 3d grafikkort til en
1600x1200 skærm, så jeg afventer med spænding hvad der sker 4. maj

Jeg er, som tidligere nævnt, spændt på at høre din mening om dine to nye
skærme.
Hvis du ikke oplever screen-door problemet, prøver jeg at få skærmen byttet
til en ny.
Ellers ophæver jeg mit køb hos Dell og afventer situationen (igen - suk)

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-04-04 02:59

> ATI Radeon 8500 med 2001FP på DVI udgangen.
> Det er lidt "skandaløst" at ha' sådan et sløvt 3d grafikkort til en
> 1600x1200 skærm, så jeg afventer med spænding hvad der sker 4. maj

Dette kort kunne måske være årsagen til din screen door effect - har du
prøvet med et af bedre kvalitet på DVI udgangen, inden du bytter skærmen ?

Jeg hører om de mest mærkelig ting. En fyr køber Samsung 213T og Dell
2001FP - og bruger dem i dual monitor setup.

Han laver et langt indlæg om, hvor meget bedre Samsung 213T er end Dell
2001FP i 2D.
Han bliver så spurgt, hvordan de 2 skærm er sat op. Det viser sig, at
Samsung 213T er sat op via DVI, mens Dell 2001Fp er sat op via VGA - hvor
dum kan man lige være, jeg spørger bare :)

Skal nok melde tilbage på fredag, når mit system er sat op, hvordan mine
Delle'r 2001fp står :)

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Henrik Ax

Dato : 29-04-04 16:30

Dr.Ralph wrote:

> Dette kort kunne måske være årsagen til din screen door effect - har
> du prøvet med et af bedre kvalitet på DVI udgangen, inden du bytter
> skærmen ?
Jeg har desværre ikke andre grafikkort med dvi udgang, men vil da lige prøve
at tilslutte skærmen til andre pc'ere (d-sub).
Jeg tror nu at kvaliteten af mit gamle skærmkort er i orden. Hovedårsagen
til at jeg i tidernes morgen købte et Radeon 8500 (built by ATI), og ikke et
nVidia kort, var at 2D kvaliteten skulle være i top.

> [...]
> Samsung 213T er sat op via DVI, mens Dell 2001Fp er sat op via VGA -
> hvor dum kan man lige være, jeg spørger bare :)

Jeg bliver til stadighed forbavset når jeg læser forskellige hardware
reviews rundt om på nettet.
Mange reviews virker som om de er skrevet af en "10-årig skoleknægt med lidt
flair for html-kodning". Selv resultater/oplysninger fra større sites ta'r
jeg med et gran salt.

> Skal nok melde tilbage på fredag, når mit system er sat op, hvordan
> mine Delle'r 2001fp står :)
Venter med spænding

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-04-04 17:04

> [...]
> til at jeg i tidernes morgen købte et Radeon 8500 (built by ATI), og ikke et
> nVidia kort, var at 2D kvaliteten skulle være i top.

Har høt, at ATI havde store 2D problemr med DVI på deres første serier af
Radeon kort - 7000, 7500, 8500. Med 9000 skulle det være blevet markant
bedre.

> [...]
> flair for html-kodning". Selv resultater/oplysninger fra større sites ta'r

Bare se på Toms hardware, hvor de anmeldte en Philips 204 20" TFT med samme
panel som HP2035, Dell 2001FP m.fl
Han gave den elendig kritik, og sage de var uegnet til spil - jeg har siden
hørt fra ejere af netop denne Philips model, at de er rystet over hvilke
løgne, der speielt fra Toms bliver fyret - han var virkelig rystet.

Toms har siden anmeldt en anden 20" Eizo, som han gave ret dårlig kritik
ligeledes. Andre steder får den selv samme skærm ros og topkarakter.
Jeg læser aldrig mere Toms af samme årsag - tør ikke stole på den side
overhovedet.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph