Afro-hund
Fra : Daffi

Dato : 27-04-04 23:21

Hej,

Er der nogen der ved hvad racen hedder - det er den med afrohåret?
- Kan ikke finde noget om den på nettet..

Fra : fam. Ager

Dato : 28-04-04 06:51

"Daffi" <asthorsson@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Er der nogen der ved hvad racen hedder - det er den med afrohåret?
> - Kan ikke finde noget om den på nettet..

Hej afrofan...
Det kan være er puli, som oftest er mørkbrun/sort og er mellemstor, eller
det kan være en kommondor, som er ret stor, hvid, mig bekendt er der også
andre af disse afrohunde, men det er sjældne lokale typer.
Marie.

Fra : Daffi

Dato : 28-04-04 11:02

"fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in message news:<c6ngn3$1omq$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> det kan være en kommondor, som er ret stor, hvid, mig bekendt er der også
> andre af disse afrohunde, men det er sjældne lokale typer.

Tusind tak for det :) Det var Puli'en jeg havde i tankerne.

Mvh. David

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-04-04 12:21

"Daffi" <asthorsson@hotmail.com> wrote in message
> "fam. Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote in message

Det kunne også have været en Curly-coated Retriever.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : mus

Dato : 30-04-04 12:16

"Daffi" <asthorsson@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Er der nogen der ved hvad racen hedder - det er den med afrohåret?
> - Kan ikke finde noget om den på nettet..

He he afrokrøller - hmm puddel.

Kunne ikke lade være - men det er jo nok ikke den du søger

LN

Fra : Daffi

Dato : 30-04-04 18:27

"mus" <spoi@sol.dk> wrote in message news:<40923630$0$183$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> "Daffi" <asthorsson@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> He he afrokrøller - hmm puddel.
>
> Kunne ikke lade være - men det er jo nok ikke den du søger
>
> LN

Nej, den hund jeg søgte er nemlig en Puli :) Kunne bare ikke komme på
hvad racen hed..

Og tak for svarerne(!) :)

Fra : dpl

Dato : 01-05-04 13:16

Hejsa
Den findes forresten også i en større udgave, komondoren, som vist ikke
opdrættes i Danmark lige nu.
http://www.kishka.dk/dorthes/foto/moppe.jpg

Min absolutte drømmehund, men jeg tvivler på, at kunne give den de rette
betingelser. Alligevel har man jo lov at drømme...
Hilsen Dorthe

Fra : Battlefield´s

Dato : 03-05-04 14:15

"dpl" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Min absolutte drømmehund, men jeg tvivler på, at kunne give den de rette
> betingelser. Alligevel har man jo lov at drømme...

Hej Dorthe
Uha... sådan en tør jeg slet ikke drømme om. Vi så nogle eksemplarer, da vi
i 1979 var i London til Cruft´s Dog Show. Alle var behørigt buret inde i
deres bokse og en plakat på buret fortalte, at man skulle holde fingrene
væk, da der var tale om hyrdehunde med et skarpt temperament. Jeg må
indrømme, at det gjorde lidt indtryk, så jeg skulle ikke for tæt på. Men
imponerende er de da.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Jytte

Dato : 03-05-04 15:50

Battlefield´s wrote:
> [...]
> skarpt temperament. Jeg må indrømme, at det gjorde lidt indtryk, så
> jeg skulle ikke for tæt på. Men imponerende er de da.

Hej Vibeke.

Jeg har mødt et par komondor her i Danmark, da en af mine venner har en og
har haft flere. Det er venlige og omgængelige hunde. Men der er ikke mange i
Danmark. Se www.khkg.dk

Hilsen
Jytte

Fra : dpl

Dato : 05-05-04 18:09

Jytte wrote:

> [...]
> har haft flere. Det er venlige og omgængelige hunde. Men der er ikke mange i

Hej Jytte
Det lyder da godt, at du mener de kan være venlige og omgængelige. Jeg
havde faktisk også hørt, at de kan være noget af en udfordring, pga.
stor selvstændighed og en kort lunte.

Vi bor ude på landet, og har masser af plads til sådan en fyr, så jeg
håber at komme til at møde nogle en dag, og få en bedre ide om hvad de
kræver. Men lige nu har vi to dejlige hanhunde på hhv. 2 og 6 år, så det
bliver først engang langt ude i fremtiden. Så kan jeg jo også nå at
spare lidt op, og lære lidt mere om dem *smil*.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Jytte

Dato : 06-05-04 16:36

> [...]
> det bliver først engang langt ude i fremtiden. Så kan jeg jo også nå
> at spare lidt op, og lære lidt mere om dem *smil*.

Hej Dorthe.

Hvis du går ind på www.khkg.dk og finder racerepræsentanten for komondor.
Hun hedder Janna Fabian og er min gode ven. Hun har en dejlig hanhund nu, og
hun haft flere komondor. Det er bestemt ikke mit indtryk at komondoren på
nogen måde er vanskelig. Tværtimod er det en venlig og omgængelig hund.
Janna bor i lejlighed og det giver ingen problemer. Hun har endda haft to i
en lejlighed. Men pelsen passer ikke til vores våde klima.
Men der er ikke noget opdræt i Danmark nu. Janna drømmer om at få hvalpe
engang, men det er desværre ikke lykkedes endnu.

Janna fortæller gerne om sin hund, så du kan roligt kontakte hende.

Hilsen
Jytte

Fra : dpl

Dato : 06-05-04 20:35

Jytte wrote:

> [...]
> engang, men det er desværre ikke lykkedes endnu.
>
> Janna fortæller gerne om sin hund, så du kan roligt kontakte hende.

Hej Jytte
Tak for svaret. Jeg har været inde og se hendes side under khkg.dk, og
jeg vil også prøve at kontakte hende, tak for tippet!

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Battlefield´s

Dato : 08-05-04 15:45

> [...]

Hej Jytte
På siden du henviser til står der følgende om racen:

"Komondoren er vagtsom og årvågen, en selvstændig, beslutsom og ansvarsfuld
hund. Den knytter sig loyalt og hengivent til sin familie og dens ejendom.
Den behøver omgang med mennesker og en daglig rutine.
Kommondoren gøer ikke ret meget og den ser godmodig ud. Men man skal ikke
lade sig narre. Det er en hyrde- og brugshund, som er lynhurtig, vagtsom og
med en fast karakter. Kommondoren er på ingen måde en aggressiv hund og den
har en høj tollerancetærskel, men nås den slår den til uden varsel."
Det er ikke hvad jeg forstår ved en fredelig og nem race.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Jytte

Dato : 08-05-04 16:23

> [...]
> den til uden varsel."
> Det er ikke hvad jeg forstår ved en fredelig og nem race.

Vi har selvfølgelig hver især vores opfattelse af hvad en fredelig og nem
hund er. Jeg mener også at schæferhunden er fredelig og nem. Det er jo ikke
alle der mener det Jeg har haft schæferhunde i 20 år.
De komondorer jeg har mødt har bestemt været fredelige og nemme at opdrage
og omgængelige for andre hunde.
Men det er jo ikke nogen labrador eller cavalier king charles spaniel.

Hilsen
Jytte

Fra : Jytte

Dato : 08-05-04 16:26

Muligvis er det skarpe avlet ud af udtillings komondoren i dag. Mange racer
var jo mere skarpe i gamle dage.

Hilsen
Jytte

Fra : dpl

Dato : 05-05-04 18:01

Battlefield´s wrote:
> [...]
> væk, da der var tale om hyrdehunde med et skarpt temperament. Jeg må
> indrømme, at det gjorde lidt indtryk, så jeg skulle ikke for tæt på. Men

Hej Vibeke
Ja, jeg har også hørt det bestemt ikke er en begynder hund. Men hvis jeg
havde været til sådan en stor udstilling, buret inde det meste af tiden,
og undersøgt i hoved og bagdel af dommere, kunne mit temperament nok
også vænne til det værre *smil*.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/