Behov for musik?
Fra : Peter

Dato : 28-04-01 16:35

Hejsa,

Er der nogen der ved om der er lavet undersøgelser om menneskets behov for
musik? Jeg tænker på om vi kan have behov, fysisk eller psykisk, behov for
at høre musik.

Jeg ved godt det er en rimelig langhåret diskussion, men er der nogen der
blot kan henvise til en hjemmeside eller to, bliver jeg glad.

mange tak!

Peter

Fra : Nicolai Boilesen

Dato : 28-04-01 16:43

"Peter" <futurama@mail.telex.dk> wrote in message
> [...]
>
> Jeg ved godt det er en rimelig langhåret diskussion, men er der nogen der
> blot kan henvise til en hjemmeside eller to, bliver jeg glad.

Hmm, der har netop været et prg på discovery idag , hvor en forsker havde
fundet ud af at folk der hørte meget musik, havde en mindre tendens til
sygdom og stress.

Så ja, der forskes i musikkens påvirkning.

--
MVH / Regards
Nicolai Boilesen

Fra : JEL

Dato : 30-04-01 01:13

Der er også udført dyreforsøg, hvor man påviste at stress hormoner i mus
blev udskilt i større mængder når de blev udsat for heavymetal fremfor
klassisk (men det handler nok dybest set mere om lyd end om musik, for nogle
slapper jo af til heavy)
Men en direkte webside om emnet kender jeg ikke.

VH Jacob.

Fra : Hanne

Dato : 30-04-01 05:29

JEL <Webmaster@annainthedark.zzn.com> skrev i en
> Der er også udført dyreforsøg, hvor man påviste at stress hormoner i
mus
> blev udskilt i større mængder når de blev udsat for heavymetal fremfor
> klassisk

Det samme gjorde sig altså gældende på det værtshus jeg kom på i mine
meget unge dage Bartenderne så en klar tendens til ballade når
musikken var hård.

>(men det handler nok dybest set mere om lyd end om musik, for nogle
> slapper jo af til heavy)

Ja det fatter man jo ikke

Hanne

Fra : Thomas

Dato : 30-04-01 13:42

> Det samme gjorde sig altså gældende på det værtshus jeg kom på i mine
> meget unge dage Bartenderne så en klar tendens til ballade når
> musikken var hård.

Ja, det er nok rigtigt! Man ser jo overhovedet heller aldrig vold på
diskoteker, hvor der spilles popmusik af ækleste karakter. Så det er helt
sikkert musikken, der bestemmer det.

Sjovt nok er det til metal-koncerter hvor jeg møder de mest sympatiske
personer, når jeg går i byen. Jeg har aldrig oplevet et slagsmål eller bare
en optakt til det under en sådan koncert.

> Ja det fatter man jo ikke

Nej, det gør du nok ikke. :) Angående den undersøgelse med musene er det nok
støjen det kommer an på, og der kan man vel nok karakterisere heavy til at
være mere støjende. Men samtidig har mus/dyr sandsynligvis ikke sans for
musik som menneskene og derfor blot oplever det som mere eller mindre hvid
støj uanset genren.

Thomas

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 30-04-01 16:04

Thomas wrote:

> Sjovt nok er det til metal-koncerter hvor jeg møder de mest sympatiske
> personer, når jeg går i byen. Jeg har aldrig oplevet et slagsmål eller bare
> en optakt til det under en sådan koncert.

Sådanne steder er man jo også i et fællesskab omkring musikken. Men hvis
man spiller Ministry eller lign på Center Pub kan stemningen vel godt blive
lidt aggressiv. Specielt steder, hvor der kommer folk, som ikke er vant til
hård musik eller aldrig kunne finde på at høre det derhjemme.

Jeg læste i øvrigt om problemer på Musikcafeen i Århus under koncerten med
Condemned 84 - der var ingen før nogle fodboldfans troppede op..

Ulrik Magnusson

--
DEUTSCH: You two have some sick sex thing?
BARTON: Sex?! He's a MAN! We WRESTLED!

Fra : Thomas

Dato : 30-04-01 20:58

Hej Ulrik!

> [...]
> lidt aggressiv. Specielt steder, hvor der kommer folk, som ikke er vant til
> hård musik eller aldrig kunne finde på at høre det derhjemme.

Jep ... det var faktisk det, der var min pointe. Det er ikke musikken ... det er
lytternes indstilling! Og der er en markant forskel på de to ting.

> Jeg læste i øvrigt om problemer på Musikcafeen i Århus under koncerten med
> Condemned 84 - der var ingen før nogle fodboldfans troppede op..

Jeg var ikke til den koncert (var det ikke punk?), men jeg har læst om det og
husker det som du siger ... problemerne opstod først da der kom nogen "udefra".

Thomas

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 30-04-01 21:07

Thomas wrote:

> Jeg var ikke til den koncert (var det ikke punk?)

Jo - eller "Oi" - jeg troede egentlig, det var skinhead musik, men der var
åbenbart en sød blanding af skins, punks og white-pride medlemmer til stede.
De 2 første grupper samledes om musikken og den sidste ødelagde aftenen..

> , men jeg har læst om det og
> husker det som du siger ... problemerne opstod først da der kom nogen "udefra".

Jeg gravede lige en af artiklerne frem:
http://www.stiften-aarhus.dk/artikel:aid=14584

Ulrik Magnusson

--