Fødselsdag
Fra : Eva

Dato : 27-04-04 22:42

Min søn har snart 1 års fødselsdag, og vi er kommet i tidsnød med en
ønskeseddel "fra ham".
Udover bøger, tøj og nogen store plasticdyr (ligesom dem de ofte har i
institutionen) har vi ikke rigtig nogen ideer.
Vi har en del legetøj til ham fra hans to større søstre, men de kan jo altid
bruge noget nyt, og nogen nye udfordringer.
Er der noget I kan anbefale; noget jeres børn har været særligt glade for?

Eva

Fra : Inger Pedersen

Dato : 27-04-04 16:43

"Eva" <eva__pedersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er der noget I kan anbefale; noget jeres børn har været særligt glade for?

Til lykke med sønnike!

Bolde i alle mulige størrelser og farver, bløde og hårde, har været højt
elskede.
Desuden put-i-bokse, brio-tog (kan suppleres de næste mange år, jo mere, jo
sjovere).
Men det helt store, uopslidelige legetøj, som kan bruges til ALT, er
træklodser i forskellige størrelse: kuber, aflange, flade og tykke.

Hilsen Inger

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 27-04-04 20:16

"Eva" <eva__pedersen@hotmail.com> wrote in message news:<408e5540$0$425$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> [...]
> bruge noget nyt, og nogen nye udfordringer.
> Er der noget I kan anbefale; noget jeres børn har været særligt glade for?

For det første: Fokusér på, at han er to år inden han har fødselsdag
næste gang. Der sker meget i den tid. (Men med to ældre søskende véd
du sikkert det allerede.)9

Men dermed er det også muligt at udvide repertoiret med alt hvad en 1½
- 2 årig leger med. Og i den alder kommer der mere fokus på
drengelegetøj.

- en traktor (biler i al almindelighed)
- en værktøjsbænk
- en sandkasse
- et vandbassin
- ...

(Kors hvor er det længe siden. Albert er snart 3½.)

Hilsen
Kristian

Fra : Cat

Dato : 27-04-04 21:13

"Kristian Damm Jensen" <damm@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> - en traktor (biler i al almindelighed)
> - en værktøjsbænk
> - en sandkasse
> - et vandbassin

Et hammerbræt
Et hammerbræt
Et hammerbræt

(Det fik vi af Kristian, da vores ældste fyldte 1 år - det var rent hærg,
men hun elskede det)

Tine

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 28-04-04 07:32

"Cat" <dd@ee.dk> wrote in message news:<26zjc.149769$jf4.7956882@news000.worldonline.dk>...
> [...]
> Et hammerbræt
>

> (Det fik vi af Kristian, da vores ældste fyldte 1 år - det var rent hærg,

Åh ja, det havde jeg glemt. Men endnu bedre: Albert havde en
anordning, hvor tre kugler skulle hamres gennem tre huller, hvorefter
de rullede ad en sliske ned til bunden óg kunne samles op så man kunne
begynde forfra.

Kristian

Fra : Marianne

Dato : 28-04-04 16:26

> [...]
> anordning, hvor tre kugler skulle hamres gennem tre huller, hvorefter
> de rullede ad en sliske ned til bunden óg kunne samles op så man kunne

Sådan en havde vores ældste også. Jeg tror, han blev helt høj af bare at
hamre og trille.

mvh
marianne

Fra : Cat

Dato : 28-04-04 17:04

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> Sådan en havde vores ældste også. Jeg tror, han blev helt høj af bare at
> hamre og trille.
>
> mvh
> marianne

Vores var mere avanceret - der var fire kugler og fire huller...

Tine

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 28-04-04 08:11

> [...]

> Men dermed er det også muligt at udvide repertoiret med alt hvad en 1½
> - 2 årig leger med. Og i den alder kommer der mere fokus på

Skægt at du kalder det drengelegetøj..... for de ting du nævner er da vist
ikke specielt til drenge. Og da slet ikke i den alder.

> - en traktor (biler i al almindelighed)
> - en værktøjsbænk
> - en sandkasse
> - et vandbassin

Piger er vist heldigere end drenge, hvad legetøjsudvalg angår. Det
forekommer mig nemlig, at "drengelejetøj" er helt OK til pigerne, som dermed
i princippet har hele udvalget til rådighed.

Der er næppe mange voksne, der finder på at give en dreng et dukkehus, en
dukke, en rengøringsvogn med tilbehør (så den på tilbud i Fakta forleden),
et komfur med tilhørende potter og pander etc...... Eller er der?

Mvh. Lisbeth

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 28-04-04 21:36

damm@ofir.dkKristian Damm Jensen27/04/04 21:16 Skrev

> Og i den alder kommer der mere fokus på
> drengelegetøj.

Hvordan?
Mener du seriøst at børn på 2 år selv er i stand til vælge legetøj, altså
hvis du kun køber hvad du opfatter som pigelegetøj så vil drengen ikke lege
med det, fordi han er dreng?
Jo mere man kønner sit barn desto mere begrænset bliver det jo.
Det er en 50% udradering af potentialer og evner. Men god fornøjelse hvis
det er den vej du vil.
--
Vh Kevin
Fjern nospam ved privat svar

Fra : Cat

Dato : 29-04-04 07:03

"Kevin Vilhelmsen" <skovalleen10nospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jo mere man kønner sit barn desto mere begrænset bliver det jo.
> Det er en 50% udradering af potentialer og evner. Men god fornøjelse hvis

Man kan antage to retninger: Man kan give dem legetøj man synes de skal lege
med, eller man kan se hvad de kan lide. Nu går mange børn jo i vuggestue og
der kan man jo iagttage, hvad de vælger. Og jeg har set en barbiedukke blive
til et maskingevær med tilhørende lyde, så der er nok noget om snakken, at
vi har et køn og at det dannes tidligt.

Jeg har en dreng på 6 år. Han er vild med biler, men især med lego - det
være sig både tekniklego, bioniclelego, men såmænd også belville. Giv drenge
kønsneutralt legetøj eller giv dem drengelegetøj, men lad være med at drukne
dem i dukker og testel. De vil i bedste fald blive til krigsinvalider meget
hurtigt og i værste fald blive glemt.

I øvrigt er jeg enig med en tidligere skribent, der siger, at piger oftere
har glæde af drengelegetøj end omvendt.

Tine

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 29-04-04 08:30

dd@ee.dkCat29/04/04 8:02 Skrev

> Og jeg har set en barbiedukke blive
> til et maskingevær med tilhørende lyde, så der er nok noget om snakken, at
> vi har et køn og at det dannes tidligt.

Dine slutninger er forbløffende.
Selvfølgelig har vi da et køn, det der er pointen er at kønnet får en
altoverskyggende betydning, og at vi tillægger specielle handlinger
betydning der ikke er belæg for.
JO mere man leger med krigslegetøj jo mere dreng er man?
Og jo mere man leger med dukker komfurer og vaskemaskiner jo mere pige er
man og jo bedre kvinde bliver man?

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 29-04-04 08:34

dd@ee.dkCat29/04/04 8:02 Skrev

> [...]
> dem i dukker og testel. De vil i bedste fald blive til krigsinvalider meget

Dette forstår jeg ikke meningen med?
Drenge har 2 muligheder tilbage her i livet hvis de lager med dukker ( hvad
min dreng gør hele tiden i øjeblikket) og testel, (hvad han ikke har, men
dukkehus er vel lige så godt og det leger han med) han kan kun enten blive
krigsinvalid, eller glemt, hvad det så end er?
Alene det at vi deler legetøj op i køn, er jo medvirkende årsag til hele
problemet.

Fra : SE

Dato : 29-04-04 11:08

> [...]
> krigsinvalid, eller glemt, hvad det så end er?
> Alene det at vi deler legetøj op i køn, er jo medvirkende årsag til hele

Det er Legetøjet der kan blive til krigsinvalid eller glemt (jvf. tidligere
bemærkning om en Barbiedukke der blev brugt som maskingevær).
Det ses tit i børnehaver, at Barbiedukkerne er gode til at være dem der skal
skydes på når der leges krig - for så er man jo ikke nødt til at ofre nogle
af de "seje" dukker (Action Men og den slags)

Jeg går nu heller ikke ind for skarp kønsopdeling vha legetøjet - men ville
nu aldrig uopfordret give min søn en Barbiedukke, hvis han ikke selv havde
givet udtryk for at ville lege med den. Hmmmmm, hvorfor ville jeg egentlig
ikke det...??? Det må jeg lige tygge lidt på......

Derimod har jeg været i Bilka og købe legetøjskøkkenredskaber til ham, da
han forhåbentlig bliver lige så glad for at stå i køkkenet som sin far

Og han skal med garanti også have et stort "legekøkken". Jeg har aldrig selv
haft et, men har altid været vild med dem, så jeg har altid sagt at mine
børn skal have sådan et. Så må han lege med det eller lade være. *SSS*

/se

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 29-04-04 12:40

blabla@plidderpladder.dkSE29/04/04 12:08 Skrev

> [...]
> skydes på når der leges krig - for så er man jo ikke nødt til at ofre nogle
> af de "seje" dukker (Action Men og den slags)
Så er jeg med.
Jeg tror alt legetøj kan bruges til alt muligt andet end det var beregnet
på, afhængigt ag hvad man skal bruge det til, ligesom vejen jeg boede på
kunne være fodbolbane langboldbane vej at leje vi melder krig på, og vej til
gadefester og rengvejsvej osv.

> [...]
> givet udtryk for at ville lege med den. Hmmmmm, hvorfor ville jeg egentlig
> ikke det...??? Det må jeg lige tygge lidt på......
Jeg synes det er helt fint ikke at give barbiedukker til NOGEN grundet den
meget margenaliserde kønsopfattelse der ligger bagved, som i værste fald
sammen med meget andet selvfølgelig fører til anorexi og andre
forstyrrelser. Jeg ved godt at dette er kontroversielt, og jeg ved at der
findes mange der leger med Barbie der ikke får anorexi, men det er stadigvæk
et snævert kønssyn.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 29-04-04 21:06

"Cat" <dd@ee.dk> skrev i en meddelelse

> I øvrigt er jeg enig med en tidligere skribent, der siger, at piger oftere
> har glæde af drengelegetøj end omvendt.

Jeg gætter på, at det er mit indlæg du henviser til? Selvom jeg ikke skrev,
at pigere oftere har glæde af drengelegetøj end omvendt! I hvert fald ikke
ment i den betydning, at drenge ikke kan have glæde af (såkaldt)
pigelegetøj.

Jeg tror snarere forskellen handler om snæversynede voksne, der sjældent
glæder drenge med andet end stereotypt drengelegetøj. Pigerne er heldigere
stillet.... dem kan man uden videre forære både barbie og maskingevær.

Mvh. Lisbeth

Fra : vadmand

Dato : 29-04-04 22:23

"Lisbeth Jacobsen" <LisbethJacobsen821_nospam@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:4091616d$0$5973$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> [...]
> glæder drenge med andet end stereotypt drengelegetøj. Pigerne er heldigere
> stillet.... dem kan man uden videre forære både barbie og maskingevær.

Min nevø på 4 har lige fået en stor dukke, som han elsker højt og har med
sig overalt.

Per V.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 30-04-04 08:21

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Min nevø på 4 har lige fået en stor dukke, som han elsker højt og har med
> sig overalt.

Jamen han er så en af de heldige. Og vist også en af de få, for jeg tror
ikke det er lige så almindeligt at give drenge "pigelegetøj" som omvendt.

Samtlige de piger jeg har kendt på nært hold har fået både "i pose og sæk"
mens drengenes gaver har været mere ensporede, når de nåede over
spædbørnealderen.

Mvh. Lisbeth

Fra : Ollie

Dato : 30-04-04 21:24

In article <40917242$0$418$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, vadmand
<perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote:

> [...]
> skrev,

> Min nevø på 4 har lige fået en stor dukke, som han elsker højt og har med

Hvis jeg præsenterer noget der bare minder om pige legetøj til min 4
årige søn, så kommer svaret promte - "Badr pigelegetøj"

Og nej vi har ikke præget ham vildt i den retning, det kommer helt
automatisk i børnehaven.

Så kønsrolle mønstrene starter tidligt!

I hans legehus har han dog et komfur som han er vild med, men det er
måske fordi hans far ofte laver mad (undertegnede).

Mvh.
Ole

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 01-05-04 09:09

ollie@whatdoyouthink.comOllie30/04/04 22:24 Skrev

> Hvis jeg præsenterer noget der bare minder om pige legetøj til min 4
> årige søn, så kommer svaret promte - "Badr pigelegetøj"

Hvordan reagerer I på det?

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-05-04 18:45

"Ollie" <ollie@whatdoyouthink.com> skrev i en meddelelse

> Og nej vi har ikke præget ham vildt i den retning, det kommer helt
> automatisk i børnehaven.

Hans negative og afvisende "Badr pigelegetøj" kommer fra børnehaven.....

> I hans legehus har han dog et komfur som han er vild med, men det er
> måske fordi hans far ofte laver mad (undertegnede).

...... men den positive og accepterende interesse kommer fra far? *S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Ollie

Dato : 01-05-04 21:27

In article <4093e358$1$18700$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>, Lisbeth
Jacobsen <LisbethJacobsen821_nospam@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Hans negative og afvisende "Badr pigelegetøj" kommer fra børnehaven.....

> ..... men den positive og accepterende interesse kommer fra far? *S*

Er det psykologen der kommer op i dig?

Nu var det jo ikke skrevet som en gang selvglad "her kommer jeg"
pladder, men kun for at konstatere at kønsrolle mønstrene hurtigt
bliver dannet når børnene begynder at lege sammen.

Det er ikke noget jeg har tænkt mig at ændre på, ved at tvinge min søn
til at lege med noget han ikke gider (hvilket nok også ville være
umuligt)

Hvorfor er det også lige så vigtigt at ændre denne adfærd, kan vi ikke
bare lade drenge være drenge og lade piger være piger.

Mvh.
Ole

Fra : vadmand

Dato : 01-05-04 22:41

> Hvorfor er det også lige så vigtigt at ændre denne adfærd, kan vi ikke
> bare lade drenge være drenge og lade piger være piger.

Fordi det begrænser deres muligheder for at udleve sider af sig selv, som
det traditionelle kønsrollemønster tvinger dem til at undertrykke.

Per V.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 01-05-04 22:54

"Ollie" <ollie@whatdoyouthink.com> skrev i en meddelelse

> Er det psykologen der kommer op i dig?

Der var nu ikke meget psykologi over min konklusion.

> Nu var det jo ikke skrevet som en gang selvglad "her kommer jeg"

Sådan blev det heller ikke opfattet.

> men kun for at konstatere at kønsrolle mønstrene hurtigt
> bliver dannet når børnene begynder at lege sammen.

Jeg er slet ikke enig med dig i, at kønsrollemønstre og -opfattelse (først)
dannes, når børns begynder at lege og være sammen med andre børn. Og jeg
tror ikke børn først og fremmest lærer kønsroller af børn. Jeg tror, at
forældrene spiller en langt større rolle i den forbindelse.

> Det er ikke noget jeg har tænkt mig at ændre på, ved at tvinge min søn
> til at lege med noget han ikke gider (hvilket nok også ville være
> umuligt)

Synes bestemt ikke, man skal TVINGE børn til at lege med andet, end de har
lyst til! Synes man skal give dem muligheder....

> Hvorfor er det også lige så vigtigt at ændre denne adfærd, kan vi ikke
> bare lade drenge være drenge og lade piger være piger.

Man lader ikke børn udfolde sig frit, hvis man bilder sig ind, at "drenge er
drenge" og "piger er piger"!

Da jeg var barn, var rulleskøjter i øvrigt ikke noget drenge gad lege med.
Spøjst ikke....

Mvh. Lisbeth

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 01-05-04 23:17

ollie@whatdoyouthink.comOllie01/05/04 22:26 Skrev

> Hvorfor er det også lige så vigtigt at ændre denne adfærd, kan vi ikke
> bare lade drenge være drenge og lade piger være piger.
>
> Mvh.
> Ole

NEJ
Synes du det er rimeligt at kvinder tjener 20-30 % mindre i løn end mænd?
Synes du det er rimeligt at kvinder stort set ikke har nogen magt i
samfundets top?
Synes du det er rimeligt at kvinder pronograficeres i det offentlige rum?
Synes du det er rimeligt at kvinder stdigvæk arbejder dobbelt? Det er lige
blevet offentliggjort af danmarks statistik at kvinder arbejder mere end
dobbelt så meget i hjemmene end mænd stdigvæk?
Synes du det er rimeligt at kvinder skal betale karrierere prisen ved at gå
på barsel,? og ydermere får mindre i pension af samme årsag.
Det skal laves om; det er uciviliceret.

Fra : Ollie

Dato : 02-05-04 20:46

In article <BCB9EE89.21A20%skovalleen10nospam@stofanet.dk>, Kevin
Vilhelmsen <skovalleen10nospam@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> Synes du det er rimeligt at kvinder skal betale karrierere prisen ved at gå
> på barsel,? og ydermere får mindre i pension af samme årsag.

Øøøøhhhhh

Kan jeg ændre det ved at give min søn en dukke at lege med?

Mvh.
Ole

Fra : vadmand

Dato : 02-05-04 21:49

> Kan jeg ændre det ved at give min søn en dukke at lege med?

Du kan være med til at ændre det ved at undlade bevidstløs snak om at "lade
drenge være drenge og piger være piger" og i stedet behandle børnene som
selvstændige individer uden fordomme og forventninger knyttet til kønnet.

Per V.

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 02-05-04 22:15

ollie@whatdoyouthink.comOllie02/05/04 21:45 Skrev

> Øøøøhhhhh
>
> Kan jeg ændre det ved at give min søn en dukke at lege med?
>
> Mvh.
> Ole

Hvad handler denne holdning om?
Du skriver at der ikke kan gøres noget ved at drenge nedgør pigers legetøj,
fordi det lærer det i vuggestuen? af hvem?
Og de bliver glade for at lave mad fordi far gør det?

Og nu nedgør du så ligestillingeskampen ved at spille dum, i stedet for at
gå konstruktivt ind i dette som du åbenbart enten ikke gider eller ikke
magter.

Hele din opfattelse af betydningen man tillægger køn er noget der kunne gåes
efter i sømmene.

Fra : cl

Dato : 28-04-04 20:59

"Eva" <eva__pedersen@hotmail.com> skrev:

> Er der noget I kan anbefale; noget jeres børn har været særligt glade for?
>
> Eva

Vores søn har haft utrolig meget glæde af brio-tog. Han har leget med det
siden han var helt lille, og blev mere og mere glad for dem med tiden. Som
6-årig begyndte interessen så småt at dale. Men det er helt sikkert dét
legetøj han har været mest glad for og optaget af.
kh, christina

Fra : Michael-7500

Dato : 29-04-04 09:13

> Er der noget I kan anbefale; noget jeres børn har været særligt glade for?
>
> Eva

Hvis det skal være noget som IKKE er legetøj, så har vores datter haft stor
glæde af sådan en lille stofstol, som man kan få i Jysk Sengetøjslager. Den
har hun brugt til at sidde i foran TV'et, når hun så Teletubbies på video -
videobåndet var også en gave, som hun har haft STOR glæde af fra hun var ca.
1 3/4 år.

Vores datter har også fået diverse musik-instrumenter, som har været
populære. Ja, det ER hade-gaver, men jeg synes da det er skønt at hun kan
lide musik. Hun fik bl.a. en plastic blokfløjte, en mundharmonika, og så har
hun fået sådan et mini-keyboard, som kan alverdens rytmer m.m. Og så var hun
begejstret for noget, hvor kan kunne "putte noget i" ... f.eks.
putte-hjull/-kasse ....

Hilsen Anne-Lise