datolog / datamatiker
Fra : Michael Nielsen

Dato : 03-01-01 08:31

Hej gruppe

I mange job artikler står der: Datalog, ingeniør eller tilsvarende.... Tror
i (gruppen) at det også indfatter datamatikere...

Zyke

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-01-01 08:45

Michael Nielsen wrote:

> Hej gruppe
>
> I mange job artikler står der: Datalog, ingeniør eller tilsvarende.... Tror
> i (gruppen) at det også indfatter datamatikere...

Nope.

Datamatikere får betydeligt mindre teori.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...sound of...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Lars Dam

Dato : 03-01-01 09:54

On Wed, 3 Jan 2001 08:30:49 +0100, "Michael Nielsen"
<dat00113@edu.bornesko.dk> wrote:

>Hej gruppe

Du er er lidt forkert sted, idet der kun diskuteres java her...

>I mange job artikler står der: Datalog, ingeniør eller tilsvarende.... Tror
>i (gruppen) at det også indfatter datamatikere...

Men: Datalog og ingeniør er en længerevarende uddannelse +4år, hvor
datamatiker kun er 2 1/4 år - så det er ikke helt det samme. Jeg tror
dog at hvis man har haft en del relevant erhvervs erfaring så kan man
godt tillade sig at søge.

>Zyke

vh. ld

--
"Time is the fire in which we burn"

Fra : Kim Petersen

Dato : 20-01-01 17:44

Well, svagstrømsingeniør (det der nu kaldes diplomingeniør), er rent faktisk
kun en 2½ årig uddannelse.

mvh.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 22-01-01 08:52

"Kim Petersen" <win2000@worldonline.dk> wrote in message
> Well, svagstrømsingeniør (det der nu kaldes diplomingeniør), er rent
faktisk
> kun en 2½ årig uddannelse.

Nå, hvor ???

Jeg bleve færdig i Juni og der to den altså 3.5 år, eller 3 år. hvis man
havde en håndværksmæssig uddannelse i forvejen, så skulle man ikke i
praktik.
Så jeg brugte kun 3 år.

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : N/A

Dato : 03-01-01 10:43

Fra : Morten Fordsmand

Dato : 03-01-01 10:43

Leon Jessen wrote in message ...
>Hejsa, Datalog er normeret til 5 år, hvorimod datamatiker vist kun tager 2
>år. Der er en betydelig forskel på de to udannelser. Populært sagt er
>datasmatiker uddanelsen praktisk, hvorimod dataloger er teoretiske. Dette
>gør at dataloger har den nødvendige teoretiske viden til at behandle de
>fleste problemstillinger inden for IT. Datamatikere har en en
forholdsmæssig
>lille teoretisk viden og er derfor begrænset egnet til specifikke
>datalogstillinger.

Kunne vi ikke holde os til at de længere uddannelser øger risikoen for, at
man
kan arbejde selvstændigt med nye problemstillinger. At man har slig
uddannelse
garanterer intet, lige som fraværet ikke er en diskvalifikation i sig selv.

ps. jeg er selv civilingeniør.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 04-01-01 08:46

> [...]
> uddannelse
> garanterer intet, lige som fraværet ikke er en diskvalifikation i sig

Vi har en tidlige datalogog studerende i klassen (gik 2 ½ år) og han siger,
at den bedste programmør uddannelse man kan få i DK er datamatiker. Hvorfor
skulle virksomheder så ikke være interesseret... hvis de kan få en bedre
programmør?

Michael

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 04-01-01 09:42

"Michael Nielsen" <dat00113@edu.bornesko.dk> wrote in message

> [...]
Hvorfor
> skulle virksomheder så ikke være interesseret... hvis de kan få en bedre

Ja en ting er en programmør, noget andet er dem der skal udvikle og designe
software.
Når de er færdige med al analyse arbejdes og design, bliver datamatikere sat
til at programmere det.

Jeg ved godt datamatikere har noget om analyse og design, men slet ikke på
samme niveau som data ingeniøre og dataloger.

Hilsen
Søren Reinke

p.s. er selv Data Ingeniør

Fra : Morten Holm

Dato : 04-01-01 12:36

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> [...]
>
> Jeg ved godt datamatikere har noget om analyse og design, men slet ikke på
> samme niveau som data ingeniøre og dataloger.

Saadan en gang fis! En dygtig programmoer mestrer alle 3 faser og man bliver
ikke en dygtig prograemmoer af at tage nogle kurser paa et studie, men med
erfaring og haardt arbejde.

Men det kan da godt vaere det virker saadan i banker, forsikringsselskaber og
andre store sloeve organisationer.

Morten

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 04-01-01 12:55

"Morten Holm" <mho@realtime.dk> wrote in message

> Saadan en gang fis! En dygtig programmoer mestrer alle 3 faser og man
bliver
> ikke en dygtig prograemmoer af at tage nogle kurser paa et studie, men med
> erfaring og haardt arbejde.

Korrekt, men det hjælper utroligt meget at have lært noget om det først. Så
fis du selv.

> Men det kan da godt vaere det virker saadan i banker, forsikringsselskaber
og
> andre store sloeve organisationer.

Øh hvad er nu det for noget ævl ??

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-01 13:45

Morten Holm skrev:

>Saadan en gang fis! En dygtig programmoer mestrer alle 3 faser

Det angår vel ikke diskussionen af om datamatiker eller datalog
er bedst kvalificeret til et konkret job?

> og man bliver ikke en dygtig prograemmoer af at tage nogle kurser paa et studie,
>men med erfaring og haardt arbejde.

Er du ikke bekendt med at nogle af os der tager kurser, opsamler
erfaring og arbejder hårdt?

Bertel
--
http://lundhansen.dk/bertel/
FIDUSO: http://fiduso.dk/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 04-01-01 09:48

Michael Nielsen wrote:

> [...]
> skulle virksomheder så ikke være interesseret... hvis de kan få en bedre

Dygtige programmører kan vi aldrig få nok af.

Spørgsmålet er om den virksomhed der oprindeligt blev nævnt, har brug
for programmører eller en software designer som fortæller programmørene
hvad de skal lave?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-01 13:45

Michael Nielsen skrev:

>Vi har en tidlige datalogog studerende i klassen (gik 2 ½ år) og han siger,
>at den bedste programmør uddannelse man kan få i DK er datamatiker. Hvorfor
>skulle virksomheder så ikke være interesseret...

Der blev ikke omtalt programmører i det oprindelige spørgsmål.

Bertel
--
http://lundhansen.dk/bertel/
FIDUSO: http://fiduso.dk/

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 08-01-01 11:30

> [...]
Hvorfor
> skulle virksomheder så ikke være interesseret... hvis de kan få en bedre

han er måske letter inhabil til at vurdere hvad der er bedst i hele Danmark,
personligt synes jeg det er datalog uddannelsen der er bedst (idet jeg selv
studerer dette).

Desuden er der efter min opfattelse betydelige forskelle mellem Datamatiker-
og Dataloguddannelserne. F.eks. har vi som datalog-studerende uhyggelig
megen matematik og andre teoretiske fag som jeg har meget svært ved at se
skulle kunne presses ned i et 2½-års forløb.

hej, Rasmus
stud. cs. :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-01-01 12:18

Rasmus Christian Kaae skrev:

>Desuden er der efter min opfattelse betydelige forskelle mellem Datamatiker-
>og Dataloguddannelserne. F.eks. har vi som datalog-studerende uhyggelig
>megen matematik og andre teoretiske fag

Jeg er ikke i tvivl om at datalog er en højere uddannelse end
datamatiker. F.eks. får vi (datamatikere) kun ét års merit hvis
vi efter endt uddannelse vil læse dertil.

>som jeg har meget svært ved at se skulle kunne presses ned i et 2½-års forløb.

Der kan absolut ikke presses noget som helst mere ned i den
uddannelse.

Bertel
--
Min usenetstatistik er blevet opdateret. Se min
Hjemmeside: http://lundhansen.dk/bertel/

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 08-01-01 12:41

> Jeg er ikke i tvivl om at datalog er en højere uddannelse end
> datamatiker. F.eks. får vi (datamatikere) kun ét års merit hvis
> vi efter endt uddannelse vil læse dertil.

Det gælder vistnok også omvendt, har jeg hørt

Ulrik Magnusson

Fra : dennis norgaard

Dato : 11-01-01 01:04

>Det gælder vistnok også omvendt, har jeg hørt

AFAIK er det overhovedet ikke muligt for en cand. scient. i datalogi
at læse til datamatiker, idet det i DK kun er muligt at tage én
længergående uddannelse. Desuden er jeg af den opfattelse, at
_særdeles_ få dataloger ønsker at læse datamatik efter endt
uddannelse, idet det er tvivlsomt hvorvidt en datalog får udvidet sin
kompetence ved at læse datamatik (det er vel lidt som lægen, der
ønsker at læse "videre" til sygeplejer...)

Dennis

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-01-01 09:36

dennis norgaard skrev:

>AFAIK er det overhovedet ikke muligt for en cand. scient. i datalogi
>at læse til datamatiker, idet det i DK kun er muligt at tage én
>længergående uddannelse.

Simon Spies tog da tre. Men okay, han er jo også død.

>Desuden er jeg af den opfattelse, at _særdeles_ få dataloger ønsker at
>læse datamatik efter endt uddannelse, idet det er tvivlsomt hvorvidt en
>datalog får udvidet sin kompetence ved at læse datamatik

Det er jo lige det vi diskuterer.

Jeg vil tro at ikke ret mange vil ønske at læse videre, hverken
datamatikere eller dataloger. Det er bedre at få job med løn og
betalt videreuddannelse.

Bertel
--
http://lundhansen.dk/bertel/
FIDUSO: http://fiduso.dk/

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-01-01 09:45

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> Jeg vil tro at ikke ret mange vil ønske at læse videre, hverken
> datamatikere eller dataloger. Det er bedre at få job med løn og

Jeg var til jobsamtale forleden dag i et firma der lave komplette
webløsninger (ikke hjemmesider men mere processstyringssystemer til
web), og de troede først jeg var datamatiker (en af mine venner havde
anbefalet mig, og havde sagt forkert).
Jeg blev tilbudt en grundløn på 25.500kr/md, men da jeg ved et tilfælde
nævnte at jeg var IT civil-ingeniør studerende, så hævede han pludselig
denne grundløn til 33.500kr/md.
Jeg tog ikke jobbet, men jeg har siden gået og moret mig lidt over
hændelsen.
Så dem der siger titlen ikke gør en forskel tager altså fejl!

MVH
kim

--
Reformed, n.:
   A synagogue that closes for the Jewish holidays.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 11-01-01 10:43

> [...]
> hændelsen.
> Så dem der siger titlen ikke gør en forskel tager altså fejl!

Selvfølgelig har det betydning når der skal forhandles løn, men du kunne se
en datamatiker kunne også bruges :)

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 11-01-01 10:50

In <3A5D728F.78971D1C@schulz.dk> Kim Schulz <kim@schulz.dk> writes:

> [...]
>hændelsen.
>Så dem der siger titlen ikke gør en forskel tager altså fejl!

Men en datamatiker vil stige i loen i de aar, som det tager ekstra
at blive civil-ingenioer.

/Martin

Fra : Leon Jessen

Dato : 11-01-01 11:00

Martin Moller Pedersen <tusk@daimi.au.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:93jvkn$hjc$1@news.net.uni-c.dk...
> In <3A5D728F.78971D1C@schulz.dk> Kim Schulz <kim@schulz.dk> writes:

> Men en datamatiker vil stige i loen i de aar, som det tager ekstra
> at blive civil-ingenioer.
>
> /Martin

Hvor civil-ingeniøren tilsvarende også opnår gradvis lønfohøjelse efter
princippet om løntrin!

Leon

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 11-01-01 10:56

> Men en datamatiker vil stige i loen i de aar, som det tager ekstra
> at blive civil-ingenioer.

Ja men de starter også noget lavere. Så niveauet er tit hele tiden lavere
aligevel

Og chancen for at blive projektleder/chef osv er noget større for en
ingeniør/datalog end for en datamatiker

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-01-01 11:00

Kim Schulz skrev:

>Så dem der siger titlen ikke gør en forskel tager altså fejl!

Naturligvis gør titlen en forskel. Du har da vel hørt om Marquis
de Sade?

Bertel
--
http://lundhansen.dk/bertel/
FIDUSO: http://fiduso.dk/

Fra : Richard Flamsholt

Dato : 13-01-01 03:15

Kim Schulz <kim@schulz.dk> skrev:
>jeg var IT civil-ingeniør studerende, så hævede han pludselig
>denne grundløn til 33.500kr/md.

Imponerende. Minimumlønnen, som jeg tror mange dimmitender tilbydes, er
for civilingeniører på 26.500 kr. Du blev tilbudt 7.000 kr mere end det.
Er markedet virkelig så sultent?

--
Richard Flamsholt
richard@flamsholt.dk - www.richard.flamsholt.dk

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-01-01 09:41

"Richard Flamsholt" <richard@flamsholt.dk> wrote in message

> Imponerende. Minimumlønnen, som jeg tror mange dimmitender tilbydes, er
> for civilingeniører på 26.500 kr. Du blev tilbudt 7.000 kr mere end det.
> Er markedet virkelig så sultent?

Nu var han vist heller ikke ny uddanet, hvis jeg husker rigtigt.

Jeg får da også mere end det selvom jeg kun har været Diplom ingeniør i 6
måneder, altså mere end civilingeniør minimumslønnen.
Men jeg har 6 års erfaring som elektronikmekaniker i forvejen det tæller
også lidt :)

Fra : Kim Schulz

Dato : 15-01-01 11:33

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> [...]
> måneder, altså mere end civilingeniør minimumslønnen.
> Men jeg har 6 års erfaring som elektronikmekaniker i forvejen det tæller

Faktisk er jeg end ikke halvfærdig med studiet endnu. Men dette er
ikke et af de højere løntilbud jeg har fået. 54.000kr/md og 65.000kr/md
er nogle af de højere tilbud der er væltet ind af døren siden jeg
begyndte på mit studie.

MVH
kim

--
Those who educate children well are more to be honored than parents, for
these only gave life, those the art of living well.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-01-01 11:37

> [...]
> ikke et af de højere løntilbud jeg har fået. 54.000kr/md og 65.000kr/md
> er nogle af de højere tilbud der er væltet ind af døren siden jeg

WOW, det var sgu da ikke så ringe.

Hvad er det lige du kan siden de vil give sådanne en løn ?

Fra : Kim Schulz

Dato : 15-01-01 11:50

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> WOW, det var sgu da ikke så ringe.
>
> Hvad er det lige du kan siden de vil give sådanne en løn ?

Det er ikke så meget det at "kunne noget", men mere det at kunne tale
for sig, samt have bevis på ens arbejdseffekt. Jeg har i tiderns morgen
udviklet nogle intranet systemer "noget nær gratis" for at få noget
erfaring på papiret. Bl.a. dette er med til at give mig adgang til jobs.
Jeg har kun en gang i mit liv søgt et job, for er man "kendt" for at
have lavet noget noget, så er p2p/b2b metoden meget bedre.
Og nej det er ikke fordi jeg er en skid bedre end nogen andre til det
jeg gør.....faktisk er der med garanti mange andre der kan analysere,
designe og udvikle meget bedre end mig.
Jeg har bare den fordel at jeg kan sidde til en jobsamtale og sige "jeg
har lave det og det system, der idag bliver solgt til licenser på
50.000kr/stk" osv.

Altså jeg har:

* Erfaring.
* Referencer (der er villige til at lave b2b aftaler for mig)
* Rimeligt tjeck på hvad jeg laver og hva folk vil have.
* kan tale for mig.

MVH
kim

--
There's a little picture of ED MCMAHON doing BAD THINGS to JOAN RIVERS
in a $200,000 MALIBU BEACH HOUSE!!

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-01-01 12:54

> [...]
> * Referencer (der er villige til at lave b2b aftaler for mig)
> * Rimeligt tjeck på hvad jeg laver og hva folk vil have.

Ikke dårligt ikke dårligt :)

Jeg gætter på du glæder dig til du er færdig på skolen.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 11-01-01 09:31

> AFAIK er det overhovedet ikke muligt for en cand. scient. i datalogi
> at læse til datamatiker, idet det i DK kun er muligt at tage én
> længergående uddannelse. Desuden er jeg af den opfattelse, at

Nu er en datamatiker uddannelse ikke længere varende :)

Men du kan tage ligeså mange uddannelser som du har lyst til, men der er en
begrænsning på den tid du kan få SU i.

Ja eller portør :)

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 11-01-01 13:23

In <3a5d75f5$1$3199$73beb97d@news.dk.uu.net> "Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> writes:

>Men du kan tage ligeså mange uddannelser som du har lyst til, men der er en
>begrænsning på den tid du kan få SU i.

Vroevl.

/Martin

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 11-01-01 13:26

"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> wrote in message

> Vroevl.

På hvilken måde ???

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 11-01-01 14:26

In <3a5da742$0$3198$73beb97d@news.dk.uu.net> "Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> writes:

>"Martin Moller Pedersen" <tusk@daimi.au.dk> wrote in message

>en

>På hvilken måde ???

Man kan ikke blive optaget paa en videre-gaaende uddannelse, hvis du
allerede har en grad uden en dispentation. Og man kan kun droppe ud og
skifte studie et vist antal gange ( jeg husker ikke om det er 1,2 eller 3).

/Martin

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 11-01-01 14:30

> [...]
> allerede har en grad uden en dispentation. Og man kan kun droppe ud og
> skifte studie et vist antal gange ( jeg husker ikke om det er 1,2 eller

Hvis du dropper ud eller skifter studie har du heller ikke taget en
uddannelse.
Så er det klart at du ikke bare kan gøre det hele tiden, for så mangler man
ligesom viljen til at studere.

Jeg er nu Ingeniør, og jeg kan sagtens læse HD/HA/JURA osv hvis jeg har
lyst, jeg søger ind ligesom alle andre.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 11-01-01 15:16

In <3a5db618$0$3194$73beb97d@news.dk.uu.net> "Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> writes:

> [...]

>ligesom viljen til at studere.

>Jeg er nu Ingeniør, og jeg kan sagtens læse HD/HA/JURA osv hvis jeg har

Men du kan ikke som f.x. faerdig geolog, laese datalogi.

/Martin

Fra : Leon Jessen

Dato : 11-01-01 16:16

Martin Moller Pedersen <tusk@daimi.au.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:93kf7c$8qi$1@news.net.uni-c.dk...
> In <3a5db618$0$3194$73beb97d@news.dk.uu.net> "Soren 'Disky' Reinke"
<disky@disky-design.ihsyd.dk> writes:

> Men du kan ikke som f.x. faerdig geolog, laese datalogi.
>
> /Martin

Vrøvl, som du selv siger. Du søger bare!
Som færdiguddannet kandidat, kan du sagtens optages på en ny
kandidatuddannelse!
mvh Leon Jessen

Fra : N/A

Dato : 11-01-01 17:09

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 11-01-01 17:09

In <v4k76.1003$y6.36218@news101.telia.com> "Leon Jessen" <Leon_Jessen@mail1.stofanet.dk> writes:

>Martin Moller Pedersen <tusk@daimi.au.dk> skrev i en
>nyhedsmeddelelse:93kf7c$8qi$1@news.net.uni-c.dk...

>Vrøvl, som du selv siger. Du søger bare!

Og vil du enten lyve i ansoegningen eller bare haabe at de ikke opdager det.

>Som færdiguddannet kandidat, kan du sagtens optages på en ny
>kandidatuddannelse!

Ikke ifoelge reglerne. Proev at ringe til det naermeste universitet.

/Martin

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 12-01-01 00:56

In <uKl76.1063$y6.36609@news101.telia.com> "Leon Jessen" <Leon_Jessen@mail1.stofanet.dk> writes:

>Martin Moller Pedersen <tusk@daimi.au.dk> skrev i en
>nyhedsmeddelelse:93klq1$1g7c$1@news.net.uni-c.dk...

>hmm... Nu kender jeg tilfældigvis en færdiguddannet biolog med kandidatgrad,
>som pga. manglende arbejde, netop er optaget på kandidat uddannelsen inden
>for matematik Århus Universitet

Det hedder nu Aarhus Universitet.

Han har faaet en dispensation, som man kun kan faa hvis der er ledige
pladser og man ikke kan finde arbejde inden for sit eget omraade.
Han kunne f.x. aldrig blive optaget paa statskundskab.

/Martin

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 12-01-01 15:46

Martin Moller Pedersen wrote:
> Han har faaet en dispensation, som man kun kan faa hvis der er ledige
> pladser og man ikke kan finde arbejde inden for sit eget omraade.
> Han kunne f.x. aldrig blive optaget paa statskundskab.

Mig bekendt kan man sagtens søge ind på både 2. og 3. kandidatuddannelse
uden nogen form for dispensation, men man kommer "bagest i køen" i
forhold til den almindelige koordinerede tilmelding. Et tjeck på Aarhus
uni's hjemmeside siger noget der ligner til forveksling:

Optagelse
HVIS DU I FORVEJEN ER KANDIDAT
Har du allerede afsluttet en kandidatuddannelse, kan du normalt
kun blive optaget, hvis der er ledige pladser på den
søgte uddannelse. Det er kun i helt særlige
tilfælde, universitetet dispenserer fra denne regel, men
når det sker, er det fx i forbindelse med tabt erhvervsevne
inden for kandidatuddannelsens normale arbejdsområde.
Mener du, at der er særlige forhold i forbindelse med din
tidligere kandidateksamen, kan du søge dispensation. Din ansøgning om
dispensation skal indsendes sammen med din ansøgning og skal
være universitetet i hænde senest den 15. marts - uanset om du har en
forventning om at kunne optages i
kvote 1!
(http://www.au.dk/da/optag/afsluttet.htm)

Venlig Hilsen

Jesper Brunholm

"-------------------------------------
" H C Andersen-Centrets sider: <http://www.andersen.sdu.dk/indhold.html>
"-------------------------------------

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 12-01-01 21:22

In <3A5F188C.55208CA1@bigfoot.com> Jesper Brunholm <brunholm@bigfoot.com> writes:

> [...]
>forhold til den almindelige koordinerede tilmelding. Et tjeck på Aarhus
>uni's hjemmeside siger noget der ligner til forveksling:

Saa kan man jo heller ikke tage alle de uddannelse man vil. F.x.
Statskundskab og Jura.

/Martin

Fra : Kim Schulz

Dato : 09-01-01 23:45

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> vi efter endt uddannelse vil læse dertil.

> Der kan absolut ikke presses noget som helst mere ned i den

Hmmm de datamatikere jeg kender er ikke ligefrem pressede! de har sq tid
til det meste og jeg er blevet nærmest skræmt over hvor lidt de rent
faktisk lærer.......jeg har måtte hjælpe en færdiguddannet datamatiker
(med et gennemsnit på over 9) med at formatere en harddisk og installere
windows.....det måtte man da forvente at de kunne efter en sådanne
uddannelse.

MVH
Kim

--
Customer: "I've just installed Windows 98..."
Tech Support: "And?"

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-01-01 01:00

Kim Schulz skrev:

> [...]
>(med et gennemsnit på over 9) med at formatere en harddisk og installere
>windows.....det måtte man da forvente at de kunne efter en sådanne

Det lærer vi intet om her i Horsens. Ligeledes lærer vi ikke at
bruge diverse programmer. De forudsættes bekendt (Officepakken
stort set). Jeg tror nu nok at de fleste (af dem der går videre)
kan formattere en harddisk og installere Windows, men det er ikke
rutine for alle.

Bertel
--
http://lundhansen.dk/bertel/
FIDUSO: http://fiduso.dk/

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 10-01-01 16:07

In <3A5B9460.184CBF70@schulz.dk> Kim Schulz <kim@schulz.dk> writes:

> [...]
>(med et gennemsnit på over 9) med at formatere en harddisk og installere
>windows.....det måtte man da forvente at de kunne efter en sådanne

Hvorfor i al verden maa man forvente at en datamatiker kan formatere en
harddisk ? Hvis mig lige et eneste sted i en studieplan for datamatiker eller
datalog, hvor man skal laere noget saadanne. (Gaelder ogsaa for
windows installationen).

/Martin

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-01-01 19:00

> [...]
> harddisk ? Hvis mig lige et eneste sted i en studieplan for datamatiker eller
> datalog, hvor man skal laere noget saadanne. (Gaelder ogsaa for

Det skal jeg sige dig!
Jeg nægter simpelthen at kalde en person for Programmør før han har i
hvert fald bare minimal basalviden om computere, dets mmest benyttede
programmer og principper. Man KAN altså ikke lave noget af værdi(de
skulle måske lige være hjemmesider) med mindre man har viden på dette
område. Et hvert program som er lavet af en der ikke ved en skid om
computeren vil til hver en tid kunnne optimeres og gøres meget bedre, og
det vil derfor være spild af tid at sætte en Datamatiker som ikke kan
den slags til at lave sådanne programmer.

Men hey det er jo bare min mening! hav i Datamatikere synes det må i
selv om

MVH
kim

--
Nowlan's Theory:
   He who hesitates is not only lost, but several miles from

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-01-01 00:44

Kim Schulz skrev:

>Jeg nægter simpelthen at kalde en person for Programmør før han har i
>hvert fald bare minimal basalviden om computere, dets mmest benyttede
>programmer og principper.

Det er op til dig. Du er ude af trit med resten af verden.

>Man KAN altså ikke lave noget af værdi(de
>skulle måske lige være hjemmesider) med mindre man har viden på dette
>område.

Hvorfor i alverden skulle en programmør dog vide noget om hvordan
man formatterer en harddisk? Skal en forfatter også vide hvordan
man fremstiller farvebånd til skrivemaskiner?

I praksis er der dog næppe så snæver en afgrænsning at der kan
findes en rendyrket programmør som aldrig laver andet.

Bertel
--
http://lundhansen.dk/bertel/
FIDUSO: http://fiduso.dk/

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-01-01 00:51

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
>
> I praksis er der dog næppe så snæver en afgrænsning at der kan
> findes en rendyrket programmør som aldrig laver andet.

ringe samligning. Det jeg tænker på er at formatering er noget af det
simpleste at gøre med en computer, så hvis man ikke engang kan dette,
hvordan f..... skal man så nogensinde kunne bruge et API eller lave
interoperabilit mellem system og program. Man skal vide noget om
computeren, dens opbygning (især hvis man lave I/O), og hvordan den
operativsystem virker! Kan man ikke det, ja så er man altså kun en
amatør programmør i stor stil i mine øjne

MVH
kim

--
Most legends have their basis in facts.
      -- Kirk, "And The Children Shall Lead", stardate 5029.5

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-01-01 01:09

Kim Schulz skrev:

>ringe samligning. Det jeg tænker på er at formatering er noget af det
>simpleste at gøre med en computer

Kan du bage et rugbrød? Det er noget af det simpleste at gøre.
Hvis du ikke en gang kan finde ud af det, så får du svært ved at
klare dig selv i tilværelsen.

Bertel
--
http://lundhansen.dk/bertel/
FIDUSO: http://fiduso.dk/

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-01-01 01:12

Bertel Lund Hansen wrote:

> Kan du bage et rugbrød? Det er noget af det simpleste at gøre.
> Hvis du ikke en gang kan finde ud af det, så får du svært ved at
> klare dig selv i tilværelsen.

Ja det kan jeg (både med surdej og almindelig hurtigrørt dej) og jeg vil
tro jeg har kunne det siden jeg var 6år gammel! det hører jo med til ens
almene dannelse at kunne den slags. Så er det jo bare op til ens
forældre om de kan være deres opdragelse bekendt, når de skaber os med
holdninger, erfaringer og idegrundlag.
Kan dine forældre være deres opdragelse af dig bekendt......og kan
datamatikernes forelæsere være deres undervisning bekendt......

MVH
kim

--
It's always darkest just before it gets pitch black.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-01-01 10:59

Kim Schulz wrote:

> ringe samligning. Det jeg tænker på er at formatering er noget af det
> simpleste at gøre med en computer, så hvis man ikke engang kan dette,

På rigtige computere formatterer man meget sjældent en harddisk.

Det sker dog oftere at man lægger et nyt filsystem på.

Og det er _ikke_ programmører der gør det (med mindre at det er en meget
lille biks).

Fra : dennis norgaard

Dato : 12-01-01 02:49

On Thu, 11 Jan 2001 00:51:04 +0100, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

> [...]
>operativsystem virker! Kan man ikke det, ja så er man altså kun en
>amatør programmør i stor stil i mine øjne

Mange vil givetvis også være af den mening, at det at sætte et brev op
i Word er en simpel opgave. Ikke desto mindre tror jeg hovedparten af
min storgruppe (ps: jeg læser datalogi) vil finde det lettere at sætte
en tabel op i \LaTeX end at lave et brevhoved i Word.

Hvor god en person er til at formatere en harddisk på en MS-maskine
eller tilføje en ny bruger under Linux fortæller ikke umiddelbart
noget om personens færdigheder som software udvikler, idet der IMO bør
skelnes mellem bruger og udvikler. Og jeg anser det at formatere en
disk som en (grundlæggende?) bruger opgave.

mvh
Dennis

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 12-01-01 09:40

> [...]
> skelnes mellem bruger og udvikler. Og jeg anser det at formatere en
> disk som en (grundlæggende?) bruger opgave.

Hehe, så skal du da ikke regne med at blive ansat i en IT support afdeling,
hvis det er brugeren selv der skal formatere sin HD. Så får du rigeligt at
lave.
(undskyld kunne ikke nære mig)

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 12-01-01 12:13

In <3a5ec957$1$3200$73beb97d@news.dk.uu.net> "Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> writes:

> [...]
>hvis det er brugeren selv der skal formatere sin HD. Så får du rigeligt at

Der er ikke mange, hvis nogen dataloger ansat i en IT support afdeling.

/Martin

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 14-01-01 01:28

On Fri, 12 Jan 2001 09:40:23 +0100, "Soren 'Disky' Reinke"
<disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:

>Hehe, så skal du da ikke regne med at blive ansat i en IT support afdeling,
>hvis det er brugeren selv der skal formatere sin HD. Så får du rigeligt at
>lave.
Hvem pokker gider være ansat i IT support afd.?
ikke fordi jeg ikke har respekt for dem der har det job men fordi det
kæver en del mere toldmodighed og pædegoiske evner end mange andre IT
jobs.
>(undskyld kunne ikke nære mig)
det kunne jeg heller ikke

mvh
Anders

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 12-01-01 07:39

> [...]
> operativsystem virker! Kan man ikke det, ja så er man altså kun en
> amatør programmør i stor stil i mine øjne

som datalog studerende lærer man ikke noget om API'er (selvføgelig bruger
man den hvor det er nødvendigt, men man lærer som sådan ikke om det). vi har
heller ikke et fag der hedder "almindelig vedligehold af computer" (hvori
formatering og deslige burde indgå). tilgengæld er vi som færdigudannet i
stand til at sætte os ind i (formentlig) alle de problemstilling vi bliver
sat overfor. hvad enten det gælder at skulle lære et nyt programmeringssprog
inden for kort tid, sætte sig ind i hvordan man programmerer et lydkort
eller anden i/o endhed, eller lign.

hej

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 12-01-01 09:48

> [...]
programmeringssprog
> inden for kort tid, sætte sig ind i hvordan man programmerer et lydkort

Det er sjovt nok det sammen en Data Ingeniør er i stand til.

Men i har nok lidt mere teoretisk baggrund hvor ingeniørens er mere
praktisk.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-01-01 10:52

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> har
> programmeringssprog
>
> Det er sjovt nok det sammen en Data Ingeniør er i stand til.

Nu ve'ja'vi'de'ja! Hedder det "Data Ingeniør" eller "Dataingeniør"?

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 12-01-01 11:36

> Nu ve'ja'vi'de'ja! Hedder det "Data Ingeniør" eller "Dataingeniør"?

Aner det ikke

På mit diplom står der 'Bachelor of Science in Engineering'

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 12-01-01 15:14

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> skrev i en meddelelse

> Aner det ikke
>
> På mit diplom står der 'Bachelor of Science in Engineering'

er man ikke først "rigtig" ingeniør når man har fået en kandidat grad? sådan
mener jeg det forholder sig med datalogi i hvert fald (at man først er
"rigtig" datalog når man har en kandidat grad i datalogi).

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 12-01-01 15:28

> [...]
> mener jeg det forholder sig med datalogi i hvert fald (at man først er
> "rigtig" datalog når man har en kandidat grad i datalogi).

Nix.

I gamle dage var der teknikum/akademi ingeniører og civil ingeniører.

Så for en del årsiden blev det til diplom ingeniør (bachelor) og civil
ingeniør (har hele tiden været cand. polyt)

Men det passer sikkert ved dataloger at en bachelor ikke er noget, er den
grad ikke også ret ny ??
Jeg har hørt at erhvers livet ikke rigtigt anerkender bachelors i alm.
universitets fag.

Forskellen på bachelor og cand. ved ingeniører er at en bachelor er
teoretisk og praktisk uddannet, hvor en Cand. er mere teoretisk men næsten
ikke praktisk.

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 12-01-01 19:23

> [...]
>
> Forskellen på bachelor og cand. ved ingeniører er at en bachelor er
> teoretisk og praktisk uddannet, hvor en Cand. er mere teoretisk men næsten

ok. en bachelor i datalogi er "kun" det der svarer til 6 semestre, hvor i
mod en candidat grad er normeret til 10 semestre.
om datalogi ved universiteterne er en ny uddannelse er vist op til en selv
at bedømme, jeg mener uddannelsen er ca. 30-40 år gammel, men jeg har ikke
nogen beviser

Fra : Sven Nielsen

Dato : 14-01-01 00:50

In article <93nhsv$2k91$1@news.cybercity.dk>, rasmus@skallebank.com
says...

> ok. en bachelor i datalogi er "kun" det der svarer til 6 semestre, hvor i
> mod en candidat grad er normeret til 10 semestre.

Som kandidat (ved Aarhus Uni) har du dog også brugt tid på et andet fag,
da man ikke kan læse datalogi til kandidatniveau uden et sidefag/bifag.

> om datalogi ved universiteterne er en ny uddannelse er vist op til en selv
> at bedømme, jeg mener uddannelsen er ca. 30-40 år gammel, men jeg har ikke
> nogen beviser

På daimis hjemmeside er der (et eller andet sted) en fortegnelse over
alle datalogi kandidater fra Aarhus Uni.

Med venlig hilsen Sven (cand. scient., astronomi/fysik/datalogi).

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 17-01-01 14:48

"Rasmus Christian Kaae" <rasmus@skallebank.com> skrev:

>om datalogi ved universiteterne er en ny uddannelse er vist op til en
>selv at bedømme, jeg mener uddannelsen er ca. 30-40 år gammel, men jeg
>har ikke nogen beviser >

Idet jeg gætter på at Københavns Universitet har været det første
universitet herhjemme med en datalogisk uddannelse, kan svaret findes
her: http://www.diku.dk/organization/DIKUsHistorie.html

DIKU er oprettet 1970. Nogle kurser og faciliteter er dog startet før.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fidoso.dk)

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 17-01-01 15:44

ja, året før daimi:<http://www.daimi.au.dk/doc74.html>

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 14-01-01 01:31

On Fri, 12 Jan 2001 15:14:27 +0100, "Rasmus Christian Kaae"
<rasmus@skallebank.com> wrote:

>er man ikke først "rigtig" ingeniør når man har fået en kandidat grad? sådan
>mener jeg det forholder sig med datalogi i hvert fald (at man først er
>"rigtig" datalog når man har en kandidat grad i datalogi).
Nej, jeg er "kun" dilplom ingeniør men er aldrig blevet set som andet
end regtig ingeniør, der er aldrig nogen som har bemærket at jeg "kun"
var diplom ingeniør.

mvh
Anders

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-01-01 09:44

"Anders H. Andersen" <aha@_Remove_this_ worldonline.dk> wrote in message

sådan
> Nej, jeg er "kun" dilplom ingeniør men er aldrig blevet set som andet
> end regtig ingeniør, der er aldrig nogen som har bemærket at jeg "kun"
> var diplom ingeniør.

Nu har teknikum/akademi/diplom ingeniører altid været RIGTIGE ingeniører
Og så har der jo også været civilingeniørerne ved siden af, men de er jo
rigtigt civil ingniører

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 11-01-01 09:30

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> man formatterer en harddisk? Skal en forfatter også vide hvordan
> man fremstiller farvebånd til skrivemaskiner?

Hov hov, der blev ikke sagt en datamatiker skulle vide hvordan en harddisk
bliver bygget.
Men en forfatter skulle gerne vide hvordan han sætter nyt farvebånd i sin
skrivemaskine.

Folk der kender bare lidt til hvordan en computer virker, kan også bedre
optimere deres software.

Det var tider den gang man forsøgte at presse så meget som muligt ud af sin
C64 eller Amiga, idag siger firmaerne bare bare køb en hurtigere PC istedet
for at optimere lidt i deres kode.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-01-01 10:53

Kim Schulz wrote:

> [...]
> det vil derfor være spild af tid at sætte en Datamatiker som ikke kan
> den slags til at lave sådanne programmer.

Det er rigtigt og smukt.

Gider du forklare mig hvad i din fine smøre som indbefatter at man -- som
_PROGRAMMØR_, især javaprogrammør -- skal kunne formattere en harddisk?

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 11-01-01 10:59

> Det er rigtigt og smukt.
>
> Gider du forklare mig hvad i din fine smøre som indbefatter at man -- som
> _PROGRAMMØR_, især javaprogrammør -- skal kunne formattere en harddisk?

Det at man kan det basale med en PC så som at formatere en HD, og også har
indblik i hvordan bits hænger sammen osv.
Går at man f.eks. istedet for at gange med 4 bit forskyder 2 gange til
venstre, hvilket er uhyggeligt meget hurtigere.

Det er ikke kun et spørgsmål om at kunne formatere en HD, der er et
spørgsmål om basalt kendskab til hvordan en computer virker.
En racerkører ved også godt hvordan motoren fungere, også selvom han
egentligt ikke behøver at vide det.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-01-01 12:50

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> [...]
> Går at man f.eks. istedet for at gange med 4 bit forskyder 2 gange til
> venstre, hvilket er uhyggeligt meget hurtigere.

Nej, nej og atter nej.

Man behøver _ikke_ kunne formattere en harddisk (formentlig under
reinstallation) for at kunne lave assemblerprogrammering.

Jeg ville personligt betragte en sådan holdning hos en potentiel arbejdsgiver,
som værende grund til at blive bekymret. Ingen supportafdeling?

Basalt kendskab, helt fint. Men det er ikke ensbetydende med at man behøver
gøre det. Installation af operativsystemer er et driftsproblem.

> En racerkører ved også godt hvordan motoren fungere, også selvom han
> egentligt ikke behøver at vide det.

Ja. Men han sætter den ikke selv i.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-01-01 13:40

Soren 'Disky' Reinke skrev:

>Går at man f.eks. istedet for at gange med 4 bit forskyder 2 gange til
>venstre, hvilket er uhyggeligt meget hurtigere.

Hvad har det nu lige med formattering at gøre?

Derudover er det ret mange år siden at konvertering fra
standardmultiplikation til shiftoperationer blev ren rutine for
en compiler.

>Det er ikke kun et spørgsmål om at kunne formatere en HD, der er et
>spørgsmål om basalt kendskab til hvordan en computer virker.

Men vi er da enige om at en programmør bør kende til bits og
bytes. Har jeg skrevet andet? Har jeg benægtet at vi på vores
uddannelse har fået et meget grundigt kursus i det?

Hvor mange bits får man nu lige øje på ved at splitte en
harddisk? Hvorfor støtter du Kims korstog for at programmører
skal lære nogle aldeles uvedkommende facts om hardware?

>En racerkører ved også godt hvordan motoren fungere, også selvom han
>egentligt ikke behøver at vide det.

Vrøvl. Han har det kendskab til en motors funktion som han er
nødt til at have for at vinde. Overhovedet at få den startet
overlader han til sin mekaniker, og han ved sikkert slet ikke
hvor bundproppen sidder.

Bertel
--
http://lundhansen.dk/bertel/
FIDUSO: http://fiduso.dk/

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 11-01-01 14:28

> Hvad har det nu lige med formattering at gøre?

Alment kendskab til en computer. omhandler også bit/bytes formatering osv.

> Derudover er det ret mange år siden at konvertering fra
> standardmultiplikation til shiftoperationer blev ren rutine for
> en compiler.

Ja og hvad så hvis en datamatiker skal lave en compiler ????
Så er han lidt på røven ikke, hvis han ikke kender til bits og lignende.

> Men vi er da enige om at en programmør bør kende til bits og
> bytes. Har jeg skrevet andet? Har jeg benægtet at vi på vores
> uddannelse har fået et meget grundigt kursus i det?

Det er da rart at høre.

> Hvor mange bits får man nu lige øje på ved at splitte en
> harddisk? Hvorfor støtter du Kims korstog for at programmører
> skal lære nogle aldeles uvedkommende facts om hardware?

Fordi enhver god programmør har et kendskab til hvordan en PC hænger sammen
!!

> [...]
> nødt til at have for at vinde. Overhovedet at få den startet
> overlader han til sin mekaniker, og han ved sikkert slet ikke

Tja, men så mener du sikkert også en mester kok tror at mælk kommer nede fra
købmanden og kødet også gør ikke ???

Det er jo nok sådanne et grundlæggende kendskab til pc'er og deres funktion
der gør at en Data Ingeniør udvikler, designer og analysere software og
sætter sin lokale kodeslave (datamatiker) til at programmere det.

Men hvis du tror at man kan blive en dygtig programmør uden grundlæggende
kendskab til det mere basale, så tro du bare det.

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 11-01-01 14:35

In <3a5db5cc$0$3198$73beb97d@news.dk.uu.net> "Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> writes:

>Alment kendskab til en computer. omhandler også bit/bytes formatering osv.

>Fordi enhver god programmør har et kendskab til hvordan en PC hænger sammen
>!!

Hvorfor stopper her ? Hvis man proever at foelge din logik, saa boer
en programmoer vel ogsaa kende en del til fast-stoffysik, saa han
forstaar hvordan man laver en cpu.

/Martin

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 11-01-01 15:42

> Hvorfor stopper her ? Hvis man proever at foelge din logik, saa boer
> en programmoer vel ogsaa kende en del til fast-stoffysik, saa han
> forstaar hvordan man laver en cpu.

Det er sjovt du siger det, for det har jeg faktisk lært om som Ingeniør :)

Fra : Kim Schulz

Dato : 11-01-01 18:49

Martin Moller Pedersen wrote:

> Hvorfor stopper her ? Hvis man proever at foelge din logik, saa boer
> en programmoer vel ogsaa kende en del til fast-stoffysik, saa han
> forstaar hvordan man laver en cpu.

Jeg tror du er på vej ud af et sidespor! Det med formateringen var jo et
eksempel! sjovt nok undlod i kommentere det med at han næsten heller
ikke kunne installere windows selv denne Datamatiker! Det jeg ville frem
til er, at man for at kunne blive en effektiv og selvstændig (nej ikke
erhvervsselvstændig) programmør, så skal man altså have den basale
computer viden med i bagagen. Jeg kan huske da jeg for år tilbage
programmerede programmer på platformen windows. Jeg kunne bruge TIMER på
at lave selv simple ting, bare fordi jeg ikke vidste hvordan man f.eks.
udnyttede API'et (eller for den sags skyld vidste hvad det var) eller
hvordan man kommunikerede med forskellig I/O.
Jeg valgte at sætte mig ned og lære alt det udenad, og på under ½ år
blev min udviklingshastighed optimeret med 200%. Det kan altså betale
sig at sætte sig ind i tingene inden man begynder at programmere.
Hermed skal det dog ikke forståes at man er programmør hvis man sætter
sig ind i et API og lærer et sprog der kan udnytte det. At være
programmør er for mig når man kan sætte sig ned og tage stort set et
hvilket som helst programmeringssprog og lære det rimeligt hurtigt.
Dette viser nemlig man har syntax forståelse, ved hvad de forskellige
datatyper er, og vigtigst af alt! man ved hvor man kan finde mere info
om emnet! Det er HER jeg ser en rigtig programmør....... Manden der
vælger sproget ud fra opgaven, og ikke opgaven ud fra sproget.

MVH
kim

--
economics, n.:
   Economics is the study of the value and meaning of J.K. Galbraith.

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 12-01-01 07:45

> [...]
> om emnet! Det er HER jeg ser en rigtig programmør....... Manden der
> vælger sproget ud fra opgaven, og ikke opgaven ud fra sproget.

det at du brugte TIMER på at lære Windows API'en tyder på at din uddannelse
ikke har været tilstrækkelig. Det tog mig ganske kort tid at sætte mig ind i
Windows' event-styrede system. Selvom jeg formentlig ikke kan alle
API-kaldene i hovedet (men hvem kan det?) så er jeg i stand til at lave det
jeg skal, med hjælp fra msdn og win32.hlp.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-01-01 15:01

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> Alment kendskab til en computer. omhandler også bit/bytes formatering osv.

Har du ikke lige glemt hvad det egentlig var det drejede sig om...

> Ja og hvad så hvis en datamatiker skal lave en compiler ????
> Så er han lidt på røven ikke, hvis han ikke kender til bits og lignende.

Så læser man Dragebogen og bliver klogere.

Hvordan lærer man ellers noget nyt?

Herudover er det heldigvis sjældnere og sjældnere at man behøver lave compilere
i vore dage. Parsere og lignende, javist, men compilere til maskinkode er
sjældne.

> Fordi enhver god programmør har et kendskab til hvordan en PC hænger sammen
> !!

Har du nogensinde hørt om mainframeprogrammører?

Tror du de får lov til den slags ting?

> Men hvis du tror at man kan blive en dygtig programmør uden grundlæggende
> kendskab til det mere basale, så tro du bare det.

Korrekt. Harddiskformattering er bare ikke basal viden for en programmør...

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 11-01-01 15:45

> Hvordan lærer man ellers noget nyt?

Tja hvis man bare skal læse en bog, hvorfor overhovedet tage en uddannelse ?

> Herudover er det heldigvis sjældnere og sjældnere at man behøver lave
compilere
> i vore dage. Parsere og lignende, javist, men compilere til maskinkode er
> sjældne.

Det er da noget du tror.

Hvad når der kommer en ny CPU familie, f.eks. en embeddet CPU, hvad så ??

> Har du nogensinde hørt om mainframeprogrammører?

Ja, de fungere grundlæggende på samme måde som en PC, alle ifølge von
neumann modellen (hvis jeg husker rigtigt)

> Tror du de får lov til den slags ting?

> Korrekt. Harddiskformattering er bare ikke basal viden for en
programmør...

Smag og behag,

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-01-01 16:36

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> Tja hvis man bare skal læse en bog, hvorfor overhovedet tage en uddannelse ?

Fordi der ved de hvilke bøger man skal læse.

> compilere
>
> Det er da noget du tror.
>
> Hvad når der kommer en ny CPU familie, f.eks. en embeddet CPU, hvad så ??

Ja, så er der nogen der laver en compiler til den. "Nogen" er i denne
sammenhæng en forsvindende brøkdel af dem der formentlig bruger CPU'en.

> Ja, de fungere grundlæggende på samme måde som en PC, alle ifølge von
> neumann modellen (hvis jeg husker rigtigt)

Du finder ikke mange maskiner på markedet der ikke fungerer efter Von Neumann
(det er et navn) modellen... Men det vidste du formentlig godt.

> grundlæggende

> programmør...
>
> Smag og behag,

Åbenbart.

Jeg ville personligt meget hellere snakke med en person som var klar over
hvornår et problem var NP-komplet, og hvornår der fandtes en approksimation som
kørte i fornuftig tid. Det giver mere mening i min verden.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 12-01-01 09:37

> [...]
approksimation som
> kørte i fornuftig tid. Det giver mere mening i min verden.

Yep, helt sikkert. Men hvor mange datamatikere har haft andet end
overfladisk berøring med de problemmer ?

Jeg kom engang til at spørge en om hvad 'store O' var på den såkaldte smarte
sorteringsalgoritme han havde 'opfundet'

Han lignede et stort spørgsmål
Forresten var hans routine bare den lidt smarte udgave af Bubblesort altså
O(n^2)

p.s. skal du være med til at løse traveling salesman problemmet ?? (selvom
jeg tror chancerne er meget små )

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-01-01 10:50

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> approksimation som
>
> Yep, helt sikkert. Men hvor mange datamatikere har haft andet end
> overfladisk berøring med de problemmer ?

Det ved jeg ikke. Men det er undertiden meget vigtigt for at kunne vælge den
rigtige løsning i en given situation.

> p.s. skal du være med til at løse traveling salesman problemmet ?? (selvom
> jeg tror chancerne er meget små )

Nej - det er NP-komplet. Til gengæld er der en approximativ algorithme som
kører i lineær tid, og max er 1½ gang det optimale. Den er fin til mig.

Mht "smarte algoritmer". I mine unge dage lavede jeg en supersej
krypteringsalgoritme, som jeg anså for ubrydelig, og jeg var bare så go'! Den
byggede på xor af det der kom ud af randomalgoritmen. Jeg anser den ikke for
ubrydelig i dag.

Man lærer.

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 12-01-01 07:49

> Tja hvis man bare skal læse en bog, hvorfor overhovedet tage en uddannelse
?

uhm. dvs. da du var færdig med din uddannelse, så antog du at du kunne _alt_
hvad du nogensinde skulle vide, og aldrig mere skulle åbne en bog?

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 12-01-01 09:50

"Rasmus Christian Kaae" <rasmus@skallebank.com> wrote in message

> ?
>
> uhm. dvs. da du var færdig med din uddannelse, så antog du at du kunne
_alt_
> hvad du nogensinde skulle vide, og aldrig mere skulle åbne en bog?

Nope, men det antydede ham der skrev den posting jeg svarede på.

Jeg elsker at læse bøger om alt der har med naturvidenskab at gøre.

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 12-01-01 22:12

> _alt_
>
> Nope, men det antydede ham der skrev den posting jeg svarede på.
>
> Jeg elsker at læse bøger om alt der har med naturvidenskab at gøre.

ok :)

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 12-01-01 07:49

Fra : Kasper Nielsen

Dato : 12-01-01 15:25

Det her er en diskussion om java, kan i ikke tage den et andet sted hen.
Den har efterhånden kørt længe nok

- Kasper

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 12-01-01 07:48

> Herudover er det heldigvis sjældnere og sjældnere at man behøver lave
compilere
> i vore dage. Parsere og lignende, javist, men compilere til maskinkode er
> sjældne.

hvad mener du lige her? f.eks. msvc compilere en ægte .exe, men istedet for
..exe og .obj output kan du naturligvis vælge .asm kode. Denne
ASM-kode-option er jo ikke en tilfældighed, vel?

rasmus.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-01-01 10:47

Rasmus Christian Kaae wrote:

> [...]
> .exe og .obj output kan du naturligvis vælge .asm kode. Denne
> ASM-kode-option er jo ikke en tilfældighed, vel?

Gider du fortælle mig hvor meget af msvc du selv har skrevet?

Min pointe var netop at _du_ (eller hvem vi nu ellers har her) ikke behøver
skrive compileren selv - det er der nogen ganske få andre der gør.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 12-01-01 10:56

"Thorbjørn Ravn Andersen" <thunderbear@bigfoot.com> wrote in message

> [...]
behøver
> skrive compileren selv - det er der nogen ganske få andre der gør.

Så bare fordi ikke alle skal bruge det er der ingen grund til at nogen lærer
det, er det det du vil sige ?

Det håber ejg da bestemt ikke. Jeg lærte om integraler osv, som ingeniør og
beregning af effekt tab i elektronik osv. men jeg bruger det ikke som Java
programmør. Og et fåtal af mine gamle klasse kammerater bruger det.

Så derfor kan man bare fjerne det fra pensium ??

Nej vel. Det giver ligesom en et grundlag at bygge videre på, og en dybere
forståelse for problemmer og deres løsning.
Og det er det som adskiller datamatikere fra ingeniør/datalog.

De sidst nævnte har ganske enkelt en dybere forståelse af tingene (eller de
skulle gerne have)

Og det er der tiltider brug for i virksomhederne. Dermed ikke sagt at
datamatikere er dårligt overhovedet ikke, men de mangler den dybere viden om
tingene.

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 12-01-01 22:12

> [...]
behøver
> skrive compileren selv - det er der nogen ganske få andre der gør.

ok, compiler teori er et fag jeg skal have på 5 semester.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-01-01 09:38

> behøver
>
> ok, compiler teori er et fag jeg skal have på 5 semester.

Glæd dig det er vildt spændende, og man har mere brug for det en nogle tror.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-01-01 12:40

> behøver
>
> ok, compiler teori er et fag jeg skal have på 5 semester.

Nemlig. Så får man respekt for hvor avanceret et stykke software en
moderne compiler er, og glæder sig over at man ikke behøver skrive en
selv

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-01-01 12:55

> Nemlig. Så får man respekt for hvor avanceret et stykke software en
> moderne compiler er, og glæder sig over at man ikke behøver skrive en
> selv

Hvad er der med dig og skrive compilere ???

Det er faktisk ret sjovt/spændende at lave en kompiler :)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-01-01 13:51

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> Hvad er der med dig og skrive compilere ???
>
> Det er faktisk ret sjovt/spændende at lave en kompiler :)

Jamen, dét er jeg enig i - og vi har skrevet kompilere i både prolog og
miranda (det er noget af en oplevelse). Peep hole optimizing er tudenemt i
Prolog.

Men pointen var at vi ikke behøvede lave kompilerne for at komme til at lave
det vi egentligt skulle. Der er sædvanligvis langt fra en typisk
compileropgave til en fuldblodscompiler som andre vil bruge.

Fra : Ulrik Magnusson

Dato : 11-01-01 14:43

> Derudover er det ret mange år siden at konvertering fra
> standardmultiplikation til shiftoperationer blev ren rutine for
> en compiler.

Ikke nødvendigvis: (JDK 1.2.2)

public static void main( String[] args )
{
int n = 2;
System.out.println( n * 4 );
}

bliver til:

Method void main(java.lang.String[])
0 iconst_2
1 istore_1
2 getstatic #6 <Field java.io.PrintStream out>
5 iload_1
6 iconst_4 // burde måske være iconst_2
7 imul // burde måske være ishl
8 invokevirtual #7 <Method void println(int)>
11 return

Ulrik Magnusson

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-01-01 15:03

Ulrik Magnusson wrote:

> Ikke nødvendigvis: (JDK 1.2.2)

Javac er ikke nogen særlig god compiler.

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 12-01-01 07:42

> Hvad har det nu lige med formattering at gøre?
>
> Derudover er det ret mange år siden at konvertering fra
> standardmultiplikation til shiftoperationer blev ren rutine for
> en compiler.

du kan faktisk godt bruge bits til andet en at skifte

/me der mener at bitoperationer er vigtige hos en programmør

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 12-01-01 07:40

> [...]
> Går at man f.eks. istedet for at gange med 4 bit forskyder 2 gange til
> venstre, hvilket er uhyggeligt meget hurtigere.

mange af mine venner kan formatere deres harddiske, de har ingen datalogisk
uddanenlse eller lign. men de kan ikke programmere, kan de blive ansat som
java programmør?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-01-01 13:22

> [...]

> personligt synes jeg det er datalog uddannelsen der er bedst (idet jeg selv

Og du er derved mere habil, oder wass?

> [...]
> megen matematik og andre teoretiske fag som jeg har meget svært ved at se
> skulle kunne presses ned i et 2½-års forløb.

Eftersom at datalogi er "legemliggjort" matematik (jvf Church og Turing
osv) er det naturligt at matematikken vejer tungere her. Visse steder
forventes det også at man kan bevise at ens programmer er korrekte, og
det er (desværre) ikke særlig let.

> stud. cs. :)

Hedder det ikke stud. scient. mere?

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 08-01-01 15:09

Danmark,

> Og du er derved mere habil, oder wass?

jeg tror du bevist undlader at læse hvad jeg skriver. Ordent personlig
betyder jo netop at det er min egen personlige mening, og at den derfor ikke
kan betragtes som objektiv.

> [...]
> osv) er det naturligt at matematikken vejer tungere her. Visse steder
> forventes det også at man kan bevise at ens programmer er korrekte, og

det med at bevise ens programmer er korrekte, det er noget man lærer på
første semester, så det er nok ikke _det_ sværeste.

> Hedder det ikke stud. scient. mere?

jo, det gør det vel egentlig.

hej rasmus,
stud scient ;)

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-01-01 15:17

> [...]

> betyder jo netop at det er min egen personlige mening, og at den derfor ikke

Jeg synes blot det var en pudsig bemærkning.

> det med at bevise ens programmer er korrekte, det er noget man lærer på
> første semester, så det er nok ikke _det_ sværeste.

De virksomheder der køber software der styrer menneskeliv (metro'er,
atomkraftværker, og lignende) holder meget af at blive overbevist om at
det man sælger dem, faktisk altid gør det man siger det vil. Her er
beviser gode - gerne maskinelt verificerbare beviser.

> jo, det gør det vel egentlig.
>
> hej rasmus,
> stud scient ;)

Held og lykke. Det er sjovt, men kan godt tage lang tid

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 08-01-01 16:48

> Jeg synes blot det var en pudsig bemærkning.

ja, det kan vi godt blive enige om. det var bare mit svar på Michael
Nielsens indlæg :

men det er vel ok.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-01-01 18:04

> [...]
> skulle virksomheder så ikke være interesseret... hvis de kan få en bedre

Tjoh. Jeg synes det er meget svært at udtale sig om den ene uddannelse
i forhold til den anden hvis man kun har prøvet en.

Hvad jeg til gengæld gerne vil vide, er hvorfor han hoppede fra datalog
til datamatiker.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 09-01-01 09:23

> [...]
Hvorfor
> skulle virksomheder så ikke være interesseret... hvis de kan få en bedre

Hvad firmaerne vælger hænger nok også sammen med om de skal bruge en 'kode
slave' eller en 'analytiker'

Ethvert ordentligt projekt skal jo analyseres på en eller anden måde først,
f.eks. ved brug af UML, og så derefter programmeres.

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 14-01-01 01:46

On Tue, 9 Jan 2001 09:22:49 +0100, "Soren 'Disky' Reinke"
<disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote:

>Ethvert ordentligt projekt skal jo analyseres på en eller anden måde først,
>f.eks. ved brug af UML, og så derefter programmeres.
Hvor meget går dataloger op i f.eks. UML?
(jeg prøver at følge lidt med i hvor hen min egne og andre uddan.
bevæger sig)

mvh
Anders
Dataingeniør.

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 14-01-01 08:09

"Anders H. Andersen" <aha@_Remove_this_ worldonline.dk> skrev i en
meddelelse news:0it16tsl6oss2enjq95otemet51c9pdle0@4ax.com...

> Hvor meget går dataloger op i f.eks. UML?
> (jeg prøver at følge lidt med i hvor hen min egne og andre uddan.
> bevæger sig)

UML indgår i pensum i Programmering af Store Systemer (dPaSS) på daimi.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-01-01 09:45

"Anders H. Andersen" <aha@_Remove_this_ worldonline.dk> wrote in message

> Hvor meget går dataloger op i f.eks. UML?
> (jeg prøver at følge lidt med i hvor hen min egne og andre uddan.
> bevæger sig)

Jeg gætter på at de har det.

Men jeg har selv på dataingniør studiet haft ca 1.5 semestre i det, +
hovedvægten i mit afgangsprojekt var UML.

Fra : Rune Skou Larsen

Dato : 20-01-01 15:11

"Anders H. Andersen" <aha@_Remove_this_ worldonline.dk> wrote in message

> Hvor meget går dataloger op i f.eks. UML?

Da jeg blev bachelor i datalogi på Aalborg Universitet (sommer 2000), var
UML helt grundlæggende DAT1-stof og anvendt i al modelering. Unified
Modeling Language indgår som en af grundstenene i det der er kendt undenfor
Aalborg
som "Aalborg metoden". Jeg har efter min ansættelse dog uddybet mit kendskab
til UML i forbindelse med udarbejdelsen af et design til et J2EE projekt jeg
er på. Vi har nemlig en UML guru i vores metodeafdeling. :)

MvH Rune Skou Larsen

Fra : Anders Borum

Dato : 20-01-01 15:54

Rune Skou Larsen skrev i meddelelsen ...
[klip]
> [...]
jeg
>er på. Vi har nemlig en UML guru i vores metodeafdeling. :)

Ligesom UML har en ikke ubetydelig plads i undervisningen på førsteåret af
datalogi i København.

Anders

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 20-01-01 18:11

"Anders Borum" <aborum@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg
>

> Ligesom UML har en ikke ubetydelig plads i undervisningen på førsteåret af

og også indgår i forløbet på daimi i aarhus.

dog har jeg aldrig hørt den omtalt som 'aalborg metoden'

-----
Rasmus Christian Kaae
www.daimi.au.dk/~kaae

Fra : Sven Nielsen

Dato : 04-02-01 00:21

In article <94cgku$nn7$1@news.cybercity.dk>, rasmus@skallebank.com
says...

> dog har jeg aldrig hørt den omtalt som 'aalborg metoden'

Aalborg metoden hentyder vist til første udgave af Lars Mathiassen et
als. bog/bøger om OOA/OOD. Der beskrives en notation som ikke er
standard. I anden udgave fra 1998 gik de over til UML.

Se f.eks.

http://www.produktmodeller.dk/litteratur/andre/OOA.html
http://www.datalogforeningen.dk/db/BoganmeldelseOOAD.html

Med venlig hilsen Sven.

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-01-01 00:29

> [...]
> skulle virksomheder så ikke være interesseret... hvis de kan få en bedre

Informatik ingeniør er nu heller ikke af vejen! de ved sq i det mindste
hva de laver i forhold til utroligt mange Datamatikere!.
MVH

kim

Fra : dennis norgaard

Dato : 12-01-01 03:14

[snip]
> [...]
>skulle virksomheder så ikke være interesseret... hvis de kan få en bedre
[snip]

Min erfaring siger mig, at der er de færreste datalogistuderende, som
springer over til datamatikeruddannelsen, fordi de er
overkvalificerede...

Jeg vil anbefale dig at læse jobsektionen i Ingeniøren; du vil
(givetvis til din og din klassekammerats overraskelse) opdage, at det
er meget få jobopslag, hvor "datamatiker" er tilstrækkelig
kvalification. Derimod er der særdeles mange opslag, som henvender sig
til både civilingeniører (d-sektor) og dataloger.

Endelig bør din sunde fornuft (forhåbentlig) fortælle dig, at der er
en ikke uvæsentlig kompentenceforskel på en 2½ årig handelsskole
uddannelse (jeg ved ikke, hvorledes det forholder sig i resten af
landet, men her i Aalborg ligger datamatiker studiet under
handelsskolen) og en 5 årig universitets uddannelse. Hvis du (og din
klassekammerat) alligevel har svært med at forstille jer nogle
områder, som kun en datalog er kompetent nok til at arbejde indenfor,
kan jeg nævne:

- udvikling af programmeringssprog
- udvikling af compiler
- beslutnings støtte systemer
- computer vision og virtual reality
- arbejde med ikke-objekt orienterede sprog og ikke-imperative sprog
(f.eks. logiske og funktionelle sprog)
- databaser (jeg tænker ikke blot på simpel integration af databaser
og applikationer)
- distribuerede systemer
- semantisk verifikation

Jeg kan desuden anbefale dig at læse studieordningen for datalogi på
Aalborg Universitet:

http://www.math.auc.dk/f-sn/studord_datalogi.html

mvh
Dennis

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 12-01-01 03:52

In <rtps5tk603isqntpggs5nqe4glnjqel9ff@4ax.com> dennis norgaard <dennis@litewerx.dk> writes:

> [...]

>kvalification. Derimod er der særdeles mange opslag, som henvender sig
>til både civilingeniører (d-sektor) og dataloger.

Jeg vil lige tilfoeje at A-kassen, som har de fleste uddannende datamatikere,
oplyser at 25% er arbejdsloese 1/2 aar efter studiet og hele 12% er stadigvaek
arbejdsloese 1 aar efter at de er faerdige.

Jeg kan ikke forestille mig at dataloger har de samme problemer med at
finde arbejde.

/Martin

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 12-01-01 09:42

> [...]
> (f.eks. logiske og funktionelle sprog)
> - databaser (jeg tænker ikke blot på simpel integration af databaser

Der er ingen af disse ting en Data Ingeniør ikke kan lave, endda uden at
skulle på kursus først.
De ting er faktisk tæt på allesammen standard pensium på Syddansk
Universitet i Sønderborg

> Jeg kan desuden anbefale dig at læse studieordningen for datalogi på
> Aalborg Universitet:
>
> http://www.math.auc.dk/f-sn/studord_datalogi.html

Nej tak, jeg gider ikke læse mere forløbigt :)

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 12-01-01 22:17

> Der er ingen af disse ting en Data Ingeniør ikke kan lave, endda uden at
> skulle på kursus først.
> De ting er faktisk tæt på allesammen standard pensium på Syddansk
> Universitet i Sønderborg

der er også en forskel på at kunne lave det, og på at have lært om det. jeg
vil ikke påstå at alle kan udvikle et fornuftig programmeringssprog og en
dertil rimelig compiler, men en datalog vil efter endt uddannelse have lært
hvordan det kan gøres.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 15-01-01 09:39

> [...]
> vil ikke påstå at alle kan udvikle et fornuftig programmeringssprog og en
> dertil rimelig compiler, men en datalog vil efter endt uddannelse have

Det har en ingeniør også, men det er dog ikke det samme som at hverken en
datalog eller ingeniør kan lave det alligevel.
Det sker jo at folk kommer igennem uden egentligt at være praktisk dygtige
alligevel.

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 08-01-01 11:32

> Hej gruppe
>
> I mange job artikler står der: Datalog, ingeniør eller tilsvarende....
Tror
> i (gruppen) at det også indfatter datamatikere...

dette er en oplagt mudder-kastnings tråd

Fra : Tommy Vestermark

Dato : 08-01-01 18:59

Rasmus Christian Kaae wrote:

> dette er en oplagt mudder-kastnings tråd

Pjat, det er da hverken dataloger eller datamatikere, der er de bedste
programmører - det er selvfølgelig ingeniører!
Tadah!

Fra : N/A

Dato : 08-01-01 21:31

Fra : Jens Lykke Brandt

Dato : 08-01-01 21:31

> Det har vel hele tiden været underforstået, ikk'

Det er ihvertfald de mest nørdede
(sagt fra én som har læst på DTU, men som nu er på RUC - og til sommer
forhåbentlig på IT-højskolen)

Min erfaring er, ligesom med alle andre ting, at det er pokkers svært at
generalisere:
Jeg har mødt datamatikere, som var pisse-dygtige til at programmere - og
andre som lige kunne svinge sig op til at lave en html-side.
Og med dataloger er der ligeledes andre ting nogen har valgt at fokusere på:
Man kan jo sagtens blive datalog med et minimum af programmeringserfaring,
men med en meget stærk ballast inden for UI, HCI eller lign.
Og ingeniører med Informatik-fagprofilen har også forskellige
specialiteter - afhængigt af hvilke fag de har valgt udover de krævede.

Så det afhænger vel af ens ønsker og hvad man har lavet før - og især sin
afgangsopgave eller erfaring plejer at give et fingerpeg til virksomhederne.

/Jens

P.S. Vi kan eventuelt gøre denne tråd multidimensionel: Er en datamatiker,
der bruger Emacs bedre end en datalog, som bruger UltraEdit?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-01-01 22:30

Jens Lykke Brandt skrev:

>Jeg har mødt datamatikere, som var pisse-dygtige til at programmere - og
>andre som lige kunne svinge sig op til at lave en html-side.

Ved vores prøveeksamen i programmering lå karaktererne fra 00 til
13, og alle trin var brugt. Det er nu næppe alle der gennemfører.

Bertel
--
http://lundhansen.dk/bertel/
FIDUSO: http://fiduso.dk/

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 09-01-01 09:14

> Det er ihvertfald de mest nørdede

Ja men det skyldes at nørd=hamrende dygtig programmør

> [...]
> Jeg har mødt datamatikere, som var pisse-dygtige til at programmere - og
> andre som lige kunne svinge sig op til at lave en html-side.

Ja jeg har også set selvlærte folk der er bedre end højt betalte dataloger.

> Og ingeniører med Informatik-fagprofilen har også forskellige
> specialiteter - afhængigt af hvilke fag de har valgt udover de krævede.

Næsten korrekt, på de små teknikaer er der oftest ikke valgfag :(

> Så det afhænger vel af ens ønsker og hvad man har lavet før - og især sin
> afgangsopgave eller erfaring plejer at give et fingerpeg til
virksomhederne.

Yep, ens tidligere erfaring har stor betydning.

Da jeg skulle søge job, var de ligeglade med mine karakterer, men mere
interesseret i hvad jeg tidligere havde lavet.

> P.S. Vi kan eventuelt gøre denne tråd multidimensionel: Er en datamatiker,
> der bruger Emacs bedre end en datalog, som bruger UltraEdit?

Det er ingen af delene, det er Ingeniører der bruger Forte.

Fra : Kim Schulz

Dato : 10-01-01 09:28

Soren 'Disky' Reinke wrote:
[snip]
> Det er ingen af delene, det er Ingeniører der bruger Forte.

Nejda det var kun i gamle dage! nu bruger Rigtige ingeniører altså vim
(eller vi, hvis man er lidt gammeldags). er man til grafik så er gvim
vejen frem!

MVH
kim

--
In the Spring, I have counted 136 different kinds of weather inside of
24 hours.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 10-01-01 11:17

"Kim Schulz" <kim@schulz.dk> wrote in message
> [...]

> Nejda det var kun i gamle dage! nu bruger Rigtige ingeniører altså vim
> (eller vi, hvis man er lidt gammeldags). er man til grafik så er gvim

No way, og emacs eller vi, bruger vi bestemt heller ikke :)

Men det er jo en smags sag :)

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 10-01-01 11:45

> Det er ingen af delene, det er Ingeniører der bruger Forte.

dataloger bruger ikke ultraedit, de bruger emacs. så denne diskussion er
ikke gyldig.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 10-01-01 11:53

> datamatiker,

> dataloger bruger ikke ultraedit, de bruger emacs. så denne diskussion er
> ikke gyldig.

Det tror da pokker det tager 5 år at blive datalog, de 3 første går med at
lære emacs og dens underlige konfiguration at kende.

p.s. går det ellers godt i det mørke jylland ?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-01-01 12:18

Rasmus Christian Kaae wrote:

> dataloger bruger ikke ultraedit, de bruger emacs. så denne diskussion er
> ikke gyldig.

En af de _rigtigt_ store kunster i denne branche er at kende og bruge
mere end et værktøj.

Jeg kender flere dataloger som arbejder med ting hvor Emacs ikke er en
mulighed.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-01-01 10:49

Jens Lykke Brandt wrote:

> P.S. Vi kan eventuelt gøre denne tråd multidimensionel: Er en datamatiker,
> der bruger Emacs bedre end en datalog, som bruger UltraEdit?

Insufficient information. Kører Emacs under X?

Fra : Martin Moller Peders~

Dato : 09-01-01 11:41

In <3A5ADE85.E2A1404F@bigfoot.com> =?iso-8859-1?Q?Thorbj=F8rn?= Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

>Insufficient information. Kører Emacs under X?

Koerer X under Emacs ? Emacs koerer ihvert falde fint under Emacs paa min
linux-box.

/Martin

Fra : Morten Fordsmand

Dato : 09-01-01 08:08

Tommy Vestermark wrote in message <3A59FFF6.CD6C43A2@mail1.stofanet.dk>...
>Pjat, det er da hverken dataloger eller datamatikere, der er de bedste
>programmører - det er selvfølgelig ingeniører!

Nu kan hvem som helst jo kalde sig ingeniør!

Det er kun civil/akademi/teknikum-ingeniør, der er beskyttede titler.

Og så kan vi jo lave en lille tråd om hvem der er de rigtige ingeniører (man
kan se til min hjemmeside for at få min mening om dette)

--
Morten Fordsmand
http://www.morten.fordsmand.com

Fra : Michael Nielsen

Dato : 09-01-01 12:51

Jeg tror at mit oprindelige spørgsmål er misforstået. Jeg er enig med
datalogerne i, at de har en mere teoretisk uddannelse og meget mere
matematik. Men, jeg er nu stadig mest overbevist om, at hvis man først tager
datamatiker og bagefter tager en bachelor i datalogi, så står man meget
bedre end hvis man nøjes med datalog eller datamatiker. Fordi på datamatiker
før man håndværket... på datalogi studiet får man teorien. Jeg synes bare
der er for mange der undervurderer datamatiker (oftest dataloger), bl.a. var
der en der sagde, at det kan godt være datamatiker er bedre til at
programmere, men de kan ikke deltage i systemudvikling. Han glemmer vist
bare at hovedvægten på 1. og 2. sem. er system udvikling...
Personligt går jeg på datamatiker og havde tænkt mig at fortsætte på Aalborg
Universitet, i Esbjerg med deres specielle forløb for datamatikere, hvor man
bliver Bachelor i Comp. Science, Software Engineeering. Jeg håber det giver
det man mangler fra datalog, så man kan udføre nogenlunde de samme opgaver
som en datalog.

Michael Nielsen

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 09-01-01 13:01

> [...]
> programmere, men de kan ikke deltage i systemudvikling. Han glemmer vist
> bare at hovedvægten på 1. og 2. sem. er system udvikling...

Hov hov, jeg sagde en datalog var bedre til analyse som f.eks. UML. Ikke at
datamatikere ikke kan finde ud af det.

> [...]
giver
> det man mangler fra datalog, så man kan udføre nogenlunde de samme

Ja jeg tog den gyldne mellemvej, nemlig Data Ingeniør :)

Fra : Alvin Kaule

Dato : 09-01-01 14:31

On Tue, 9 Jan 2001 12:50:53 +0100, "Michael Nielsen" <dat00113@edu.bornesko.dk>
wrote:

> [...]
>det man mangler fra datalog, så man kan udføre nogenlunde de samme opgaver

Absolut samme ting jeg skal i gang med læse datamatiker på Niels Brock og derefter
videre på RUC for at læse Datalogi (specielforløb for datamatikere)....er dog i gang
med at læse til Civilingeniør (Informatik) på DTU. Kan man foresten være i gang med 2
uddannelser samtidigt?

--
Alvin Kaule, Stud.Polyt at DTU
D_A_D, #The_Offspring & #Linux.dk (Undernet)

Fra : Troels Thomsen

Dato : 09-01-01 16:50

Fra : Troels Thomsen

Dato : 09-01-01 17:36

Sorry !!
(OE kan ikke annullere et indlæg . .. . .. )

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 10-01-01 08:54

"Troels Thomsen" <tpilt@usa.net> wrote in message
> Sorry !!
> (OE kan ikke annullere et indlæg . .. . .. )

Uden problemmer, er i en af menuerne :)

Fra : Troels Thomsen

Dato : 10-01-01 13:26

> Uden problemmer, er i en af menuerne :)

Huh ?

Message -> Cancel Message,
Tjaa, det kan vel næppe blive mere oplagt ....

tpt

Fra : Troels Thomsen

Dato : 09-01-01 17:35

> så står man meget
> bedre end hvis man nøjes med datalog eller datamatiker.

Det afhænger mest af DIN personlighed. Hvis du gerne vil være god til
implementering, så er det vel bl.a. fordi du interesserer dig meget for det.
Og så skal du (beeep) nok blive sejg til det.
Den verdensfjerne proffessortype som datalogerne stereotypt beskrives som,
opstår sikkert fordi der er nogle typer, der bare brænder for noget, f.eks.
kryptologi, udelukkende på et teoretisk plan. (Og dem skal der også være
nogen af.)
Men sådan én bliver du sikkert ikke, uanset om du starter på universitetet
med det samme.

En rigtig dygtig datamatiker med 5 års erfaring, der så bliver datalog, kan
vel være . . . skræmmende !! Men hvordan bliver du ikke, når du er uddannet
datalog og så har haft 5 års erfaring som sådan.

Tag du "bare" at blive datalog med det samme, hvis det er dér du vil ende,
og så lad et firma betale for din oplæring !!! (Ahhhh.....)

(for 25øre strøtanker fra en studerende elektronik teknikum ing. =
stud.polyt?)

Åhh, forresten, jeg synes at have hørt at datalog uddannelsen i Århus er den
mest teoretiske (afhænger vel af hvad man vælger på 2. del, men alligevel.)
Så måske var det _ikke_ noget for dig !?!? Ligesådan skal du tage stilling
til om du gider gruppehelvedet på AUC og RUC eller om du er mere egosistisk
som i Århus (og DTU ?).

tpt

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-01-01 18:11

Troels Thomsen wrote:

> [...]
> til om du gider gruppehelvedet på AUC og RUC eller om du er mere egosistisk

Jeg er datalog fra Odense. Det er godt hvis man gerne vil have en bred
baggrundsviden.

Er man til at rode med loddekolber, er der også datateknologi som er
lavet som en virksomhedsorienteret blanding af datalog og
elektroingeniør. www.mip.sdu.dk.

Fra : Troels Thomsen

Dato : 10-01-01 14:09

> Er man til at rode med loddekolber, er der også datateknologi som er
> lavet som en virksomhedsorienteret blanding af datalog og
> elektroingeniør. www.mip.sdu.dk.

Ingeniørhøjskolen i Århus har også lige lavet en informations- og kommu-
nikationsteknologi (IKT) retning der minder lidt om ovenstående.
http://www.iha.dk/Uddannelser/IKT-ingenioer/ikt-ingenioer.html

Man sidder ikke ret meget med loddekolbe, men vi har dog haft ét projekt der
startede med Adam og Eva.

Vi skulle lave et ISA kort helt fra bunden vha AND-OR-etc kredse, således at
man fra et assemblerprogram kunne tænde 8 lysdioder og læse 8 switche ved at
skrive:
(nu kan jeg sgu ikke lige huske præcist hvordan det skal vende)
IN AL, port
og
OUT port, value
Det kræver noget kendskab til alle ISA bussens signaler.

Derefter kompilerede vi nogen assembler moduler på en sådan måde, at vi
kunne kalde dem fra C, (Herfra kan man kalde det fra java vha JNI)
Derefter byggede vi nogen klasser med semaforer og et tarveligt gui i C++
(og MFC)

Det er et eksempel på at man skal lære at forså hardwaren. (Lige i dette
tilfælde byggede vi det også.) Og så skal man kunne skrive lidt hardware-nær
kode dertil.

Det skal siges at jeg ikke går på den omtalte IKT linie, men jeg er sikker
på at Ingeniørhøjskolen vil tage en mere hardware-nær linie i undervisningen
end datamatiker uddannelsen.

Der er udstilling af Afgangs-projekter den 18 Januar (Ingeniørhøjskolen
Århus). Dette er både for elektro-, bygnings-, og maskiningeniør linierne.

Alle er velkomne, og så plejer der at være en fadøl til de fremmødte !! Man
kan bare troppe op, men jeg vil da gerne vise rundt, hvis det er.
www.iha.dk

tpt

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 10-01-01 14:29

> [...]
> og
> OUT port, value
> Det kræver noget kendskab til alle ISA bussens signaler.

Hehe, lyder næsten som det vi skulle lave som data ingeniør, det var et ISA
kort med CAN bus interface, og et microcontroller bort med en 80c535 med
CAN bus, hvor der så sad porte og lysdioder.

> Det skal siges at jeg ikke går på den omtalte IKT linie, men jeg er sikker
> på at Ingeniørhøjskolen vil tage en mere hardware-nær linie i
undervisningen
> end datamatiker uddannelsen.

Jeg tror ikke datamatikere laver hardware.

> Alle er velkomne, og så plejer der at være en fadøl til de fremmødte !!
Man
> kan bare troppe op, men jeg vil da gerne vise rundt, hvis det er.
> www.iha.dk

Send en flybillet så skal jeg nok komme.

Fra : Troels Thomsen

Dato : 10-01-01 17:44

> Send en flybillet så skal jeg nok komme.

Ahh, der står noget med PIPEX (= engelsk ISP) i dine indlæg hvis man kigger
længe nok.

tpt

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 11-01-01 09:36

> Ahh, der står noget med PIPEX (= engelsk ISP) i dine indlæg hvis man
kigger
> længe nok.

I den posting jeg sendte ??

Underligt, jeg sidder ellers lige imellem østerbro og nørrebro :)

Fra : Troels Thomsen

Dato : 11-01-01 11:15

> kigger
>
> I den posting jeg sendte ??

Jeg skulle da også lige være så smart . . . .
Jeg går ikke og tror jeg kan skille en header perfekt, men da du nu selv
skrev noget med flybillet, trode jeg at jeg havde fundet de vise sten.
For husk, det er jo hurtigere at tage toget, hvis det er fra københavn.
(siger reklamerne!)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-01-01 18:09

Soren 'Disky' Reinke skrev:

>Jeg tror ikke datamatikere laver hardware.

Vi gør ikke. Vi har haft en dobbelttime hvor vi kunne åbne nogle
486'ere, og vi har haft en åbnet harddisk mellem hænderne.

Bertel
--
http://lundhansen.dk/bertel/
FIDUSO: http://fiduso.dk/

Fra : Niels Ull Harremoës

Dato : 10-01-01 22:13

"Bertel Lund Hansen" <nospamto@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Vi gør ikke. Vi har haft en dobbelttime hvor vi kunne åbne nogle
> 486'ere, og vi har haft en åbnet harddisk mellem hænderne.

Ja, I har det nemt. Vi måtte selv åbne vores harddiske - med tænderne! Vi
drømte om 486'ere - men nej. Jeg implementerede en 3d grafik engine på et
nedslidt vaskemaskine og en engangslighter!

Og ikke noget af det her pjat med tastaturer - vi skrev vores programmer ved
at kortslutte ledninger med tungen! Det var noget der gav hård hud!

Opgaverne opgaver skulle afleveres 20 minutter før de var stillet! Og
instruktoren dumpede alligevel altid alle af princip. Vi håbede bare på et
03, for så fik vi ikke tæsk!

Men fortæl det til de unge i dag....

MvH Niels Ull
Datalog fra DIKU (København)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-01-01 22:35

Troels Thomsen skrev:

>og så lad et firma betale for din oplæring !!! (Ahhhh.....)

Det er da et argument for at vælge den korteste uddanelse.

Bertel
--
http://lundhansen.dk/bertel/
FIDUSO: http://fiduso.dk/

Fra : Troels Thomsen

Dato : 10-01-01 13:31

> Det er da et argument for at vælge den korteste uddanelse.

Ja, egentligt - eller slet ingen !!
- men det var ment som argument for han ikke skal tage 2 uddannelser.

Hvis man skal tage 2 uddannelser skal den anden da hellere være fx økonomi
eller ledelse, hvis éns drøm er at blive chef.

tpt

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 10-01-01 08:54

> (for 25øre strøtanker fra en studerende elektronik teknikum ing. =
> stud.polyt?)

Har du bare været længe om at blive færdig ??

Mig bekendt er det mange år siden den sidste teknikum ingeniør blev færdig
:)
Det hedder idag enten Diplom ingeniør ( bachelor ) eller Civil Ingeniør
(Polyt.)

Fra : Troels Thomsen

Dato : 10-01-01 14:15

> Mig bekendt er det mange år siden den sidste teknikum ingeniør blev færdig
> :)

Nu fik jeg da prøvet "Cancel message" for jeg skrev lige at det stadig
hedder Århus Teknikum. Det gør det ikke, men man støder på det af og til på
skilte, gamle papirer etc.

> Civil Ingeniør (Polyt.)
Ok, det er der den stammer fra.

tpt

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 10-01-01 11:49

> [...]
> datamatiker og bagefter tager en bachelor i datalogi, så står man meget
> bedre end hvis man nøjes med datalog eller datamatiker.

rent kompetence set er du, efter at have taget en datamatiker og en bachelor
i datalogi, lavere stillet end folk der har taget en direkte kandidat grad i
datalogi (normeret til 5 år).

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 10-01-01 11:52

> [...]
bachelor
> i datalogi, lavere stillet end folk der har taget en direkte kandidat grad

Rasmus du kan da heller ikke sammenligne en Bachelor med en Kandidat grad.

Men en dygtigt bachelor er bedre end en dårlig kandidat.