Bredde på trækker til campingvogn
Fra : "

Dato : 23-04-04 09:59

Hej NG

Jeg er lige blevet informeret om, at der findes regler for hvorbred en bil
skal være i forhold til en campingvogn, hvilken indflydelse har det med en
campingvogn på 2,5 m

Hansen

Fra : Søren

Dato : 23-04-04 10:06

> campingvogn på 2,5 m

Din bil skal være 1,8 m bred. Hvad kører du i ?

Fra : Henrik Olsen \(OZ3AG~

Dato : 23-04-04 10:31

"<<--HANSEN-->>" <bfh@ikkerigtig2bb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal være i forhold til en campingvogn, hvilken indflydelse har det med en

Til Hansen
Den regel har jeg aldrig hørt om. Men jeg har hørt at der er regler for,
hvor bred en campingvogn må være.
Hvis en bil er registreret til den brede den er, kan jeg ikke se at den ikke
må trække en campingvogn. Ta foreksempel en
Hummer fra USA, den er virkelig bred. Skulle den ikke kunne trække en
campingvogn i henhold til reglerne. Det drejer sig mere om at man har det
korrekte kørekort, til det vogntog man skal køre.

Henrik

Fra : Mette Dröscher

Dato : 23-04-04 14:58

Traileren må højest være 70 cm breddere end bilen.
Ifølge Køreskolens teoribog til kategori B+E må hverken bil eller trailer
have større brede end 255 cm. bortset fra udragende spejle mm.

Lars

Fra : Harry

Dato : 23-04-04 20:05

> Jeg er lige blevet informeret om, at der findes regler for hvorbred en bil
> skal være i forhold til en campingvogn, hvilken indflydelse har det med en
> campingvogn på 2,5 m

Reglen er kort og godt: Maksimal tilladt bredde af campingvogne er
2,50 meter. Og der skal være minimal være 35 cm overhæng i over bilens
sider. Der er ikke mange biler i DK, der kan klare kravet: se det på
denne liste:

http://home13.inet.tele.dk/kth/biler.htm

...og glem så alt om at pynte på bilen med brede pyntelister m.v. - den
går ikke!

Fra : Michael H Svensson

Dato : 24-04-04 16:43

"Harry" wrote
> [...]
> 2,50 meter. Og der skal være minimal være 35 cm overhæng i over bilens
> sider. Der er ikke mange biler i DK, der kan klare kravet: se det på

Øhhh
Der skal ikke være minimum 35 cm overhæng over bilens sider (heldigvis).

Der må maksimalt være 35 cm overhæng (mere bredder på anhænger) i hver af
bilens sider, eller sagt på en anden måde "Anhæmgeren må maksimalt være 70
cm breddere end bilen" og det er altså bilen der måles og ikke spejle,
tagbøjler, teddybjørne osv.
Derudover må vogntoget ikke være breddere end 2,55 m.

Så konklusion:
CV = 250 cm > bil mindst 180 cm bred iht. typegodkendelsen.

Hilsen
Michael

Fra : Søren

Dato : 24-04-04 21:56

> Så konklusion:
> CV = 250 cm > bil mindst 180 cm bred iht. typegodkendelsen.

Så med mindre du kører i en bil af varevognstypen, eller en 4-hjulstrækker
eller en anden meget stor bil, så er det faktisk kun den nye Ford Mondeo,
eller tilnød den nye Opel Vectra der må køre med en 2.50m bred campingvogn.
Hvis CV derimod kun er 2.48m så må eks. Fiat Stilo køre med den.

Prøv at se listen på campingstuff.dk
http://home13.inet.tele.dk/kth/biler.htm/%20target%20=_blank

Fra : Hans J Mathiesen

Dato : 26-04-04 09:16

Og det er de mål der står i typegodkendelsen, og ikke de faste mål på bil
eller CV
Mvh. HJM

Fra : Harry

Dato : 26-04-04 16:25

"Hans J Mathiesen" <hj.mat@mail.dk> wrote in message news:<408cc534$0$472$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
> Og det er de mål der står i typegodkendelsen, og ikke de faste mål på bil
> eller CV
> Mvh. HJM

Liste over samtlige biler ses på
http://www.hanses-campingsider.dk/tekniko/bilbredde.htm - det er en
stor side, så være tålmodig, det tager lidt tid inden det hele er på
skærmen.

Fra : "

Dato : 28-04-04 22:45

Hej Alle

Tak for alle de fine svar, nu har jeg opdaget at jeg også skal skifte bil,
så jeg overvejer at købe en autocamper, det er lige før at det bliver
billigere (450.000,-)

Hansen