Anbefalinger vedr EL ønskes
Fra : Henrik Lynge

Dato : 22-04-04 06:00

P.g.a. støj på min radio, er det blevet mere aktuelt at kigge på EL delen af
min nye (gamle) camping vogn.

Jeg skal derfor beslutte mig for om jeg skal købe en ny strømforsyning
(skytronic 20 A, 900,-) eller skifte over til en vedligeholdelseslader og et
batteri.

Hvor meget skal man give for en vedligeholdelseslader der kan klare at drive
f.eks. belysning, autoradio, (fladskærm), osv....og hvor kan man købe den
(hvilke spec. skal den overholde) ??

Bør det være et fritids-batteri, eller er det ok med et "bilbatteri 60 AMP
til 229,-" fra Harald-nyborg...

Er der andet jeg skal være opmærksom på...

Hilsen Henrik

Fra : Sten Bo

Dato : 22-04-04 08:05

Henrik Lynge wrote:
> [...]
>
> Jeg skal derfor beslutte mig for om jeg skal købe en ny strømforsyning
> (skytronic 20 A, 900,-) eller skifte over til en

Hej Henrik

Se Støj i autoradio -Message-ID:
News:<40876b97$0$5958$ba624c82@nntp03.dk.telia.net> (håber det virker).

Kender ikke firmaet, men manden ser flink ud. :) Overbevisnede op og
aflade demo på via hans bærbare pc med grafer osv.

Prisen lå normalt en del højere . men han kan vel fastholdes på åbenhus
tilbudene - ellers må du få at vide hvornår han skal on the road igen og
aftale et møde.

Hilsen Sten Bo

Fra : Sten Bo

Dato : 22-04-04 08:17

Sten Bo wrote:

> Hej Henrik
>
> Se Støj i autoradio -Message-ID:
> News:<40876b97$0$5958$ba624c82@nntp03.dk.telia.net> (håber det
> virker).

Fandt du det

Omtalte produkt er begge dele - fuldautomatisk og computerstyret - lader
spændingen bevæge sig inden for nøje afgrænsede værdier så ladning og
vedligeholdelse sker helt optimalt. Tænder man forbrug f.eks lyset imens
der lades compenseres det ud.

Vælg helst en model uden blæser og er der en bør den være
termostatsyret. kan selv om den er stille sikkert høres om natten.
Uanset mærke.

Ved såment ikke om der her er bedre end så meget andet. Men vil være en
god start på en opgradering. Kommer an på behov. Manden pralede netop
med at den er total afskæmet og lydløs i radio og tv.

hilsen sten bo

Fra : Kim Olsen

Dato : 22-04-04 21:06

> Jeg skal derfor beslutte mig for om jeg skal købe en ny strømforsyning
> (skytronic 20 A, 900,-) eller skifte over til en vedligeholdelseslader og
et
> batteri.

Hej

Der er sikkert masser af fornuftige argumenter for at betale en formue for
et eller andet.
Derfor vil jeg også bare nøjes med at fortælle, hvad der har fungeret
perfekt i mine 3 sidste campingvogne:

Vognen udstyres med et billigt autobatteri (Sidst indkøbte kr. 176,- i Jem
og Fix)

Der monteres en elektronisk autolader, der er beregnet til at være
tilsluttet hele tiden. (lige købt til kr. 399 hos onkel Harald)

Laderen giver 10 A til batteriet, og bortset fra køleskabet kan den drive at
andet 12 volts udstyr.

Laderens placering er ikke kritisk, men når man bruger et almindeligt
autobatteri, skal det sættes i en lukket kasse, med en udluftningsslange til
det fri (de findes hos din campingforhandler - eller byg den selv).

Hvis man bare sørger for at batteriet er fuldt opladet, kan det sagtens
overvintre i vognen, men hvis du f.eks. har en radio eller andet der bruger
standby støm, så lad det op et par gange i løbet af vinteren.

Når laderen er kontant forbundet til batteriet, består opladningen jo bare
i, at sætte strøm til vognen.

Efter 3-4 år er batteriet slidt op, men til halvanden hundrede kroner, så
køber jeg da bare et nyt.

HIlsen
Kim Olsen

Fra : Peter B

Dato : 26-04-04 22:44

Hej

En lader der afgiver 13,4v DC!, uden for meget overlejret AC
koblet på altid det tager ikke livet af et batteri..
Og så skift batteriet når det bliver for træt, aflad det gerne til 10v og
derefter oplad det med 14.1 volt til vægtfylden er ca. 1.28

Peter B