Støj i Autoradio
Fra : Henrik Lynge

Dato : 20-04-04 17:53

Jeg har lige monteret en autoradio hvor der har været installeret en radio
før jeg købte vognen.

Nu kan jeg konstatere at der er en del støj når jeg skruer helt ned.....

Er der nogle der har en god ide hvor radio-støjen stammer fra og hvordan jeg
kan afhjælpe den....

Når jeg måler på spændingen der leveres af den gamle trafo så kommer der
blot 10.8 volt, og der er talt om en gammel sag...

Vognen er en Adria 410 fra 1989/1990.

Fra : Kim Olsen

Dato : 20-04-04 19:33

> [...]

> Når jeg måler på spændingen der leveres af den gamle trafo så kommer der
> blot 10.8 volt, og der er talt om en gammel sag...

Hej

Svaret giver du selv, en spænding på 10,8 volt er i underkanten, men det der
giver brummen, er nok, at ensretningen/udglatningen af spændingen ikke er
god nok.

Det rigtigste er selvfølgelig at montere en ny strømforsyning, men jeg ville
nok selv prøve følgende:

En elektrolytkondensator anbringes over plus og minus (vendt rigtigt!)
den skal være mindst 2000 uF men gerne opmod 10000 uF.
Og køb den hos en elektronikforhandler, der koster den kun 20-30 kr. / en
HIFI forretning tager flere hundrede kr.!
God fornøjelse

Hilsen

Kim Olsen

Fra : Michael H Svensson

Dato : 20-04-04 20:09

"Kim Olsen" wrote

> [...]
> Og køb den hos en elektronikforhandler, der koster den kun 20-30 kr. / en
> HIFI forretning tager flere hundrede kr.!

Pas på med bare at montere en kondensator på din strømforsyning.
Hvis du måler 10,8 volt på strømforsyningen og du f.eks. ikke har nogen
udglatning overhovedet (kondensator), så vil du få op til ca. 15 volt ved
montering af en kondensator. Det er forskellen mellem effektiv værdi af
pulserende jævnspænding og spids værdi.

Monter bare kondensatoren, men mål spændingen før du tilslutter radioen.

Jeg havde selv problemet med dårlig udglattet strømforsyning og en ny radio,
og jeg valgte at montere en god udglattet og reguleret 12VDC forsyning, men
sådan en fætter koster jo penge.

En anden mulighed er at bruge en akkumulator og en fornuftig (læs: god)
lader, der er beregnet til konstant vedligeholdelse af akkumulatoren.

Hilsen
Michael

Fra : Henrik Lynge

Dato : 20-04-04 20:36

Kan jeg f.eks. benytte en elektrolytkondensator som den der er angivet i
anden række, sidste kolonne (pris 15,-) på følgende side :
http://www.brinck.dk/kondensa.asp
V / µF 16st./10000

Kan strømforsyningen også være forklaringen på at mit køleskab køler godt på
220 V, men ikke nok på 12 V.

Hvor kan jeg købe en ny stømforsyning og hvor stor skal den være....

Forbrug: Autoradio, belysning, køleskab, gasalarm, antenneforstærker....

mvh. Henrik

Fra : Kim Olsen

Dato : 20-04-04 21:00

> Kan jeg f.eks. benytte en elektrolytkondensator som den der er angivet i
> anden række, sidste kolonne (pris 15,-) på følgende side :
> http://www.brinck.dk/kondensa.asp
> V / µF 16st./10000

Hej Henrik

Det kan du godt, men den tåler max 16 volt, så jeg ville nok foretrække min
25 volt for at have en sikkerhedsmargen, men da min gamle arbejdsgiver
Thomas Brinck næsten forærer dem væk, synes jeg du skal prøve den der tåler
35 volt. Den koster i samme skema kr. 35,-.

Hvis ikke du har bilen spændt for til at levere 12 volt, skal du ikke
forvente at køleskabet kan køre på 12 volt.
Et køleskab spiser omkring 100 watt = ca 8 A hvilket sikkert er mere en din
strømforsyning kan klare sammen med det øvrige forbrug.

hilsen

Kim Olsen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 20-04-04 21:25

I gamle dage koebte man en dims til at saette paa plus til radioen. Saa
forsvandt al stoej der kom fra stoemmen.
Man maa kunne faa saadan en dims i en autoudstyrsbutik.

Mht koeleskab (hvor pokker blev mine danske bogstaver pludselig af i OE ? De
er der stadig i resten af XP) har vi
haft lejet cv de sidste par aar. 1 blot med stoemforsyning 220 til 12 volt
og en med 220 volt lader og batteri. Paa
begge vogne koerte koeleskabet fint paa 12 volt, naar det ikke koerte paa
gas. Ogsaa uden ladning fra bilen men
selvf tilsluttet 220 volt.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh
Jesper
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Sten Bo

Dato : 21-04-04 00:45

Henrik Lynge wrote:
> [...]
>
> Hvor kan jeg købe en ny stømforsyning og hvor stor skal den være....
>
> Forbrug: Autoradio, belysning, køleskab, gasalarm,

Der kan vel ikke ha været 10,8 volt fra begyndelsen? Men det er
almindeligt med spændingsfald ud af lange ledninge med forbrug. Er der
tynde ledninger i vognen? Klart at køleskabet virker dårligt med
underspænding. Kik på omformeren, hvor mange A og volt den er mærket til
at gi. Skal stå et eller andet sted. Regn forbruget ud og se om det
er inden for rammerne.

Køleskabet bruger formentlig 8-10 A på 12 volt og pærene, lys dividerer
du volt i watt og får A
Gasalarm og og antenneforstærker betyder kun noget hvis i ikke bor i
vognen og de tapper et evt batteri.- og radioen - tja hvor højt spiller
i. Dæmpet er den vel på -2-3 A i gennemsnit.

Mål V på udgangen på forsyningen med det hele tændt og derefter slukket
og forskellen på V forskellige steder f.eks. ved radioen med og uden
køleskabet tilsluttet 12 Volt. . Det fortæller lidt om forsyning,
ledninger og samlingers kvalitet.

Lyder som om anlæget er forbundet lidt tosset. Selvfølgelig skal være 12
volt fra bilen til køl, men ikke nødvendigvis fra omformeren til køl -
der bør køres direkte på 230 eller gas når det er muligt og batteri
kortvarigt på en færge eller tank.

Er der et akumulatorbatteri et eller andet sted? Hvis Ak. er deffekt
kan det også være derfor at spændingen er lav Måske overbelastning af
lader der gir er støj i systemet. Prøv udover at slukke for køl på 12
volt - at bytte med bilens batteri.

Hvis du skal ha en ny forsyning er de sædvanligvis 12 16 20 A En
morderne forsyning er elektronisk stabiliseret og gir samme spænding
uanset belastning.

Kører man køleskabet på gas eller 230 V kan en 6-8 A elektronisk lader
med vedligeholdelses ladning _måske_ klare både at oplade batteri og
dække forbruget. Køb en type der selv skifter frem og tilbage mellem
ladning og vedligeholdelsesladning idet batteriet ellers ødelægges på
længere sigt. Mange har vist et almindeligt 70 A akumulator og har
strøm i flere dage mellem opladninger. Søg på Harald Nyborg, Biltema,
Bilka, Silvan. Elektronisk kan være flere tng.. Du skal nærlæse æsken
eller ha fat i manualen for at se om de virkelig er beregnet til at stå
tilsluttet permanent.

Eneste støjfølsomme er radioen men moderne autoradioer har støjfiltre i
både 12v og modtagedelen og det skal være slemt før man kan høre det.Er
det en gammel svend unde filtre? Det er vel ikke et lysstorør eller
andet i omegnen der går i radioen -

Hilsen Sten Bo

Fra : Jens

Dato : 21-04-04 22:17

"Sten Bo" <skrivtilgoss@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> både 12v og modtagedelen og det skal være slemt før man kan høre det.Er
> det en gammel svend unde filtre? Det er vel ikke et lysstorør eller

Har aldrig hørt om en 12V's installation i en CV hvor køleskabet kunne
drives med 12V fra den indbyggede 230V/12V omformer (hvad skulle fidusen
være, det kan jo køre på 230V).

I de CV'er jeg har været ejer af, har køleskabet været tilsluttet de 12V fra
bilen og der har så siddet et relæ der kobler bilens 12V fra CV, når der
tilsluttes 230V til CV (og dermed til omformeren). En 12V's omformer der
skal kunne trække både diverse 12V's lamper og et køleskab bliver MEGET stor
og tung da den skal kunne levere en 15-20 A.

Findes denne installation ?

Mvh

Jens

Fra : Sten Bo

Dato : 22-04-04 07:51

Jens wrote:

> [...]

> 12V's omformer der skal kunne trække både diverse 12V's lamper og et
> køleskab bliver MEGET stor og tung da den skal kunne levere en 15-20

Forhåbentlig ikke.
Enig i det med relæer osv. - der har i gr. været linket til et meget
smart diagram der også kunne ski´fte 12 V lysningen fra CV batteriet
jævnspænding til
12 V veksel når vognen blev koblet til 230 volt

Hvis du mener "omformere" så ja De svitsede fylde ikke ret meget -
Tænk bare på forsyningen i din pc gir vist mindst 5 A 12 V og 25 -30
A 5 volt. Almindeligt med 400 W forsyninger til pc'en Har ikke rigtig
styr på tabet i typen, men det er formentlig i forhold til at det er en
stabiliseret forsyning ikke særlig stort.

Jeg kikkede for nylig på en messe på
http://www.mpxelectra.dk/dataentry/dataark/t-12v20ac.jpg vejer 2. 1 kg
og http://www.mpxelectra.dk/mp_lukkede.asp fra firmaet
http://www.mpxelectra.dk/

Man havde en 16 A udgave som messetilbud for 800 et eller andet og et 70
A lukket batteri for ca. det samme, idet det nok var det mest
efterspurgte. Og lovede longlife på batteriet - 1 i vognens levetid
eller almindeligvis 10 år, hvis man brugte den rigtige lader. (Ja men
dog) Vi snakkede så i den forbindelse også lidt om batteriboosteren som
han i ( ) ikke havde i sortimentet.

- Folk laver jo så meget i deres vogn . Hvis man målte som jeg
foreslog
kunne man hurtigt se om det var tilfældet. Syns at 10,.. volt er lavt
ved småforbrug som oplyst - og Henrik skriver jo at omformeren sku
trække
køl - Uklart om man mente dårlig køl ved 12 Volt koblet til bilen - Er
så en anden opgave - eller om der er et batteri i CV som flere har
efterlyst CV lyder som en overtaget sag.

Hilsen Sten Bo

Fra : Per H

Dato : 20-04-04 20:00

On Tue, 20 Apr 2004 18:53:23 +0200, "Henrik Lynge"
> [...]

>Når jeg måler på spændingen der leveres af den gamle trafo så kommer der
>blot 10.8 volt, og der er talt om en gammel sag...

prøv med 12 volt.

brummer den også når du kører uden opladeren?

Du nævner en trafo. er det den der sidder i en strømforsyning, eller
mener du bilbatteriet der er monteret i CV??

--
Vh Per

icq 8212837

Fra : Henrik

Dato : 21-04-04 23:11

> [...]
>
> Når jeg måler på spændingen der leveres af den gamle trafo så kommer der
> blot 10.8 volt, og der er talt om en gammel sag...

Har du prøvet at måle spændingen/lytte til radioen, når køleskabet er
slukket? Spændingsforsyningen er garanteret ikke lavet til at "trække"
køleskabet på 12 volt.

Eller er spændingsforsyningen en almindelig batterilader? Så vil det være
meget almindeligt med støj, når denne er meget belastet.

--
/Henrik
(Fjern _remove_ 2 steder i mailadresse)