Skærme
Fijala 3554
Skærmbillede hopper men skærm er ok
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 20-04-04 12:40

Hejsa

I tidernes morgen (for et par måneder siden) brugte jeg megen tid med at
få installeret Win98 på en genstridig maskine (og for en bruger som
ville have at ALT var som før geninstallationen). Skærmen blev også
byttet ud med en anden, da billedet stod og hoppede lidt (1 pixel) op
og ned. Det lykkedes til sidst at få en helt hæderlig maskine ud af det.
(Det skal også nævnes at skærmen virkede fint på en anden maskine, så
den tror jeg såmænd ikke fejler noget).

Nu har den så været gået ned igen, men efter at have pillet net- og
lydkort kan den igen starte. Til gengæld er skærmbilledet igen begyndt
at hoppe :(

.... og det forstår jeg ikke rigtig, for grafikkortet er kun et år
gammelt. Men ER det dér fejlen ligger, eller kan andre ting i maskinen
få skærmbilledet til at danse?

Mvh.
/Thomas

Fra : Villy Jensen

Dato : 20-04-04 14:44

> [...]
>
> ... og det forstår jeg ikke rigtig, for grafikkortet er kun et år
> gammelt. Men ER det dér fejlen ligger, eller kan andre ting i maskinen

Er det en LCD-skærm? Er der overensstemmelse mellem skærmkortets opløsning
og skærmens opløsning?

Eller er det en skærm med billedrør?

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 22-04-04 22:24

On Tue, 20 Apr 2004 15:44:04 +0200, Villy Jensen wrote:

> Er det en LCD-skærm? Er der overensstemmelse mellem skærmkortets opløsning
> og skærmens opløsning?
>
> Eller er det en skærm med billedrør?

Det er to CRT-skærme... og efter at jeg i stedet har pillet lydkort og
ekstern brænder fra så kører maskinen igen og skærmbilledet står
stille. Kan et generelt ustabilt system (med et fejlfrit grafikkort)
bevirke at skærmbilledet begynder at hoppe?

Mvh.
/Thomas

Fra : Villy Jensen

Dato : 23-04-04 14:27

> [...]
> stille.

> Kan et generelt ustabilt system (med et fejlfrit grafikkort)
> bevirke at skærmbilledet begynder at hoppe?

Ja, hvis strømforsyningens 5V-linje påvirkes af store, varierende
forbrugere, så kan dette muligvis ytre sig som ustabilt output fra
grafikkortets DAC (Hvis DAC's output (eller hvis en refereencespænding til
DAC) kan forstyrres af spændingsvariationer på +5V)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : N_B_DK

Dato : 20-04-04 16:12

In
Lindgaard <thomas@it-snedkeren.BLACK_HOLE.dk> wrote:

> ... og det forstår jeg ikke rigtig, for grafikkortet er kun et år
> gammelt. Men ER det dér fejlen ligger, eller kan andre ting i maskinen
> få skærmbilledet til at danse?

Det kan nemt være skærmen der har en fejl der før at billedet hopper lidt.

Fra : Camillasmoster

Dato : 27-04-04 15:02

"N_B_DK" skrev d. 20-04-04 16:12 dette indlæg :
> In

> Det kan nemt være skærmen der har en fejl der før at billedet hopper
lidt.

> Jeg har en gang fået at vide, at skærmbilledet kan vibrere, hvis der
står nogle andre elektriske ting for tæt på monitoren.

http://www.kandu.dk/