Hvad er en Formel 1'er?
Fra : Tjinca

Dato : 20-04-04 07:50

Tilgiv mig min uvidenhed, men jeg har tit undret mig over, hvad hulen en
Formel 1'er er (inden for hundeverden)?

Lars skriver bl.a. i nedenstående meddelelse
"Jeg har for nyligt erfaret at min 1 års formel 1'er hyler når jeg ikke er
hjemme."

Jeg kan forstå at det er en Labrador, men hvorfor kalder man det en "Formel
1'er"?

Nogen kvalificerede svar?

Tjinca

Fra : JSC

Dato : 20-04-04 08:17

"Tjinca" <tjinca10@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Tilgiv mig min uvidenhed, men jeg har tit undret mig over, hvad hulen en
> Formel 1'er er (inden for hundeverden)?

Det er et begreb, der benyttes om labber avlet på engelske markprøvelinier
(Field trail). Formel 1 begrebet er et danske begreb vist nok opfundet af
en journalist.

Den oprindelige idé var vel noget i retningen af at få nogle lidt hurtigere
jagthunde end den "traditionelle lab". Det er nok lykkes lige rigeligt i
nogle tilfælde, en række formel 1'er er vel nærmest hyperaktive. Det er så
udpræget en brugshund og ikke en familiehund.

Mange formel 1'er er mindre end racestandarden, og derfor er begrebet nok
blevet noget udvandet - En lille lab bliver tit omtalt som en formel 1, uden
at den har nogen oprindelse i de engelske markprøvelinier......

Så ønsker man en hunde med potentielt gode markprøve egenskaber, skal man se
på forældrenes meritter mere end titlen på hunden....

Du vil sikkert opleve, at det typisk kan give anledning til en meget
følelsesladet debat.

/Jørgen

Fra : Casper

Dato : 20-04-04 08:29

On Tue, 20 Apr 2004 08:49:42 +0200, "Tjinca" <tjinca10@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>hjemme."
>
>Jeg kan forstå at det er en Labrador, men hvorfor kalder man det en "Formel

Jeg ved ikke om mit svar er særligt kvalificeret, men jeg er da stødt
på F1'ere nogle gange. Det er hunde (primært lab) som er blevet avlet
som en "sidegren" på racen. De er (som oftest) meget lavstammede og
slanke. Farverne varierer meget fra de helt mørke til næsten hvide.
Det kan være en meget elegant hund, men mange F1'ere er desværre ikke
avlet så heldigt. Jeg har set flere "skumle" eksemplarer.

Ovenstående er kun min mening og jeg ved at F1'ere kan være smukke og
dejlige hunde, så det er altså ikke for (på nogen måde) at "nedgøre"
F1'erne.

Casper

Fra : Battlefield´s

Dato : 20-04-04 09:51

"Casper" <casper.andrea@FJERNpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ovenstående er kun min mening og jeg ved at F1'ere kan være smukke og
> dejlige hunde, så det er altså ikke for (på nogen måde) at "nedgøre"

Hej
Nej, det er ikke helt korrekt. Det er som Jørgen skriver, en journalist der
så nogle engelsk importerede Labbere på en markprøve, og mente at det måtte
være hundeverdens Formel 1.
Se i øvrigt DRK´s hjemmeside for Labrador Retriever:
http://www.labrador-retriever.dk/sider/f_historie.html
Her står hele historien.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Tjinca

Dato : 20-04-04 10:17

Mange tak for jers dybtegående udredning, så blev man da så meget klogere.

Fra : Casper

Dato : 20-04-04 13:04

On Tue, 20 Apr 2004 10:50:46 +0200, "Battlefield´s"
<battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>være hundeverdens Formel 1.
>Se i øvrigt DRK´s hjemmeside for Labrador Retriever:

Jeg undskylder... det var mig som havde misforstået F1'erne...
Beklager...

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-04-04 10:16

"Tjinca" <tjinca10@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> hjemme."
>
> Jeg kan forstå at det er en Labrador, men hvorfor kalder man det en

Det er det samme som FT (Field Trials) ved spaniels.
Det er jagt/markprøve typen, den er mindre og lettere end den alm. labrador.

--
mvh/rg. Christian
If it isn't broken, don't "fix" it --

Fra : Lars

Dato : 20-04-04 10:55

Det er en Labrador, ja. Men en labrador som er avlet på engelske/irske
markprøvelinier... Her er et link som måske kan hjælpe :

http://www.labrador-retriever.dk/sider/historie.html#formel1

/Lars