/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
f****** webspeed
Fra : Kenneth Johansen


Dato : 19-04-04 15:35

Hejsa!

Jeg kan stadig ikke få webspeed til at fungere på min linux-del...

Bruger Slackware (og nogle gange Debian)...

Er der nogen, der kan lede mig igennem det, for jeg er lidt lost! *klynker*

Jeg HAR læst de tidligere tråde omkring webspeed...

MVH Kenneth

--
"I have hardly ever known a mathematician who was able to reason."
- Stephen Hawking


 
 
Ivar Madsen (19-04-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 19-04-04 19:34

Kenneth Johansen skrev i -dk.edb.system.unix:

> Jeg kan stadig ikke få webspeed til at fungere på min linux-del...
> Bruger Slackware (og nogle gange Debian)...
> Er der nogen, der kan lede mig igennem det, for jeg er lidt lost! klynker
> Jeg HAR læst de tidligere tråde omkring webspeed...

Hvad har du gjort?
Har din webspeed virket?
Har du et andet OS hvor dit webspeed virker?

Webspeed køre DHCP så derfor skal du køre DHCPklient på din Linux box.
Webspeed registere MAC adressen på netkortet, og vil ikke køre med et andet
netkort før det nye er blevet registeret på TDC's regersteringsside.



--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
--------------------------------------------------------------------------------
http://milli.dk/webupdate/ nu i version 0.3.3 nogle sider meldtes konstant
opdateret, dette er fixet, båndbredebegrænsningen er desvære fjernet igen.

Kenneth Johansen (19-04-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Johansen


Dato : 19-04-04 22:25

Ivar Madsen wrote:
> Kenneth Johansen skrev i -dk.edb.system.unix:
>
>
>>Jeg kan stadig ikke få webspeed til at fungere på min linux-del...
>>Bruger Slackware (og nogle gange Debian)...
>>Er der nogen, der kan lede mig igennem det, for jeg er lidt lost! klynker
>>Jeg HAR læst de tidligere tråde omkring webspeed...
>
>
> Hvad har du gjort?

Ikke så meget. Har prøvet at få en DHCP klient til at køre, men uden
resultat...

> Har din webspeed virket?
> Har du et andet OS hvor dit webspeed virker?

Jep, jeg kører dualboot med Windows XP, hvor webspeed fungerer fint...


> Webspeed køre DHCP så derfor skal du køre DHCPklient på din Linux box.
> Webspeed registere MAC adressen på netkortet, og vil ikke køre med et andet
> netkort før det nye er blevet registeret på TDC's regersteringsside.


Hmm.. for at få webspeed til at fungere under windows skal man sætte en
netværksadresse, men jeg ved ikke hvordan man gør det i linux...


Peter Dalgaard (19-04-2004)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 19-04-04 22:59

Kenneth Johansen <toohey13@msn.com> writes:

> Ivar Madsen wrote:
> > Kenneth Johansen skrev i -dk.edb.system.unix:
> >
> >>Jeg kan stadig ikke få webspeed til at fungere på min linux-del...
> >>Bruger Slackware (og nogle gange Debian)...
> >>Er der nogen, der kan lede mig igennem det, for jeg er lidt lost! klynker
> >>Jeg HAR læst de tidligere tråde omkring webspeed...
> > Hvad har du gjort?
>
> Ikke så meget. Har prøvet at få en DHCP klient til at køre, men uden
> resultat...
>
> > Har din webspeed virket?
> > Har du et andet OS hvor dit webspeed virker?
>
> Jep, jeg kører dualboot med Windows XP, hvor webspeed fungerer fint...
>
>
> > Webspeed køre DHCP så derfor skal du køre DHCPklient på din Linux box.
> > Webspeed registere MAC adressen på netkortet, og vil ikke køre med et andet
> > netkort før det nye er blevet registeret på TDC's regersteringsside.
>
>
> Hmm.. for at få webspeed til at fungere under windows skal man sætte
> en netværksadresse, men jeg ved ikke hvordan man gør det i linux...

Det plejer nu ellers bare at gøre livet lettere. Nu er det lige det at
jeg ikke har kørt Slack siden ... øøøh ... 1995 eller deromkring, og
adskillige i denne gruppe har det sikkert på samme måde. Der er
garanteret en konfig fil et sted, men lad os først prøve manuelt:

Noter følgende fra din Windows maskine (SVJH under netværk, TCP/IP, etc):

IP adressen
Broadcast adresse
Netmasken
Default gateway

Typiske værdier er sådan noget som på nærværende box:

inet addr:192.168.1.5
Bcast:192.168.1.255
Mask:255.255.255.0
default GW:192.168.1.1

Jeg går ud fra at dit netkort hedder eth0, og at ifconfig programmet
er i din path, så man kan skrive

ifconfig eth0 address 192.168.1.5 netmask 255.255.255.0 broadcast 192.168.1.255
og muligvis har man også brug for

ifconfig eth0 up

på nuværende tidspunkt skulle du kunne få fat i dit lokale net.
Dog skal du måske eksplicit fortælle systemet at adgangen til dit
lokale net går via eth0

route add -net 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 dev eth0

Prøv

ping 192.168.1.1

(altså din router). Hvis det ikke virker så fortæl os hvordan
resultatet af en "ifconfig eth0" ser ud.

Hvis det er OK, så prøv

route add default gw 192.168.1.1

og se om der er hul igennem til omverdenen, fx.

ping 130.228.2.150

(alias www.sslug.dk). Hvis det virker, så mangler du bare at få sat
DNS op (i /etc/resolv.conf formentlig) og at få das ganze molewitten
sat op så det sker automagisk når du booter.

-
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Kenneth Johansen (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Johansen


Dato : 20-04-04 00:23

Peter Dalgaard wrote:
> Kenneth Johansen <toohey13@msn.com> writes:
>
>
>>Ivar Madsen wrote:
>>
>>>Kenneth Johansen skrev i -dk.edb.system.unix:
>>>
>>>
>>>>Jeg kan stadig ikke få webspeed til at fungere på min linux-del...
>>>>Bruger Slackware (og nogle gange Debian)...
>>>>Er der nogen, der kan lede mig igennem det, for jeg er lidt lost! klynker
>>>>Jeg HAR læst de tidligere tråde omkring webspeed...
>>>
>>>Hvad har du gjort?
>>
>>Ikke så meget. Har prøvet at få en DHCP klient til at køre, men uden
>>resultat...
>>
>>
>>>Har din webspeed virket?
>>>Har du et andet OS hvor dit webspeed virker?
>>
>>Jep, jeg kører dualboot med Windows XP, hvor webspeed fungerer fint...
>>
>>
>>
>>>Webspeed køre DHCP så derfor skal du køre DHCPklient på din Linux box.
>>>Webspeed registere MAC adressen på netkortet, og vil ikke køre med et andet
>>>netkort før det nye er blevet registeret på TDC's regersteringsside.
>>
>>
>>Hmm.. for at få webspeed til at fungere under windows skal man sætte
>>en netværksadresse, men jeg ved ikke hvordan man gør det i linux...
>
>
> Det plejer nu ellers bare at gøre livet lettere. Nu er det lige det at
> jeg ikke har kørt Slack siden ... øøøh ... 1995 eller deromkring, og
> adskillige i denne gruppe har det sikkert på samme måde. Der er
> garanteret en konfig fil et sted, men lad os først prøve manuelt:
>
> Noter følgende fra din Windows maskine (SVJH under netværk, TCP/IP, etc):
>
> IP adressen
> Broadcast adresse
> Netmasken
> Default gateway
>
> Typiske værdier er sådan noget som på nærværende box:
>
> inet addr:192.168.1.5
> Bcast:192.168.1.255
> Mask:255.255.255.0
> default GW:192.168.1.1
>
> Jeg går ud fra at dit netkort hedder eth0, og at ifconfig programmet
> er i din path, så man kan skrive
>
> ifconfig eth0 address 192.168.1.5 netmask 255.255.255.0 broadcast 192.168.1.255
> og muligvis har man også brug for
>
> ifconfig eth0 up
>
> på nuværende tidspunkt skulle du kunne få fat i dit lokale net.
> Dog skal du måske eksplicit fortælle systemet at adgangen til dit
> lokale net går via eth0
>
> route add -net 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 dev eth0
>
> Prøv
>
> ping 192.168.1.1

Her går det galt.


> (altså din router). Hvis det ikke virker så fortæl os hvordan
> resultatet af en "ifconfig eth0" ser ud.

root@emma# ifconfig eth0
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:10:A7:0B:65:54
inet addr:80.167.207.251 Bcast:80.167.207.255
Mask:255.255.255.0
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:18693 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:136 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:100
RX bytes:1124584 (1.0 Mb) TX bytes:17262 (16.8 Kb)
Interrupt:11 Base address:0x6000


> Hvis det er OK, så prøv
>
> route add default gw 192.168.1.1
>
> og se om der er hul igennem til omverdenen, fx.
>
> ping 130.228.2.150
>
> (alias www.sslug.dk). Hvis det virker, så mangler du bare at få sat
> DNS op (i /etc/resolv.conf formentlig) og at få das ganze molewitten
> sat op så det sker automagisk når du booter.

Intil videre skal du i hvert fald have tak fordi du gider bruge din tid
på det her! :D

MVH mig


Kasper Dupont (02-05-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Dupont


Dato : 02-05-04 13:34

Jeg ved det er en lidt gammel tråd jeg svarer på, men jeg
kunne ikke lige gennemskue, om problemet var blevet løst.

Kenneth Johansen wrote:
>
> Peter Dalgaard wrote:
> >
> > route add -net 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 dev eth0
> >
> > Prøv
> >
> > ping 192.168.1.1
>
> Her går det galt.

Jeg tror ikke Peter er klar over hvordan kabelmodems til
webspeed virker. (Og det kan man ikke fortænke ham i, de
er sære).

Kabelmodemets interne IP adresse er 192.168.100.1 ikke
192.168.1.1. Det fungerer ikke som router, når du
kommunikerer gennem modemet er det "transparent", du ser
ikke kabelmodemets IP noget sted men derimod IP adressen
på en router udenfor, og din maskine har en rigtig IP
adresse (ikke RFC1918).

>
> > (altså din router). Hvis det ikke virker så fortæl os hvordan
> > resultatet af en "ifconfig eth0" ser ud.
>
> root@emma# ifconfig eth0
> eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:10:A7:0B:65:54
> inet addr:80.167.207.251 Bcast:80.167.207.255
> Mask:255.255.255.0
> UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
> RX packets:18693 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
> TX packets:136 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
> collisions:0 txqueuelen:100
> RX bytes:1124584 (1.0 Mb) TX bytes:17262 (16.8 Kb)
> Interrupt:11 Base address:0x6000

Outputet fra ifconfig ser godt nok ud. Der er hul igennem,
og du modtager pakker fra nettet. Der burde altså kun være
småting galt. F.eks. et DNS problem som det er blevet
antydet. Hvad får du ud af disse kommandoer:

cat /etc/resolv.conf
/usr/sbin/traceroute -I 204.152.189.116

> >
> > (alias www.sslug.dk). Hvis det virker, så mangler du bare at få sat
> > DNS op (i /etc/resolv.conf formentlig) og at få das ganze molewitten
> > sat op så det sker automagisk når du booter.

Nogle DHCP klienter opdaterer selv /etc/resolv.conf med
oplysningerne fra DHCP serveren. Dengang jeg selv skulle
have webspeed til at fungere sammen med RH6.0 hjalp det på
nogle problemer at installere en nyere DHCP klient.

--
Kasper Dupont -- der bruger for meget tid paa usenet.
For sending spam use abuse@mk.lir.dk and kasperd@mk.lir.dk
/* Would you like fries with that? */

Kenneth Johansen (04-05-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Johansen


Dato : 04-05-04 14:28

> Kasper Dupont wrote:
> Jeg ved det er en lidt gammel tråd jeg svarer på, men jeg
> kunne ikke lige gennemskue, om problemet var blevet løst.

Hehe gjorde det IKKE! Jeg blev frustreret og smed det ud af hovedet et
stykke tid...

> Kenneth Johansen wrote:
>
>>Peter Dalgaard wrote:
>>
>>>route add -net 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 dev eth0
>>>
>>>Prøv
>>>
>>>ping 192.168.1.1
>>
>>Her går det galt.
>
>
> Jeg tror ikke Peter er klar over hvordan kabelmodems til
> webspeed virker. (Og det kan man ikke fortænke ham i, de
> er sære).
>
> Kabelmodemets interne IP adresse er 192.168.100.1 ikke
> 192.168.1.1. Det fungerer ikke som router, når du
> kommunikerer gennem modemet er det "transparent", du ser
> ikke kabelmodemets IP noget sted men derimod IP adressen
> på en router udenfor, og din maskine har en rigtig IP
> adresse (ikke RFC1918).
>
>
>>>(altså din router). Hvis det ikke virker så fortæl os hvordan
>>>resultatet af en "ifconfig eth0" ser ud.
>>
>>root@emma# ifconfig eth0
>>eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:10:A7:0B:65:54
>> inet addr:80.167.207.251 Bcast:80.167.207.255
>>Mask:255.255.255.0
>> UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
>> RX packets:18693 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
>> TX packets:136 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
>> collisions:0 txqueuelen:100
>> RX bytes:1124584 (1.0 Mb) TX bytes:17262 (16.8 Kb)
>> Interrupt:11 Base address:0x6000
>
>
> Outputet fra ifconfig ser godt nok ud. Der er hul igennem,
> og du modtager pakker fra nettet. Der burde altså kun være
> småting galt. F.eks. et DNS problem som det er blevet
> antydet. Hvad får du ud af disse kommandoer:
>
> cat /etc/resolv.conf
> /usr/sbin/traceroute -I 204.152.189.116

search opasia.dk
nameserver 193.162.153.164
nameserver 194.239.134.83

og

traceroute: findsaddr: Can't find interface


Kan du se noget, som kunne hjælpe på problemet?
For at få webspeed til at fungere under Windoze skal man selv sætte en
netværksadresse, som er éns kundenummer.... Er det her problemet ligger?


> Nogle DHCP klienter opdaterer selv /etc/resolv.conf med
> oplysningerne fra DHCP serveren. Dengang jeg selv skulle
> have webspeed til at fungere sammen med RH6.0 hjalp det på
> nogle problemer at installere en nyere DHCP klient.
>

Hmm okay... Kunne være jeg skulle prøve det...


Have fun!
- Kenneth

--
"I have hardly ever known a mathematician who was able to reason."
- Stephen Hawking


Kasper Dupont (04-05-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Dupont


Dato : 04-05-04 16:11

Kenneth Johansen wrote:
>
> > Kasper Dupont wrote:
> >
> > cat /etc/resolv.conf
> > /usr/sbin/traceroute -I 204.152.189.116
>
> search opasia.dk
> nameserver 193.162.153.164
> nameserver 194.239.134.83

Huh? Sådan burde den normalt ikke se ud på webspeed.
Har du tidligere haft den maskine på internettet via
et gammeldags modem?

Men selvom filen ikke ser ud helt som den burde, så
er den stadigvæk god nok, til at forbindelsen burde
virke. Så det kan altså ikke være den fil alene, der
er årsagen til dine problemer.

>
> og
>
> traceroute: findsaddr: Can't find interface

Den fejl har jeg aldrig set før. Prøv lige at
fortælle os, hvad output du får fra disse to
kommandoer:

/sbin/ifconfig
/sbin/route -n

>
> Kan du se noget, som kunne hjælpe på problemet?
> For at få webspeed til at fungere under Windoze skal man selv sætte en
> netværksadresse, som er éns kundenummer.... Er det her problemet ligger?

Det lyder som noget vrøvl. Man skal gå ind på en
webspeed webside og registrere sit netkort. Når først
MAC adressen er registreret i webspeeds database kan
du komme på nettet med det pågældende netkort uanset
hvad OS du kører. Så med mindre der er tale om to
forskellige computere, eller det ene OS er sat op til
at spoofe en anden MAC adresse, så burde det virke.

Hvis MAC adressen ikke havde været rigtig ville du i
øvrigt have fået en forkert IP adresse. Registreringen
af MAC adressen foregår i et RFC1918 netsegment. Og
for at foretage registreringen kræves så vidt jeg
husker, at du bruger en helt specifik DNS server, som
oplyses fra DHCP serveren.

Er du 100% sikker på, at adressen 80.167.207.251 er
hentet med dhcp? Eller kan det tænkes, den kommer et
andet sted fra? Hvordan ser konfigurationsfilen for
interfacet ud? (Jeg ved ikke lige, hvor den findes i
din distribution. På Red Hat Linux ville den hedde
/etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0)

--
Kasper Dupont -- der bruger for meget tid paa usenet.
For sending spam use abuse@mk.lir.dk and kasperd@mk.lir.dk
I'd rather be a hammer than a nail.

Kenneth Johansen (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Johansen


Dato : 06-05-04 16:46

Kasper Dupont wrote:
> Kenneth Johansen wrote:
>
>> > Kasper Dupont wrote:
>>
>>>cat /etc/resolv.conf
>>>/usr/sbin/traceroute -I 204.152.189.116
>>
>>search opasia.dk
>>nameserver 193.162.153.164
>>nameserver 194.239.134.83
>
>
> Huh? Sådan burde den normalt ikke se ud på webspeed.
> Har du tidligere haft den maskine på internettet via
> et gammeldags modem?
>
> Men selvom filen ikke ser ud helt som den burde, så
> er den stadigvæk god nok, til at forbindelsen burde
> virke. Så det kan altså ikke være den fil alene, der
> er årsagen til dine problemer.
>
>
>>og
>>
>>traceroute: findsaddr: Can't find interface
>
>
> Den fejl har jeg aldrig set før. Prøv lige at
> fortælle os, hvad output du får fra disse to
> kommandoer:
>
> /sbin/ifconfig
> /sbin/route -n

[root@localhost toohey]# ifconfig
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:10:A7:0B:65:54
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:4740 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:12 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:285624 (278.9 Kb) TX bytes:2412 (2.3 Kb)
Interrupt:11 Base address:0x2000

eth0:9 Link encap:Ethernet HWaddr 00:10:A7:0B:65:54
inet addr:127.255.255.255 Bcast:127.255.255.255 Mask:255.0.0.0
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
Interrupt:11 Base address:0x2000

lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:105 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:105 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:6588 (6.4 Kb) TX bytes:6588 (6.4 Kb)

[root@localhost toohey]# route -n
Kernel IP routing table
Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use
Iface
127.0.0.0 0.0.0.0 255.0.0.0 U 0 0 0 lo


>>Kan du se noget, som kunne hjælpe på problemet?
>>For at få webspeed til at fungere under Windoze skal man selv sætte en
>>netværksadresse, som er éns kundenummer.... Er det her problemet ligger?
>
>
> Det lyder som noget vrøvl. Man skal gå ind på en
> webspeed webside og registrere sit netkort. Når først
> MAC adressen er registreret i webspeeds database kan
> du komme på nettet med det pågældende netkort uanset
> hvad OS du kører. Så med mindre der er tale om to
> forskellige computere, eller det ene OS er sat op til
> at spoofe en anden MAC adresse, så burde det virke.

Men jeg kan heller ikke gå på nettet på min windows-del, uden at have
sat netværksadresse ( = mit kundenummer)... Har jeg ikke skrevet den,
får jeg tildelt en IP, jeg ikke kan bruge.


> Hvis MAC adressen ikke havde været rigtig ville du i
> øvrigt have fået en forkert IP adresse. Registreringen
> af MAC adressen foregår i et RFC1918 netsegment. Og
> for at foretage registreringen kræves så vidt jeg
> husker, at du bruger en helt specifik DNS server, som
> oplyses fra DHCP serveren.
>
> Er du 100% sikker på, at adressen 80.167.207.251 er
> hentet med dhcp? Eller kan det tænkes, den kommer et
> andet sted fra? Hvordan ser konfigurationsfilen for
> interfacet ud? (Jeg ved ikke lige, hvor den findes i
> din distribution. På Red Hat Linux ville den hedde
> /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0)

Du tabte mig altså lige der... ved ikke lige hvad det er for en fil, jeg
skal finde... På min windows-del ser tildelingen således ud:


IP-adresse: 80.161.136.181
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 80.161.136.1
DHCP-server: 194.239.10.172
Rettigheden opnået: 06-05-2004 17:38:16
Rettigheden udløber: 08-05-2004 22:55:02
DNS-servere: 194.239.10.41, 194.239.10.42


Kan du bruge det til noget?


- Kenneth
--
"I have hardly ever known a mathematician who was able to reason."
- Stephen Hawking


Kasper Dupont (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Dupont


Dato : 06-05-04 18:28

Kenneth Johansen wrote:
>
> [root@localhost toohey]# ifconfig
> eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:10:A7:0B:65:54
> UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
> RX packets:4740 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
> TX packets:12 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
> collisions:0 txqueuelen:1000
> RX bytes:285624 (278.9 Kb) TX bytes:2412 (2.3 Kb)
> Interrupt:11 Base address:0x2000

Her er noget galt. eth0 har ikke nogen IP adresse.
Sidst gang, da du kørte kommandoen: ifconfig eth0
havde du en IP adresse. Jeg ved ikke, hvad der er
gået galt. Men der var noget, der virkede sidst,
som ikke virker nu.

Ved du, hvilken dhcp klient du kører? Du kan evt.
poste outputet fra: ps -fA
Så kan vi se, om der er en dhcp klient vi kan
genkende.

>
> eth0:9 Link encap:Ethernet HWaddr 00:10:A7:0B:65:54
> inet addr:127.255.255.255 Bcast:127.255.255.255 Mask:255.0.0.0
> UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
> Interrupt:11 Base address:0x2000

Den entry er sær. Den burde ikke være der, men på
den anden side burde den heller ikke ødelægge noget.

>
> lo Link encap:Local Loopback
> inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
> UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
> RX packets:105 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
> TX packets:105 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
> collisions:0 txqueuelen:0
> RX bytes:6588 (6.4 Kb) TX bytes:6588 (6.4 Kb)
>
> [root@localhost toohey]# route -n
> Kernel IP routing table
> Destination Gateway Genmask Flags Metric Ref Use
> Iface
> 127.0.0.0 0.0.0.0 255.0.0.0 U 0 0 0 lo

Her mangler i hvert fald noget. Men det er der ikke
noget underligt, når du nu ikke har nogen IP
adresse. Jeg ved ikke, hvad du har ændret, som gør,
at du ikke mere får nogen IP adresse.

>
> Men jeg kan heller ikke gå på nettet på min windows-del, uden at have
> sat netværksadresse ( = mit kundenummer)... Har jeg ikke skrevet den,
> får jeg tildelt en IP, jeg ikke kan bruge.

Det giver overhovedet ikke nogen mening. Dit
kundenummer er ikke en netværksadresse. Hvad er
det du indtaster? Hvor indtaster du det?

Og på webspeed har man da aldrig selv skullet
indtaste nogen IP adresse. Man kan bruge den man
får fra DHCP og ingen anden.

> > /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0)
>
> Du tabte mig altså lige der... ved ikke lige hvad det er for en fil, jeg
> skal finde...

Prøv lige at poste outputet fra den her kommando:
find /etc -name '*eth0*'

> På min windows-del ser tildelingen således ud:
>
> IP-adresse: 80.161.136.181
> Undernetmaske: 255.255.255.0
> Standardgateway: 80.161.136.1
> DHCP-server: 194.239.10.172
> Rettigheden opnået: 06-05-2004 17:38:16
> Rettigheden udløber: 08-05-2004 22:55:02
> DNS-servere: 194.239.10.41, 194.239.10.42
>
> Kan du bruge det til noget?

Nej, det ser rigtigt nok ud. Alle de oplysninger
burde din maskine få fra DHCP serveren. Så det
hjælper ikke, at poste dem her. De fleste af dem
kender jeg alligevel godt, jeg ved godt, hvordan
webspeed fungerer.

Hvad jeg ikke fatter er, hvorfor din beskrivelse
af, hvordan det fungerer under windows, er helt
forskelligt fra, hvordan alle andre webspeed
forbindelser fungerer. (OK, jeg må indrømme at
jeg kender ikke nogen, der bruger en Windows
maskine på webspeed, de bruger alle sammen Linux).

--
Kasper Dupont -- der bruger for meget tid paa usenet.
For sending spam use abuse@mk.lir.dk and kasperd@mk.lir.dk
I'd rather be a hammer than a nail.

Kasper Dupont (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Dupont


Dato : 06-05-04 18:45

Kenneth Johansen wrote:
>
> [root@localhost toohey]# ifconfig
> eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:10:A7:0B:65:54
[...]
>
> IP-adresse: 80.161.136.181

Der er noget, der ikke stemmer. Når jeg slår den IP
adresse op får jeg oplyst en anden MAC adresse. Så
hvad er den rigtige MAC adresse?

Jeg checkede lige ethereals liste, og den MAC
adresse du tilsyneladende har under Windows er ikke
et fabrikat, der er kendt af ethereal. Selvfølgelig
kan ethereals liste være forældet.

Den MAC adresse du får oplyst under Linux ser god
nok ud. En af mine venner bruger et netkort fra
samme producent med Sourcemage på en webspeed
opkobling, så det burde virke. Men hvis Windows af
en eller anden grund får netkortet til at bruge en
anden MAC adresse, så kan det give problemer.

Prøv lige at checke igen, hvad Windows fortæller
dig om IP adresse og MAC adresse. Og prøv desuden
den her kommando under Linux:

/sbin/ifconfig -a


Her er hvad jeg kunne finde ud af:

[kasperd@erwin:pts/6] resolveip 80.161.136.181
Host name of 80.161.136.181 is x1-6-12-01-03-62-25-35.k123.webspeed.dk
[kasperd@erwin:pts/6] grep 12:01:03 /usr/share/ethereal/manuf
[kasperd@erwin:pts/6] grep 00:10:A7 /usr/share/ethereal/manuf
00:10:A7 UnexTechno # UNEX TECHNOLOGY CORPORATION
[kasperd@erwin:pts/6] ping -c3 80.161.136.181
PING 80.161.136.181 (80.161.136.181) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 80.161.136.181: icmp_seq=0 ttl=111 time=89.8 ms
64 bytes from 80.161.136.181: icmp_seq=1 ttl=111 time=83.9 ms
64 bytes from 80.161.136.181: icmp_seq=2 ttl=111 time=94.0 ms

--- 80.161.136.181 ping statistics ---
3 packets transmitted, 3 received, 0% packet loss, time 2011ms
rtt min/avg/max/mdev = 83.926/89.282/94.065/4.166 ms, pipe 2
[kasperd@erwin:pts/6]

--
Kasper Dupont -- der bruger for meget tid paa usenet.
For sending spam use abuse@mk.lir.dk and kasperd@mk.lir.dk
I'd rather be a hammer than a nail.

Kenneth Johansen (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Johansen


Dato : 06-05-04 20:33

Kasper Dupont wrote:
> Kenneth Johansen wrote:
>
>>[root@localhost toohey]# ifconfig
>>eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:10:A7:0B:65:54
>
> [...]
>
>>IP-adresse: 80.161.136.181
>
>
> Der er noget, der ikke stemmer. Når jeg slår den IP
> adresse op får jeg oplyst en anden MAC adresse. Så
> hvad er den rigtige MAC adresse?
>
> Jeg checkede lige ethereals liste, og den MAC
> adresse du tilsyneladende har under Windows er ikke
> et fabrikat, der er kendt af ethereal. Selvfølgelig
> kan ethereals liste være forældet.
>
> Den MAC adresse du får oplyst under Linux ser god
> nok ud. En af mine venner bruger et netkort fra
> samme producent med Sourcemage på en webspeed
> opkobling, så det burde virke. Men hvis Windows af
> en eller anden grund får netkortet til at bruge en
> anden MAC adresse, så kan det give problemer.
>
> Prøv lige at checke igen, hvad Windows fortæller
> dig om IP adresse og MAC adresse.

Fysisk adresse: 12-01-03-62-25-35
IP-adresse: 80.161.136.181
Undernetmaske: 255.255.255.0
Standardgateway: 80.161.136.1
DHCP-server: 194.239.10.172
Rettigheden opnået: 06-05-2004 21:24:52
Rettigheden udløber: 08-05-2004 22:55:02
DNS-servere: 194.239.10.41, 194.239.10.42


> Og prøv desuden
> den her kommando under Linux:
> /sbin/ifconfig -a

root@localhost toohey]# ifconfig -a
eth0 Link encap:Ethernet HWaddr 00:10:A7:0B:65:54
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
RX packets:3761 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:11 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:1000
RX bytes:229958 (224.5 Kb) TX bytes:2070 (2.0 Kb)
Interrupt:11 Base address:0x2000

eth0:9 Link encap:Ethernet HWaddr 00:10:A7:0B:65:54
inet addr:127.255.255.255 Bcast:127.255.255.255 Mask:255.0.0.0
UP BROADCAST RUNNING MULTICAST MTU:1500 Metric:1
Interrupt:11 Base address:0x2000

lo Link encap:Local Loopback
inet addr:127.0.0.1 Mask:255.0.0.0
UP LOOPBACK RUNNING MTU:16436 Metric:1
RX packets:73 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
TX packets:73 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
collisions:0 txqueuelen:0
RX bytes:4828 (4.7 Kb) TX bytes:4828 (4.7 Kb)

> Her er hvad jeg kunne finde ud af:
>
> [kasperd@erwin:pts/6] resolveip 80.161.136.181
> Host name of 80.161.136.181 is x1-6-12-01-03-62-25-35.k123.webspeed.dk
> [kasperd@erwin:pts/6] grep 12:01:03 /usr/share/ethereal/manuf
> [kasperd@erwin:pts/6] grep 00:10:A7 /usr/share/ethereal/manuf
> 00:10:A7 UnexTechno # UNEX TECHNOLOGY CORPORATION
> [kasperd@erwin:pts/6] ping -c3 80.161.136.181
> PING 80.161.136.181 (80.161.136.181) 56(84) bytes of data.
> 64 bytes from 80.161.136.181: icmp_seq=0 ttl=111 time=89.8 ms
> 64 bytes from 80.161.136.181: icmp_seq=1 ttl=111 time=83.9 ms
> 64 bytes from 80.161.136.181: icmp_seq=2 ttl=111 time=94.0 ms
>
> --- 80.161.136.181 ping statistics ---
> 3 packets transmitted, 3 received, 0% packet loss, time 2011ms
> rtt min/avg/max/mdev = 83.926/89.282/94.065/4.166 ms, pipe 2
> [kasperd@erwin:pts/6]
>

Tusinde tak for din hjælp og tålmodighed indtil videre! Håber sådan at
skidtet kommer til at virke! :)

MVH Kenneth

--
"I have hardly ever known a mathematician who was able to reason."
- Stephen Hawking



Kasper Dupont (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Dupont


Dato : 06-05-04 21:13

Kenneth Johansen wrote:
>
> Kasper Dupont wrote:
> >
> > Prøv lige at checke igen, hvad Windows fortæller
> > dig om IP adresse og MAC adresse.
>
> Fysisk adresse: 12-01-03-62-25-35

Nu ved jeg, hvad du har gjort galt. Du har simpelthen
bedt Windows om at bruge en anden MAC adresse, end den
som netkortet i virkeligheden har. Det du har indtastet
er ikke din MAC adresse, det er dit kundenummer.

Og den fejl har du åbenbart begået helt fra starten
inden du registrerede din computer med webspeed. Det
vil sige, at i webspeeds database står der en forkert
MAC adresse på din computer (og hele verden kan nu se,
hvad dit webspeed kundenummer er).

Det vil med andre ord sige, at du nu er nødt til at
sætte maskinen til at bruge en forkert MAC adressse
for at komme på nettet.

Det er muligt at slette den forkerte registrering fra
webspeeds database og registrere din computer igen
med den rigtige MAC adresse.

Men det er uklart, om det vil løse dine problemer med
at komme på nettet med Linux. Under alle omstændigheder,
så forklarer den fejl i hvert fald alle de særheder,
der har været i dine forklaringer.

--
Kasper Dupont -- der bruger for meget tid paa usenet.
For sending spam use abuse@mk.lir.dk and kasperd@mk.lir.dk
I'd rather be a hammer than a nail.

Kasper Dupont (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Dupont


Dato : 06-05-04 21:39

Kasper Dupont wrote:
>
> Men det er uklart, om det vil løse dine problemer med
> at komme på nettet med Linux. Under alle omstændigheder,
> så forklarer den fejl i hvert fald alle de særheder,
> der har været i dine forklaringer.

Det kan faktisk godt forklare alle problemerne. Jeg kom
lige i tanke om, at det ikke kun er DHCP serveren, der
checker MAC adressen ved et opslag i databasen. Der
ligger også en begrænsning i kabelmodemet.

Det vil sige, at for at skifte MAC adresse skal man
først have kabelmodemet til at acceptere den nye MAC
adresse, og først derefter kan man komme i kontakt med
serveren, der skal checke adressen.

Kabelmodemet accepter kun den første MAC adresse, der
ses efter strømmen er blevet sluttet til. Det er
derfor du med Linux aldrig er nået frem til
registrerings siden, og det er derfor, du ikke har
fået nogen IP adresse under Linux (end ikke en RFC
1918 adresse).

Kabelmodemet vil simpelthen ikke snakke med Linux,
fordi Linux bruger den rigtige MAC adresse. Det vil
snakke med Windows, der bruger den forkerte MAC
adresse, fordi, det er den adresse, det har set først.

Og i et tidligere indlæg havde du tilsyneladende fået
en IP adresse under Linux. Jeg kan ikke komme i tanke
<40845f70$0$307$edfadb0f@dread16.news.tele.dk> om
nogen anden forklaring, end at det må være en du selv
har angivet. Du kan umuligt have fået den fra DHCP
serveren, så længe kabelmodemet ikke har villet lade
dig kommunikere over nettet.

Jeg må hellere læse hele tråden igennem igen for at se,
om der er mere, der giver mening nu.

Inden vi går videre må du lige forklare, om du
indtaster dit kundenummer i MAC adresse feltet, hver
gang du starter Windows op.

--
Kasper Dupont -- der bruger for meget tid paa usenet.
For sending spam use abuse@mk.lir.dk and kasperd@mk.lir.dk
I'd rather be a hammer than a nail.

Peter Dalgaard (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 06-05-04 21:39

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:

> Kenneth Johansen wrote:
> >
> > Kasper Dupont wrote:
> > >
> > > Prøv lige at checke igen, hvad Windows fortæller
> > > dig om IP adresse og MAC adresse.
> >
> > Fysisk adresse: 12-01-03-62-25-35
>
> Nu ved jeg, hvad du har gjort galt. Du har simpelthen
> bedt Windows om at bruge en anden MAC adresse, end den
> som netkortet i virkeligheden har. Det du har indtastet
> er ikke din MAC adresse, det er dit kundenummer.

ups! <g>

> Men det er uklart, om det vil løse dine problemer med
> at komme på nettet med Linux. Under alle omstændigheder,
> så forklarer den fejl i hvert fald alle de særheder,
> der har været i dine forklaringer.

Et langskud:

ifconfig eth0 hw ether 12:01:03:62:25:35

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Kasper Dupont (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Dupont


Dato : 06-05-04 22:07

Peter Dalgaard wrote:
>
> Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:
>
> > Kenneth Johansen wrote:
> > >
> > > Kasper Dupont wrote:
> > > >
> > > > Prøv lige at checke igen, hvad Windows fortæller
> > > > dig om IP adresse og MAC adresse.
> > >
> > > Fysisk adresse: 12-01-03-62-25-35
> >
> > Nu ved jeg, hvad du har gjort galt. Du har simpelthen
> > bedt Windows om at bruge en anden MAC adresse, end den
> > som netkortet i virkeligheden har. Det du har indtastet
> > er ikke din MAC adresse, det er dit kundenummer.
>
> ups! <g>
>
> > Men det er uklart, om det vil løse dine problemer med
> > at komme på nettet med Linux. Under alle omstændigheder,
> > så forklarer den fejl i hvert fald alle de særheder,
> > der har været i dine forklaringer.
>
> Et langskud:
>
> ifconfig eth0 hw ether 12:01:03:62:25:35

Det ville virke, hvis lige man kendte Slackwares
konfigurationsfiler godt nok til at vide, hvor man
skulle sætte det ind.

På Red Hat Linux eller Fedora Core ville jeg sætte
kommandoen ind i
/etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0
men med Slackware kan det meget vel være et andet
sted den skal stå.

Men når nu man har fået sat sin Windows forkert op,
hvad er så den bedste løsning? At rette fejlen, eller
at lave samme fejl i sin Linux opsætning?

--
Kasper Dupont -- der bruger for meget tid paa usenet.
For sending spam use abuse@mk.lir.dk and kasperd@mk.lir.dk
I'd rather be a hammer than a nail.

Kenneth Johansen (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Johansen


Dato : 06-05-04 22:16

Kasper Dupont wrote:
> Peter Dalgaard wrote:
>
>>Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:
>>
>>
>>>Kenneth Johansen wrote:
>>>
>>>>Kasper Dupont wrote:
>>>>
>>>>>Prøv lige at checke igen, hvad Windows fortæller
>>>>>dig om IP adresse og MAC adresse.
>>>>
>>>>Fysisk adresse: 12-01-03-62-25-35
>>>
>>>Nu ved jeg, hvad du har gjort galt. Du har simpelthen
>>>bedt Windows om at bruge en anden MAC adresse, end den
>>>som netkortet i virkeligheden har. Det du har indtastet
>>>er ikke din MAC adresse, det er dit kundenummer.
>>
>>ups! <g>
>>
>>>Men det er uklart, om det vil løse dine problemer med
>>>at komme på nettet med Linux. Under alle omstændigheder,
>>>så forklarer den fejl i hvert fald alle de særheder,
>>>der har været i dine forklaringer.
>>
>>Et langskud:
>>
>>ifconfig eth0 hw ether 12:01:03:62:25:35
>
>
> Det ville virke, hvis lige man kendte Slackwares
> konfigurationsfiler godt nok til at vide, hvor man
> skulle sætte det ind.
>
> På Red Hat Linux eller Fedora Core ville jeg sætte
> kommandoen ind i
> /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0
> men med Slackware kan det meget vel være et andet
> sted den skal stå.

I mellemtiden har jeg installeret mandrake i håb om at det skulle gøre
det hele nemmere, så jeg prøver lige at se om jeg kan finde det script...


> Men når nu man har fået sat sin Windows forkert op,
> hvad er så den bedste løsning? At rette fejlen, eller
> at lave samme fejl i sin Linux opsætning?
>

hehe det fedeste ville nok være at få rettet fejlen, og jeg har også
prøvet, men jeg kan overhovedet ikke få kontakt med registreringsiden,
hvis jeg ikke har sat MAC'en forkert... :-/ Så hvis scriptet ikke
fungerer, er jeg nødt til at ringe til webspeeds support...

MVH Kenneth


--
"I have hardly ever known a mathematician who was able to reason."
- Stephen Hawking


Kenneth Johansen (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Johansen


Dato : 06-05-04 22:44

Kenneth Johansen wrote:
> Kasper Dupont wrote:
>
>> Peter Dalgaard wrote:
>>
>>> Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> writes:
>>>
>>>
>>>> Kenneth Johansen wrote:
>>>>
>>>>> Kasper Dupont wrote:
>>>>>
>>>>>> Prøv lige at checke igen, hvad Windows fortæller
>>>>>> dig om IP adresse og MAC adresse.
>>>>>
>>>>>
>>>>> Fysisk adresse: 12-01-03-62-25-35
>>>>
>>>>
>>>> Nu ved jeg, hvad du har gjort galt. Du har simpelthen
>>>> bedt Windows om at bruge en anden MAC adresse, end den
>>>> som netkortet i virkeligheden har. Det du har indtastet
>>>> er ikke din MAC adresse, det er dit kundenummer.
>>>
>>>
>>> ups! <g>
>>>
>>>> Men det er uklart, om det vil løse dine problemer med
>>>> at komme på nettet med Linux. Under alle omstændigheder,
>>>> så forklarer den fejl i hvert fald alle de særheder,
>>>> der har været i dine forklaringer.
>>>
>>>
>>> Et langskud:
>>>
>>> ifconfig eth0 hw ether 12:01:03:62:25:35
>>
>>
>>
>> Det ville virke, hvis lige man kendte Slackwares
>> konfigurationsfiler godt nok til at vide, hvor man
>> skulle sætte det ind.
>>
>> På Red Hat Linux eller Fedora Core ville jeg sætte
>> kommandoen ind i
>> /etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0
>> men med Slackware kan det meget vel være et andet
>> sted den skal stå.
>
>
> I mellemtiden har jeg installeret mandrake i håb om at det skulle gøre
> det hele nemmere, så jeg prøver lige at se om jeg kan finde det script...
>
>
>> Men når nu man har fået sat sin Windows forkert op,
>> hvad er så den bedste løsning? At rette fejlen, eller
>> at lave samme fejl i sin Linux opsætning?
>>
>
> hehe det fedeste ville nok være at få rettet fejlen, og jeg har også
> prøvet, men jeg kan overhovedet ikke få kontakt med registreringsiden,
> hvis jeg ikke har sat MAC'en forkert... :-/ Så hvis scriptet ikke
> fungerer, er jeg nødt til at ringe til webspeeds support...
>
> MVH Kenneth

hmm konfigurationsfilen er der godt nok, men når jeg har rettet i den og
genstartet, bruger linux stadig den "rigtige" MAC adresse... What to do??

- Kenneth


--
"I have hardly ever known a mathematician who was able to reason."
- Stephen Hawking


Peter Dalgaard (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 06-05-04 22:57

Kenneth Johansen <toohey13@msn.com> writes:

> >>> Et langskud:
> >>>
> >>> ifconfig eth0 hw ether 12:01:03:62:25:35
.....
> hmm konfigurationsfilen er der godt nok, men når jeg har rettet i den
> og genstartet, bruger linux stadig den "rigtige" MAC adresse... What
> to do??

Prøv først fra kommandolinjen (som root). Det kræver vist at driveren
vil lege med for at det overhovedet har en chance. Det var derfor jeg
sagde at det var et langskud.

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Kenneth Johansen (06-05-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Johansen


Dato : 06-05-04 23:11

Peter Dalgaard wrote:

> Kenneth Johansen <toohey13@msn.com> writes:
>
>
>>>>>Et langskud:
>>>>>
>>>>>ifconfig eth0 hw ether 12:01:03:62:25:35
>
> ....
>
>>hmm konfigurationsfilen er der godt nok, men når jeg har rettet i den
>>og genstartet, bruger linux stadig den "rigtige" MAC adresse... What
>>to do??
>
>
> Prøv først fra kommandolinjen (som root). Det kræver vist at driveren
> vil lege med for at det overhovedet har en chance. Det var derfor jeg
> sagde at det var et langskud.
>

Det virker desværre ikke; Device busy!


--
"I have hardly ever known a mathematician who was able to reason."
- Stephen Hawking


Peter Dalgaard (07-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 07-05-04 00:20

Kenneth Johansen <toohey13@msn.com> writes:

> Peter Dalgaard wrote:
>
> > Kenneth Johansen <toohey13@msn.com> writes:
> >
> >>>>>Et langskud:
> >>>>>
> >>>>>ifconfig eth0 hw ether 12:01:03:62:25:35
> > ....
> >
> >>hmm konfigurationsfilen er der godt nok, men når jeg har rettet i den
> >>og genstartet, bruger linux stadig den "rigtige" MAC adresse... What
> >>to do??
> > Prøv først fra kommandolinjen (som root). Det kræver vist at driveren
> > vil lege med for at det overhovedet har en chance. Det var derfor jeg
> > sagde at det var et langskud.
> >
>
> Det virker desværre ikke; Device busy!

Bedre end "Unimplemented feature"! Vi skal nok have Kasper tilbage på
banen, men hvad sker der hvis du først giver den en

ifconfig eth0 down

?

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Kenneth Buchwald Joh~ (07-05-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Buchwald Joh~


Dato : 07-05-04 01:10

Peter Dalgaard wrote:
> Kenneth Johansen <toohey13@msn.com> writes:
>
>
>>Peter Dalgaard wrote:
>>
>>
>>>Kenneth Johansen <toohey13@msn.com> writes:
>>>
>>>
>>>>>>>Et langskud:
>>>>>>>
>>>>>>>ifconfig eth0 hw ether 12:01:03:62:25:35
>>>
>>>....
>>>
>>>
>>>>hmm konfigurationsfilen er der godt nok, men når jeg har rettet i den
>>>>og genstartet, bruger linux stadig den "rigtige" MAC adresse... What
>>>>to do??
>>>
>>>Prøv først fra kommandolinjen (som root). Det kræver vist at driveren
>>>vil lege med for at det overhovedet har en chance. Det var derfor jeg
>>>sagde at det var et langskud.
>>>
>>
>>Det virker desværre ikke; Device busy!
>
>
> Bedre end "Unimplemented feature"! Vi skal nok have Kasper tilbage på
> banen, men hvad sker der hvis du først giver den en
>
> ifconfig eth0 down
>

Gad Verdamt! DET VIRKER!!! :D :D :D
wuhu!
Nu skal jeg så bare lige have sat det op, så det også virker når jeg
starter computeren, men det finder jeg nok ud af!

Kasper og Peter, jeg skylder jer en fadbamse! =)

Tusinde tak for hjælpen! Det er bare lækkert! :D

MVH Kenneth

PS: er der nok :D i denne tråd?? hehe

Kasper Dupont (07-05-2004)
Kommentar
Fra : Kasper Dupont


Dato : 07-05-04 05:40

Kenneth Johansen wrote:
>
> hehe det fedeste ville nok være at få rettet fejlen, og jeg har også
> prøvet, men jeg kan overhovedet ikke få kontakt med registreringsiden,
> hvis jeg ikke har sat MAC'en forkert...

Det er fordi kabelmodemet kun vil tillade en MAC adresse
ad gangen. Den rigtige procedure hvis du vil bruge den
rigtige MAC adresse er følgende:

1) Sæt computeren op, så den rigtige MAC adresse bruges
2) Fjern strømmen til kabelmodemt i et par sekunder.
3) Vent på at kabelmodemet er startet op igen.
4) Start netværket op på din computer.
5) Prøv at gå ind på en vilkårlig webside.
6) Nu skulle du gerne se registreringssiden.
7) Log ind med dit kundenummer og kode fra samme kort.
8) Slet den gamle registrering.
9) Lav en ny registrering.

Hvis ikke det lykkes at logge ind gør du følgende for at
komme på nettet igen med den forkerte MAC.

1) Sæt computeren op, så den forkerte MAC adresse bruges.
2) Fjern strømmen til kabelmodemt i et par sekunder.
3) Vent på at kabelmodemet er startet op igen.
4) Start netværket op på din computer.

(Under windows er den eneste måde at starte netværket
op vist ved at boote maskinen.)

> er jeg nødt til at ringe til webspeeds support...

Det får du nok ikke ret meget ud af. De ved *intet* om
teknik. Men de kan måske hjælpe dig, hvis du ikke kan
finde den kode, du skal bruge for at logge ind på
registeringssiden.

--
Kasper Dupont -- der bruger for meget tid paa usenet.
For sending spam use abuse@mk.lir.dk and kasperd@mk.lir.dk
I'd rather be a hammer than a nail.

Peter Dalgaard (04-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 04-05-04 17:12

Kenneth Johansen <toohey13@msn.com> writes:

> > Kasper Dupont wrote:
> > Jeg ved det er en lidt gammel tråd jeg svarer på, men jeg
> > kunne ikke lige gennemskue, om problemet var blevet løst.
>
> Hehe gjorde det IKKE! Jeg blev frustreret og smed det ud af hovedet et
> stykke tid...

....hvilket i parentes bemærket er noget af det mest frustrerende man
kan komme ud for når man prøver at hjælpe! Bedst som man er ved at
være på sporet meddeler delinkventen at han ikke gider mer'...

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Kenneth Johansen (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Johansen


Dato : 20-04-04 00:39


Har lige fundet det her i en brochure fra tdc...

Primær DNS: 194.239.10.41
Sekundær DNS: 194.239.10.42

....kan det bruges til noget???

- kenneth


Peter Dalgaard (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Peter Dalgaard


Dato : 20-04-04 00:55

Kenneth Johansen <toohey13@msn.com> writes:

> Har lige fundet det her i en brochure fra tdc...
>
> Primær DNS: 194.239.10.41
> Sekundær DNS: 194.239.10.42
>
> ...kan det bruges til noget???

Ja, senere. Først må vi lige have check på routningen. Hvad siger

netstat -rn

og hvad er adressen på din router? Eller måske rettere (hvad ved jeg
om webspeed kasserne): når det virker i Windows, hvilken gateway giver
du så?

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N
(*) \(*) -- University of Copenhagen Denmark Ph: (+45) 35327918
~~~~~~~~~~ - (p.dalgaard@biostat.ku.dk) FAX: (+45) 35327907

Ivar Madsen (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Ivar Madsen


Dato : 20-04-04 06:20

Kenneth Johansen skrev i -dk.edb.system.unix:

>> Hvad har du gjort?
> Ikke så meget. Har prøvet at få en DHCP klient til at køre, men uden
> resultat...

Det burde ellers være lige ud af landevejen, hvilken dist. køre du?
Hvad giver DHCPklienten dig af problemmer?

>> Webspeed køre DHCP så derfor skal du køre DHCPklient på din Linux box.
>> Webspeed registere MAC adressen på netkortet, og vil ikke køre med et andet
>> netkort før det nye er blevet registeret på TDC's regersteringsside.
> Hmm.. for at få webspeed til at fungere under windows skal man sætte en
> netværksadresse, men jeg ved ikke hvordan man gør det i linux...

Nu er det godtnok efterhånden 4 måneder siden jeg droppede Webspeed, men
dengang kunne man ikke selv sætte sin IP, men skulle bruge den man fik fra
DHCP.

--
Med venlig hilsen Ivar Madsen
--------------------------------------------------------------------------------
http://milli.dk/webupdate/ nu i version 0.3.3 nogle sider meldtes konstant
opdateret, dette er fixet, båndbredebegrænsningen er desvære fjernet igen.

Kenneth Johansen (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Johansen


Dato : 20-04-04 11:05

Tusinde tak for hjælpen!

Desværre virker det ikke endnu, men jeg vil forsøge at installere en
anden distro og se om det skulle hjælpe. Så kan jeg jo altid snuppe
config-filerne derfra...

Har simpelthen bare mistet tålmodigheden! :D

Bye bye

- Kenneth


Claus Larsen (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Claus Larsen


Dato : 20-04-04 13:43

Kenneth Johansen wrote:
> Tusinde tak for hjælpen!
>
> Har simpelthen bare mistet tålmodigheden! :D
>
> Bye bye

Virker din forbindelse?

Jeg satte webspeed op for min søster. Det virkede ikke. Jeg bedte hende
om at ringe til supporten og spørge om der var forbindelse. Det var der
ikke. Der kom en tekniker ud som satte det sammen og vupti;

Det hele virkede lige ud af boksen.

Lyser de 4 lamper på boksen?

Jeg har aldrig set en webspeedforbindelse men det var det første min
søster skulle svare på. Hun havde kun en lampe med lys i :)

Hvis du ikke har hul igennem er der jo ikke noget at sige til dine
problemer.

Hilsen Claus


Kenneth Johansen (20-04-2004)
Kommentar
Fra : Kenneth Johansen


Dato : 20-04-04 22:45

Claus Larsen wrote:
> Kenneth Johansen wrote:
>
>> Tusinde tak for hjælpen!
>>
>> Har simpelthen bare mistet tålmodigheden! :D
>>
>> Bye bye
>
>
> Virker din forbindelse?
>
> Jeg satte webspeed op for min søster. Det virkede ikke. Jeg bedte hende
> om at ringe til supporten og spørge om der var forbindelse. Det var der
> ikke. Der kom en tekniker ud som satte det sammen og vupti;
>
> Det hele virkede lige ud af boksen.
>
> Lyser de 4 lamper på boksen?
>
> Jeg har aldrig set en webspeedforbindelse men det var det første min
> søster skulle svare på. Hun havde kun en lampe med lys i :)
>
> Hvis du ikke har hul igennem er der jo ikke noget at sige til dine
> problemer.
>
> Hilsen Claus
>

Hehe jep, det har jeg tjekket! Webspeed kører fint på min windoze
partition...

- Kenneth


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408836
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste