Hvid/grå pels på en Flatcoat?
Fra : Casper

Dato : 19-04-04 09:28

Hej alle hundemennesker...

Jeg søger lidt erfaring fra Flatcoat ejere... Vi har en hvalp
reserveret til levering i næste uge. Eller rettere sagt, vi har to vi
skal vælge i mellem. Den ene er helt sort, men desværre er psyken ikke
for god, så den er valgt fra, da den skal bruges til jagt.

Den anden hvalp har små grå hår på halen og på det ene bagben. Moderen
har haft "tendens" til at føde leverfarvede hvalpe, så måske har det
noget med det at gøre?? Da hunden også gerne skulle indgå i vores avl,
er det jo ikke smart hvis der er "fejl" i pelsen.

Mit spørgsmål er nu om nogen har set lignende hvalpe og om det hvide i
pelsen forsvinder. Det er kun spidserne der er hvide, underpelsen er
sort.

Kan nogen hjælpe??

På forhånd tak!

Mvh
Den kommende flat-ejer...

Those who understand binary and those who don't...

Fra : Battlefield´s

Dato : 19-04-04 11:57

"Casper" <casper.andrea@FJERNpc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mit spørgsmål er nu om nogen har set lignende hvalpe og om det hvide i
> pelsen forsvinder. Det er kun spidserne der er hvide, underpelsen er

Hej
Jeg har godt nok ikke Flattere, men derimod labbere.
Er de to hvalpe du nævner fra samme kuld?
Er det så overhovedet en god ide at få en af dem, hvis det er til videre
avl? Den ene har en dårlig psyke og den anden har farvefejl, begge dele kan
være arvelige fejl. De hvide hår (i hvert fald på Labradors) forsvinder
ikke, men bliver som regel noget mindre i omfang. Umiddelbart tror jeg ikke
at der er en sammenhæng med moderens gen for leverbrunt. De hvide pletter
kommer engang imellem frem, det er et levn fra fortiden.
Hilsen
Vibeke, Labejer siden 1966

---

Fra : Casper

Dato : 19-04-04 12:06

On Mon, 19 Apr 2004 12:57:00 +0200, "Battlefield´s"
<battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> wrote:

> [...]
>at der er en sammenhæng med moderens gen for leverbrunt. De hvide pletter
>kommer engang imellem frem, det er et levn fra fortiden.

Hej Vibeke

Tak for dit svar. Ja, de er fra samme kuld. Jeg glemte at skrive om
den sidste tæve... den er næsten helt grå og den blev valgt fra fra
start af.

Vi er lidt kede af at starte ud med en hvalp man ikke er helt sikker
på. Selve "jubii-vi-skal-snart-have-hvalp-fornemmelsen" er lidt mindre
nu.

Havde det blot været en jagt- og familiehund vi skulle bruge, så var
der ingen problemer, men da den også gerne skulle på udstilling og
bruges til avl, så kan jeg godt se problemer. Øv øv...

Fra : Battlefield´s

Dato : 19-04-04 12:30

> [...]
> der ingen problemer, men da den også gerne skulle på udstilling og
> bruges til avl, så kan jeg godt se problemer. Øv øv...

Ja, det er ærgeligt, men jeg tror nu at jeg ville springe fra, hvis det var
mig, der er lidt for mange hvis´er på det kuld. Det må da være muligt at
finde en anden god Flatter, de er jo ikke så sjældne
Vi brugte selv 2 år på at finde den helt rigtige Lab (til markprøve), og da
vi så endelig fandt hunden, viste det sig senere at han var helt håbløs at
arbejde med, men en dejlig familiehund er han da. Så vi måtte ud at købe
endnu en Lab (det gør nu heller ikke noget )
Så det går ikke altid som forventet.
Hilsen Vibeke, der i øvrigt så et par dejlige Flattere på markprøven i
week-enden (den ene var en hvalp på 3-4 måneder, den anden var vist tysker.)

---

Fra : Casper

Dato : 19-04-04 12:45

On Mon, 19 Apr 2004 13:29:43 +0200, "Battlefield´s"
> [...]

>week-enden (den ene var en hvalp på 3-4 måneder, den anden var vist tysker.)

Det er svært... nu har min kæreste lige talt med en person som har med
race standarden at gøre... han prøvede at undersøge det og har talt
med en som har været med til at definere standarden med engelske
hunde. Har har set lignende kuld og endda kuld hvor alle hvalpene var
helt grå. Det skulle efter hans udsagn ikke have bestydning
overhovedet. Alle de grå hvalpe bliver 100% sorte, allerede inden de
taber hvalpepelsen... så det lyder jo positivt nok.

Fra : JSC

Dato : 19-04-04 13:00

> [...]
>
> Mit spørgsmål er nu om nogen har set lignende hvalpe og om det hvide i
> pelsen forsvinder. Det er kun spidserne der er hvide, underpelsen er

Hej Casper

Hvad med at prøve forumet på www.flatcoat.dk ??

/Jørgen

Fra : Casper

Dato : 19-04-04 13:29

On Mon, 19 Apr 2004 13:59:46 +0200, "JSC" <JSC@nospam.dk> wrote:

>Hej Casper
>
>Hvad med at prøve forumet på www.flatcoat.dk ??
>
>/Jørgen

Hej Jørgen

Det prøver jeg... takker...

Fra : qfha

Dato : 19-04-04 18:27

"Casper" skrev d. 19-04-04 13:29 dette indlæg :

> Hej Jørgen
>
> Det prøver jeg... takker...

Du kontakter Jens Peter Larsen formand for flatterne og spørger om råd
der.

qfha

http://www.kandu.dk/