Mangler strøm i autocamper !!
Fra : Brian Jensen

Dato : 18-04-04 11:57

Hej

Min svigerfar har købt en autocamper, med et forbrugsbatteri på 95 Ah.
Han har i samme forbindelse købt en fladskærm der bruger max 40 watt.
Problemet er at når fladskærmen er tændt, og alt andet er slukket virker
skærmen fint,
men når der bare bliver tændt for en enkelt lampe falder lysstyrken drastisk
på skærmen til næsten helt sort.
Håber der er nogen der har en forklaring på problemet og evt. en løsning.

MVH
Brian Jensen

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 18-04-04 14:49

On Sun, 18 Apr 2004 12:57:16 +0200, "Brian Jensen"
<brianfrh@post10.tele.dk> wrote:

> [...]
>på skærmen til næsten helt sort.
>Håber der er nogen der har en forklaring på problemet og evt. en løsning.

Spændingsfald, hvor gammelt er batteriet ??

Fra : Brian Jensen

Dato : 18-04-04 15:25

Jeg ved ikke hvor gammelt batteriet er, men det lyder da som en fornuftig
forklaring. Det kan jeg vel måle direkte på batteriet mens det bliver
belastet ?

Fra : Michael H Svensson

Dato : 19-04-04 16:28

<complexFJERNES@pc.dk> wrote

> Spændingsfald, hvor gammelt er batteriet ??

Spændingsfald er sikkert årsagen, men tænk på ledningskvardratet.
40 W på 12 V = 3,3 A
og så en lampe på f.eks. andre 40 W, så trækker du altså 6,6 A.

med bare 5-6 m. ledning mellem batteri og skærm, taber du små 2 volt hvis du
bruger 0,75 mm2 ledning, ca. 1 volt hvis du bruger 1,5 mm2 ledning og ca.
0,6 volt med 2,5 mm2 ledning.

Hilsen
Michael

Fra : Brian Jensen

Dato : 19-04-04 17:11

mange tak for svarene, jeg vil tage ned til svigermekanikken og se om der
ikke er en løsning på problemet.

mvh
Brian