Skærme
Fijala 3554
Hvad har viewsonic gang i?
Fra : Jeppe

Dato : 17-04-04 17:38

Blot en advarsel til eventuelle købere af viewsonic skærme.

Jeg købte for ca. 2 måneder siden en VP181s gennem min arbejdsplads (skulle
jeg ikke have gjort, eftersom reglen om 14. dages returret åbenbart kun
gælder for private).

Skærmen havde desværre en del pixelfejl. Jeg lagde først kun mærke til 3,
men ved meget grundigt eftersyn nåede jeg frem til ialt 7 fejl, hvoraf nogle
af dem var ganske svære at se, men ikke destro mindre var de der.

Jeg sender skærmen tilbage til forhandleren, men forhandleren kan kun
konstatere 5 pixelfejl, men giver mig ret i at selv 5 pixelfejl er for
meget, hvorefter de kontakter ledelsen hos viewsonic/danmark og får en
aftale om ombytning trods "kun" 5 pixelfejl, hvor der ellers nomalt kræves 7
fejl af typen "subpixelfejl".

Ugerne går.. Jeg ringer ca. en gang om ugen til forhandleren, som igen
rykker viewsonic.
Nu er der gået knap 2 måneder, og pludselig kom der besked fra viewsonic, om
at man alligevel ikke ville ombytte skærmen. Forhandleren ville ikke
kompensere for hverken ventetid eller brud på aftaler, så her står jeg så
med en VP181s smask fyldt pixelfejl (7), som ellers burde være nok til at få
den ombyttet..

Jeg er mildest talt chokeret over den behandling jeg har fået i denne sag,
ikke blot af forhandleren, men i særdeleshed af viewsonic, der først lovet
et, og så gør noget andet, efter at have trukket det hele i langdrag.

Der er sikkert ikke meget jeg kan stille op, andet end at håbe på der snart
dukker flere tydelige pixelfejl op.

Jeg vil blot lade dette stå som en advarsel for vordende viewsonic kunder,
som måtte sætte pris på god kundeservice, hvis noget går galt med deres
dyrebare investering.

/Jeppe

Fra : Flemming Joensson

Dato : 17-04-04 18:20

"Jeppe" <e@e.e> wrote in

> Der er sikkert ikke meget jeg kan stille op, andet end at håbe på der
> snart dukker flere tydelige pixelfejl op.

Prøv at kontakte Viewsonic direkte (uden om forhandleren) og forelæg sagen
for dem. Jeg har to gange prøvet at blive behandlet ret ringe af Infocare
som håndterer RMA sager for Viewsonic, men efter at have kontaktet
Viewsonic fandt vi en løsning som alle parter var tilfredse med.

Hvis du er sikker på at der er 7 pixelfejl, så tag en transparent og tape
den fast på skærmen (angiv op og ned på den) og tegn derefter små cirkler
omkring de steder du mener der er pixelfejl/subpixelfejl, og send den med
til værkstedet sammen med skærmen. Så kan serviceværkstedet nok også "lige
pludselig" se dem. Hvis grænsen er 7 og der er 7 så må og skal de også
bytte skærmen - de har selv sat grænsen og må derfor også som et minimum
leve op til den.

Men omvendt er der kun 5 pixelfejl så hænger du nok på den.

Mvh.
Flemming

Fra : Jeppe

Dato : 17-04-04 21:16

> [...]
> leve op til den.
>
> Men omvendt er der kun 5 pixelfejl så hænger du nok på den.

Hej Flemming,

Mange tak for dit svar.
Rigtig god idé med en transperant! Faktisk fandt forhandleren først kun 2
pixelfejl. Herefter bryggede jeg et sort gifbillede sammen hvorpå jeg
placerede fejlene så godt som hukommelsen nu tillod det og sendte det med
email til forhandleren. Ud fra dette billede fandt forhandleren så 3 fejl
mere, altså i alt 5.. Med en påklistret transperant kunne det måske have
været muligt at hjælpe dem med at finde dem alle.

Nu ligger sagen sådan at jeg igår havde fat i forbrugerklagenævnet for at
høre om der var noget jeg kunne stille op i sagen. De pegede på at
forhandleren har brudt reglen for hvor lang tid en ombytning i sådan et
tilfælde må tage, og at jeg derfor er i min gode ret til at kræve købet for
ophævet. Nu kom der idag så midlertidig en twist ved sagen. Samme dag som
jeg bekendtgører forhandleren med mit krav pr. email (igår), dukker skærmen
op med pakkepost på min bopæl, mens jeg er på arbejdet... Det finder jeg så
ud af, da jeg idag kommer ned og åbner postkassen (seddel fra pakkeposten).
Når nu alt andet var trukket i langdrag ud over alle grænser, havde jeg ikke
den store tiltro at skærmen rent faktisk ville dukke op foreløbig, selvom
Viewsonic pludselig havde vendt 180 grader rundt og valgt at afslå
ombytningen efter forhandlerens seneste opkald til viewsonic - derfor
tiltaget med forbrugerklagenævnet.

Umiddelbart tror jeg, at jeg er på spanden og for sent ude til at kunne
klage ad den vej, nu når skærmen venter på posthuset. Så jeg må derfor nok
bide i det sure æble og afhente skærmen. Det kommer an på
forbrugerklagenævnets rådgivning mandag.

Er der ikke andet at gøre, så må jeg tage imod den og forsøge at føre sagen
videre direkte med Viewsonic, som du så fornuftigt foreslår. Umiddelbart
skal jeg dog nok være heldig for at vinde noget ved dette, eftersom
forhandleren tilsyneladende ikke havde det store held med den direkte
dialog. Men ok, hvem ved om det evt. hjælper at appelere til deres
samvittighed. Viewsonic har trodsalt lavet en grimmer en her.. Knap 2
måneders ventetid afsluttet med løftebrud, er efter min opfattelse helt ude
i hampen.

Men hvor om alt er, så er jeg ganske givet væsentlig bedre stillet, hvis jeg
kan få lavet en god "guide" ved at påklistre en transperant på skærmen og på
den måde markere selv de meget svage subpixelfejl, så de let kan lokaliseres
for selv en utålmodig servicetekniker.

Mange tak for tippet Flemming.

Mvh. Jeppe

Iøvrigt...
Hvordan fandt du et direkte nummer til rette vedkommende hos Viewsonic? Jeg
kan kun finde nummeret til infocare på deres danske site.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 18-04-04 08:57

"Jeppe" <e@e.e> wrote in

> Iøvrigt...
> Hvordan fandt du et direkte nummer til rette vedkommende hos
> Viewsonic? Jeg kan kun finde nummeret til infocare på deres danske
> site.

Nu er det ved at være længe siden, men enten var det et svar på en e-mail
jeg sendte til dem - hvori de bad mig ringe til et nummer for at finde en
løsning eller også var det én eller anden herinde der leverede nummeret per
e-mail. Jeg har det desværre ikke længere - men nu er det også 2 år siden -
og så længe gemmer jeg ikke mine mails.

Umiddelbart vil jeg mene at du også kan få svar ved at ringe til det danske
kontor og forelægge receptionisten sagen og bede om at blive stillet videre
til rette vedkommende:
Dette er fra deres hjemmeside:

VIEWSONIC DENMARK TEL +45 7022 1171 FAX +45 7022 1181
www.viewsonic.dk
Email: sales_dk@viewsoniceurope.com
Lyngbyvej 20
2100 Copenhagen
Denmark

Mhv.
Flemming

Fra : rane

Dato : 19-04-04 12:12

On Sat, 17 Apr 2004 17:20:16 +0000 (UTC), Flemming Joensson
<flemming@fjerndette.joensson.org> wrote:

> [...]
>som håndterer RMA sager for Viewsonic, men efter at have kontaktet
>Viewsonic fandt vi en løsning som alle parter var tilfredse med.

Du er ikke den eneste der er blevet behandlet ringe af Infocare, kan
jeg så lige oplyse. Umiddelbart virker de flinke nok men
resultaterne/løsningerne er slet ikke acceptable.

Mht. Viewsonic så har jeg flere negative oplevelser med dem, end
positive. Først nægtede de at indrømme de havde DVI-problemer og nu
"giver de allerede op" og meddeler at de ikka kan finde en løsning på
dette problem og heller ikke vil prøve på det mere. Acer > Viewsonic
? :)

rane

Fra : Dr.Ralph

Dato : 19-04-04 18:16

> [...]
> "giver de allerede op" og meddeler at de ikka kan finde en løsning på
> dette problem og heller ikke vil prøve på det mere. Acer > Viewsonic

Kan kun sige, at alle de historier, jeg efter hånden har læst om Viewsonic
gør, at jeg nok aldrig vil røre ved en skærm fra dem.

Er helt stoppet med at anbefale dem til andre, som jeg ellers gjorde før
jeg hørte disse dårlige historier om dem.

Der er ikke bare tale om en, men gentagne dårlige oplevelser med Viewsonic.
Faktisk overvejde jeg meget om ikke jeg skulle købe 2 stk. Viewsonic Vp201s
med nyeste panel hos Dell, men fik at vide, at de havde mange
returproblemer med Viewsonic, og at han anbefalede Dell - det skal han jo
gøre - men igen underligt at høre, at han havde oplevet mange problemer med
Viewsonic. Samsung, som dell også sælger havde han kun godt at sige om - de
har en fin retur politik og en lav fejlrate, så han var ikke kun ude på at
rose Dell, men blot var han ærlig omkring Viewsonic og deres mange fejl på
TFT skærme.

Jeg er i dag glad for, at jeg købte 2 stk. Dell 2001FP, der nok har en vis
fejlrate på lige denne model, men til gengæld har en fremragende
kundeservice, som jeg aldrig har oplevet mangen til.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jeppe

Dato : 19-04-04 19:12

> Jeg er i dag glad for, at jeg købte 2 stk. Dell 2001FP, der nok har en vis
> fejlrate på lige denne model, men til gengæld har en fremragende
> kundeservice, som jeg aldrig har oplevet mangen til.

Oven på den oplevelse her, må jeg give dig ret i at kundeservice helt klart
har en stor betydning, især når det drejer sig om dyrt hardware som skærme.
Har man først fundet en forhandler, hvor man har oplevet rigtig god service
trods spegede situationer, så er det en god idé at blive hængende der, også
selvom man så skulle komme til at betale lidt mere end andre steder.

/Jeppe

Fra : Dr.Ralph

Dato : 20-04-04 13:55

> [...]
> trods spegede situationer, så er det en god idé at blive hængende der, også
> selvom man så skulle komme til at betale lidt mere end andre steder.

Nemlig, og selvom jeg havde hørt om mange, der havde fået Dell 2001F, der
var ringe bygget - de var ikke helt tættet omkring rammen ved skærmen,
hvilket førte til at baglys trængte ud foran igennem skærmen - så valgte
jeg bevidst Dell, fordi alle de folk, der havde fået en Dell 2001FP med
problemer fik den byttet igen uden problemer og iøvrigt "no questions
asked"

At en sågar var oppe på, at måtte bytte sin Dell 2001Fp hele 6 gange var
både at tolke som et dårligt signal - nemlig dårlig samlingskvalitet på
Dell fabrikken - men også et godt signal om, at Dell ganske enkelt bliver
ved med at byttet skærmen indtil kunden er tilfreds.

Jeg ved, at Dell er blandt de skærm fabrikanter, der sælger KLART flest 20"
TFT skærme i verden, og derfor vil der også være langt flere, der oplever
fejl med dem og som gør opmærksom på dem på nettet.

Til dato har jeg endnu ikke hørt om en, der har købt en Dell skærm med fejl
i, som ikke har fået en ny uden brok.
Det samme kan jeg langt fra sige om andre skærm fabrikanter - LG og
Viewsonic er nok de værste eksempler på dette.

Samsung og Sony skulle også have en meget fin kundevenlig returpolitik, men
ikke helt på niveau med Dell.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Henrik Ax

Dato : 20-04-04 15:21

Dr.Ralph wrote:
> [...]
>
> Til dato har jeg endnu ikke hørt om en, der har købt en Dell skærm
> med fejl i, som ikke har fået en ny uden brok.

Det gælder desværre ikke ved pixelfejl.
Jeg har netop modtaget min Dell 2001FP.
Til min store ærgrelse har skærmen en enkelt pixel fejl.
Pixel på position ca. 530,540 lyser konstant hvidt.
Dell vil ikke bytte skærmen på baggrund af denne ene pixelfejl, så
jeg må enten acceptere skærmen som den er eller benytte mig
af de 14-dages returret.

mvh Henrik

Fra : Dr.Ralph

Dato : 20-04-04 18:31

> [...]
> Dell vil ikke bytte skærmen på baggrund af denne ene pixelfejl, så
> jeg må enten acceptere skærmen som den er eller benytte mig

Der findes ingen skærmproducenter, der tager en skærm retur baseret på èn
pixel fejl - ingen !

Men fordelen ved Dell er, at man kan levere skærmen retur inden for 14 dage
efter, man har modtagt "no matter what"

Siger du dette til retur serivice, så tilbyder de dig nok automatisk en ny
skærm for at undgå en retur ordre.

Jeg købte i sin tid forgængeren til mine 2 nuværende skærme, nemlig Dell
2000FP til den nette sum af 18.000 kr - inden for 14 dage faldt den til
16.500 i pris og jeg riggede ind og klagede, men de kunne intet gøre ved
den alm. prisudvikling. Fint sagde jeg så, hvis ikke I vil give mig det,
som min skærm er faldet i pris retur, så returnerer jeg blot skærmen og
afmelder ordren med min returret - og pludselig fik jeg udbetalt forskellen
øjeblikkelligt.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 20-04-04 22:06

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> crashed Echelon writing

> Der findes ingen skærmproducenter, der tager en skærm retur baseret på èn
> pixel fejl - ingen !

Joda man skal bare betale prisen for det. Vi kan jo ikke have at skærmene i
sundhedssektoren har pixelfejl så fx. CT scanninger viser forkert.

--
Bjarke Andersen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 21-04-04 17:23

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote in message

> [...]
> pixel fejl - ingen !
>
> Men fordelen ved Dell er, at man kan levere skærmen retur inden for 14

Det skal de gøre når der er tale om fjernsalg - så enhver anden internet
butik kan du også bare sende skidtet retur indenfor 14dage.
Så de holder sig nærmere bare på måtten :)

--
/Dennis
Oprydning: http://salg.daydreamer.dk

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 20-04-04 16:05

> [...]
> Dell fabrikken - men også et godt signal om, at Dell ganske enkelt bliver
> ved med at byttet skærmen indtil kunden er tilfreds.

At få byttet sin skærm hele 6(!) må nærmere betegnes som en falliterklæring.
En defekt skærm kan accepteres - det kan jo smuttet.
Men 6 i træk ! - så havde de fået det lige tilbage i hovedet hvis det havde
været mig.

Jeg vil holde på de bliver ved til kunden får nok og opgiver istedet.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 20-04-04 18:26

> Jeg vil holde på de bliver ved til kunden får nok og opgiver istedet.

Under alle omstændigheder har du fuld 14 dages returret - og kan få penge
tilbage. Hver gang de tager en ting retur har man fornyet 14 dages
returret.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jeppe

Dato : 21-04-04 22:40

> Under alle omstændigheder har du fuld 14 dages returret - og kan få penge
> tilbage. Hver gang de tager en ting retur har man fornyet 14 dages
> returret.

Man skulle umiddelbart tro, at der efterhånden må stå temmelig mange
returnerede skærme med pixelfejl rundt omkring hos internet butikkerne. Og
de får sikkert lov at cirkulere indtil de lander hos knap så teknisk kyndige
personer, som ikke opdager fejlene - eller til de lander hos
erhversdrivende, som ikke har 14 dages returret (ja det lærer man jo af
bitter erfaring).
Så det er sikkert om at handle et sted, hvor de ikke har skærmen på lager

/Jeppe

Fra : Dr.Ralph

Dato : 22-04-04 05:55

> Så det er sikkert om at handle et sted, hvor de ikke har skærmen på lager

Det er ulempen ved de 14 dages returret ved inet handel :)

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Jeppe

Dato : 19-04-04 18:48

> [...]
> "giver de allerede op" og meddeler at de ikka kan finde en løsning på
> dette problem og heller ikke vil prøve på det mere.

A' hvad for noget?
Hvis du har en Viewsonic monitor med DVI problemer, så kan der vel ikke
herske nogen tvivl om at den er defekt. Kan de ikke reparere en defekt, og
du ellers stadig har garanti på skærmen, så må de ombytte den. Længere kan
den da ikke være? Ellers er det en sag direkte til forbrugerklagenævnet. Det
er det man har dem til.

Jeg skal iøvrigt lige tilføje til min sag med viewsonic, at det er
forhandleren der har haft uld i munden, da han gav udtryk for at viewsonic
havde lovet at bytte skærmen på baggrund og de 5 pixelfejl, som forhandleren
kunne lokalisere.
Det viste sig at viewsonic blot havde accepteret at kigge og vurdere på den.
At de så havde trukket det ud i en evighed er en anden ting. Men løftebrud,
kan jeg så ikke anklage ViewSonic for at have begået.

Iøvrigt fin monitor den VP181s her, når man lige får prøvet at sidde lidt
med den (hvis man ser bort fra de pixelfejl).

/Jeppe

Fra : rane

Dato : 20-04-04 09:56

On Mon, 19 Apr 2004 19:48:26 +0200, "Jeppe" <e@e.e> wrote:
> [...]
>den da ikke være? Ellers er det en sag direkte til forbrugerklagenævnet. Det

Jo men det er også her dilemmaet ligger. I og med at Viewsonic har
meddelt at de ikke KAN finde en løsning på DVI-problemet. Dvs. skærmen
kan ikke repareres og da der tilsyneladende er en stor mængde VP181
skærme derude som har DVI-problemet (eller får det inden for meget
kort tid) så kan jeg risikere (stor risiko) at få en ombytter skærm
med samme problem.

Kan så lige nævne at jeg sidder ved min 3. VP181 skærm lige nu og
kører analogt. Er ellers meget tilfreds med selve skærmen der selv i
analog-mode tilfredsstiller mig - MEN ville dog gerne have DVI'en til
at virke.

rane

Fra : Mygind

Dato : 19-04-04 22:17

rane wrote:

> DVI-problemer og nu "giver de allerede op" og meddeler at
> de ikka kan finde en løsning på dette problem og heller
> ikke vil prøve på det mere. Acer > Viewsonic ? :)

Svjh havde ACER da ingen problemer med at acceptere deres fejl, og
ombyttede uden bøvl.

Mvh Mygind

Fra : rane

Dato : 20-04-04 09:57

On Mon, 19 Apr 2004 23:16:47 +0200, "Mygind"
<jacob_mygind@get2net-dk.invalid> wrote:

>Svjh havde ACER da ingen problemer med at acceptere deres fejl, og
>ombyttede uden bøvl.

Præcis. Og så vidt jeg husker kunne de endda reparere deres skærme og
dermed fjerne DVI-problemet. Acers teknikere må være en del bedre end
Viewsonics.

Fra : Claude A

Dato : 26-04-04 22:45

Jeppe wrote:

Jeg står med den modsatte oplevelse:
havde en viewsonic der på et tidspunkt fik en defekt i
stræmforsysningen, sikkert min egen skyld endda... jeg fik en ny skærm
tilsendt i løbet af 2 dage, den gamle ville de ikke engang have tilbage
(det skal siges at det var en af deres PT serier, altså deres top of the
line) hvad mere er så er deres US support fremragende, de har teknikere
der ved hvad de snakker om i den anden ende, ikke 'telefondamer'

so there you go...

:)
Claude