Skærme
Fijala 3554
Matrox PCI grafikkort og 1600X1200 DVI ?
Fra : Dr.Ralph

Dato : 15-04-04 22:32

Skal ud og købe et Matrox PCI grafikkort til mit dual monitor setup med
mine 2 dell 2001Fp skærme, men kan ikke finde info noget sted om, hvorvidt
Matrox G450 PCI (med 1 DVI og 1 VGA port) kan klare 1600X1200 vis DVI
porten :(

Jeg kører med et Radeon 9800XT på AGP porten, og vil gerne have DVI på
begge mine TFT skærme.
Matrox laver et kort med dual DVI, men det er for ringe i spil ydelse.

Kan I hjælpe mig med info, om dette G450 kan klare 1600X1200 på DVI porten
?
Er ikke i tvivl om det kan klare 1600X1200 på VGA'en, men ved ikke med DVI
- syntes at have læst for langt tid siden, at de første grafikkort med DVI
ikke kunne klare 1600X1200 via DVI porten, men håber jeg tager fejl :)

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Dr.Ralph

Dato : 15-04-04 22:40

Håber dette er svaret:

http://www.matrox.com/mga/partner_support/media/pdf/matrox_product_line_up.pdf

Tolker det sådan, at G450 PCI kan klare op til 2048X1568, når kun èn af
portene benyttes (enten VGA eller DVI) og 1600X1200 max når begge porte
benyttes (Dual head)

Håber jeg har fattet det rigtigt :)

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 15-04-04 22:54

Dr.Ralph skrev:

> Håber jeg har fattet det rigtigt :)

Det tror jeg du har. Sådan fatter jeg det i hvert tilfælde også.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Henrik B.

Dato : 16-04-04 18:28

Dr.Ralph wrote:
:: Tolker det sådan, at G450 PCI kan klare op til 2048X1568, når kun èn
:: af portene benyttes (enten VGA eller DVI) og 1600X1200 max når begge
:: porte benyttes (Dual head)
::
:: Håber jeg har fattet det rigtigt :)

Nope. Se hér:
http://www.matrox.com/mga/products/mill_g450/pci.cfm

Nederst står der:
*** Maximum supported DVI resolution is 1280 x 1024.

M.v.h.

Fra : Henrik B.

Dato : 16-04-04 18:29

Dr.Ralph wrote:
:: Håber jeg har fattet det rigtigt :)

Jeg har forøvrigt kontakt til Matrox's chef for teknisk support. Jeg skal
gerne forelægge det for ham, hvis du er interesseret.

M.v.h.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 18-04-04 09:54

> Jeg har forøvrigt kontakt til Matrox's chef for teknisk support. Jeg skal
> gerne forelægge det for ham, hvis du er interesseret.

Det må du MEGET gerne !!!

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 16-04-04 21:37

Henrik B. skrev:

> *** Maximum supported DVI resolution is 1280 x 1024.

Ja, men er det ikke kun hvis du kører dualhead?
Som jeg forstår det, så vil Dr. Ralph kun bruge kortet til en
enkelt TFT-skærm, men det kan da godt være, at det ville være
klogest at spørge Matrox. Der sidder nogle ret dygtige supportere
i deres online-forum, som garanteret kan svare på det spørgsmål.
<http://forum.matrox.com/mga/index.php>.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Erik

Dato : 17-04-04 07:26

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kører med et Radeon 9800XT på AGP porten, og vil gerne have DVI på
> begge mine TFT skærme.
> Matrox laver et kort med dual DVI, men det er for ringe i spil ydelse.

De nye kort fra nvidia får dual DVI hvis det skulle have nogen interesse.

--
Erik

Fra : Dr.Ralph

Dato : 18-04-04 09:54

> De nye kort fra nvidia får dual DVI hvis det skulle have nogen interesse.

Det har det, hvornår kommer de og hvad koster de mon ?

Har du et link ?

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Erik

Dato : 18-04-04 10:58

> Det har det, hvornår kommer de og hvad koster de mon ?
>
> Har du et link ?

Her er en opsamling af den seneste uges reviews/previews:
http://www.hol.dk/nyheder.asp?nID=7053
De to DVI porte kan bla. ses på dette billede:
http://www.firingsquad.com/media/article_image.asp?fs_article_id=1465&pic_id=18
Men der går nok 1½ måned eller deromkring før det er i handelen.

Iøvrigt har ATI også nye kort på vej, som måske kommer allerede i Maj.
Om disse har dual-DVI har jeg ikke kunne finde noget om.

--
Erik

Fra : Esben

Dato : 18-04-04 13:26

"Erik" <ff@gg.xx> skrev i en meddelelse

> "Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse

> De nye kort fra nvidia får dual DVI hvis det skulle have nogen interesse.

Det har de gamle Quadro4 kort også, men jeg mener ikke at de kan køre 2x
1600x1200 på DVI :/

--
Esben

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 18-04-04 14:27

Esben skrev:

> Det har de gamle Quadro4 kort også, men jeg mener ikke at de
> kan køre 2x 1600x1200 på DVI :/

Der er jo også:
<http://www.matrox.com/mga/archive_story/dec2003/parhelia_pci_256mb.cfm>
- men det er nok lige lovlig pebret, hvis det kun skal bruges til at
trække en enkelt skærm.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Dr.Ralph

Dato : 19-04-04 07:47

> Der er jo også:
> <http://www.matrox.com/mga/archive_story/dec2003/parhelia_pci_256mb.cfm>
> - men det er nok lige lovlig pebret, hvis det kun skal bruges til at
> trække en enkelt skærm.

Det koster 4.700 kr, så vil jeg hellere købe et nyt AGP med 2 DVI porte :)

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : April

Dato : 19-04-04 13:36

Kender du
http://www.matrox.com/mga/products/comp_chart/gseries_pseries_parhelia.cfm
og
http://www.targetpc.com/hardware/video/matrox_g450/
En nær bekendt anvender 2 stk. Dell 2001FP på sin tegnestue med Matrox P650
i dual 1600x1200 med DVI og er ganske tilfreds.
Du har næppe brug for mere end 1600x1200 til en 20".
Mig bekendt understøtter Matrox ikke DirectX9, kun 8.1.
Vælger du et G450, så vær opmærksom på at der findes både et Matrox G450
Millennium og et Matrox G450 MMS, hvor sidstnævnte kun understøtter DVI
1280x1024.

Venligst

Fra : April

Dato : 19-04-04 14:20

> Mig bekendt understøtter Matrox ikke DirectX9, kun 8.1.

Så lige at der siden marts 2004 har været en betadriver tilgængelig for
Matrox Parhelia Millenium P650 og 750 der understøtter DirectX9
http://www.matrox.com/mga/support/drivers/files/2kxp_106_beta_dx9.cfm

Imidlertid vil Matrox formentlig aldrig frigive en endelig Parhelia DX9
driver jf. et svar fra en Matrox Graphics Technical Support Manager
http://forum.matrox.com/mga/viewtopic.php?t=9324 som 23. marts 2004 skriver:
"we will never release any other DX9 driver for Parhelia than the 1.6.0.99
beta".

Venligst

Fra : Dr.Ralph

Dato : 19-04-04 18:10

> Kender du
> http://www.matrox.com/mga/products/comp_chart/gseries_pseries_parhelia.cfm

Desværre bliver et Matrox kort i AGP form aldrig aktuelt for mig, da dets
ydelse i spil er ret så ringe.
Matrox har altid været konge af 2D, men med de nye DVI porte, og større og
større grafikkort, så tror jeg deres dominans på dette område bliver mindre
og mindre. Mit nuværende Radeon 9800XT leverer i hvert fremragende ydelse i
2D, og tror ikke afløseren for dette med 2 DVI porte bliver dårligere.

Men prisen for de helt nye grafikkort, der er på vej ud nu bliver nok over
5.000 kr - så indtil de falder lidt vil jeg klare mig med mit radeon 9800xt
og et matrox pci med dvi port, der klarer 1600X1200.
Disse Matrox G450 PCI kort fås helt ned til 700 kr.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 19-04-04 20:57

Dr. Ralph,

Når dit Matrox PCI G450 lander hos dig, vil du så ikke lige skrive en note
her. Jeg er stadig ikke overbevist om, G450/G550 kan klare mere end
1280x1024 på DVI. Med andre ord, man skal have P650 eller højere for at
kunne få 1600x1200 med DVI fra Matrox.

VH Thomas

Fra : Dr.Ralph

Dato : 20-04-04 13:47

> [...]
> her. Jeg er stadig ikke overbevist om, G450/G550 kan klare mere end
> 1280x1024 på DVI. Med andre ord, man skal have P650 eller højere for at

Jamen jeg bestiller det sørme ikke før jeg VED det kan klare 1600X1200 i
DVI - ellers må jeg leve med at køre min ene skærm alalogt på mit Radeon
9800XT indtil de nye mega dyre grafikkort fra hhv. ATI og Nvidia kommer ud
til sommer, hvor der vil være dual DVI på.

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Henrik B.

Dato : 20-04-04 13:52

Dr.Ralph wrote:
[...]

Har forespurgt, afventer svar.

M.v.h.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 20-04-04 14:37

> Har forespurgt, afventer svar.
>
> M.v.h.

Tak, venter i spænding :)

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph

Fra : Henrik B.

Dato : 20-04-04 15:14

Dr.Ralph wrote:
::: Har forespurgt, afventer svar.
:::
::: M.v.h.
::
:: Tak, venter i spænding :)

Så er der svar - desværre ikke det du vil høre.

Hi Henrik,

the G450 pci won't give you 1600x1200 @dvi. Max you will get is 1280x1024.

The only cards we have that support 1600x1200 dvi is with the Parhelia &
Millennium P series.

Regards

M.v.h.

Fra : Thomas Antonsen

Dato : 20-04-04 17:13

Så er der jo overensstemmelse mellem virkeligheden og hvad Matrox skriver på
deres hjemmeside.

VH Thomas

Fra : Dr.Ralph

Dato : 20-04-04 18:25

> the G450 pci won't give you 1600x1200 @dvi. Max you will get is 1280x1024.

Jeg takker mange gange for din hjælp :)

Du har lige undgået mig for det besvær det vill være at skulle have mine
penge retur for en vare, jeg ville have haft åbnet, hvilket ville give mig
lidt retur problemer hos www.shg.dk

Tak !

Vil nu leve med analogt signal på min ene skærm indtil de vilde og store
Nvidia og Radeon kort med dual DVI kommer til sommer - de vil desværre nok
alle koster på den anden side af 4.000 kr, men sådan er livet :)

--
Kind Regards/Venlig hilsen
Dr. Ralph