Hvad må en lab veje?
Fra : Leyna

Dato : 14-04-04 21:56

Nu har jeg lige været et smut hos dyrlægen for at få min lab-x
vaccineret, og jeg spurgte selvfølgelig til hvad dyrlægen mente om
hans almene tilstand og i særdeleshed foderstand. Jeg fik at vide at
han var fin, men at han bestemt ikke måtte tage mere på.

Faktisk fik jeg det indtryk at dyrlægen mente han var lidt for godt i
stand, men hvad må sådan en lab egentlig veje?
Han er 65 cm. i skulderhøjde og han vejer 32.4 kg.
Han er meget kraftigt bygget.
Hvad mener I? Vejer han for meget?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : qfha

Dato : 15-04-04 06:32

"Leyna" skrev d. 14-04-04 21:56 dette indlæg :
> [...]
> stand, men hvad må sådan en lab egentlig veje?
> Han er 65 cm. i skulderhøjde og han vejer 32.4 kg.

---------

Hvis han er 65 cm, som du skriver, er han en meget stor lab. Standarden
for en lab er 56-57 cm. Vægten lyder som om den er lidt i overkanten.
Men dyrlæger er tilbøjelige til at ville have hunden meget slank, for at
den er ideel. For at konstatere om hunden er for polstret skal du mærke
den på forbrystet. Der skal være en fast fornemmelse her. Hvis den her
har for tyk en polstring bør du skære ned på fodringen en periode. Det
nemmeste er at halvere den almindelige fodring og fylde op med noget
vand i stedet, indtil han er, som du synes han skal være. Det går
faktisk ret hurtigt med et vægttab.

http://www.kandu.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-04-04 06:58

"qfha" <qfha.news@kandu.dk> writes:

> Men dyrlæger er tilbøjelige til at ville have hunden meget slank, for at
> den er ideel.

Det må du nok sige. Vores gamle gammel dansk vejede på et tidspunkt
omkring 45 kg og var ganske vist lidt for godt i stand, men i følge
dyrlægens tabel skulle han faktisk ikke veje mere end 24 kg. Da han
blev aflivet vejede han 28 kg og lignede et omvandrende skelet.

I følge standarden skal en voksen han veje mellem 30 og 35 kg, men
efter vores mening var han nu pænest omkring de 40. Han var nu også en
ret stor og kraftig hund, og det var muskler ikke fedt.

Jeg mener, her kan man se hans rygrad lige så tydeligt, det er altså
ikke pænt. Det er det sidste billede af ham, han blev aflivet næste
morgen.
http://www.trinekc.dk/Images/paagulvet5(sidste).jpg

Her vejer han i følge dyrlægen ca. 16 kg for meget!
http://www.trinekc.dk/Images/alfredigaarden.jpg

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig og god overnatning i Nordjylland
Spændende butik med stort udvalg i kurve og sæsonpynt

Fra : Pwh

Dato : 15-04-04 07:26

> [...]
> blev aflivet vejede han 28 kg og lignede et omvandrende skelet.
>
> Her vejer han i følge dyrlægen ca. 16 kg for meget!

Ja du må meget undskylde, men jeg synes nu også han ser ud til at
værer i lidt for god foderstand på det billede

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 15-04-04 10:35

On Thu, 15 Apr 2004 05:31:53 GMT, "qfha" <qfha.news@kandu.dk> wrote:

>Hvis han er 65 cm, som du skriver, er han en meget stor lab. Standarden
>for en lab er 56-57 cm. Vægten lyder som om den er lidt i overkanten.

Nu skrev jeg også lab-x. Han ligner en lab, men vi ved rent faktisk
kun at hans mor er ren flatter... og hende ligner han i hvert fald
ikke.

Fra : Pwh

Dato : 15-04-04 07:11

Leyna wrote:
> [...]
> stand, men hvad må sådan en lab egentlig veje?
> Han er 65 cm. i skulderhøjde og han vejer 32.4 kg.

32.4 kg. lyder da ikke som om at han vejer for meget hvis han er 65 cm. i skulderhøjde.
Tyson (Lab/Schæfer) er også ca 65 cm. i skulderhøjde, og han vejer med dyrelægens
velsignelse da en 40-41kg, nu får han så heller ikke lov til at blive tungere.
Men forskellen er måske også hvis din hund (forstå mig ret) virker fed, på Tyson er det
muskelmasse det hele da han løber og svømmer meget. Du skal jo huske på at muskler
vejer mere end fedt. Motionerer du din hund tilstrækkeligt, altså hvor han virkeligt bliver træt.
Jeg kan stærkt anbefale svømning hvis du har mulighed for det, det er meget skånsomt for hundens led.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 15-04-04 10:40

On Thu, 15 Apr 2004 08:10:55 +0200, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>velsignelse da en 40-41kg, nu får han så heller ikke lov til at blive tungere.

Jamen dyrlægen var nu heller ikke specielt efter mig, men jeg fik også
at vide, at han bestemt ikke måtte tage mere på.

> [...]
>Jeg kan stærkt anbefale svømning hvis du har mulighed for det, det er meget skånsomt for hundens led.

Det _er_ muskler det meste kan jeg love dig. Vaks render mindst een
gang daglig løs på de omkringliggende marker, og der er plads nok til
at få krudtet af.
Når vi er på job er han i en hundegård, sammen med vores anden hund
(som også er en lab-x) på ca. 200 kvm. (Gården altså - ikke hunden!)

Han har en tophastihed på 60km/t. Det er målt da han løb en bil op, og
hvis han havde været utrænet og overvægtig, så tror jeg altså ikke på,
at han kunne have præsteret det.

Fra : Pwh

Dato : 16-04-04 08:54

> Det _er_ muskler det meste kan jeg love dig.

Jeg nævnte det også kun som en mulighed, det var ingen anklage ;)
Men jeg synes nu ikke at nogen af dine hunde ser overvægtige ud på billederne.

> Vaks render mindst een
> gang daglig løs på de omkringliggende marker, og der er plads nok til
> at få krudtet af.

Hmm, en ting er at der er plads nok, det er ikke helt det samme som at
han rent faktisk får krudtet igennem.

> Når vi er på job er han i en hundegård, sammen med vores anden hund
> (som også er en lab-x) på ca. 200 kvm. (Gården altså - ikke hunden!)

Misforstår jeg dig helt når jeg får det indtryk at du faktisk overlader det helt
til dine hunde selv at få motioneret, jeg synes ikke du skriver nogen steder at
du gør noget aktivt for at motionerer dem.

> Han har en tophastihed på 60km/t. Det er målt da han løb en bil op, og
> hvis han havde været utrænet og overvægtig, så tror jeg altså ikke på,
> at han kunne have præsteret det.

Den konklusion ville jeg nok værer lidt forsigtig med, en ting er hvad man kan
presterer et kort øjeblik, noget andet er da udholdenhed og kondition.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 16-04-04 14:46

On Fri, 16 Apr 2004 09:54:04 +0200, "Pwh"

>Hmm, en ting er at der er plads nok, det er ikke helt det samme som at
>han rent faktisk får krudtet igennem.

Han er TRÆT når vi konmmer hjem igen, og så lægger han sig roligt. Jeg
tror helt klart at han _har_ fået krudtet af.

>Misforstår jeg dig helt når jeg får det indtryk at du faktisk overlader det helt
>til dine hunde selv at få motioneret, jeg synes ikke du skriver nogen steder at
>du gør noget aktivt for at motionerer dem.

Jeg er med dem ude. De får da ikke lov til bare at løbe alene rundt,
men jeg har ikke konditionen til at løbe sammen med dem. Til gengæld
kan vi da godt lege med bold, hvis de ellers gider at lege med mig og
ikke bare foretrækker at lege med hinanden.

>Den konklusion ville jeg nok værer lidt forsigtig med, en ting er hvad man kan
>presterer et kort øjeblik, noget andet er da udholdenhed og kondition.

Jeg tror stadigvæk ikke at en utrænet hund kunne have præsteret det...
Ikke engang for en kortere periode. Hans udholdenhed er der nu heller
ikke noget i vejen med, og det er heller ikke noget jeg er nervøs for,
for jeg ved med mig selv, at han får motion nok.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 15-04-04 08:53

> [...]
> stand, men hvad må sådan en lab egentlig veje?
> Han er 65 cm. i skulderhøjde og han vejer 32.4 kg.

Hej Leyna

Nu er det lidt svært at bedømme, men sådan som jeg ser en Lab, ( altså ikke
sådan en formel 1 ) er det ikke sådan de kalder de små kjolestativer, så er
en Lab, en dejlig kraftig og kraftfuld hund, med lidt muskler på
skulderbladene. Størrelsen som du skriver, er nok lige i overkanten, men
vægten, vil jeg tro, mangler lidt. Er han så stor som du skriver, og har
den rigtige Lab bygning og bredde, ville han vel ligge på 40 - 45 kg. Men
mangler han et par cm i bredden, så er vægten nok rimelig.

M.V.H......Benny..

Fra : Leyna

Dato : 15-04-04 10:48

On Thu, 15 Apr 2004 09:52:34 +0200, "Benny Mortensen"
<JoyceWilliams@reportedblond.com> wrote:

> [...]

>den rigtige Lab bygning og bredde, ville han vel ligge på 40 - 45 kg. Men
>mangler han et par cm i bredden, så er vægten nok rimelig.

Grunden til mit spørgsmål var egentlig at jeg kun kan finde standard
for højde, men ikke nogen for vægt, så hvis nu der var nogle kloge
hoveder herinde, der kunne fortælle mig hvad vægten sådan ca. skulle
ligge på, så ville jeg have noget at gå ud fra.

Jeg mener bestemt ikke at Vaks er for tyk, og hans energiniveau ligger
altså også ret højt. Onde tunger har engang påstået at han var en
DAMP-hund!
Der er lidt billeder af ham og Hansen her.
http://www.leyna.dk/hunde/1.html
De er af svingende kvalitet, for de var ikke beregnet på andet end
privat brug. Disse billeder er 1-2 måneder gamle og Vaks vejede
dengang omkring 35 kg.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-04-04 09:51

> [...]
> De er af svingende kvalitet, for de var ikke beregnet på andet end
> privat brug. Disse billeder er 1-2 måneder gamle og Vaks vejede

Hej igen Leyna

Han ser ud til at være en ganske nydelig hund, med en pæn bygning, lidt
smalskuldret, sådan målt efter en rigtig Lab, men ser rigtigt ud, til at der
nok er lidt Flatter i ham, så jeg vil tro vægten passer meget godt.
Flattere er jo ( Som regel ) slanke og meget smidige hunde, og ganske
livlige, så hvis der også er nogle fornøjelige bukkespring, så er den jo
bare helt hjemme i olie ...

M.V.H......Benny..

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 15-04-04 10:12

jeg har tidligere haft en lab.tæve med HD, og selv om mine nuværende 2
lab.tæver på 2 og 4 år begge har AA-hofter, vil jeg helst holde dem meget
slanke.
Den lille er 52 cm i skulderhøjde og vejer 28 kg, den store er 55 i
skulderhøjde og vejer 29 kg. Begge er - både i mine og i dyrlægens øjne -
smukke. Man kan føle, men ikke se deres ribben, og det er vist sådan, det
skal være.
Dog må jeg sige, at begge mine hundes opdrættere synes, at de er for tynde
og ikke vil kunne klare sig i udstillingsringen. Det gør mig nu ikke noget,
jeg er kun interesseret i, at jeg kan have dem i rigtig mange år, og at de
slipper for gigtgener, når de bliver gamle.
Anelise

Fra : Leyna

Dato : 15-04-04 10:51

On Thu, 15 Apr 2004 11:12:06 +0200, "Anelise Schou Nielsen"
<anelise@dadlnet.dk> wrote:

>jeg er kun interesseret i, at jeg kan have dem i rigtig mange år, og at de
>slipper for gigtgener, når de bliver gamle.

Mine er skam heller ikke til hverken udstilling eller andre
konkurrencer. De er begge blandinger, og ville derfor heller aldrig
kunne komme i betragtning. Desuden er Vaks for stor til at kunne blive
præmieret, hvis han ellers havde været en vaskeægte lab. Jeg er dog
ganske godt tilfreds med min look-alike.

Fra : Broegger

Dato : 15-04-04 18:52

Leyna <leyna@leyna.dk> skrev news:e39r7059h07bt5ejc722poi2kbrfsfa72e@
4ax.com:

<klip om et Lab-X>

> Han er meget kraftigt bygget.

det syntes jeg nu ikke han er... Han er flot... (også selvom han ikke er en
toller...)

> Hvad mener I? Vejer han for meget?

Nej, han vejer ikke for meget... Han er pæn og muskuløs.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Leyna

Dato : 15-04-04 19:29

On 15 Apr 2004 17:52:27 GMT, Broegger
<thomas@removethis-broeggerklanen.dk> wrote:

> [...]
>
><klip om et Lab-X>

>det syntes jeg nu ikke han er... Han er flot... (også selvom han ikke er en

Nu har du jo set dem begge, og der er himmelvid forskel på deres
bygning... men det lagde du måske ikke mærke til?

Fra : Broegger

Dato : 16-04-04 07:00

Leyna <leyna@leyna.dk> skrev

> Nu har du jo set dem begge, og der er himmelvid forskel på deres
> bygning... men det lagde du måske ikke mærke til?

jow men derfra og til at kalde det meget kraftigt bygget... En Rotweiler er
meget kraftigt bygget, det er Vaks ski ikke..

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : Leyna

Dato : 16-04-04 14:47

On 16 Apr 2004 06:00:10 GMT, Broegger
<thomas@removethis-broeggerklanen.dk> wrote:

>Leyna <leyna@leyna.dk> skrev

>jow men derfra og til at kalde det meget kraftigt bygget... En Rotweiler er
>meget kraftigt bygget, det er Vaks ski ikke..

Okay, af en lab-x at være synes jeg at han er meget kraftigt bygget.
Var det en bedre formulering?

Fra : Broegger

Dato : 16-04-04 17:49

Leyna <leyna@leyna.dk> skrev

> Okay, af en lab-x at være synes jeg at han er meget kraftigt bygget.
> Var det en bedre formulering?

Nope... Jeg syntes ikke han er kraftig af en Lab at være. Af en Flatter,
ja, men ikke en lab.

--
Hilsen Thomas

http://www.broeggerklanen.dk

Fra : René Kofoed

Dato : 16-04-04 10:03

> [...]
> stand, men hvad må sådan en lab egentlig veje?
> Han er 65 cm. i skulderhøjde og han vejer 32.4 kg.

Hej Leyna.
Må tilstå, har ikke læst alle indlæg, så hvis dette er skrevet tidligere, så
tilgiv mig.

En god rettesnor, ligegyldig race, og alder, undtaget hvalpe, er hunden i
korrekt foderstand, når den har talje set fra oven, og fra siden.
Kan man ane de sidste ribben gør det ikke noget.
En hund der skal præsterer meget, har bedre med et par kilo for lidt end for
meget, så det afhænger jo helt af, om den skal bruges meget sportsmæssigt.
Mvh Susanne, hvis lab.bland vejer ca 28 kilo, og er kanonform. Hun tager
sikkertet et kg på, nu hvor vi svømmer hver dag, altså muskelmasse.

Fra : Leyna

Dato : 16-04-04 14:51

On Fri, 16 Apr 2004 11:02:57 +0200, "René Kofoed" <r-kofoed@email.dk>
wrote:

>Må tilstå, har ikke læst alle indlæg, så hvis dette er skrevet tidligere, så
>tilgiv mig.

Det har det ikke, så du er skam tilgivet!

>En god rettesnor, ligegyldig race, og alder, undtaget hvalpe, er hunden i
>korrekt foderstand, når den har talje set fra oven, og fra siden.
>Kan man ane de sidste ribben gør det ikke noget.

Hmmm... Jeg har ellers altid hørt at på labber skal man kunne mærke
ribbenene, men de skal ikke kunne ses...

>En hund der skal præsterer meget, har bedre med et par kilo for lidt end for
>meget, så det afhænger jo helt af, om den skal bruges meget sportsmæssigt.

Mine hunde er skam "kun" hyggehunde, så de skal ikke præstere noget
specielt. Jeg vil bare være sikker på, at de har det godt, og at de er
indenfor rammerne af normen.

Fra : René Kofoed

Dato : 16-04-04 15:05

> Mine hunde er skam "kun" hyggehunde, så de skal ikke præstere noget
> specielt. Jeg vil bare være sikker på, at de har det godt, og at de er
> indenfor rammerne af normen.

Hej igen.
Tror ikke rigtigt at der er en ramme og norm, for vores blandingshunde, tror
bare at vi skal se og føle os frem til det.
Det er det samme med racehunde, der kan være en tabel, men hvad gør man så
den dag man har en der falder over grænsen ??
Hvis jeg kan mærke, at Coco (lab.bland.) bliver lidt doven og slap i det, så
tjekker jeg lige vægten, og så har hun gerne taget 1-2 kg på.
Med schæferen er det, det samme, da han har tendens til, at blive "tung" i
det, hvis han er i "normal" pæn foderstand. Han skal gerne lige veje 1-2 kg
for lidt, så er der bedst energi i ham. Han bliver trænet i IPO, så han skal
helst være i form til, at klare træningen. Han skal have noget balast og
muskler, men heller ikke for meget.
Summe sumarum : Synes du selv, at dine hunde er i korrekt foderstand, ja så
er de det !!
Mvh Susanne.

Fra : Battlefield´s

Dato : 18-04-04 14:48

"Leyna" <leyna@leyna.dk> skrev i en meddelelse >
> Det har det ikke, så du er skam tilgivet!
> >

> Hmmm... Jeg har ellers altid hørt at på labber skal man kunne mærke
> ribbenene, men de skal ikke kunne ses...

Hej
Ganske rigtigt, på en Lab skal man ikke kunne se ribbenene, men mærke dem
skal man kunne.
Det er så trist at se alt for tynde Labbere fordi ejeren ikke ved hvordan de
skal se ud, men selvfølgelig må de absolut heller ikke blive decideret fede.
En Labrador er lavet til hårdt fysisk arbejde bl.a. i koldt vand.
Hilsen Vibeke

---