Hvilken hundemad skal man vælge?
Fra : mtg

Dato : 14-04-04 13:38

Jeg har anskaffet mig en dejlig lille labradorhvalp på 9 uger. Som uvidende
førstegangs-hundeejer gik jeg ind i en dyrebutik og spurgte, hvilket foder
jeg skulle give den.
Jeg fik at vide at jeg i hvert fald skulle holde mig langt væk fra Pedigree,
og blev anbefalet at bruge "Royal Canin Medium Junior" tørfoder indtil den
var udvokset. Det gør jeg så.
Dette foder koster 30-50 kr. pr. kg, afhængig af hvor store enheder man
køber.
Jeg har set at jeg kan få hundefoder (tørfoder) i Netto til ca. 6 kr. pr.
kg, og i Brugsen kan jeg få noget til 9 kr. pr. kg.
Nu er det så jeg spørger, kan det ikke være OK at gå over på det billige
foder når hvalpen er udvokset, i stedet for at skifte til f. eks. Royal
Canin voksen-foder? Der er jo trods alt mange penge at spare?
Er der nogen der har noget brugbar viden om næringsværdien i billigt kontra
dyrt foder?

Fra : J. Jensen

Dato : 14-04-04 13:49

"mtg" <mtg@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Canin voksen-foder? Der er jo trods alt mange penge at spare?
> Er der nogen der har noget brugbar viden om næringsværdien i billigt

Da jeg skulle vælge foder til min lille Boston Terrier var det største
problem
at finde noget den kunne lide.
Hvad nytter det at man giver hunder verdens bedste foder , når den ikke vil
spise det
af egen fri vilje.
Så fik jeg et råd af en anden hundeejer " Køb Olivers Peedfood ".
Det gjorde jeg så , og nu er alle lykkelige.

www.olivers.dk er at anbefale.

J.J.

Fra : Nygaard

Dato : 14-04-04 14:44

> Er der nogen der har noget brugbar viden om næringsværdien i billigt
kontra
> dyrt foder?

Tænk & Test havde for et par måneder siden en stor test af hundefoder, hvor
de sammenlignede pris og kvalitet...
Der var dog efterfølgende nogle forhandlere af mærkevare foder - ups,
undskyld - nogle dyrlæger der reagerede voldsomt, og anklager Tænk & Test
for at være usaglige... Men prøv at find artiklen - det er interessant
læsning...

/Nygaard

Fra : Holm

Dato : 14-04-04 15:24

> [...]
uvidende
> førstegangs-hundeejer gik jeg ind i en dyrebutik og spurgte, hvilket foder
Klip

Hej ..

Ja det kan være lidt af en jungle at finde det rette foder .
Sammensætningen er alligevel vigtig især for hvalpe som vokser !

Jeg har prøvet alverdens hundefoder til mine hunde , og endte med at
foretrække dyrlægens "dyre" foder Specific , da mine hunde syntes godt om
det , men også fordi det blev optaget utrolig godt , det ser man på mængden
af afføring der kommer retur , kommer der ikke meget optages fodret rigtigt
godt !
Dette er en enkel regel for fodring .
Se på hunden , trives den er pelsen blank , er energien i top og kommer der
kun lidt retur , så kan man roligt lade hunden spise foderet !
Lige nu får mine hunde Francks Gold ( ca 240, ) for 15 kg , og dette foder
kan mine hunde også godt lide , og de ser ud til at trives .

Fodrer jeg derimod med Pedigree eller Royal Canine , så kommer der for meget
retur , og det fungerer ikke optimalt .

Barf fodring er også en god mulighed , der er skrevet om det her i gruppen
tidligere , og denne metode synes jeg også rigtig godt om , men der er andre
herinde der kan fortælle dig meget mere om den end mig .

Det bedste tip er stadig at se på hunden om den trives og er blank i pelsen
, og har energi , man skal lige kunne mærke dens ribben ikke se dem , så
skulle foderstanden være fin !

Hilsen Holm

Fra : Louise

Dato : 14-04-04 20:37

Liiige en kommentar til den der test: Den omhandler for det første
ikke hvalpe, men kun helt udvoksede og sunde hunde uden nogen særlige
behov for energi osv.

Samtidig -hvad der jo er vigtigt nok- er den danske dyrlæge, der har
lagt navn til testen tilfældigvis økonmisk involveret i et at de
foderfirmaer, som han anbefalede ??? Det lugter lidt synes jeg.

Mht fodring, så skal du i hvert fald som du selv er inde på ikke
skifte til noget billig foder så længe hunden vokser (de første par
år) og om du vil gøre det senere er op til dig. Men gad du leve af
leverpostej til 6.95 og toastbrød. Man kan overleve på det, men man er
altså ikke den sundeste Det samme gælder for din hund. Det
vigtigste er dog at finde et foder, den trives godt med og det behøver
ikke at være RC, Eukanuba eller Science Plan. Der findes mange rigtigt
gode mellemklasse fodermærker, hvor du kan spare lidt penge og
samtidig have samvittigheden iorden. De der skodmærker fra Fakta og
Brugsen er det rene lort og jeg ville aldrig byde mine hunde at leve
af det! Det virker på mig helt latterligt at spare hvad der må siges
at være småpenge på så vigtig en ting, men jeg er måske bare hysterisk
med mine hunde.

Fra : Louise

Dato : 14-04-04 20:40

Og liiige en ting mere. Den der hen-i-vejret-test var lavet på
grundlag af MINK (5 stk). Mink har slet ikke samme måde at fordøje
/omsætte maden på, da det er et rovdyr og hunden reelt set hører til
blandt altædende, så det videnskabelige grundlag er meget, meget
spinkelt og jeg finder det personligt forkasteligt at offentliggøre
det uden at gøre opmærksom på alle de små "fejl" og partiske folk der
er involveret.

Fra : Karina

Dato : 16-04-04 05:20

Hej

Når man vælger mad skal man være opmærksom på, at der er den rette mængde
protein, fedt osv. i. Du kan evt. spørge din dyrlæge hvad fodret skal
indholde og derefter finde et foder der svarer til dette.
Vores hvalp fik Hills til hvalpe da han var helt lille. Nu får han Olivers
Pet Food, som han er ret glad for. Det koster under 300 kr for 15 kg.

Venlig hilsen

Karina

Fra : qfha

Dato : 14-04-04 16:08

"mtg" skrev d. 14-04-04 13:38 dette indlæg :
> [...]
> Canin voksen-foder? Der er jo trods alt mange penge at spare?
> Er der nogen der har noget brugbar viden om næringsværdien i billigt

---------

Efter min erfaring er det meget individuelt, hvad der duer til den
enkelte hund, dvs du skal først og fremmest se på din hund om den
fungerer godt, og har en pæn blank pels.

Så skal du herefter skelne mellem en hvalp/unghund og voksen hund (som
du jo også gør). Hvalpen skal have det bedst mulige, for den skal vokse
og danne skellet mv., der må ikke spares her. Der ville jeg vælge en
bedre og mere lødig foder end det du har. Når den er udvokset kan du
forsøge dig frem med, hvad der fungerer bedst og marcher din tegnebog.
Det er knap så vigtigt.
mvh
qfha

http://www.kandu.dk/

Fra : Lykke

Dato : 14-04-04 16:14

> [...]
uvidende
> førstegangs-hundeejer gik jeg ind i en dyrebutik og spurgte, hvilket foder

Som en tidlige har skrevet så har Tænk og Test lavet en undersøgelse
www.teank.dk/tt/2004/tt41/hund/
kritikken af den kan løbende følges på Danmarks Jægerforbund hjemmeside
jwww.jaegerforbundet.dk/850

Poul Jacobsen

Fra : Lykke

Dato : 14-04-04 17:04

Om igen
www.taenk.dk/tt/2004/tt41/hund/
og
www.jaegerforbundet.dk/850

Fra : Kim2000

Dato : 14-04-04 20:54

Ang. hundefoder:

Det kan egentlig overraske hvor godt Aldis "Vital" foder klarer sig, og er
et af de billigste mærker, men det er vel egentlig utroligt så ringe alle
mærkerne er, når man ser på energi fordelingen. Specielt nogle af de dyre
mærker er da fornærmerende ringe.

mvh
Kim

Fra : Benny Mortensen

Dato : 14-04-04 22:33

> [...]
uvidende
> førstegangs-hundeejer gik jeg ind i en dyrebutik og spurgte, hvilket foder

Hej MTG

Vælg noget hunden syntes godt om. Der kan laves 3000 undersøgelser, og
ingen af dem vil tilfredsstille den hungrende folkemængde. Deklarationerne
fortæller heller ikke, hvilket foder du skal bruge, for de ligner hinanden
til forveksling. Skal man bruge hvalpefoder eller ej ??, Tja, jeg ved det
ikke, jeg prøvede at checke et mærke, hvalpefoder / voksenfoder.
Deklarationerne var nøjagtigt ens, bortset fra, at på hvalpefoderet var det
skrevet med lidt større bogstaver. Så håber jeg stykkerne i sækken var lidt
mindre. Prisen kan du ikke regne med. Det bliver ikke tilsvarende bedre,
bare fordi det er dyrere.

M.V.H.....Benny..

Fra : Lou

Dato : 15-04-04 09:42

"mtg" <mtg@nospam.dk> wrote in message news:<c5jba6$2b1h$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> Canin voksen-foder? Der er jo trods alt mange penge at spare?
> Er der nogen der har noget brugbar viden om næringsværdien i billigt kontra

Hej...

Sportsmanns pride er et billigere og godt alternativ, det koster ca
20,- kr /kg dvs for 15 kg 289,- for et foder baseret på ris og
kylling, de har også et foder med lam og ris til 330,-/15 kg.

Du kan læse lidt om det på www.k9foder.dk
Der er også et link til Happy Dog, hvis dettte skulle interessere.

Men alfa og omega er at din hund trives med det foder du giver den og
det kan du kun se ved at kigge på hunden hvordan er pelsen og hvordan
er afføringen...

Jeg mener at der er mange foder typer der er gode i mange prislag ,
men jeg ville aldrig give min hund et foder til 100,- for 15kg...jeg
mener at fodret er for dårligt og giver mange hunde gener iform af
eksemer og overfølsomhed.

mvh
Lou

Fra : Winther

Dato : 15-04-04 11:06

"Lou" <odin@paradis.dk> skrev i en meddelelse

> Sportsmanns pride er et billigere og godt alternativ, det koster ca
> 20,- kr /kg dvs for 15 kg 289,- for et foder baseret på ris og
> kylling, de har også et foder med lam og ris til 330,-/15 kg.

Jeg har fodret med Sportsmans Pride i et par år og det kan varmt anbefales.
Jeg har før fodret med Eucanuba, men Sportsman er efter min mening langt
bedre.

Vh. Winther

Fra : maleneoredsen

Dato : 15-04-04 13:47

Hej

Vi bruger Diamond til vores labradors, og det er vi meget tilfredse med.
Det er et amerikansk foder som er af en høj kvalitet, og så er det drøjt
i brug - hvilket vil sige at der ikke er så meget hundel... som skal
samles op :0)

venlig hilsen Malene

http://www.kandu.dk/

Fra : maleneoredsen

Dato : 15-04-04 13:49

Jeg skriver lige adressen på hjemmesiden, hvis det har interesse:

www.gilpa.dk

Hilsen Malene

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 16-04-04 04:38

On Wed, 14 Apr 2004 14:37:43 +0200, "mtg" <mtg@nospam.dk> wrote:

> [...]
>Canin voksen-foder? Der er jo trods alt mange penge at spare?
>Er der nogen der har noget brugbar viden om næringsværdien i billigt kontra

ja der er mange undersøgelser og test, og de bliver altid kritiseret
af dem der ikke fodrer med mærket der vinder ! i tænk&test
undersøgelsen sad der også en med i deres "dommerpanel" som har store
interesser i biligt fodder ! så kan man selv tænke sig til hvad han
mener ! osv deres undersøgelse går ud fra at man har en voksen hund
der lever normalt, altså ikke en hund der er meget aktiv eller ikke en
hund der er i voksealderen ! så det er helt udelukket at give en hvalp
biligfodder eller at give en aktiv hund biligfodder ! man fodrer jo
heller ikke sine børn der vokser med røde pølser hver dag vel ! eller
en idrætsmand lever heller ikke af røde pølser vel ! men er man et
menneske der er lidt ligeglad med sig selv og sit helbred på lang sigt
og man kun tænker på at spare penge kan man jo godt leve af røde
pølser hver dag ! men man kan jo selv regne ud at der på et tidspunkt
kommer store problemer hvis man bare spiser for at overleve og ikke
spiser for at leve sundt ! det er det samme med hundene !

men testen er også intersant da den viser at nogle af de dyre mærker
er lige så gode/dårlige som de billige fra netto osv .

Så hvis du går ud og køber hills eller eukanuba kan du lige så godt
købe nettofodder !

men hvis du køber Nutro Proplan eller Olivers så har du en kvalitet
der er langt højere end alt det andet !

men læs selv ingredienslisterne på pakkerne så vil du se at jeg har
ret, jeg fdrer selv med Nutro og der er ingen farvestoffer biprodukter
antioxidanter , billige proteiner osv osv i varen ! så hvis du skal
have tørfodder får du det ikke bedre end det, det allerbedste vil
altid være at fodre råt kød men det kræver lidt mere både fryserplads
og mere tid end det tager at hælde tørfodder op fra bøtten.

men mit råd er at du skal læse ingredienslisterne på pakkerne så vil
du finde ud af at nettofodder hills eukanuba er stort set det samme
skrammel, og det svarer til at give børn røde pølser og rød sodavand
hver dag, de vil overleve, men hvornår bliver de mon syge kan man
tænke.

HUNDELOVEN
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-04-04 09:42

"Punish the deed, not the breed" <nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> skrammel, og det svarer til at give børn røde pølser og rød sodavand
> hver dag, de vil overleve, men hvornår bliver de mon syge kan man

Så skulle du jo undersøge, hvordan undersøgelser bliver lavet.
Så kan du tage stilling til, om det betyder noget, om der sidder en i
panelet, som har økonomiske interesser i nogle af mærkerne. Der var sikkert
mere end en, der havde disse, men sikkert ikke i de samme mærker. Har du en
Pensions ordning, så har du måske selv økonomisk interesse i nogen af
mærkerne.

M.V.H......Benny..