Udviklingsmiljø til Java anno 2001??
Fra : Morten Lund

Dato : 28-04-01 10:13

Hej, for et par år siden kodede jeg en del java, dengang brugte jeg primært
emacs som udviklingsværktøj! jeg har imidlertid været en smut omkring
Visualstudio for at kode lidt C++ og VB, desværre er jeg efterhånden blevet
ret afhængig af alle de "små" vidunderlige features som Visualstudio
indeholder! Ja, ok. "små" er de måske ikke ligefrem, men de gør i hvert fald
en programmørs liv en hel del lettere! Jeg taler selvfølgelig om features
som eksempelvis; Tab-completion, let adgang til hjælp, visuel Debugger, drag
'n-drop GUI editor, parentes-matching. osv. Som i kan se, er det ikke just
små ting, og når man først har vænnet sig til dem, ja, så er man sgu'
hooked!

Mit spørgsmål går derfor på, hvad folk egentlig bruger som
java-udviklingsmiljøer i dag! Jeg har leget lidt med SUN's Forte -miljø, som
stortset indeholder alle de efterspurgte features, men desværre er efter min
mening helt klart alt, alt for langsomt! Jeg har også rodet lidt med KAWA,
men her syntes jeg at mange af de føromtalte features mangler, bare sådan en
ting som tab-completion fungerer altså ikke optimalt i KAWA. Hvilket man,
efter min mening, som et minimum kunne forvente i forhold til et udviklings
miljø anno år 2001!

Hilsen

Morten Lund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-04-01 10:20

Morten Lund skrev:

>Mit spørgsmål går derfor på, hvad folk egentlig bruger som
>java-udviklingsmiljøer i dag!

Jeg bruger JCreator som er lille, god og gratis, men den har ikke
alle de features som f.eks. Kawa har.

--
Bertel

Fra : James Olsen

Dato : 28-04-01 11:20

"Morten Lund" <Mortenlund@gvdnet.dk> wrote in message

> [...]
> ting som tab-completion fungerer altså ikke optimalt i KAWA. Hvilket man,
> efter min mening, som et minimum kunne forvente i forhold til et

Det er helt klart at Forte er gevaldigt tungt i bagdelen, hvis du ikke har
en ordentligt kasse at køre det på. Du har vel set recommented er 256MB RAM
på NT/2000 og 512MB på Linux/Solaris og det holder ikke en centimenter på
mindre. Men egentligt har jeg siddet lidt med samme problem og har
efterhånden prøvet adskillige miljøer, men blev ved med at vende tilbage til
Forte. Jeg har nu taget konsekvensen og købt det hardware som skal bruges
til det og jeg vil foreslå dig at gøre det samme, hvis du skal lave noget
seriøst Java-udvikling.

Fra : Unknown

Dato : 28-04-01 12:18

JFoundation fra Borland er fin og ikke helt så tung som Forte, hvis du ikke
selv skal betale, så er JBuilder genialt.

Hvis du er vant til E-macs, så anvend det med JDE - så er det som så godt
som så meget andet :)

MK

Fra : Brian Matzon

Dato : 28-04-01 12:31

> [...]
min
> mening helt klart alt, alt for langsomt! Jeg har også rodet lidt med KAWA,
--8< SNIP --8<
Prøv Netbeans i stedet for - specielt 3.2 RC 4 som snart bliver final.
Forte 2.0 er netbeans 3.1 i anden indpakning. Fra 3.1 til 3.2 har de bl. a.
arbejdet
lidt med performance, og jeg synes det er blevet bedre - den er stadigt
"lang" tid om
at starte op - men det gør jeg nu også kun en gang om dagen :)

Jeg synes det kører godt, selv på min celeri 366@550 med 256 MB ram - men
det
er også rammen der er det vigtigste(btw: 512 MB ram koster ~ 1000 kroner
såååå).

/Brian Matzon

Fra : Martin Schultz

Dato : 28-04-01 19:55

On Sat, 28 Apr 2001 11:12:48 +0200, "Morten Lund"
<Mortenlund@gvdnet.dk> wrote:
[snip]

Jbuilder fra borland er rigtigt god og en del hurtigere end forte.
Du kan downloade den gratis fra www.borland.com

Fra : Samuel Nova

Dato : 28-04-01 23:19

hej der,

Jeg have samme problem som dig, da jeg startede med java her fornylig. Jeg
har brugt Visual Studio i en del år, og ja, vaner er slemme at lave om på.

Jeg testede også Kawa, og var heller ikke glad...

Forte har jeg ALDRIG kunne få til at virke, ikke under Win98 eller Win2K.

MEN så prøvede jeg VisualCafe 4.1 Standard, og det virker som noget af det
beste. Man skal dog lige væne sig til det, men et kan MEGET.. og så koster
det intet, det kan downloades fra www.webgain.com (110 Mbytes).

Held og lykke,

Sam Nova

Fra : Mads Kristensen

Dato : 29-04-01 21:22

Hold dig til Emacs... Du kan prøve at installere JDE i den Emacs. Det er et
fantastisk Java plugin til Emacs, der gør livet meget lettere. Tag et kig på
http://jde.sunsite.dk/

JEG ELSKER EMACS

Mads Kristensen

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 30-04-01 08:23

"Mads Kristensen" <mk@potte.dk> wrote in message
> [...]
et
> fantastisk Java plugin til Emacs, der gør livet meget lettere. Tag et kig

Hold dig langt fra Emacs.

Brug et ordentligt miljø, i stedet for en editor med storhedsvanvid.

F.eks. er Forte fra SUN et virkeligt godt miljø, det er gennemtænkt, det er
lavet til java i java.
Det har alle de features man har brug for, lidt tungt at lære dog er det
ingen ting i forhold til emacs.

> JEG ELSKER EMACS

Jeg HADDER emacs.

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Lars Otto

Dato : 30-04-01 09:41

Soren 'Disky' Reinke wrote:

> et
> på
>
> Hold dig langt fra Emacs.
>
> Brug et ordentligt miljø, i stedet for en editor med storhedsvanvid.

> Jeg HADDER emacs.

Selvfølgelig har Emacs et lidt gammelt skær over sig. Men den har flere
fordele.
Ligeyldigt hvad jeg skal skrive kan jeg bruge Emacs. Om det er TeX, SAS, Java,
S-plus, C++,... Emaca har altid en fornuftig fortolkning af mine skriverier.
Emacs er en fantastisk god editor med alle faciliteter. Gode og ofte meget gode
plugs-ins specielt tilpasset det program du skriver til. Jeg skriver bl.a. i
(La)Tex (AUCTeX til Emacs), SAS, Java (JDE), en sjælden gang Python og C++ og
så endnu sjældnere Emacs-Lisp der er Emacs macro sprog. Kort sagt ligegyldigt
hvilket program jeg skriver til kan Emacs kende den og laver derefter
indrykning (programmeringssprog) eller ombrydning (af tekst i TeX, men ikke
formler og ikke på tværs af environments eller case eller comments), sætter
farver, automatisk færdiggørelse eller hjælp til færdiggørelse ved tryk på TAB,
oversætte og hoppe til fejl i kildeteksten.
Hellere Emacs end forskellige editorer til forskellige formål med hver deres
mangler og særheder. Og så længe der i Windows sammenhæng kun er enighed
genveje til klip, kopi og indsæt og de fleste editorer mangler muligheder for
at kopiere og indsætte rektangler midt i teksten (især tal), ja så foretrækker
jeg Emacs til det hele især fordi den kan det hele (eller næsten det hele, jeg
bruger fx ikke Emacs til min post selv om den godt kan).

Lars Otto

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 30-04-01 10:09

"Lars Otto" <lo@sjfi.dk> wrote in message news:3AED3337.267FD4DA@sjfi.dk...
> [...]

Og jeg kan heller ikke stave :)

> [...]
og
> så endnu sjældnere Emacs-Lisp der er Emacs macro sprog. Kort sagt

Det kan ultraedit også, og den har GUI istedet for textmode interface.

> [...]
jeg
> bruger fx ikke Emacs til min post selv om den godt kan).

Jeg har i 4 måneder brugt emacs til java udvikling, jeg tror ikke jeg
nogensinde før eller siden, har bandet så meget over hvor mærkelig en editor
kan være.
Den trænger til en gevaldig overhaling, så bliver den måske brugbar.
Men hvis man kender den er den uden tvivl god, men det tager en krig at lære
den og kende.

Men til java udvikling er Forte imho klart uendeligt meget bedre.

Men det er helt klart personlig smag.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-04-01 11:21

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> writes:

> [...]

Jeg bruger Emacs som newsreader (sammen men Gnus), og den kan i modsætning
til Sørens newsreader finde ud af at den ikke skal knække linier som en
brækket arm

> Jeg har i 4 måneder brugt emacs til java udvikling, jeg tror ikke jeg
> nogensinde før eller siden, har bandet så meget over hvor mærkelig en editor
> kan være.

Havde du nogen i umiddelbar nærhed, som du kunne spørge når du stødte på
en eller anden ting du ikke lige kunne i Emacs?

For jeg må sige at det tager lidt tid at blive gode venner med Emacs, men
hvis man har nogen der kender den lidt bedre at spørge når man lige har
problemer med et eller andet, så er det altså en del lettere end bare at
gå i gang med at gætte sig til tingene.
Men du fandt da forhåbentlig ud af M-x where-is ?

> Den trænger til en gevaldig overhaling, så bliver den måske brugbar.

Der er jeg langt fra enig!

> Men hvis man kender den er den uden tvivl god, men det tager en krig at lære
> den og kende.

Ja, her kan jeg kun give dig ret. Det tager tid at få bare nogenlunde
styr på de mest simple ting, hvis man ikke lige får lidt undervisning i
den.
For at få fuld glæde af Emacs skal man nok have brugt den i flere år.

> Men til java udvikling er Forte imho klart uendeligt meget bedre.

Jeg sidder og skriver dette ved en dual Pentium Pro 200 med 192 MB RAM.
Der starter Emacs på ca. 3 sekunder, Forte tager langt over et minut at
starte. Så jeg har kun haft startet Forte en gang, og syntes at det var
for tungt til at jeg kunne bruge det til noget som helst.

> Men det er helt klart personlig smag.

Og det har du jo ret til at have ...

--
Jacob
Don't anthropromorphize computers. They hate that.

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 30-04-01 11:57

> Jeg bruger Emacs som newsreader (sammen men Gnus), og den kan i modsætning
> til Sørens newsreader finde ud af at den ikke skal knække linier som en
> brækket arm

ja og ?

> Havde du nogen i umiddelbar nærhed, som du kunne spørge når du stødte på
> en eller anden ting du ikke lige kunne i Emacs?

Nej, men desværre var det den bedste editor til linux vi kunne finde. Men så
skiftede vi heldigvis til Win2k istedet.
Og der har man jo Ultraedit, som imho er meget bedre.

> [...]
> gå i gang med at gætte sig til tingene.
> Men du fandt da forhåbentlig ud af M-x where-is ?

Jeg fandt ud af at dens tastekombinationer var vildt ulogiske, og man skulel
trykke for mange gange.
Hele tiden dobbelt tryk. :(

> [...]
> den.
> For at få fuld glæde af Emacs skal man nok have brugt den i flere år.

Netop og jeg gider ikke spilde flere år på et produkt for at lære det, når
man f.eks. lærer at bruge forte på 2 dage. Eller ultraedit på 5 min.

> [...]
> starte. Så jeg har kun haft startet Forte en gang, og syntes at det var
> for tungt til at jeg kunne bruge det til noget som helst.

Ja og ??

Emacs er en dum lille editor ikke et fuldt udviklingsmiljø.

> Og det har du jo ret til at have ...

Ligesom du også har ret til at kunne lide emacs.

men at kalde det for et udviklingsmiljø er at gå for vidt, det har for mange
mangler på dette område til at hamle op med Forte, Jbuilder, Kawa osv.

Men ok til linux er udvalget jo også ret lille (jajaja jeg ved forte findes
til linux, det kørte bare ikke så godt i version 1)

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-04-01 15:29

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-04-01 17:22

> ja og ?

Det betyder at dine indlæg er ret besværlige at overskue

> Nej, men desværre var det den bedste editor til linux vi kunne finde.

Det betyder en del at man som ny Emacs-bruger har nogen man lige kan
spørge når man opdager at fx End-tasten virker anderledes end de fleste
lige er vant til ...

> Men så skiftede vi heldigvis til Win2k istedet.
> Og der har man jo Ultraedit, som imho er meget bedre.

Jeg er desværre til en hvis grad tvunget til at bruge UltraEdit til nogle
ting på mit arbejde, jeg forbander den langt væk

Og desværre bruger vi Windows 2000 i stedet for Linux, og Windows-versionen
af Emacs er altså ikke nær så god som Unix-versionen IMHO.

> Jeg fandt ud af at dens tastekombinationer var vildt ulogiske, og man skulel
> trykke for mange gange.
> Hele tiden dobbelt tryk. :(

Jeg kan da godt se at det i teorien er dobbelt så mange tryk for fx C-e for
at hoppe til enden af linien, men til gengæld skal man ikke flytte hænderne
fra den del af tastaturet, hvor de naturligt befinder sig når man skriver,
så jeg synes bestemt ikke de er ulogiske, de kræver bare lidt tilvænning.

> Netop og jeg gider ikke spilde flere år på et produkt for at lære det, når
> man f.eks. lærer at bruge forte på 2 dage. Eller ultraedit på 5 min.

Som sagt kender jeg ikke Forte da det kørte så ekstremt dårligt på min
computer.
UltraEdit har jeg meget lidt til overs for, jeg synes det er noget hø, men
det er selvfølgelig en totalt subjektiv vurdering.

> Emacs er en dum lille editor ikke et fuldt udviklingsmiljø.

Emacs er IMO langt hen ad vejen tæt på at være et udviklingsmiljø, hvis man
konfigurerer den til de forskellige ting. Men jeg har som sagt ikke mulighed
for at sammenligne med Forte da det er *alt* for langsomt til min computer.

> men at kalde det for et udviklingsmiljø er at gå for vidt, det har for mange
> mangler på dette område til at hamle op med Forte, Jbuilder, Kawa osv.

Jeg har aldrig selv brugt Kawa, men har set andre bruge det, de funktioner
de primært brugte (det er muligvis kun et subset af hvad Kawa kan), har
Emacs også ...

--
Jacob
"Due to the number of submissions, we could not accept every

Fra : Steffen Enni

Dato : 30-04-01 20:39

Mit bud, som er velgennemprøvet og lavet af folk som selv skulle bruge
værktøjerne:

XEmacs, ant, junit, jdk, (og på en Windows platform) win port af unix
udviklings miljøet.

Se i øvrigt nedenfor...

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message
> Og desværre bruger vi Windows 2000 i stedet for Linux, og
Windows-versionen
> af Emacs er altså ikke nær så god som Unix-versionen IMHO.

Jeg er meget glad for XEmacs 21.1 (patch 9) både på WinNT og Win2000, sammen
med samling GNU tools (grep, sed, sh, awk, ...) er der _intet_ (eller næsten
intet) som kan få mig til at overveje andet. Jeg ved godt der er fordele
ved eks. Forte, bl.a. gui designer og sådan. Men fordelen ved at anvende et
værktøj til tekst editering m.m. finder jeg langt større end at anvende n
forskellige værktøjer. Jeg har læst et råd, det lød i stil med "Learn one
editor well, and then stick to it". Det har jeg haft stor glæde af, bortset
fra når vi programmerer i par og min makker har keyboardet og bruger Windows
Stifinder og den slags til at søge, omdøbe filer og lignende. Det tager
simpelthen for lang tid.

> [...]
> så jeg synes bestemt ikke de er ulogiske, de kræver bare lidt tilvænning.

Tip: Byt om på placeringen af CapsLock og LeftControl. Det finder jeg
meget behageligt. Og hvordan gør jeg så det? Jo, i WinNT/2000 skal man
ændre registry settings (søg efter caps-ctrl-swap.reg) og under X brug
xmodmap.

Steffen Enni,
http://www.zachoconsult.dk

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 01-05-01 00:24

"Steffen Enni" <enni@zachosw.dk> writes:

> Jeg er meget glad for XEmacs 21.1 (patch 9) både på WinNT og Win2000, sammen
> med samling GNU tools (grep, sed, sh, awk, ...) er der _intet_ (eller næsten
> intet) som kan få mig til at overveje andet.

Så synes jeg faktisk også du gøre urimelig meget for at få din Windows-ting
til at fremtræde som en *nix-ting ... så vil jeg hellere have en Linux-kasse
med det samme

.... men det var ikke det vi kom fra.

[ klip - positivt snak om (X)Emacs ]

Jeg kan ikke være mere enig

> [...]

> meget behageligt. Og hvordan gør jeg så det? Jo, i WinNT/2000 skal man
> ændre registry settings (søg efter caps-ctrl-swap.reg) og under X brug

Så er du jo lige ved at lave dig et godt gammel Unix-keyboard (eller hvad
sådan nu hedder, men det er sådan et jeg kender fra diverse "rigtige"
Unix-maskiner jeg har brugt).

Jeg synes nu meget godt om placeringen af min Ctrl-tast. Hvad skal man
i øvrigt med CapsLock ... jeg har aldrig forstået det

--
Jacob
"An NT server can be run by an idiot, and usually is." -- Tom Holub

Fra : Martin Schultz

Dato : 07-05-01 17:09

On 01 May 2001 01:24:12 +0200, Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc>
wrote:
[SNIP)
>Jeg synes nu meget godt om placeringen af min Ctrl-tast. Hvad skal man
>i øvrigt med CapsLock ... jeg har aldrig forstået det
Den er god til at IRRITERE andre mennesker på usenet ;)