Bil i DK på udenlandske plader
Fra : F

Dato : 12-04-04 19:45

Jeg søger lidt regler medhensyn til at kører i en bil i dk på udlandske
plader.

Jeg har nogle gode venner der bor i et andet EU land. De skal rejse i 12
måneder og så har jeg tænkt på at låne deres bil. De er altså på papiret
bosat i et andet EU land (altså ikke dk).

Men det tillader de danske regler mig vel næppe? Eller hvordan og hvorledes?
Hvad er den eventuelle bøde/konsekvenser hvis politiet skulle stoppe mig?

Hvis nogle ligger inde med et link til lovgivningen på dette punk må i meget
gerne poste det.

Fra : Kim Jespersen

Dato : 12-04-04 20:22

F wrote:

> [...]
>
> Hvis nogle ligger inde med et link til lovgivningen på dette punk må i meget

www.retsinfo.dk skal du finde følgende dokument :
BEK nr 171 af 02/04/1993 - Bekendtgørelse om udenlandske køretøjers
adgang til Danmark

Heri står bl.a. :
§ 1. Ved et udenlandsk køretøj forstås et køretøj, hvis ejer eller
bruger har bopæl i udlandet, og som ikke er registreret her i landet.

Stk. 2. Udenlandsk motorkøretøj og påhængskøretøj dertil kan indpassere
i Danmark og benyttes her i landet under midlertidigt ophold uden at
opfylde de krav til køretøjers indretning og udstyr, der fremgår af
færdselsloven eller de i medfør heraf fastsatte forskrifter, såfremt
køretøjet er indrettet i overensstemmelse med Wienerkonventionen af 8.
november 1968 om vejtrafik, anneks 5, og opfylder de krav, der fremgår
af dette kapitel.

Så nu gælder det om at finde definitionen på midlertidig ophold :)
Den var værre, normalt siger man op til 3 måneder, som er en gammel
ferieregel, som EU landene imellem ikke længere praktiserer, derfor må
grænsen være ved bopæl.
Om du så får lov til at beholde bilen i 12 måneder skal jeg ikke kunne sige.

Fra : Lars

Dato : 12-04-04 20:30

Hej Kim,

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@wSeTbOsPpSePeAdM.dk> wrote in message

> [...]
> grænsen være ved bopæl.
> Om du så får lov til at beholde bilen i 12 måneder skal jeg ikke kunne

Problemet er så bare, at hvis du er bosat i Danmark må du ikke føre bil
indregitreret i udlandet i kongeriget Danmark, med mindre bilens udenlandske
ejer er med i bilen. Uanset om den har været over eller under 3 eller 12
måneder i Danmark.

** Lars

Fra : F

Dato : 12-04-04 20:41

Lad os sige jeg låner deres bil og bliver stoppet.

Hvad vil Politiet så gøre? Give en bøde? Hvis ja, hvor stor er den så?

Eller med andre ord; Hvilke konsekvenser vil det få hvis jeg bliver taget i
en bil der er registreret i udlandet (som ikke er registreret i mit navn)?

Fra : Lars

Dato : 12-04-04 20:46

Hej F,

"F" <filip@email.dk> wrote in message

> [...]
> en bil der er registreret i udlandet (som ikke er registreret i mit navn)?

Bødestørrelsen og evt. øvrigt konsekvenser kender jeg ikke. Ring evt. til
politiet og spørg, du behøver jo ikke opgive navn og adresse for at stille
dem spørgsmål.

Men ja, du får ganske givet en bøde - de skal jo nok se dit kørekort - og
det er dansk. Så skal de nok lige se et eller andet på hvor du bor - du bor
i Danmark. Og så må du ikke føre bilen. (det er derfor man har noget så
sjovt som grænseplader her i landet).

Om bilen er indregisteret i dit navn i udlandet eller i en andens navn har
isoleret set ingen betydning.

** Lars

Fra : F

Dato : 12-04-04 20:58

Så må jeg hellere ringe.

I BEK nr 171 af 02/04/1993 står følgende:
§ 19. Benyttelse af et udenlandsk køretøj her i landet i strid med
bestemmelserne i denne bekendtgørelse straffes med bøde.

Det vil sige jeg sådan set "bare" får en bøde og bliver nok bedt om at få
bilen ud af landet HURTIGST muligt.

Fra : Lars

Dato : 12-04-04 21:01

Hejsa,

> Så må jeg hellere ringe.

Jeps - så får du (forhåbentlig) det rigtige svar.

> [...]
> bestemmelserne i denne bekendtgørelse straffes med bøde.

> Det vil sige jeg sådan set "bare" får en bøde og bliver nok bedt om at få

Ja. Det vil jeg tro - dvs direkte ud. Jeg tror ikke den holder med at du
lige skal sove et par nætter mm før du kører ud af landet med bilen.

Ellers løs det som mig - konen og jeg flytter til Sverige så snart vores hus
er solgt.. Vupti.. Så kan man arbejde i Danmark med danske lønninger og
købe - og køre - svenske biler pålagt 25% moms (og ingen afgifter derudover)
i både Sverige og Danmark... Det virker ihvertilfælde i praksis når man
arbejder i Københavnsområdet og ikke har noget imod transporttiden

** Lars

Fra : Brizz

Dato : 12-04-04 21:48

> [...]
> i både Sverige og Danmark... Det virker ihvertilfælde i praksis når man
> arbejder i Københavnsområdet og ikke har noget imod transporttiden

Og det virker. Har boet derovre i lidt over 1 år nu og kan intet udsætte på
det andet end de taler rigtig grimt og selv pigerne (også de lækre) bruger
snus. Køretiden er for mit vedkommende 45 min på motorvej hele tiden og det
er sq ikke noget problem når man jo har råd til en ordentlig diesel slæde.
Såååå Välkomna hinsidan.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Lars

Dato : 13-04-04 14:17

Hej Brian,

"Brizz" <nogen@microsoft.com> wrote in message

> Og det virker. Har boet derovre i lidt over 1 år nu og kan intet udsætte

> det andet end de taler rigtig grimt og selv pigerne (også de lækre) bruger
> snus.

Pyha... Det er vel ikke obligatorisk for tilflyttere? Det med snus'en
altså.

> Køretiden er for mit vedkommende 45 min på motorvej hele tiden og det
> er sq ikke noget problem når man jo har råd til en ordentlig diesel slæde.

Nix - præcist! Oooooh... Man glæder sig her! Til at starte med står der 530d
på listen, så må vi se om det er til at klare...

> Såååå Välkomna hinsidan.

Tak-tak!! Du kunne ikke tænke dig at hjælpe os og købe et landhus i Sorø,
vel?

** Lars

Fra : Brizz

Dato : 13-04-04 17:39

> på
bruger

> Pyha... Det er vel ikke obligatorisk for tilflyttere? Det med snus'en
> altså.

Nej det tror jeg ikke

> Nix - præcist! Oooooh... Man glæder sig her! Til at starte med står der
530d
> på listen, så må vi se om det er til at klare...

Ja den lå så lidt over mit budget og tror på at VW er mere økonomisk en BMW.
Men lækker slæde. Går ikke ud fra jeg behøver at nævne www.bytbil.se eller
www.bilweb.se

> Tak-tak!! Du kunne ikke tænke dig at hjælpe os og købe et landhus i Sorø,
> vel?

Jo er der billige biler i sorø?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-04-04 17:54

On Tue, 13 Apr 2004 18:39:27 +0200, "Brizz" <nogen@microsoft.com>
wrote:

>Ja den lå så lidt over mit budget og tror på at VW er mere økonomisk en BMW.

Som at sammenligne æbler og bananer!
Ingen VW-model i samme klasse matcher en BMW 530d. Ingen.

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-04 19:59

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-04 20:07

BMW.

> Som at sammenligne æbler og bananer!
> Ingen VW-model i samme klasse matcher en BMW 530d. Ingen.

Kan du stave til P-h-a-e-t-o-n ? V10 TDI
OK den er måske en klasse over, damn - Dr. Pischetsrieder har sovet i timen
:)

/Claus

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-04-04 20:16

On Tue, 13 Apr 2004 21:07:15 +0200, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>Kan du stave til P-h-a-e-t-o-n ? V10 TDI
>OK den er måske en klasse over, damn - Dr. Pischetsrieder har sovet i timen

På min ferie så vi faktisk en del Phaeton's, selvom den sælger dårligt
i Vaterlandet. Min kone kalder den "en flot Passat", og hun ved ellers
en del om biler. Passat-forvekslingen er dens problem, IMO - men den
ér hamrende flot!
(alle var i den mørke udgave. Alle...)

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-04 06:43

> [...]
> i Vaterlandet. Min kone kalder den "en flot Passat", og hun ved ellers
> en del om biler. Passat-forvekslingen er dens problem, IMO - men den

Det var sikkert alle ansatte ved VW :)
Det er vist en stående joke at køre man Phaeton er man ansat ved VW.

/Claus

Fra : Brizz

Dato : 14-04-04 18:04

BMW.

> Som at sammenligne æbler og bananer!
> Ingen VW-model i samme klasse matcher en BMW 530d. Ingen.

Ja til VW's fordel= VW mere økonomisk end BMW?

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Lars

Dato : 14-04-04 18:14

Hej Brian,

> Ja til VW's fordel= VW mere økonomisk end BMW?

Heheh... Hvis man kun ser på økonomien - hvorfor så ikke tage en Audi A3
diesel af dem der kører 30 km/L?

** Lars

Fra : Brizz

Dato : 14-04-04 22:36

> Heheh... Hvis man kun ser på økonomien - hvorfor så ikke tage en Audi A3
> diesel af dem der kører 30 km/L?

Fordi den ikke har et stort bagagerum

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Lars

Dato : 15-04-04 09:45

Hej Brian,

> Fordi den ikke har et stort bagagerum

Ahja... Tænkte det nok! Samme her. Vil også gerne have pladsen! Og så gider
jeg i øvrigt ikke flytte til Sverige og så køre rundt i så'n lille pjatbil

Min pointe var nu - at der jo er mange parametre udover økonomi der tæller
når du skal vurdere den ene bil frem for den anden.

** Lars

Fra : Brizz

Dato : 15-04-04 18:41

> Ahja... Tænkte det nok! Samme her. Vil også gerne have pladsen! Og så
gider
> jeg i øvrigt ikke flytte til Sverige og så køre rundt i så'n lille pjatbil

hø hø va

> Min pointe var nu - at der jo er mange parametre udover økonomi der tæller
> når du skal vurdere den ene bil frem for den anden.

Ja det er der. Men min vigtigste faktor var næsten at køre langt på literen.
for jeg kører 140 km hver dag bare til og fra arbejde. Men selvfølgelig er
der også andre ting. For ellers havde jeg jo købt en lupo. Men den dumper
vist på bagarums testen
Men ville da gerne have haft en stor svedig BMW 530D st.car med alt hvad
dertil hører men forsikring og drifts øko hænger bare ikke sammen i forhold
til en Passat fx.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-04 18:13

> Ingen VW-model i samme klasse matcher en BMW 530d. Ingen.

Findes der er VW i samme klasse..?

--
/Jan W Nielsen

Fra : Lars

Dato : 14-04-04 18:14

Hej Jan,

"Jan W. Nielsen" <intetsvar> wrote in message

> Findes der er VW i samme klasse..?

Nej-da.

** Lars

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-04-04 18:40

On Wed, 14 Apr 2004 19:12:40 +0200, "Jan W. Nielsen" <intetsvar>
wrote:

>Findes der er VW i samme klasse..?

Netop

En Touareg 2.5 TDI koster det samme, men den er jo ikke samme klasse

/Mogens

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-04 20:15

> Netop
>
> En Touareg 2.5 TDI koster det samme, men den er jo ikke samme klasse

Næhhhh - Den er er da vist mere i klasse med BMW X5.

Jeg havde iøvrigt fornøjelsen af at få en halv times Gelaende undervisning i
en Tuoareg V8 (4,2L - 310 Hk) I Wolfsburg i sidste uge.
Det er en kanon bil.
BMW skal stå tidligt op for at komme op på siden af den. IMO.
Jeg har faktisk aldrig prøvet noget ypperligere, selvom jeg overhovedet ikke
er til SUV's.

Den nye 2,5 TDI motor ser faktiskt rigtigt spændende ud, jeg var ved samme
lejlighed på motorfabrikken i Salzgitter hvor jeg så samlebåndet til den
omtalte 2,5 TDI motor, den har tandhjulstrukne knaster = ingen rem / kæde.

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-04-04 20:25

On Wed, 14 Apr 2004 21:15:25 +0200, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>Næhhhh - Den er er da vist mere i klasse med BMW X5.

Jep

>Jeg havde iøvrigt fornøjelsen af at få en halv times Gelaende undervisning i
>en Tuoareg V8 (4,2L - 310 Hk) I Wolfsburg i sidste uge. Det er en kanon bil.
>BMW skal stå tidligt op for at komme op på siden af den. IMO.

Claus, vi var sgu nok blevet lidt overrasket, hvios du havde X5 som
vinder
www.autobild.de siger næsten lige op, når vi taler om V8:
www.autobild.de/suche/artikel.php?artikel_id=5603

>Jeg har faktisk aldrig prøvet noget ypperligere, selvom jeg overhovedet ikke
>er til SUV's.

OK...

> [...]
>omtalte 2,5 TDI motor, den har tandhjulstrukne knaster = ingen rem / kæde.

Spændende - ta' mig med næste gang!

/Mogens

Fra : Peter G C

Dato : 14-04-04 20:35

[klip]

> Claus, vi var sgu nok blevet lidt overrasket, hvios du havde X5 som
> vinder

Pjat

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-04 16:07

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> "Mogens Knudsen" <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Pjat

Det er det jeg mener :)

/Claus

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-04 16:07

> Jep

> Claus, vi var sgu nok blevet lidt overrasket, hvios du havde X5 som
> vinder

Arhhh nu må du sq* holde op, er jeg ikke altid objektiv og ikke
forudindtaget? :)

/Claus

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 15-04-04 17:17

On Thu, 15 Apr 2004 17:06:45 +0200, "Claus Petersen"
<claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote:

>Arhhh nu må du sq* holde op, er jeg ikke altid objektiv og ikke
>forudindtaget? :)

Bob, bob, bob...
<strækker.hånden.ud.og.vipper.med.den.fra.side.til.side>

/Mogens

Fra : Lars

Dato : 13-04-04 18:19

Hej Brian,

> Ja den lå så lidt over mit budget og tror på at VW er mere økonomisk en
BMW.

Det tror jeg også du har helt ret i, at den er, mere økonomisk! Vi kunne nok
også godt finde på en Passat TDI fx - den er altså også rigtig lækker. Men
nu forslog vores bankmand selv at vi havde cirka 200.000 at købe bil for
derovre, og er ligeglad med om den er ny eller brugt. Og det kan sagtens
lade sig gøre at finde en meget rimelig 530d'er fra 2000 til de penge
inklusive lædersæder og hele svineriet. Så nu skal det sq være BMW så må vi
jo finde noget billigere hvis den bliver for dyr at holde kørende.
Forsikring virker ret rimelig i øvrigt (i det mindste ift en BMW i Danmark),
omkring - og nok faktisk også under - 10.000 SEK årlig for helforsikring med
ubegrænset kilometerantal.

> Går ikke ud fra jeg behøver at nævne www.bytbil.se eller www.bilweb.se

Næææh... Dem frekventerer jeg jævnligt hvis jeg lige skal glæde mig til vi
flytter Har også støvet en gut op, der importerer fra Tyskland. Du
bestiller, fortæller hvad du vil have og så finder han bilen til dig og
henter den til Sverige. Han skal have 5.000 for sin service, men garanterer
så også at bilen er serviceret på autoriseret værksted, at den ikke har haft
skader, sørger for plader + dokumentation på at alle nøgler er med osv, så
den kan forsikres. Har adskillige gode anbefalinger af ham, og der er en del
flere BMW'er dernede...

Sorø,
> Jo er der billige biler i sorø?

Oooh.. Tjaeh.. Man kan da købe en Suzuki Grand Vitara på gule plader hernede
til under 200.000 hvis det er?!?

** Lars

Fra : Kim Jespersen

Dato : 13-04-04 16:26

> [...]
> ejer er med i bilen. Uanset om den har været over eller under 3 eller 12

Damn så er det altså ulovligt når jeg kører i min mosters bil som er
indregistreret i Spanien eller en af mine kommende svigerforældres, som
er indregisteret i Polen.
Det har jeg sq aldrig tænkt over, så det er nok godt jeg aldrig er
blevet stoppet hehe

Kim

Fra : Lars

Dato : 13-04-04 17:07

Hej Kim,

> [...]

> Damn så er det altså ulovligt når jeg kører i min mosters bil som er
> indregistreret i Spanien eller en af mine kommende svigerforældres, som

Jeps - grotesk men sandt. Men mindre de altså er med i bilen, så må du godt.

> Det har jeg sq aldrig tænkt over, så det er nok godt jeg aldrig er
> blevet stoppet hehe

Ja

** Lars

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-04-04 20:00

Kim Jespersen wrote:

> Damn så er det altså ulovligt når jeg kører i min mosters bil som er
> indregistreret i Spanien eller en af mine kommende svigerforældres, som
> er indregisteret i Polen.

Kun hvis du gør det i Danmark..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Per Michael Peen

Dato : 12-04-04 21:39

> Men det tillader de danske regler mig vel næppe? Eller hvordan og
hvorledes?
> Hvad er den eventuelle bøde/konsekvenser hvis politiet skulle stoppe mig?

En af konsenkvensener er at der skalbetales en bøde og MOMS og så kommer
registrerings afgiften og den er ca. 63% af en tilsvarendene bil i DK ( se
evt. www.bilpriser.dk/ )

Bødens størrelse kender jeg ikke men der køre nogle rygter at det er i samme
størrelse som afgiften så jeg vil tænke mig rigtig grundigt om hvis det var
mig.

Michael

Fra : anatiki

Dato : 14-04-04 07:56

"Per Michael Peen" skrev d. 12-04-04 21:39 dette indlæg :
> [...]
samme
> størrelse som afgiften så jeg vil tænke mig rigtig grundigt om hvis

Hej och ursäkta att jag kan inte skriva Dansk. Hoppas att du förstår
dåligt Svensk

Dansk lov säger att du kan inte bruka udlandsk registerad bil här i
landet om du bor här och är Dansk medborgare. Men om du är medborgare om
någon annan land, har address i utomlands och har tillfällig orsak att
stanna i Danmark du har två möjlighet vad du kan göra.

Du kan välja kvartal avgift som är 1% per månad + 0.5% extra = 1.5% per
månad från normal avgiften som är kvar i bilen det tidspunkt. Om du gör
så du ska ha Dansk nummer plader och din bil är som Dansk bil. Skilnad
är att du betalar avgiften på 3 månad periods.

Altså du kan bruka udlandsk registerad bil i Danmark 365 dagen på 2 år
tidspunkt om du har tillfällig orsak att stanna i Danmark. Du måste ha
tillåtelse från Rigspolitichefen, Dataafdelingen om du vil gör så. Du
ska inte äga hus eller lejlighet osv...

Om bøde vet jag att en av mina kollegor krockade hans udlandsk bil när
han hade address här och hade inte tillåtelse på bil och han fick bøde
på 4000DKK + afgiften. Men efter det han kunne registera bilen här i
Danmark utan att betala avgiften igen.

Men var försigtig om du ska bruka bilen. Alla udlandsk försäkran däcker
inte om du brukar bilen ulovligt. Avgiften är inte det största problem
eftersom du måste betala det i alla fall (kanske inte om du har lycka)
men det skulle koste mycket för dig om du skadar någon.

http://www.kandu.dk/

Fra : anatiki

Dato : 13-04-04 15:22

"F" skrev d. 12-04-04 19:45 dette indlæg :
> [...]

Men var försigtig om du ska bruka bilen. Alla udlandsk försäkran däcker
inte om du brukar bilen ulovligt. Avgiften är inte det största problem
eftersom du måste betala det i alla fall men det skulle koste mycket för
dig om du skadar någon.

http://www.kandu.dk/

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-04-04 16:37

On Tue, 13 Apr 2004 14:22:26 GMT, "anatiki" <anatiki.news@kandu.dk>
wrote:

> [...]
>inte om du brukar bilen ulovligt. Avgiften är inte det största problem
>eftersom du måste betala det i alla fall men det skulle koste mycket för

Good point!
Kigger man "tilbage", bliver man faktisk sjældent stoppet af politiet
og som regel ifm. en trafikforseelese. Så holder man sig på stien, kan
der teoretisk ske een mindre. Imidlertid er der andre ting at tage sig
i agt for - vor svensk ven hér high-lighter et "par" stykker!

/Mogens

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 13-04-04 20:03

Mogens Knudsen wrote:

> [...]
> der teoretisk ske een mindre. Imidlertid er der andre ting at tage sig
> i agt for - vor svensk ven hér high-lighter et "par" stykker!

Husk lige Janteloven, man skal næppe holde særligt længe i en bil
med udenlandske nummerplader før en eller anden nabo får ondt i
r.... og sladrer til myndighederne..

--
Hygge..
Thomas

Fra : F

Dato : 13-04-04 21:07

> [...]
> han hade address här och hade inte tillåtelse på bil och han fick bøde
> på 4000DKK + afgiften. Men efter det han kunne registera bilen här i

Spørger sikkert lidt dumt men hvilken afgift var det og hvor meget var den
på?