bagsæder i gulplade-bil?
Fra : tiger

Dato : 12-04-04 12:05

Hej,
Er der nogen der helt præcist kender reglerne for bagsæder/bagsæde
i en gulpladebil? eller hvor vi kan læse reglerne!
Jeg spørger fordi vi af og til har set gulpladebiler med et eller flere
bagsæder.

TIA

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-04-04 12:40

tiger wrote:
> Er der nogen der helt præcist kender reglerne for bagsæder/bagsæde
> i en gulpladebil?

Ja, de er ikke lovlige...

> Jeg spørger fordi vi af og til har set gulpladebiler med et eller
> flere bagsæder.

Kan være en bus...
Eller en der er ligeglad med reglerne.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Esben Tærsker

Dato : 12-04-04 13:02

Morten Fruergaard wrote:

> Ja, de er ikke lovlige...

> Kan være en bus...
> Eller en der er ligeglad med reglerne.

Der er vist også noget der hedder et "mandskabsrum". Jeg har også set en
murermester med en ladvogn (Stor - WV LT størrese) med en ekstra række
sæder i kabinen.

/Esben

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-04-04 13:13

Esben Tærsker wrote:

> Der er vist også noget der hedder et "mandskabsrum". Jeg har også set
> en murermester med en ladvogn (Stor - WV LT størrese) med en ekstra
> række sæder i kabinen.

Korrekt. Der er noget, der hedder mandskabsvogn. Det er kun firmaer der må
have disse og de må kun benyttes i firmaet. Jeg kan dog ikke huske om de
bruger hvide eller gule plader...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-04 16:50

> Korrekt. Der er noget, der hedder mandskabsvogn. Det er kun firmaer der må
> have disse og de må kun benyttes i firmaet. Jeg kan dog ikke huske om de
> bruger hvide eller gule plader...

Min er på gule plader og det tror jeg de alle er
--
John fra Ejstrupholm
VW Jetta 1,6 TD

Fra : Jens

Dato : 12-04-04 17:34

Et lille tillægsspg som godt kan falde i samme tråd:

En bekendt af mig har en Honda MPV-lign. bil på gule plader. I denne er der
bagsæder (der normalt er klappet sammen så den ligner en varebil). Når han
drager på sommerferie til syden sol, sætter han familien på toget til
Flensborg og møder dem på stationen. Her klappes sæderne op og tju-hej det
går ned over de Tyske motorveje med 4 personer i bilen.

Er det lovligt og dækker hans forsikring skaderne på passagererne ved en
evt. ulykke?

Mvh

Jens

Fra : Brian Hansen

Dato : 13-04-04 00:37

"Jens" <mugarbeNOSPAM@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> går ned over de Tyske motorveje med 4 personer i bilen.
>
> Er det lovligt og dækker hans forsikring skaderne på passagererne ved en

Uden for DK må du godt køre med bagsæder.
Kender et par stykker der har bagsæderne til at lægge når de skal på ferie
sydpå.

Brian

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-04-04 19:45

On Tue, 13 Apr 2004 01:37:29 +0200, "Brian Hansen"
<blh@FJERNe-mail.dk> wrote:

>Uden for DK må du godt køre med bagsæder.

Nope - du må ikke anvende en dasnk bil anderledes i udlandet end i DK

>Kender et par stykker der har bagsæderne til at lægge når de skal på ferie
>sydpå.

I så fald bryder de reglerne, hvis ikke bilen er godkendt til formålet
i DK. Forsikringsmæssigt går det da helt galt !

/Mogens

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 13-04-04 19:17

Morten Fruergaard wrote in dk.fritid.bil:

> Korrekt. Der er noget, der hedder mandskabsvogn. Det er kun firmaer der må
> have disse og de må kun benyttes i firmaet. Jeg kan dog ikke huske om de
> bruger hvide eller gule plader...

Jeg kiggede på et tidspunkt på en brugt VW Transporter Dobbeltkabine
Mandskabsvogn (årg. '97 if mem serves) til privat brug og fik ved den
lejlighed oplyst på Station 2 (ikke TV-udsendelsen) at man som privat
person sagtens måtte anvende bagsæderne når der bare var sikkerhedseler når
nu første indregistrering i .dk var før 1/6 '98 og den var udstyret med
bagsæderne fra fabrikken.

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

Besøg IRC'erne på #dk.fritid.bil @ QuakeNet
Se også http://irc.dkfritidbil.dk/ for mere info

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-04-04 20:14

Henrik Bøgh wrote:
> [...]
> sikkerhedseler når nu første indregistrering i .dk var før 1/6 '98 og
> den var udstyret med bagsæderne fra fabrikken.

Lyder underligt..

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : ham

Dato : 12-04-04 13:49

"tiger" <tiger@SLETMIGopacus.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i en gulpladebil? eller hvor vi kan læse reglerne!
> Jeg spørger fordi vi af og til har set gulpladebiler med et eller flere

Det kan være en invalidebil der er ombygget til kørsel med person siddende i
kørestol

Fra : chr

Dato : 12-04-04 14:40

"tiger" <tiger@SLETMIGopacus.dk> wrote in message
> [...]
> i en gulpladebil? eller hvor vi kan læse reglerne!
> Jeg spørger fordi vi af og til har set gulpladebiler med et eller flere

jeg ser flere hver dag..det er HT busser...

Chr.