Spild af penge og sorger
Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-04-04 10:03

Hvis nogen er i tvivl har jeg hældt en mindre formue ud på et sæt
ellers pæne sommerhjul.

Men jeg tror de er sk*de ulovlige.

Forhjulene er noget der ligner 2mm (ikke slidbanen, dæksiden) uden for
skærmene og det er så vidt jeg ved ikke okay.

Hjulene er købt hos ellers ordentlige Biri i Birkerød.

Hvad hulen gør man?

Selvf. tager jeg op og snakker med dem men alligevel, man burde skudda
kunne stole på at en professionel dækbiks kan finde ud af at gøre det
ordentlig.

Mvh
Roberto (sorger sorger)

Fra : Henning

Dato : 12-04-04 11:21

> [...]
>
>Selvf. tager jeg op og snakker med dem men alligevel, man burde skudda
>kunne stole på at en professionel dækbiks kan finde ud af at gøre det

Har du bestilt "et sæt sommerdæk, tak" eller " et sæt sommerdæk i
størrelse xxx, tak"?
Hvis sidstnævnte hænger du nok selv på den...

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : John Sahl

Dato : 12-04-04 11:34

Henning wrote:
> Har du bestilt "et sæt sommerdæk, tak" eller " et sæt sommerdæk i
> størrelse xxx, tak"?
> Hvis sidstnævnte hænger du nok selv på den...

Det kommer da også an på om der er bestilt en specifik indpresningsdybde
på fælgene.

Der ud over bliver dæk og fælgfirmaerne ikke ligefrem overrendt af folk,
der kræver lovlige dæk og fælge, hovedparten er nemlig skide ligeglade,
bare det ser godt ud og triller som det skal.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-04 11:51

> Der ud over bliver dæk og fælgfirmaerne ikke ligefrem overrendt af folk,
> der kræver lovlige dæk og fælge, hovedparten er nemlig skide ligeglade,
> bare det ser godt ud og triller som det skal.

hehe, ind til de finder ud af at det slider ad h..... til på skærmkanterne
hvis dækkene går så langt ud.

--
Tom

Fra : John Sahl

Dato : 12-04-04 11:58

Tom wrote:
> hehe, ind til de finder ud af at det slider ad h..... til på
> skærmkanterne hvis dækkene går så langt ud.

Kun hvis de går på

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-04-04 12:08

> Kun hvis de går på

Skærmkanterne bliver også sandblæste af skidt, der kastes op..

--
/Jan W Nielsen - der nu sidder med foden "over hjertehøjde" efter en
løbetur, der endte en at foden brækkede om på en knold i skovbunden. Nu er

Fra : John Sahl

Dato : 12-04-04 12:18

Jan W Nielsen wrote:
> Skærmkanterne bliver også sandblæste af skidt, der kastes op..

Alting har en pris, især når det skal være sjåwt....

God bedring med foden, tjek forresten lige din arbejdsmail
på et tidspunkt.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 12-04-04 12:20

> God bedring med foden, tjek forresten lige din arbejdsmail
> på et tidspunkt.

Tak..

Jeg har ikke adgang til arbejdsmail herfra, så det må blive i morgen, hvor
jeg igen er "på pinden".

Fra : John Sahl

Dato : 12-04-04 16:05

Jan W Nielsen wrote:
> Tak..

Forhåbentligt var det ikke speederfoden

> Jeg har ikke adgang til arbejdsmail herfra, så det må blive i morgen,
> hvor jeg igen er "på pinden".

Haster heller ikke spor

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-04-04 12:44

Jan W Nielsen wrote:

> Skærmkanterne bliver også sandblæste af skidt, der kastes op..

Jamen det lyder jo lovende :(

Mvh
Roberto

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-04-04 12:44

John Sahl wrote:

> Det kommer da også an på om der er bestilt en specifik indpresningsdybde
> på fælgene.

Jeg bad ham finde ud af om han kunne lave et sæt 16" der passede til
min Carina. Fælgene blev bestilt og jeg har måtte vente en hel uge på dem.

> Der ud over bliver dæk og fælgfirmaerne ikke ligefrem overrendt af folk,
> der kræver lovlige dæk og fælge, hovedparten er nemlig skide ligeglade,
> bare det ser godt ud og triller som det skal.

Sygt - men dem kan jeg jo for så vidt være ligeglad med.

Mvh
Roberto

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-04-04 12:41

Henning wrote:

> Har du bestilt "et sæt sommerdæk, tak" eller " et sæt sommerdæk i
> størrelse xxx, tak"?

Jeg snakkede med ham om størrelser og han ringede rundt og snakkede
med fælgimportøren om størrelser så de ikke ville gå på.
Desuden er 16" ikke det mest radikale på en Carina-E.

> Hvis sidstnævnte hænger du nok selv på den...

Nej det var nøje udregnet og bestilt med specielle dæk og monteret
osv. Ikke bare et tilfældigt sæt en eller anden havde til overs.
Derfor synes jeg det er lidt for dårligt hvis de er upassende.

Nu må vi se hvad han siger.

Mvh
Roberto

Fra : Peter C:\\>

Dato : 12-04-04 13:05

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Forhjulene er noget der ligner 2mm (ikke slidbanen, dæksiden) uden for
> skærmene og det er så vidt jeg ved ikke okay.

Det mener jeg faktisk det er.....uden at være 100 % sikker mener jeg at det
er selve slidbanen der ikke må kunne ses hvis man kigger lodret ned på skærm
/ dæk.

Men om ikke andet....hvis det er 2mm der er tale om, kan du ordne problemet
med en (crom-)liste på skærmene...så er dækkene pludselig indenfor igen.
Jeg har også hørt (grumme rygter) om at man kan valse skærmene lidt
udaf.....uden at pille dem af bilen, og uden at lakken springer.
Hvor og hvordan har jeg dog desværre ingen anelse om, men jeg har på
fornemmelsen at det nok ikke ville have nogen interesse alligevel.

MVH Peter C:\

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-04 17:19

Måske, prøv at måle efter nedenstående anvisning.

> [...]
det
> er selve slidbanen der ikke må kunne ses hvis man kigger lodret ned på

Jeg mener at reglerne er sådan her.

En lige line gennem navet, 30 grader op, her må slidbanen på dækket ikke
rage udenfor.
Det har jeg fået af vide af en "fætter" der har arbejdet i den lokale
Nordisk Dæk Import.
Det vil gå igennem syn uden anmærkning, hvis ellers størrelse og sporvidde
er OK.

Dette harmonere iøvrigt også med sådan som jeg mener et par flotte dæk/fælge
skal sidde, lige i skærmkanten.
Det ser bedst ud.

Claus Peteresen

http://vwfanatic.dk

=== Døden overhaler de hurtige ===

Fra : alexbo

Dato : 12-04-04 17:47

"Peter C:\>" > skrev

> [...]
det
> er selve slidbanen der ikke må kunne ses hvis man kigger lodret ned på

Dæksiden må heller ikke kunne ses.
Klippet fra Detailforskrifter
Hjulafskærmning
Skal i dækkets bredde dække hjulets øverste del mindst 30° foran for og
mindst 50° bagud for det øverste, lodrette radialplan gennem hjulets
centrum. Dækkets bredde måles i det nævnte radialplan, idet der dog ses bort
fra indstøbt tekst og prydmønster samt vulst og lignende til beskyttelse af
dæksiden.
mvh

Alex Christensen

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-04-04 07:15

alexbo wrote:
> [...]
> fra indstøbt tekst og prydmønster samt vulst og lignende til beskyttelse af

Jeg tror hellere jeg må ta' en alvorlig snak med hjul-pusheren.

--
Roberto Saldo

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-04-04 20:23

On Tue, 13 Apr 2004 08:15:29 +0200, Roberto Saldo <rs@yahoo.dk> wrote:

>Jeg tror hellere jeg må ta' en alvorlig snak med hjul-pusheren.

Dælme ringe behandling - dét må han gøre noget ved.

Jeg har 2 gange været udsat for, at forhandleren (nye biler) angav og
monterede en lidt for bred størrelse. Begge gange har de dog
efterfølgende ordnet karrosseriet så alt var okay.

/Mogens

Fra : Roberto Saldo

Dato : 14-04-04 07:32

Mogens Knudsen wrote:

> [...]
> monterede en lidt for bred størrelse. Begge gange har de dog
> efterfølgende ordnet karrosseriet så alt var okay.

'Ordne karosseriet' I dont like the sound of that ...

Nå - hvorom alting er så tog jeg hen til ham igår og han undersøgte
bilen og bedyrede at alt var som det skulle være. Han ville straks
indhente en TÜV-attest, selvfom den ikke beskytter meget mod
entusiatiske SB folk.

Måske er jeg bare skadet af at have kørt med de små legetøjshjul dybt
inde i hjulkasserne.

Jeg tager en serie billeder hvis jeg kan få fat i et digitalkamera og
så kan I jo gi' jeres besyv med.

De ser ellers nydelige ud.

Til den slags penge må der bare ikke være nogen problemer ifbm syn.

--
Roberto Saldo (manisk og nervøs)

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 14-04-04 18:11

On Wed, 14 Apr 2004 08:31:30 +0200, Roberto Saldo <rs@yahoo.dk> wrote:

>'Ordne karosseriet' I dont like the sound of that ...

Den ene fik tilrettet karrosseriet (gjort bredere).
Den anden fik skåret i skærmkanterne.
I begge tilfælde under fuld skriftlig rustgaranti.

> [...]
>bilen og bedyrede at alt var som det skulle være. Han ville straks
>indhente en TÜV-attest, selvfom den ikke beskytter meget mod

Næh, heller ikke mod os :)

>Måske er jeg bare skadet af at have kørt med de små legetøjshjul dybt
>inde i hjulkasserne.

Næppe

>Jeg tager en serie billeder hvis jeg kan få fat i et digitalkamera og
>så kan I jo gi' jeres besyv med.

Go' idé

>De ser ellers nydelige ud.

Sikkert

>Til den slags penge må der bare ikke være nogen problemer ifbm syn.

I bagklogskabens ulidelige skarpe lys -> hvorfor fan undersøgte du
ikke sagen selv inden købet?
En god metode er at udse/finde en flot tilsvarende model (bil) på
gaden og "tage" størrelsen på dæk/fælge - så kender du resultatet på
forhånd.

/Mogens

Fra : John Sahl

Dato : 14-04-04 18:20

Mogens Knudsen wrote:

> [...]
>
> Go' idé

> Sikkert

> I bagklogskabens ulidelige skarpe lys -> hvorfor fan undersøgte du

Også min tanke. Eksempelvis ved at spørge på et eller flere
af de mange fora der findes.

> En god metode er at udse/finde en flot tilsvarende model (bil) på
> gaden og "tage" størrelsen på dæk/fælge - så kender du resultatet på
> forhånd.

Kun hvis du også kan aflæse ET på fælgene... Ellers kan du
risikere at der er ændret alt muligt for at det kan være der.
Tjek også at der ikke sidder spacere og sådan noget.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-04-04 07:10

John Sahl wrote:

> Også min tanke. Eksempelvis ved at spørge på et eller flere
> af de mange fora der findes.

Jeg prøvede lidt her, men det var mest om forskellene på 15 og 16".

> Kun hvis du også kan aflæse ET på fælgene... Ellers kan du
> risikere at der er ændret alt muligt for at det kan være der.
> Tjek også at der ikke sidder spacere og sådan noget.

Hmmmm, ja det er jo ligetil at sige.
Hvis jeg så nogen sidde og pille ved mine hjul ville jeg nok ikke være
forstående.

Under alle omstændigheder bør manden da ikke sælge ulovlige hjul.
Det er ikke nogen jeg har specificeret, han fandt ud af hvilke
modeller og størrelser der passede (burde), han bestilte dem, han
monterede dem.

--
Roberto Saldo (øv jeg er nede)

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-04-04 07:05

Mogens Knudsen wrote:

> Den ene fik tilrettet karrosseriet (gjort bredere).
> Den anden fik skåret i skærmkanterne.
> I begge tilfælde under fuld skriftlig rustgaranti.

Ja det hjælper jo nada i denne situation.

> Næh, heller ikke mod os :)

I det mindste mener I det godt.

> Næppe

> Go' idé

> Sikkert

> I bagklogskabens ulidelige skarpe lys -> hvorfor fan undersøgte du
> ikke sagen selv inden købet?

Jeg var naiv nok at tro at når man henvender sig til en professionel
dækmand så får man et professionelt råd. Min tiltro til folk i
almindelighed er kraftigt faldende.

Jeg spurgte hos Toyota og de kunne ikke se noget problem i 205/50R16
på en Carina. Hvordan skal man så vide det?

> En god metode er at udse/finde en flot tilsvarende model (bil) på
> gaden og "tage" størrelsen på dæk/fælge - så kender du resultatet på
> forhånd.

Ja hvis det ikke slår dig ihjel gør det dig stærkere (og klogere).

--
Roberto Saldo

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-04-04 12:54

Mogens Knudsen wrote:

> Go' idé

Nu ligger der en bunke i dk.binaer.motor mærket 'hvordan ser de ud?'.

--
Roberto Saldo

Fra : Roberto Saldo

Dato : 15-04-04 13:11

Kig i dk.binaer.motor mærket 'hvordan ser de ud?'.

--
Roberto Saldo

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-04 15:44

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-04-04 06:50

M.Bech wrote:
> [...]

Aargh!

> Jeg var til syn med min Civic og første gang var der ingen
> anmærkninger pga. fælge. Anden gang fik den en anmærkning da
> samme fælg ragede længere ud end skærmkanten. Forskellige
> øjn ser forskellige ting.

Joe tak.

> Jeg gør så bare det at jeg smider vintersutterne på når jeg skal til syn.

Også midt om sommeren?

Nå jeg hænger jo nok på dem.

Jeg er dog blevet lidt gladere efter at have justeret dæktrykket til
mere realistisk niveau.

Aben der pustede dem op havde givet dem 2.7bar, de var hårde som
træhjul og det føltes løjerligt i styretøjet, som om de kun kørte på
kanterne.

Med 2.2 bag og 2.4 for er de noget mindre opmærksomhedskrævende.

--
Roberto Saldo

Fra : Anders Sørensen

Dato : 16-04-04 10:21

Den Fri, 16 Apr 2004 07:49:36 +0200, skrev Roberto Saldo
<rs@yahoo.dk>:

>Nå jeg hænger jo nok på dem.
>
>Jeg er dog blevet lidt gladere efter at have justeret dæktrykket til
>mere realistisk niveau.

Ja, dæktrykket er vigtigt.

> [...]
>kanterne.
>
>Med 2.2 bag og 2.4 for er de noget mindre opmærksomhedskrævende.

Hvad med støjniveauet, er det blevet bedre med det rette dæktryk?
Jeg overvejer stadig Bridgestone Potenza RE 720 på min Yaris Verso.
Det er godt nok 195/50-15 jeg skal have på, så det er ikke sikkert at
det kan sammenlignes.

Mvh.
Anders Sørensen
Fjern NejTakTilSpam. i e-mail adressen ved svar

Fra : Roberto Saldo

Dato : 16-04-04 10:30

Anders Sørensen wrote:

> Ja, dæktrykket er vigtigt.

Jeg har endnu ikke fundet en ordentlig guide til at beregne korrekt
dæktryk ud fra load index, bilens vægt og dækkets dimensioner, men
leder stadig.

> Hvad med støjniveauet, er det blevet bedre med det rette dæktryk?

Hvis du tænker på støjen fra mønsteret må jeg nok svare nej.
Den bumpende hestevognsfornemmelse er forsvundet.

> Jeg overvejer stadig Bridgestone Potenza RE 720 på min Yaris Verso.
> Det er godt nok 195/50-15 jeg skal have på, så det er ikke sikkert at
> det kan sammenlignes.

Mønsteret og gummiblandingen er den samme så til en vis grad jo.
Hvis du er meget irriteret over dækstøj skal du nok kigge efter et
andet dæk.
Jeg prioriterede vådegenskaberne over alt det andet.

--
Roberto Saldo