Bedste Original Soundtrack
Fra : keldorff

Dato : 12-04-04 09:04

Kom med Jers bud på "alltime greatest" Original Soundtrack (ikke en masse
gamle hits ala Pulp Fiction)

Jeg vælger.......

......The Good, The bad & The Ugly.

RK

Fra : Alzklaz

Dato : 12-04-04 09:22

"keldorff" <keldorff@oncable.dk> wrote in message
> Kom med Jers bud på "alltime greatest" Original Soundtrack (ikke en masse
> gamle hits ala Pulp Fiction)
>
> Jeg vælger.......

Highlander !
De numre Queen har lavet til den film er simpelthen geniale.

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 12-04-04 09:27

Samme komponist, men noget senere: Once Upon a Time in America

Andre gode kandidater: Local Hero, Zorba, Fame, Paris - Texas

Derudover Morricones andre soundtracks, John Williams, John Barry, Vangelis
og Danny Elfmann

Det var sådan lige hvad jeg kunne finde på inden morgenmaden

Fra : vadmand

Dato : 12-04-04 10:30

"Jørgen Flainard" <smallerb@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
Vangelis
> og Danny Elfmann
>
> Det var sådan lige hvad jeg kunne finde på inden morgenmaden

Så må jeg hellere provokere lidt igen: Efter min mening har soundtracks kun
berettigelse sammen med filmen. Filmmusik skal være som krydderier: Man
savner dem, hvis de mangler, men hvis man lægger mærke til dem, mens man
spiser, var der for meget.

Jeg synes, 99% af al filmmusik er dræbende kedelig, hvis man hører den
alene. En undtagelse er selvfølgelig:

1. Deciderede musikfilm (som Moulin Rouge eller Top Hat) hvor musikken
faktisk indgår i handlingen

eller
2. Film, hvor man har valgt musik, der fandtes i forvejen (Elvira Madingan -
Mozaars klaverkoncerter kan godt nydes uden fim til)

Men ellers?

GAAAB!

Per V.

Fra : ChristianTC

Dato : 12-04-04 11:13

"vadmand" <perve@(fjerndette)post.tele.dk> wrote in message
> Jeg synes, 99% af al filmmusik er dræbende kedelig, hvis man hører den
> alene. En undtagelse er selvfølgelig:

Hej

Jeg synes det samme, f.eks. er musikken til de nye Starwars film meget
kedelig uden filmen. Det samme synes jeg lidt om noget af Ringenes Herre
musikken. Men det er helt klart ikke alt filmmusik der er sådan.

By the way, så hopper jeg med på Ennio Morricone vognen, han er genial.

MVH
Christian

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 12-04-04 20:04

> [...]
> berettigelse sammen med filmen. Filmmusik skal være som krydderier: Man
> savner dem, hvis de mangler, men hvis man lægger mærke til dem, mens man

Og hvor er provokationen? At du har den holdning skal da ikke udelukke at
man kan finde nogle fremragende sountracks, der netop lever op til de krav
DU stiller.

Personligt synes jeg også de at soundtrack og film hører sammen, og det er
meget få, hvis nogen, soundtracks jeg har et forhold til uden at have set
filmen. Et godt soundtrack synes jeg godt kan smides på og så kan lukke
øjnene og tænke på filmen. Men sjældent noget der bare høres for at have
musik i baggrunden. Ry Cooders musik til Paris-Texas kan jeg dog også bruge
til baggrundsmusik (når humøret er til det)

Fra : vadmand

Dato : 12-04-04 20:45

> [...]
bruge
> til baggrundsmusik (når humøret er til det)

dEt, jeg mener, er, at jeg ikke forstår folk, der gider købe cd'er med
filmmusik uden filmene, fordi jeg synes, at langt den meste filmmusik er
plat og banal uden billederne, men sagtens kan være suveræn mid.

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 14-04-04 00:48

On Mon, 12 Apr 2004 21:45:03 +0200, "vadmand"
> [...]
>filmmusik uden filmene, fordi jeg synes, at langt den meste filmmusik er
>plat og banal uden billederne, men sagtens kan være suveræn mid.

Det har jeg heller aldrig forstået, og jeg tror egentlig også, at det
er et meget, meget lille marked.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : GIZMO

Dato : 15-04-04 20:55

In article <6vuo70t1hur1puppnb29504s4at8gbkrok@4ax.com>, Niels Søndergaard
<ns@post.cybercitypunktumdk> wrote:

> Det har jeg heller aldrig forstået, og jeg tror egentlig også, at det
> er et meget, meget lille marked.
>

> Mvh
> Niels Søndergaard

Du har ret i, at det er meget lille marked, men vi er alligevel en lille
klike, der dyrker netop dette fænomen ... så jeg vil gerne føje dette til
listen:

Herrmann: PSYCHO
Goldsmith: GREMLINS
Goldsmith: STAR TREK: THE MOTION PICTURE
Williams: STAR WARS
Williams: JAWS
Williams: RAIDERS OF THE LOST ARK
Shore: SILENCE OF THE LAMBS
Isham: OCTOBER SKY

....og mange mange andre.

Et indlæg fra en soundtrack-nørd, der lige har fået Christopher Youngs
fænomenale musik til THE CORE i samlingen. Yiiihaaaaa!!!!

--
Gizmo
Copenhagen, Denmark

Fra : Ole Steiness

Dato : 24-04-04 00:57

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercitypunktumdk> skrev i en meddelelse

> Det har jeg heller aldrig forstået, og jeg tror egentlig også, at det
> er et meget, meget lille marked.

I har sikkert ret. Jeg er selv en af de mærkelige sjæle, som hellere end
gerne smider mine penge efter et godt sound track.
For mit vedkommende skyldes det for det første, at jeg selv er meget
produktiv indenfor div. medier (primært multimedier og computerspil), og
derfor finder jeg det meget inspirerende at høre et godt sound track fra en
relevant film, mens jeg arbejder på produktet. Valget af det specifikke
sound track kommer selvfølgelig an på, hvilken stemning, man vil have
understøttet.
For det andet er filmmusik ofte undervurderet kunstart, der kan dyrkes og
kritiseres, præcis som kvaliteten af f.eks. skuespilspræstationer og Special
Effects. Det er en fryd at lytte til resultatet af komponistens og
instruktørens samarbejde, når f.eks. den helt rette stryger-symfoni
understøtter filmbilledet, og derved får skabt en stemning, som billedet
alene umuligt kunne opnå.
Derfor kan jeg også godt høre et godt instrumentalt sound track igen og
igen.

Mine bud på et par gode sound tracks:

Ocean Men
The Truman Show
Black Hawk Down
The Big Blue
(...der findes dog et hav af andre cool sound tracks, men jeg kan bl.a.
anbefale ovenstående)

VH Ole Steiness

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 12-04-04 10:56

"keldorff" <keldorff@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Kom med Jers bud på "alltime greatest" Original Soundtrack (ikke en masse
> gamle hits ala Pulp Fiction)
>
> Jeg vælger.......
>
> .....The Good, The bad & The Ugly.

The Original Soundtrack med 10 CC

OK der er ikke nogen film

Eller måske Man on the Moon med R.E.M. - der lavede de bare filmen
senere....

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk
www.gromit.dk/dvd/index.asp

- min kat har 9 liv, men har deponeret de 8 i kødhakkemaskinen

Fra : michaelveilehansen

Dato : 12-04-04 11:08

http://www.kandu.dk/

Fra : michaelveilehansen

Dato : 12-04-04 11:09

"keldorff" skrev d. 12-04-04 09:04 dette indlæg :
> Kom med Jers bud på "alltime greatest" Original Soundtrack (ikke en
> [...]
jeg vælger the warriors theme.. det er bare kanon

http://www.kandu.dk/

Fra : michaelveilehansen

Dato : 12-04-04 11:10

Fra : Michael Skov

Dato : 12-04-04 12:47

bedste originale soundtrack.

hmm.
jeg er meget glad for american beauty
og harry potter temaet

og naturligvis
star wars
luke's theme
og imperiets march (darth waders theme) står for mig som det bedste der er
skrevet til en film nogensinde

MVH
mu!

Fra : Peter Knutsen

Dato : 12-04-04 13:35

keldorff wrote:
> Kom med Jers bud på "alltime greatest" Original Soundtrack (ikke en masse
> gamle hits ala Pulp Fiction)
>
> Jeg vælger.......
>
> .....The Good, The bad & The Ugly.

Den er fed, men det absolut bedste soundtrack er det til "The Rock".
Skarp efterfulgt af Star Wars-filmene, især de tre første, selv om
"Duel of the Fates" fra 1'eren også er ret ok. Og så er der jo
soundtracket til "Robin of Sherwood", lavet af Clannad.

LOTRs soundtrack er da okay, betragtet som soundtracket til en
almindelig film, men jeg synes godt Peter Jackson kunne have kigget
sig lidt bedre omkring, og ofret nogle flere milioner dollars, på at
få lavet noget der er decideret genialt, i betragtning af hvor
væsentlig en filmatisering der er tale om.

Men det er tit sådan at instruktører og producerer ikke forstår, at et
rigtig godt soundtrack kan gøre en god film endnu bedre. Hitchcock er
jo berømt for at have sagt til en komponist, at han var flintrende
ligeglad med hvordan musikken lød, bare publikum lagde mærke til det
når den stoppede. Det er en *dybt* usund holdning at have, men
desværre alt for udbredt.

--
Peter Knutsen

Fra : David Rasmussen

Dato : 12-04-04 15:25

Peter Knutsen wrote:

> [...]
> lidt bedre omkring, og ofret nogle flere milioner dollars, på at få
> lavet noget der er decideret genialt, i betragtning af hvor væsentlig en

Jeg synes at Howard Shore's music til LOTR-filmene er i topklasse. Lige
så godt som noget John Williams nogensinde har skrevet, for nu at tage
en stor kanon i genren. Og jeg synes også at musikken går fint uden filmen.

Ja.

/David

Fra : sniper_Nolight

Dato : 12-04-04 14:20

> Jeg vælger.......
>
> .....The Good, The bad & The Ugly.

Ennio Morricone / My Name Is Nobody (Terence Hill)
og nu vi er ved spaghetti themes - Oliver Onions / Bulldozer (Bud Spencer)
Jeg er en suger for den slags musik
Ydermere kan nævnes hele soundtracket til Dawn of the Dead (1978) Goblin
rocks!
Well det var et par stykker - der er jo mange flere, men disse her er lidt
specielle.
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 12-04-04 14:32

On Mon, 12 Apr 2004 10:04:00 +0200, "keldorff" <keldorff@oncable.dk>
wrote:

>Kom med Jers bud på "alltime greatest" Original Soundtrack (ikke en masse
>gamle hits ala Pulp Fiction)
>
>Jeg vælger.......
>
>.....The Good, The bad & The Ugly.

Maurice Jarre: Dr. Zhivago

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : J

Dato : 12-04-04 18:48

"keldorff" <keldorff@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Kom med Jers bud på "alltime greatest" Original Soundtrack (ikke en masse
> [...]

IMHO er det længe siden vi har hørt et soundtrack så godt som det Bernard
Hermann skrev til "Taxi Driver". Se filmen igen og læg mærke til hvor totalt
solgt man er efter de første to minutter!

Jonas

Fra : Tobias Nielsen

Dato : 12-04-04 19:36

"keldorff" <keldorff@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Kom med Jers bud på "alltime greatest" Original Soundtrack (ikke en masse
> gamle hits ala Pulp Fiction)

Close Encounters of the Third kind

/Tobias

Fra : MARIT NYGÅRD

Dato : 12-04-04 19:40

> Kom med Jers bud på "alltime greatest" Original Soundtrack (ikke en
masse
> gamle hits ala Pulp Fiction)

A Clockwork Orange (1971) av Walter (Wendy) Carlos

Fra : Kurt Brixen

Dato : 12-04-04 19:48

On Mon, 12 Apr 2004 10:04:00 +0200, "keldorff" <keldorff@oncable.dk> wrote:

>Kom med Jers bud på "alltime greatest" Original Soundtrack (ikke en masse
>gamle hits ala Pulp Fiction)

Twin Peaks
(Angelo Badalamenti)
- og Blue Velvet.

Kurt Brixen

Fra : Will Tippin

Dato : 12-04-04 19:54

"keldorff" <keldorff@oncable.dk> wrote in news:407a4d6f$0$462
$edfadb0f@dread14.news.tele.dk:

> Kom med Jers bud på "alltime greatest" Original Soundtrack (ikke en masse
> [...]

Mit pick: Schindlers List af John Williams - et mesterværk

Lige i hælene: LOTR trilogien af Howard Shore - også genialt...

Fra : spæf

Dato : 12-04-04 20:22

"keldorff" <keldorff@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Kom med Jers bud på "alltime greatest" Original Soundtrack (ikke en masse
> [...]

Jeg har 2 klare favoritter:

Eric Serra: Det 5. element
Clint Mansell og Kronos Quartet: Requiem for a dream.

--
Hilsen

Spæf
"live long and prosper"

Fra : Thomas Helvard

Dato : 12-04-04 21:15

"keldorff" <keldorff@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Kom med Jers bud på "alltime greatest" Original Soundtrack (ikke en masse
> [...]

Vangelis' soundtrack til '1492 - Conquest of Paradise'....eller
'Bladerunner'

- Thomas

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 12-04-04 23:10

keldorff escribió / skrev

> Jeg vælger.......
>
> .....The Good, The bad & The Ugly.

Godt valg, jeg nynner med på "The Godfather"

--
Publica fotos de tu Cine en Casa en
http://www.intercambiodvd.com/CineEnCasa

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 12-04-04 23:13

Lars Hoffmann escribió / skrev

> Godt valg, jeg nynner med på "The Godfather"

Der er nogle få steder hvor handling og musik går op i en højere enhed
i film. The Diva Dance i fifth element er en af dem, Lobby Shooting
Spree i MAtrix er en anden.

Fra : -V-

Dato : 12-04-04 23:28

Lars Hoffmann wrote:
>Lobby Shooting Spree i MAtrix er en anden.

Jada, det er blæret.
Det falder bare ikke ind under kriteriet 'originalmusik'. Det kommer nemlig
herfra:
http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&uid=UIDSUB020403311938080608&sql=Aaw3zefikogfn

-V-

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 12-04-04 23:37

-V- escribió / skrev

> Det falder bare ikke ind under kriteriet 'originalmusik'.

Ah, jeg havde ikke lige set at det skulle være originalt

Fra : -V-

Dato : 12-04-04 23:06

keldorff wrote:
> Kom med Jers bud på "alltime greatest" Original Soundtrack (ikke en
> masse gamle hits ala Pulp Fiction)

I er allesammen fuldstændigt galt på den (sorry, er i dét humør her til
aften).

På en delt førsteplads kommer Eric Serras 'Subway' og Bee Gees 'Saturday
Night Fever'.

-V-

Fra : Michael Hansen

Dato : 13-04-04 20:07

Local Hero blev nævnt

Desuden synes jeg soundtracket fra "The Mission" er super - men det er jo så
igen Ennio Morricone

vh
Michael

Fra : zcully

Dato : 13-04-04 21:36

"keldorff" <keldorff@oncable.dk> wrote in message
> Kom med Jers bud på "alltime greatest" Original Soundtrack (ikke en masse
> [...]

Instrumentalmusikken til Black Rain og The Rock er konge musik.
Er også vild med The Untouchables soundtracket!

/Zcully

Fra : Jesper

Dato : 14-04-04 02:39

keldorff <keldorff@oncable.dk> wrote:

> Kom med Jers bud på "alltime greatest" Original Soundtrack (ikke en masse
> [...]

"The Black Hole" af John Barry
"E paladini - Storia d'armi e d'amori/Hearts And Armour" af Cooper &
Hughes
"Phantasm" af Vic Morrow & Malcolm Seagrave
"Cherry 2000" af Basil Poludorus
"Xanadu" af ELO & Olivia Newton John
"Operation Daybreak" af David Hentschel
"Sinnui yauman/A Chinese Ghost Story" af Romeo Díaz & James Wong
"La chiesa/The Church" Philip Glass, Kieth Emerson & Goblins
"Inferno" af Kieth Emerson
"Flash Gordon" af Queen
"Where Eagles Dare" af Ron Goodwin
"Giú la testa/Duck You Sucker" af Ennio Morricone
"Cat People" af Giogio Moroder
--
Love never dies, although it may smell like it from time to time.
- Archibald Q. Stanton

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 14-04-04 11:17

On Wed, 14 Apr 2004 03:38:39 +0200, pletfjerner@kaffefilter.invalid
(Jesper) wrote:

>"Where Eagles Dare" af Ron Goodwin

Jeg havde helt glemt Goodwin. Jeg er vild med hans musik til Dances
with Wolves.

Ja, og så naturligvis 007-temaet.

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Zeki

Dato : 16-04-04 07:54

> Jeg havde helt glemt Goodwin. Jeg er vild med hans musik til Dances
> with Wolves.

Det var nu John Barry der lavede musikken til filmen.

mvh Zeki

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 16-04-04 13:25

On Fri, 16 Apr 2004 08:53:40 +0200, "Zeki" <zeki@nospam.dk> wrote:

>Det var nu John Barry der lavede musikken til filmen.
>
>mvh Zeki

Årh... Selvfølgelig. Det var også ham med 007. Min hukommelse - jeg
beklager!

Mvh
Niels Søndergaard

Fra : Taba

Dato : 15-04-04 14:31

> Jeg vælger.......
>
> .....The Good, The bad & The Ugly.

"Braveheart" og "The Last samurai" er nogle af mine favoritter....

/Taba

Fra : Zeki

Dato : 16-04-04 08:04

John Williams, John Barry, David Arnold, James Horner og Hans Zimmer er mine
favoritter.

Mere konkret:

John Williams: Indiana Jones, Star Wars og ET
John Barry: 007 - You only live twice; 007- I hendes majestæts hemmelige
tjeneste (hvor han i øvrigt skrev det fremragende Louis Armstrong nummer 'We
have all the time in the world'); Out of Africa; Dances with wolves; Chaplin
(1990)
David Arnold: Godzilla, Independance Day, 007- Tomorrow never dies
James Horner: Braveheart, Patriot Games og især Glory
Hans Zimmer: Gladiator, Black Hawk Down, Thelma and Louise, Løvernes Konge

mvh Zeki

Fra : Taba

Dato : 16-04-04 14:48

> Hans Zimmer: Gladiator, Black Hawk Down, Thelma and Louise, Løvernes Konge

Det bedste Hans Zimmer har lavet IMO er The Thin Red Line og The Last
Samurai

Fra : Per

Dato : 16-04-04 11:59

"keldorff" <keldorff@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Kom med Jers bud på "alltime greatest" Original Soundtrack (ikke en masse
> gamle hits ala Pulp Fiction)

En af mine favoritter er scoren til Dances With Wolves, som da også vandt en
Oscar.