Spartling og maling rækkefølge
Fra : Grønne

Dato : 12-04-04 00:21

Nu er jeg endelig ved at være nået så langt at jeg skal til at spartle og
male, men hvad med rækkefølgen ?

Jeg har en rå karosse hvor store dele er helt blankt, der skal spartles op
til 5-10 mm nogen stæder, resten er bare for at skjule plade samlinger og
små ujævnheder.

Rækkefølgen som jeg tror det er :

1. Glasfiberspartel, hvor der skal meget på
2. Grunder, for at kunde se hvor der skal fin spartles
3. Fin spartel, efterfulgt af fin slibning
4. Sprøjtespartel
5. Og så endelig maling

Er det helt ved siden af ?

Hvad nu de stæder hvor der skal bruges karosseri kit hvornår skal det på ?

Håber der er nogen der kan hjælpe, meget gerne med link til en beskrivelse.

/Grønne

Fra : JBH

Dato : 12-04-04 01:08

"Grønne" <anders@fjernspejderweb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> 1. Glasfiberspartel, hvor der skal meget på
> 2. Grunder, for at kunde se hvor der skal fin spartles
> 3. Fin spartel, efterfulgt af fin slibning

Hmm.. jeg plejer nu at starte med at male (forsegle metallet) en enkelt
gang med en god autolak og først derefter begynde med spartelmassen. Jeg
har dårlige erfaringer med at spartle direkte på rå metal. Spartelmassen
suger fugt. og løsner sig så fra metallet pga. rust.

mvh
JBH

Fra : John Sahl

Dato : 12-04-04 10:09

JBH wrote:
> [...]
> spartelmassen. Jeg har dårlige erfaringer med at spartle direkte på
> rå metal. Spartelmassen suger fugt. og løsner sig så fra metallet

Helt enig, jeg har akkurat samme erfaring.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Grønne

Dato : 12-04-04 13:13

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> har dårlige erfaringer med at spartle direkte på rå metal. Spartelmassen
> suger fugt. og løsner sig så fra metallet pga. rust.

Jeg er bare altid blevet fortalt at der ikke skulle grundes under
glasfiberspartlen ???

Jeg har fundet følgende beskrivelse :
http://www.nimbuster.subnet.dk/maletips.htm

Den indeholder dog ikke nogen glasfiber spartel, men tror i ikke den skal
ind efter det de kalder "WASH PRIMER" ?

Det forvirre mig så lidt at Tom skriver at hans pladesmed spartlede direkte
oven på den ny plade(jeg går ud fra det er glasfiberspartel), men er det så
forkert ?

Tak for de gode svar, håber jeg til sidst finder den rigtige løsning, jeg
gider nemlig ikke lave det hele om næste år forlig det ikke holder.....

/Grønne

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-04 07:21

> [...]
>
> 1. Glasfiberspartel, hvor der skal meget på
> 2. Grunder, for at kunde se hvor der skal fin spartles
> 3. Fin spartel, efterfulgt af fin slibning

Tja ca. rigtig. Fagfolk som lige har skiftet den ene skærmkant i mondeo'en
lavede det i følgende rækkefølge:
---------------Pladesmed----------------
0 Svejse, slibe med vinkelsliber osv osv.
1. Spartle
2. Slibe helt plan
3. Voldsomt meget grunder
-------------- Maler-----------------------
4. slibe helt plan
5. sprøjte med en "fylder" som lægger sig meget pænt i de små huller og
riller
6. meget let afslibning
7. sprøjte metallic farve
8. sprøjte med klarlak
9. Tørre HELE bilen ved 40°
10. Give bilen til Tom

--
Tom

Fra : KubikH

Dato : 12-04-04 13:50

"Grønne" <anders@fjernspejderweb.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er jeg endelig ved at være nået så langt at jeg skal til at spartle og
> male, men hvad med rækkefølgen ?

Hejsa
Ideen med grunderen er at den indeholder f. eks zink.
Zinken "bytter" ioner med pladen, der så ikke tærer.
Hvis grunderen ligger oven på spartelen kan den ikke beskytte pladen.
Det er meget nødvendigt at grunderen ligger rigtigt, da spartel er
vandsugende, og lakken er ikke vandtæt.

Jeg ved at "proffér" siger at glasfiberen er vandtæt, så derfor spartler de
den på først.
Jeg har dog aldrig haft brug for glasfiberen, så jeg har ingen erfaringer
med den

Mvh
Niels

Fra : Grønne

Dato : 12-04-04 14:18

"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hvis grunderen ligger oven på spartelen kan den ikke beskytte pladen.
> Det er meget nødvendigt at grunderen ligger rigtigt, da spartel er

Det lyder selvfølgelig meget fornuftigt, men er det ikke kun diverse zink
malinger der har den funktion, en almindelig grunder til at sprøjte med
sprøjte pistol indeholder vel ikke zink ? Rigtig zink maling kan vel ikke
sprøjtes på ?

Så kan jeg selvfølgelig gå i gang med zink spray på dåser, men der er meget
der skal dækkes....

/Grønne

Fra : Lars B Madsen

Dato : 12-04-04 15:01

Grønne wrote:
> [...]
> maling kan vel ikke sprøjtes på ?
>
> Så kan jeg selvfølgelig gå i gang med zink spray på dåser, men der er

Lige et lille nysgerrighedsspørgsmål, hvis man skal spartle på noget i
plastik (sidespejle) hvilken type spartelmasse skal man så bruge?

--
Madsen - SZR 660