Dobbelt-moral?
Fra : Martin / Fårevejle

Dato : 10-04-04 20:32

Har nogen et bud på hvorfor det for politikerne er så vigtigt at bilerne
ikke forurener?

- jeg mener - hvorfor sænker de så ikke de afgifter så man har råd til en
nyere bil der ikke forurener som en gammel jeg-ved-ikke-hvad

Var et smut i Tyskland og der kører sgu ikke lige så mangle gamle kadetter
som herhjemme ;)

- faktisk var langt fleste biler som det en middelklasse til rig familie
herhjemme har råd til...

Kører du A6 dernede - så kører du gammel escort her ;)

Fra : Aragorn24

Dato : 10-04-04 21:18

hørt...

Fra : Morgan Jones

Dato : 10-04-04 22:01

> Har nogen et bud på hvorfor det for politikerne er så vigtigt at bilerne
> ikke forurener?

Fordi bilafgifter i danmark historisk set er en blanding af
socialdemokratisk misundelses afgift og ekstraskat. Det har intet med
miljøet at gøre.

Morgan

Fra : Eivind

Dato : 10-04-04 22:14

Ja når man ser en tysker i en gammel kadett - så gir man ham automatisk en
øl

Anyway - uanset hvad politikerne siger - så er det sludder og vrølv.
Bare hør når de snakker .... ordene er ikke - sækning af afgifter
eller .... bedre biler til familien danmark osv
men der tales om.
En provenue neutral omlægning (læs uanset hvordan vi lægger dem om skal vi
ha mindst det samme ind i afgifter...)

Noget andet er: til ethvert tidspunkt så snakker de fleste politikere om at
pengene har det bedst i borgernes lommer, og
at vi lever i et demokrati osv.
Men hvis man kigger på hvor mange procent af ens løn der reelt går til
bilfabrikanten er det et meget lille beløb.
f.eks en bil til 300.000 - den koster vel en 110.000 af fabrik - men man
skal tjene et sted mellem 600.000 til 1.000.000 før skat for at købe den.
d.v.s at bilfabrikken får cirka 1/6 del til 1/10 del af ens løn - resten får
Staten.
(hvilket betyder at fattige ikke har råd til en bil mens rige har - og har
de først råd til den er den pga billig bensin - billig at køre rundt i -
ikke specielt
demokratisk)
Nu ved jeg godt, at staten er også mig selv - men engang imellem når jeg
mangler penge i mit budget - så er jeg altså
nødt til at luge alle posterne igennem for at finde ud af hvad har jeg råd
til osv osv.

En anden sjov til er - at hvis alle købte en ny dieselbil - så ville staten
også miste en masse penge i brændstof afgifter- så reelt er
det ikke så vilde med ideen om nye biler - ihvertfald ikke diesel - som jo
også har en langt højere afgift.

anyway - staten er ikke interesset i miljø - retfærdighed eller noget som
helst andet - de vil bare ha vores penge.

så derfor - civil ulydighed - lad vær med at købe nogle biler.

Eivind

Fra : JBH

Dato : 11-04-04 05:31

"Eivind" <Eivind.Olsen@ARNEmail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Ja når man ser en tysker i en gammel kadett - så gir man ham automatisk en
> øl

Og tænker på at at han nok er en af de før så rige øst-tyskere som kørte
Trabant.

mvh
JBH

Fra : chr

Dato : 10-04-04 22:31

"Martin / Fårevejle" <jadahva@NEJhotmail.com> wrote in message
> [...]
> herhjemme har råd til...
>
> Kører du A6 dernede - så kører du gammel escort her ;)

Afskrivningne er større i Tyskland end i DK,-så du taber ikke så meget
herhjemme, men skal bare have en større pengepung til at starte med,-og det
kan du jo heldigvis gøre noget ved.

Chr.

Fra : Emil Jensen

Dato : 10-04-04 23:16

> Afskrivningne er større i Tyskland end i DK,-så du taber ikke så meget
> herhjemme, men skal bare have en større pengepung til at starte med,-og
det
> kan du jo heldigvis gøre noget ved.

Afskrivningerne er nok større i Tyskland end i Danmark, målt i procent - men
ikke i kroner! Netop fordi bilerne i Danmark koster meget mere end i
Tyskland.

Mvh

Emil

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 10-04-04 23:11

> Kører du A6 dernede - så kører du gammel escort her ;)

I Tyskland har så ikke gud og hver mand råd til at købe deres eget hus - det
har vi så her i Danmark. Alting er et spørgsmål om prioritering - hvis du
hellerere vil have en stor bil, er der jo intet der hindrer dig i at slå dig
ned i Tyskland - det er jo netop een af fordelene ved EU.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 11-04-04 08:16

> I Tyskland har så ikke gud og hver mand råd til at købe deres eget hus -
det
> har vi så her i Danmark.

.....så tror jeg sku at jeg køber mig et hus. Meeeen, så bliver jeg også nød
til at købe mig en ny bil, for jeg får rigtigt langt til arbejde. Husene her
omkring, er nemlig ikke til at betale. (Den offentlige ejendomsvurdering har
staten jo også fået sat højt op, så DK er mere værd i udlandet, og staten
derved kan låne flere penge i verdensbanken)

Glenn

Fra : Peter Weis

Dato : 11-04-04 10:10

"Glenn [Odense]" <megacool500@hotmail.com> wrote:

> (Den offentlige ejendomsvurdering har
> staten jo også fået sat højt op, så DK er mere værd i udlandet, og staten
> derved kan låne flere penge i verdensbanken)

For sent ... det er ikke 1. april mere.

mvh
Peter

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-04-04 12:48

> [...]
dig
> ned i Tyskland - det er jo netop een af fordelene ved EU.

Jeg mener nu at kunne huske, at det i den sidste tid har været omtalt i
medierne at de høje huspriser er et problem fordi folk ikke har råd til at
købe hus.

Med venlig hilsen Kim

Fra : No1

Dato : 11-04-04 14:05

> [...]
> hellerere vil have en stor bil, er der jo intet der hindrer dig i at slå dig
> ned i Tyskland - det er jo netop een af fordelene ved EU.

Jeg har ikke råd til at købe mit eget hus. Jo, måske langt ude på landet
et sted. Men det er ikke fordi der er en enorm registreringsafgift på biler.

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-04 20:17

> Jeg har ikke råd til at købe mit eget hus. Jo, måske langt ude på landet
> et sted. Men det er ikke fordi der er en enorm registreringsafgift på
biler.

Så må det være din chef som giver dig for lidt i løn

--
Tom

Fra : chr

Dato : 11-04-04 21:21

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> det
> du
> dig

> biler.
>
> Så må det være din chef som giver dig for lidt i løn

nok også den nemmeste måde at få flere penge...hverken skat eller afgift
bliver mindre...

Chr.

Fra : No1

Dato : 11-04-04 23:27

> nok også den nemmeste måde at få flere penge...hverken skat eller afgift
> bliver mindre...

Ja, det ville være rart hvis man sagtens havde råd til at betale de
danske skatter og afgifter. Men det gør ikke systemet mindre skadeligt
for resten af verden.

Fra : No1

Dato : 11-04-04 23:25

> biler.
>
> Så må det være din chef som giver dig for lidt i løn

Jeg er studerende og laver lidt arbejde som selvstændig. Har sagt til
mig selv at jeg skal have flere penge Når det sker, kan det dog
sagtens komme på tale at den danske stat må undvære beskatningen af dem
til fordel for et skattely. Det er vist det nemmeste og også sådan at de
fleste danskere fortrækker at "utaknemmelige" skatteofre gør.

Pointen var at det at det er svært at købe huse i Tyskland ikke er fordi
de ikke har en koloenorm registreringsafgift.

Tyskland har skam også sine problemer. Bl.a. sindsyge regler der gør det
meget svært at opsige folk. Men lige niveuet bilafgifter er det lykkedes
det tyske system at håndtere end del bedre end i DK.

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-04 06:48

> Pointen var at det at det er svært at købe huse i Tyskland ikke er fordi
> de ikke har en koloenorm registreringsafgift.

Arh huspriserne i tyskland ligger ca. på linie med huspriserne omkring kbh
og i andre danske storbyer.

> Tyskland har skam også sine problemer. Bl.a. sindsyge regler der gør det
> meget svært at opsige folk.

De er også kommet her. Jeg har f.eks 6 mdr. opsigelse og 9 mdr. med fuld løn

> Men lige niveuet bilafgifter er det lykkedes
> det tyske system at håndtere end del bedre end i DK.

og sundhedsvæsenet.
Men det er ikke så sjovt at blive gammel i tyskland da pensionen er lavere
og så får man heller ikke så meget i socialhjælp som i danmark hvor en enlig
mor let kan få råd til hus og bil :o|

--
Tom

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-04-04 07:45

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev :

>og så får man heller ikke så meget i socialhjælp som i danmark hvor en enlig
>mor let kan få råd til hus og bil :o|

Det lyder ikke som om du har prøvet at være enlig mor, med 3 unger ;)

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-04 09:34

> Det lyder ikke som om du har prøvet at være enlig mor, med 3 unger ;)

Der bor 3 enlige mødre her på vejen og 2 af dem er også uden
arbejde.......alle 3 har bil og 2 børn hver

--
Tom

Fra : chr

Dato : 13-04-04 22:35

.

> [...]
> Men det er ikke så sjovt at blive gammel i tyskland da pensionen er lavere
> og så får man heller ikke så meget i socialhjælp som i danmark hvor en

Og?,-de fortjener det jo heller ikke....

Chr..

Fra : Ukendt

Dato : 14-04-04 07:09

> enlig
>
> Og?,-de fortjener det jo heller ikke....

??

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Peter Weis

Dato : 12-04-04 08:50

"No1" <nooooone@cghfcdgsgesg.mars> wrote:
> [...]

Det skal du nu ikke sige.
Bilpriser kan sagtens påvirke prisdannelsen på fast ejendom.
Fast ejendom koster det som kunderne kan betale. Det er nok et af de områder
hvor økonomien er mest liberal her i samfundet. Så hvis vi her i landet skal
betale rigtigt mange penge for bilerne, så har vi ikke råd til at betale så
meget for vores boliger hvilket vil lægge en dæmper på priserne.
Hvis nogen ikke har råd til at købe fast ejendom, så skyldes det dels at
udbuddet ikke er stort nok og dels at formueforholdene er blevet for skæve
(fx forældre der har råd til at købe lejligheder til deres børn).

mvh
Peter

Fra : No1

Dato : 12-04-04 11:18

> Det skal du nu ikke sige.

Jeg tror da ikke at jeg ville få bedre råd til at købe et hus hvis der
ikke var nogen registreringsafgift på danske personbiler.

> Bilpriser kan sagtens påvirke prisdannelsen på fast ejendom.

Det kan de vel godt. Men hvis vi ser på registreringsafgiften tror jeg i
højere grad at den får folk til at køre i ældre biler end helt at
afholde dem fra at køre i bil. Det er i hvertfald ikke det alene der gør
om en gennemsnitsfamilie har råd til at købe et hus eller ej.

> [...]
> udbuddet ikke er stort nok og dels at formueforholdene er blevet for skæve
> (fx forældre der har råd til at købe lejligheder til deres børn).

Ja, det er helt sikkert et problem med udbuddet. I København er
reguleringerne virkelig en dræber på det punkt.

Hvad er der galt i at forældre har råd til at købe lejligheder til deres
børn? Det kan da kun være et misundelsesproblem.

Fra : Eivind

Dato : 12-04-04 17:28

> Hvad er der galt i at forældre har råd til at købe lejligheder til deres
> børn? Det kan da kun være et misundelsesproblem.

Der er det galt - at hvis der kommer en prisstignig på den faste ejendom -
så tilfalder
den forældrene og ikke børnene - derved får børnene endnu sværere ved at
fortsætte i
ejerbolig systemet - da der ikke har en "friværdi" til at købe deres næste
bolig med.

Eivind

Fra : alexbo

Dato : 12-04-04 17:38

"Eivind" skrev

> [...]
> fortsætte i
> ejerbolig systemet - da der ikke har en "friværdi" til at købe deres næste

Det er godt nok svært at være forælder, uanset hvad man gør for at glæde
børnene, så er der noget galt.
Forøvrigt kan man uden gaveafgift forære børne > 100.000 kr om året, det
hjælper da lidt på smerten ved at få proppet en lejlighed ned i halsen.

mvh
Alex Christensen

Fra : No1

Dato : 11-04-04 00:16

> Har nogen et bud på hvorfor det for politikerne er så vigtigt at bilerne
> ikke forurener?

Det er det heller ikke. En af deres vigtigste grunde til at beholde den
høje registreringsafgift er at undgå at skade betalingsbalancen. Og så
at beholde en indtægt til statskassen.

CO^2 udslip er tæt forbundet med brændstofforbrug og dermed
olie-forbrug. Igen penge. Om bilerne forurener med skadelige stoffer og
diesel partikler prioriteres ikke så højt.

Livskvalitet, sikkerhed og personlig økonomi kommer i anden række.

Fra : Kim Kristensen

Dato : 11-04-04 12:51

"No1" <nooooone@cghfcdgsgesg.mars> skrev i en meddelelse

> [...]
> diesel partikler prioriteres ikke så højt.
>
> Livskvalitet, sikkerhed og personlig økonomi kommer i anden række.

Ja det er jo det samme med hastighedskontrollen, ikke hastighedsgrænserne
men kontrollerne virker oftest som pengemaskiner.

Med venlig hilsen Kim

Fra : Claus Smith

Dato : 11-04-04 07:25

Kan kun give dig ret, har lige fået tilbudt en Volvo V70 til 105000 svenske
kroner i forbindelse med vores sverigestur...hvad ville den mon ikke koste i
danmark!!!!!!

Claus Smith

Fra : chr

Dato : 11-04-04 14:12

> [...]
> herhjemme har råd til...
>
> Kører du A6 dernede - så kører du gammel escort her ;)

Gå ind på www.globalrichlist.com så er problemet ikke så stort ...

Chr.