Glaspest
Fra : Søren Christensen

Dato : 10-04-04 09:32

Hejsa!

Nu ser man jo ofte de reklamer for midler til opvaskemaskiner. Bla noget
diamant ligende der kan forhindre glaspest. Jeg har godt set sådan noget
før.
Men hva er det engentlig?
Kalk i vandet der sliber glasset?

Venligst

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-04-04 10:28

"Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:4077b10f$0$465$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
>
> Nu ser man jo ofte de reklamer for midler til opvaskemaskiner. Bla noget
> diamant ligende der kan forhindre glaspest. Jeg har godt set sådan noget

Læs lidt om det her:

http://www.fi.dk/faq/faq_hvg25/

Per A. Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-04-04 12:47

"Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> skrev i en
> [...]

Jo men glaspest er en varig/irreversibel forandring i glasset, og ikke en
belægning, og kan ikke fjernes.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Søren Christensen

Dato : 10-04-04 15:31

> "Per A. Hansen" <xper.hansen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jo men glaspest er en varig/irreversibel forandring i glasset, og ikke en
> belægning, og kan ikke fjernes.
> --
Mener da heller ikke det link har noget med gladpest at gøre.
Men det eneste jeg ved om det er det ikke kan fjernes. Og i linket
påståes der jo bare det er kalk der kan fjernes....

Venligst

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 12-04-04 11:00

Søren Christensen wrote:

> [...]
>Men det eneste jeg ved om det er det ikke kan fjernes. Og i linket
>påståes der jo bare det er kalk der kan fjernes....

Det gør det nu, de bruger blot ikke ordet glaspest og beskriver
derudover forskellige årsager til det matte udseende. En er kalk, en
anden udkrystallisation af glasset; glaspest. Dette er reversibelt, idet
den amorfe glasmasse kan bringes til at krystallisere ud ved indflydelse
af især basiske midler, som for eksempel sæben i opvaskemidlet.
Maskinopvask er typisk mere kradst end normal sæbe og eksponeringstiden
typisk længere.

Læs evt mere om 'vidundermidlet' her:
http://www.fi.dk/presse/nyhedsbrev/11122003/4/

Mvh
Jeppe

Fra : N. Foldager

Dato : 12-04-04 11:27

Jeppe Madsen:
> [...]
>den amorfe glasmasse kan bringes til at krystallisere ud ved indflydelse
>af især basiske midler, som for eksempel sæben i opvaskemidlet.

Mener du, at glaspest er reversibelt? Uden at omsmelte glaset??

Det vil jeg se, før jeg tror det. Har du opskriften???

Man har jo ikke kunnet forklare, hvorfor glaspest opstår. Og det kan
ske i såvel billige som dyre glas.

Man ser det ofte lidt fra glassets rand; formentlig fordi den
afsluttende opvarmning mhp. afrunding af drikkekanten betyder noget.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 12-04-04 11:36

N. Foldager wrote:

> Jeppe Madsen:

>Mener du, at glaspest er reversibelt? Uden at omsmelte glaset??

Undskyld, _ir_reversibelt, tastefejl herfra. Beklager.

>Det vil jeg se, før jeg tror det. Har du opskriften???

Ja, men den involverer 12 nøgne jomfruer, en død kat og fuldmåne på en
skuddag

>Man har jo ikke kunnet forklare, hvorfor glaspest opstår. Og det kan
>ske i såvel billige som dyre glas.

Som jeg prøvede at antyde er der nok mange faktorer. Man kan dog sige at
der sker en udfældning af kiselsyre, men hvorfor det lige sker på nogen
glas og ikke på andre er svært at sige noget om...mikroskopisk set er de
alle forskellige.

>Man ser det ofte lidt fra glassets rand; formentlig fordi den
>afsluttende opvarmning mhp. afrunding af drikkekanten betyder noget.

Lyder rimeligt at grænseflader giver anledning til kimdannelse, fra et
kemisk udgangspunkt.

>Venlig hilsen
>
>Niels Foldager

Mvh
Jeppe

Fra : Per A. Hansen

Dato : 12-04-04 16:17

"N. Foldager" <nfoldager-delete@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Jeppe Madsen:

-klip-
> Man har jo ikke kunnet forklare, hvorfor glaspest opstår. Og det kan
> ske i såvel billige som dyre glas.

Ganske rigtigt, men den "blivende" del, som man ikke kan fjerne ved
man skyldes kiesel. Årsagen til omdannelsen er nok ikke klarlagt,
men der kan vel være tale om et "forkert" blandingsforhold, urenheder
af en eller anden art, uhensigtsmæssig afkøling etc.
Jeg mener spørgsmålet er besvaret, idet det gik på hvad det var -
og ikke så meget på hvorfor?

Per A. Hansen

Fra : N. Foldager

Dato : 12-04-04 20:34

Per A. Hansen:

> [...]
>men der kan vel være tale om et "forkert" blandingsforhold, urenheder
>af en eller anden art, uhensigtsmæssig afkøling etc.

Hvad mener du med "skyldes kisel"? Kisel er jo en væsentlig bestandel
af glas.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 14-04-04 11:24

"Jeppe Madsen" <pjm@symbiona.ki.ku.dk> skrev i en meddelelse

snip

> [...]
> anden udkrystallisation af glasset; glaspest. Dette er reversibelt, idet
> den amorfe glasmasse kan bringes til at krystallisere ud ved indflydelse

Jeg kan tilføje at SiO2 er opløseligt ved høj pH.
Carsten