Jeg har bemærket mig
Fra : PM

Dato : 09-04-04 16:23

at i flere tråde..over sigt, nævnes at vand kun fordamper ved temperaturer
mellem 90 og 100 grader.

Jeg efterlod en lille sø i morges på mit vandtætte gulv, efter er dejligt
bad.

Nu ser jeg til min skræk, at denne sø er væk, måske fordampet - hen over
middag...... jeg har ikke bemærket usædvanligt høje temperaturer, vist nok
ca 17 grader... Et fænomen ???

PM

Fra : Martin Andersen

Dato : 09-04-04 16:34

On Fri, 09 Apr 2004 17:23:07 +0200, PM wrote:

> [...]
> middag...... jeg har ikke bemærket usædvanligt høje temperaturer, vist nok

Hvordan bliver skyer dannet ? Er det ikke ved at vand fordamper fra
havet, temperaturen er sjældent så høj udenfor.
Skriver du for sjov ?

Martin.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-04-04 17:20

Martin Andersen <martin@al-data.dk> skrev:

> Hvordan bliver skyer dannet ? Er det ikke ved at vand fordamper fra
> havet, temperaturen er sjældent så høj udenfor.
> Skriver du for sjov ?

Der er faktisk en, der tilsyneladende i alvor, skrev følgende i en
anden tråd:

"Kaffen er jo under kogepunktet, måske 90 grader C og derfor fordamper
det ikke..."

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : MD

Dato : 09-04-04 17:22

Når du hænger tøj til tørre, og vandet forsvinder (fordamper) er der vel
heller ikke mere end 15 - 25 graders celcius i lokalet??? Tænk...!

MD

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 09-04-04 17:18

"PM" <ps98@Zteliamail.dk> skrev:

> at i flere tråde..over sigt, nævnes at vand kun fordamper ved
> temperaturer mellem 90 og 100 grader.

Vand fordamper skam fint ved lavere temperaturer. Det andet er en
misforståelse du formentligt har læst i tråden om varm kaffe.

> [...]
> hen over middag...... jeg har ikke bemærket usædvanligt høje
> temperaturer, vist nok ca 17 grader... Et fænomen ???

Ganske naturligt. Vand har et damptryk. Dvs. at hvis du forestiller dig
en lukket beholder med vand med luft ovenover vil der ved ligevægt være
vanddamp med et partialtryk svarende til vands damptryk ved den
aktuelle temperatur i luften over vandet. I dit tilfælde med
badeværelsesgulvet vil der hele tiden fjernes vanddamp over "søen",
hvorved vandet kan fordampe helt over tid.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : PM

Dato : 09-04-04 18:33

Hej Morten
Den omtalte tråd var den jeg henviste til, og så det vist endda en ganske
almindelig læresætning, at vand bliver luftformig, altså fordamper ved 100
graders celsius.
Nej jeg skriver ikke for sjov men mener at ny viden bør komme frem.. altså
vand kan fordampe ved lavere temperaturer end 100 graders celsius

Mener sågar vi læret de 100 grader i Mellemskolen 1960. men der er osse sket
meget...siden

PM

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 09-04-04 18:58

PM wrote:

> Nej jeg skriver ikke for sjov men mener at ny viden bør komme frem.. altså
> vand kan fordampe ved lavere temperaturer end 100 graders celsius

Både vand og is kan fordampe (når det er is, siger man »sublimere«) ved
temperaturer under 100 °C.

Ved -10 °C (ti graders frost) er damptrykket over is fx på 0,26 kPa.

Det er meget troligt at en eller flere skolelærere engang har fået for-
klaret begrebet kogepunkt på en måde der kan give anledning til at tro
at vand *kun* kan fordampe ved 100 °C. Men det er forkert.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-04 20:10

Jeppe Stig Nielsen skrev:

>Det er meget troligt at en eller flere skolelærere engang har fået for-
>klaret begrebet kogepunkt på en måde der kan give anledning til at tro
>at vand *kun* kan fordampe ved 100 °C.

Hm.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-04-04 21:34

"Bertel Lund Hansen" <nospamius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse news:67td70hm59aplph3f47cj72d4fkac6rkti@news.stofanet.dk...

> Hm.

Hva'r?!

Mvh
Martin

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-04 23:12

Martin Larsen skrev:

>Hva'r?!

Jeppe Stig Nielsen beklikker min stand. Det er ikke velset. Det
skulle en diskret dømmen gøre ham opmærksom på.

--
Bertel

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 10-04-04 04:05

Bertel Lund Hansen skrev:
> Jeppe Stig Nielsen beklikker min stand. Det er ikke velset. Det
> skulle en diskret dømmen gøre ham opmærksom på.

Dømmerstanden?

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 10-04-04 10:08

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

> Jeppe Stig Nielsen beklikker min stand. Det er ikke velset. Det
> skulle en diskret dømmen gøre ham opmærksom på.

Du mener vel rømmen :)

Forresten havde min søster havde en fysiklærer der påstod at is var
tungere end vand fordi over 50% af et isbjerg befinder sig under
vandoverfladen :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-04-04 10:24

Niels L. Ellegaard skrev:

>Forresten havde min søster havde en fysiklærer der påstod at is var
>tungere end vand fordi over 50% af et isbjerg befinder sig under
>vandoverfladen :)

Den er sgu svær at redde ... Jeg må vist nøjes med at græmme mig
på standens vegne.

--
Bertel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 10-04-04 10:03

"PM" <ps98@Zteliamail.dk> skrev:

> Den omtalte tråd var den jeg henviste til, og så det vist endda en
> ganske almindelig læresætning, at vand bliver luftformig, altså
> fordamper ved 100 graders celsius.

Det er muligvis en almindelig læresætning men også en forkert
læresætning. Der er desværre nok mange, der kløjs i hvad kogepunktet er
for en størrelse. Et stofs kogepunkt er den temperatur, hvor stoffets
damptryk er lig atmosfæretrykket. Det er det, der er årsagen til at
kogepunktet er lavere i højden end længere nede.

> Nej jeg skriver ikke for sjov men mener at ny viden bør komme
> frem.. altså vand kan fordampe ved lavere temperaturer end 100
> graders celsius

Der er ikke tale om ny viden. Det er også intutivt klart, at vand (og
andre stoffer) fordamper ved lavere temperaturer end kogepunktet. Tænk
bare på din "sø" i badeværelset eller skydannelsen.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 10-04-04 11:41

> Jeppe Stig Nielsen beklikker min stand. Det er ikke velset. Det
> skulle en diskret dømmen gøre ham opmærksom på.

pi=22/7 er vel svar nok på dette?

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Flemming

Dato : 09-04-04 21:40

"PM" <ps98@Zteliamail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> middag...... jeg har ikke bemærket usædvanligt høje temperaturer, vist nok

Bemærk at hvis du fx havde 100% relativ luftfiugtighed på dit badeværelse,
så lå søen der stadig, så temperaturen har en medspiller som er relative
luftfugtighed som er afgørende.

Flemming