Lille matematikopgave om overvægtsmodeller
Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 09-04-04 14:24

Her er en lille opgave som skoleelever der keder sig i påskeferien, kan
have glæde af.

Når man skal bedømme om en person vejer for meget, kan man benytte én
af følgende tommelfingerregler:

Regel 1:
Tag din højde i centimeter, og træk 100 fra. Så bør din vægt i kilo ikke
overstige dette tal.

Regel 2:
Udregn dit legemsmasseindeks som din masse divideret med kvadratet på
din højde. Dette tal bør ikke overstige 25 kg/m².

Opgaven:
(a) Hanne vejer 62 kg og er 1,60 m høj. Undersøg om Hanne vejer for
meget ifølge tommelfingerregel 1 og ifølge tommelfingerregel 2.
(b) Undersøg om der kan findes personer der vejer for meget ifølge
regel 2, men som *ikke* vejer for meget ifølge regel 1.

Man kan evt. tegne en graf der viser største tilladte vægt som funktion
af højden.

Opgaven bygger på autentiske tommelfingerregler.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-04-04 15:14

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:4076A3E4.C3499950@jeppesn.dk...
> [...]
> (b) Undersøg om der kan findes personer der vejer for meget ifølge
> regel 2, men som *ikke* vejer for meget ifølge regel 1.

Hanne ligger midt mellem de to kurver, så det er fint.

Nej, kurve 2 er altid over 1 (tangent i 200,100)

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 09-04-04 15:48

Martin Larsen wrote:

> Nej, kurve 2 er altid over 1 (tangent i 200,100)

Ja, det fine er at den rette linje bliver en eksakt tangent til
parablen. Og det er ikke engang nogle tal jeg selv har konstrueret.

Regel 1 kan derfor opfattes som den lineære approksimation til regel 2
omkring punktet højde=2,00 m .

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Martin Larsen

Dato : 09-04-04 20:17

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse news:4076B7A7.2B34E6D9@jeppesn.dk...

> [...]
> parablen. Og det er ikke engang nogle tal jeg selv har konstrueret.
>
> Regel 1 kan derfor opfattes som den lineære approksimation til regel 2

Jeg har moret mig med at lægge kurverne ind:

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 10-04-04 15:39

Martin Larsen wrote:

> Jeg har moret mig med at lægge kurverne ind:

Man kan også indtegne flere parabler af typen: BMI=konstant

Grænsen for undervægt sættes på
http://www.altomkost.dk/madtildig/Livsstil/Maal_dit_BMItal/forside.htm
til 18,5 kg/m².

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)