Hmm !!! blandingshund.
Fra : Mic

Dato : 09-04-04 09:31

Jeg forstår ikke hvad der for folk til at vælge en hundehvalp
som burde have være aflivet ved fødselen !!!
er det pga. nærighed 200,- kontra 7000,- eller er det
fordi at man fejlagtigt tror at man får det bedste ud af de to forskellige
racer,
hvad med det dårlige i de to racer følger det ikke med ?
men alt det blandingslort så køber i vel også ulvehybrider
når de kommer i den blå.....?

God påske

Michael

Fra : Peter Schrøder

Dato : 09-04-04 10:56

"Mic"skrev
> [...]
> er det pga. nærighed 200,- kontra 7000,- eller er det
> fordi at man fejlagtigt tror at man får det bedste ud af de to forskellige

Nåeh...Der er nok een der lige har fået sin nye bullterrier?

> hvad med det dårlige i de to racer følger det ikke med ?
> men alt det blandingslort så køber i vel også ulvehybrider
> når de kommer i den blå.....?

Det er "racehundene" der er nogle misfostre.
Hvis alle "racer" fik lov at formere sig frit, ville vi
antagelig snart set de første ægte "ægte" hunde igen.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Pwh

Dato : 09-04-04 11:46

> Nåeh...Der er nok een der lige har fået sin nye bullterrier?

LOL hvis det er en bullterrier som Mic har, så svarer hans
tåbelige udtaelser da til at smide med sten når man bor i et glashus.
Der er da nogen af de mest blandede krydsninger der findes

> Det er "racehundene" der er nogle misfostre.

Der er i hvertilfælde en meget større chanche for indavl med "racehunde"

> Hvis alle "racer" fik lov at formere sig frit, ville vi
> antagelig snart set de første ægte "ægte" hunde igen.

Mange af de "racehunde" som man ser er da et klart udtryk for menneskets
dårlige smag. Jeg vil ikke hænge nogen racer ud her, men der findes flere racer
som er de rene misfostre at se på, fuldstændigt uegnede til at leve et normalt liv.

/Jens (som brækker sig over den slags racesnobberi)

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-04-04 10:13

>LOL hvis det er en bullterrier som Mic har, så svarer hans
>tåbelige udtaelser da til at smide med sten når man bor i et glashus.
>Der er da nogen af de mest blandede krydsninger der findes

,,det er vel ikke en mere blandet krydsning end en schæfer er vel !

>Der er i hvertilfælde en meget større chanche for indavl med "racehunde"

,,,,,hvis det er negativt hedder det altså rissiko og ikke chanche !

men ja du har ret med nogle racer ! men med andre racer bruger man
stamtavlen til netop at undgå indavlen ! så det er ikke sort eller
hvidt med blandinger eller racehunde !

HUNDELOVEN
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem.

Fra : Pwh

Dato : 09-04-04 22:15

> ,,det er vel ikke en mere blandet krydsning end en schæfer er vel !

Sikkert ikke, det var faktisk det der var min pointe.

> ,,,,,hvis det er negativt hedder det altså rissiko og ikke chanche !

Hæ, du har ret din ordkløver

> men ja du har ret med nogle racer ! men med andre racer bruger man
> stamtavlen til netop at undgå indavlen ! så det er ikke sort eller
> hvidt med blandinger eller racehunde !

For Mic er det åbenbart siden han mener at alle hunde der ikke
er "racerene" burde aflives straks efter fødslen.
Det er den slags ævl man lukker ud når man har suttet for mange påskebryg

/Jens

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-04-04 10:09

On Fri, 9 Apr 2004 11:55:53 +0200, Peter Schrøder
<petersch@vip.cybercity.invalid> wrote:

> [...]
>Hvis alle "racer" fik lov at formere sig frit, ville vi
>antagelig snart set de første ægte "ægte" hunde igen.

man parer sig ikke bare på kryds og tværs så går det galt og hundene
ville blive sindsyge i deres hoveder ! og stamtavlen er den bedste
garanti for at man ikke får indavl hvis man altså har en race der ikke
bliver linieavlet ! af snoppede idiotiske mennesker der kun tænker på
deres egen forfængelighed ! jeg har givet mange penge for en stamtavle
netop for at kunne sikre mig at jeg ikke fik en sindsyg indavlet hund,
så at du kalder racehunde for misfostre kan i visse tilfælde"visse
racer" være rimmeligt, men andre bruger altså stamtavle netop til at
undgå misfostre !

Fra : Pwh

Dato : 09-04-04 10:53

Mic wrote:
> Jeg forstår ikke hvad der for folk til at vælge en hundehvalp
> som burde have være aflivet ved fødselen !!!

Er du dum, eller prøver du bare at provokerer.

> er det pga. nærighed 200,- kontra 7000,-

For mit vedkommende er det ikke et spørgsmål om hunden
koster 100kr eller 10.000kr, jeg har heldigvis så megen luft
i min økonomi at den slags småpenge ikke intererserer mig.

> eller er det
> fordi at man fejlagtigt tror at man får det bedste ud af de to
> forskellige racer,

Hvorfor er det fejlagtigt at tro, jeg har selv en Lab/Schæferblanding,
og han har i mine øjne faktisk arvet flere af de gode egenskaber fra
begge racer. Han har faktisk et sind der passer mig bedre end det jeg
har oplevet hos "rene" Schæfere og Labber.

> hvad med det dårlige i de to racer følger det ikke med ?

Det må man vel regne med, derfor holder jeg mig til blandinger
af to racer som jeg hver for sig også godt kan lide.
Nu skal du jo huske på at det du kalder "racehunde" jo også bare er
blandinger der er blevet "forædlet"

> men alt det blandingslort så køber i vel også ulvehybrider
> når de kommer i den blå.....?

Sikke en gang pladder, man behøver jo ikke at værer ukritisk
bare fordi at man ikke vælger en "race" som nogle andre mennesker
har valgt at frembringe ved målrettet avl.

/Jens (som synes at her lugter en smule af Troll)

Fra : Mic

Dato : 09-04-04 11:43

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Er du dum, eller prøver du bare at provokerer.

Jeg stiller et meget relevant spørgsmål.
Syntes du det er dumt eller provokere det dig ?

> [...]
> begge racer. Han har faktisk et sind der passer mig bedre end det jeg
> har oplevet hos "rene" Schæfere og Labber.

og hvad er det helt præcis vagt og jagt eller hvad ?

> [...]
> af to racer som jeg hver for sig også godt kan lide.
> Nu skal du jo huske på at det du kalder "racehunde" jo også bare er

Men det kræver lidt mere end et hul i hækken

> Sikke en gang pladder, man behøver jo ikke at værer ukritisk
> bare fordi at man ikke vælger en "race" som nogle andre mennesker
> har valgt at frembringe ved målrettet avl.

og du er så dommer over hvem der er kritisk og ukritisk
Jens jeg har set du er ivrig læser af den blå ikke ?
Så se lige hvad der er til salg man avler på alt der har fire ben.
hvad med din egen hunds blodlinier ? kender du den ?
hvad med hofter albuer øjne ?
men du er måske ligeglad og tager det som det kommer ?

> /Jens (som synes at her lugter en smule af Troll)

Jeg kunne godt have skrevet indlægget på en anden måde,
sådan nemmere at sluge, men hvorfor man bliver alligevel angrebet
personligt, hvis men ikke mener det samme som flertallet her inde
så What The Fuck

Mic

Fra : Pwh

Dato : 09-04-04 12:07

> Jeg stiller et meget relevant spørgsmål.
> Syntes du det er dumt eller provokere det dig ?

Næh, det var mere din formulering der var helt ude i skoven.
Spørgsmålet er såmænd fair nok.

> og hvad er det helt præcis vagt og jagt eller hvad ?

Hæ, nu kunne jeg snildt bruge 3 sider på at udbrede mig om Tysons
gode egenskaber, men det vil jeg forskåne jer for
Primært er det det omgængelige sind som jeg tit ser hos labben
og det vagtsomme sind fra Schæferen som jeg værdsætter.
Og at Tyson så samtidigt er flottere en en alm Lab, som han
mest ligner er jo også en posetiv ting for mig.

> Men det kræver lidt mere end et hul i hækken

Og det gør altså "racehunde" til bedre dyr at de er sværere at frembringe.

> og du er så dommer over hvem der er kritisk og ukritisk

Jeg talte kun for mit eget vedkommende, jeg er kritisk i mit valg.

> Jens jeg har set du er ivrig læser af den blå ikke ?

Nemlig, jeg bruger meget tid på at finde den rigtige "race"
At jeg så ikke nødvendigvis vælger en hund som er stylet
af andre mennesker er fordi at jeg ikke mener at racehunde
nødvendigvis er det eneste rigtige.

> Så se lige hvad der er til salg man avler på alt der har fire ben.
> hvad med din egen hunds blodlinier ? kender du den ?
> hvad med hofter albuer øjne ?
> men du er måske ligeglad og tager det som det kommer ?

Igen noget pladder, at en hunds blodlinier er ok er ikke nogen
garanti for at afkommet ikke får nogen defekter, hvis du tror
det så er du en anelse for naiv, jeg har mødt flere mennesker
der har lagt et stort stykke arbejde i at finde gode avlsforældre
og så alligevel er endt op med noget skrammel med diverse defekter.

> Jeg kunne godt have skrevet indlægget på en anden måde,

Det havde nok været en god ide, det ville jo svarer til at jeg havde
lavet et idlæg hvor jeg svinede folk der havde "racehunde" til for
at vælge indavlede skvat (ikke min mening, bare et eksempel)

/Jens

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-04-04 09:59

On Fri, 9 Apr 2004 11:53:25 +0200, "Pwh"
<deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>begge racer. Han har faktisk et sind der passer mig bedre end det jeg
>har oplevet hos "rene" Schæfere og Labber.

ja jeg vil da sige at du sikkert har mindre rissiko for HD med din
hund end hvis du havde valgt en ægte schæfer, tjae bare et gæt herfra
jeg har mødt rigtig mange der har de problemer med deres schæfere, og
det er da surt at man skal se sin hund lide bare fordi den skulle have
en stamtavle engang.

Fra : Holm

Dato : 09-04-04 10:57

"Mic" <sletmig@jubiimail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvad med det dårlige i de to racer følger det ikke med ?
> men alt det blandingslort så køber i vel også ulvehybrider

.......Der er ikke nogen der er mere blandet end menneske racen med deres
utallige stupide meninger .....,...heil !!

Selv god påske !!

Fra : John

Dato : 09-04-04 11:33

"Mic" <sletmig@jubiimail.dk> skrev noget i en meddelelse:

> men alt det blandingslort så køber i vel også ulvehybrider
> når de kommer i den blå.....?

Der er lige så meget "lort" i den udtalelse som du forsøger
at smide over på blandingshundens egenskaber...

Vh
John Johansen

Fra : Kosmonauten

Dato : 09-04-04 12:42

> Der er lige så meget "lort" i den udtalelse som du forsøger
> at smide over på blandingshundens egenskaber...
>

> Vh
> John Johansen

Kunne ikke ha sagt det bedre!
Men pyt, uanset hvad så er alle hunde blandinger ligesom os selv, men
desværre findes der stadigvæk uvidende mennesker som tror at "Racehunde" og
"Danskere" bare sådan er dukket op af jorden med et lille Dannebrogsflag i
hånden :C)
Men alligevel, så ønskes alle en God Påske og det gælder også dig Mic!
Med venlig Hilsen
Martin som er ejer af en blandingshund som er sin vægt værd i øææhhh
Euro!?!?

Fra : fam. Ager

Dato : 09-04-04 13:39

> [...]
> hvad med det dårlige i de to racer følger det ikke med ?
> men alt det blandingslort så køber i vel også ulvehybrider

Uhadada....
der er vist en der kom til at drikke af natpotten hva`?
marie

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 10-04-04 09:56

On Fri, 9 Apr 2004 10:31:07 +0200, "Mic" <sletmig@jubiimail.dk> wrote:

> [...]
>hvad med det dårlige i de to racer følger det ikke med ?
>men alt det blandingslort så køber i vel også ulvehybrider

jeg gør skam ikke da jeg har en racehund som jeg gav 8000kr for og har
gevet det beløb 2 gange, penge betyder ikke noget når det gælder om at
udvide sin familie med en hund efter min mening !

jeg ved at mange køber blandinger af økonomiske grunde, og dem om det,
blandinger kan være mindst lige så gode hunde, og i nogle tilfælde
bedre. Hvis jeg skulle have en af de racer der er kendt for HD så
ville jeg hellere have en af dem uden stamtavle, da der ikke har været
lige så meget indavl/linieavl i dem efter min mening, så i nogle
tilfælde mener jeg godt at det kan betale sig at vælge hund der er
blanding, eller uden stamtavle !

i andre tilfælde er det fuldstændigt af uvidenhed at folk køber
blandinger, noget folk ikke fatter er at man aldrig må blande en
kamphunderace med en vagthunderace ! da der er stor rissiko for at der
kommer en kortslutning i hovedet på resultatet ! i sådan et tilfælde
er jeg dybt imod blandinger ! det er uvidenhed og dumhed og nærighed
der får disse hunde til at overleve, da de nemt kan være lige så
farlige som ulvehybriderne du nævner. men folk sætter sig ikke ind i
tingene mange gange er det nok fordi de er nærige ! for hvis du tager
en rotweiler/pitbull-blanding så vil den være mange gange farligere og
mystisk end en pitbull eller en rotweiler vil være hvis det var en ren
race ! så i nogle tilfælde er folk vist bare dumme eller nærige og i
andre tilfælde kan blandinger være lige så gode eller bedre hunde end
andre.

Fra : Pwh

Dato : 09-04-04 22:29

> jeg gør skam ikke da jeg har en racehund som jeg gav 8000kr for og har
> gevet det beløb 2 gange, penge betyder ikke noget når det gælder om at
> udvide sin familie med en hund efter min mening !

Helt enig, det forudsætter selvfølgelig bare at man har de penge
Men har man ikke råd til at betale 6-8000kr for en hund vil jeg også
stille mig tvivlende overfor om man har råd til at have den.

> [...]
> kamphunderace med en vagthunderace ! da der er stor rissiko for at der
> kommer en kortslutning i hovedet på resultatet ! i sådan et tilfælde

Enig igen, der er mange blandinger som jeg ville holde snitterne langt væk fra.
Jeg ville heller ikke turde binde an med blanding der består af X-antal ukendte racer,
jeg synes at det må værer alt for uforudsigeligt hvad der kommer ud af det
både fysisk og psykisk, der er altså nogen af de gadekryds man ser der er
lidt for mystike af udseende til mig.

/Jens

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 11-04-04 00:15

On Fri, 9 Apr 2004 23:29:15 +0200, "Pwh"

> [...]
>både fysisk og psykisk, der er altså nogen af de gadekryds man ser der er

ja og de bliver mere og mere mystiske, da der jo kommer flere og flere
"sjældne" racer til landet, som dem der køber sjældne mastifracer fra
en eller anden fjern ø i stillehavet eller ligende, de aner ikke hvad
de gør eller har at gøre med, de køber dem bare for at skille sig ud
eller fordi hunden er flot eller ligende, og så er det altså ligemeget
om den har en stamtavle, hvis racen har været brugt til at jagte
slaver som filaen ! der er mange specielle racer og folk tænker sig
ikke om, der er også mange der køber spidshunderacer med
flotte/specialle øjne hunde der er flotte men umulige at opdrage, da
de er beregnet til at løbe rundt oppe på nordpolen og altså skal have
nogle tæsk hvis den ikke hører efter, og når en godtroende pige fra
kbh så ikke nænner andet end at sige fy til hunden, så går det også
galt, så der er det også ligemeget om den har stamtavle !

og med blandinger som jeg også har skrevet og vi er enige i så kan det
være gode blandinger hvor man får det gode fra hver race, men det kan
også være hvor hunden får det værste fra hver race, så folk skal bare
huske at det ikke er sort eller hvidt !

jeg hørte foresten om en ude på vestegnen/albertslund der havde mor og
søn der var Pit Bull Terriers, de kom til at parre sig og ejeren ville
sælge hvalpene ! den slags sker, sikkert også med andre racer ! og i
disse tilfælde er man for dum hvis man køber uden stamtavle, bare for
at spare penge.

jeg har hørt om nogle fra fyn der syntes at linieavl er helt i orden
med min egen race og de har en lang forklaring på hvorfor det er
ok, men den slags skal bare undgåes efter min mening, og de får det
sku også slynget lige i hovedet hvis jeg møder dem en dag ! for de
ødelægger stamtavlens gode ry efter min mening " og så hedder det
sikkert renome hvis det er positivt ikke

men det er ikke sort og hvidt med stamtavle eller uden, det gælder
bare om at folk tænker sig grundigt om inden de parer en hund eller
køber en hvalp.

Fra : Janne & Jens Jørgen ~

Dato : 10-04-04 10:34

Vi har både en "ægte" og en "uægte" hund. Begge utrolig dejlige hunde !! Den
"uægte" fik vi ved et tilfælde, efter et besøg hos nogle mennesker som havde
hvalpe og her blev vi valgt af den ene hvalp. Vi faldt pladask for hinanden,
det var kærlighed ved første blik. Vi betalte et symbolsk beløb for hende,
1500,- selv om vi kunne se på begge forældre, at det aldrig vil blive en
"pæn" hund.
Hun er i dag 4 år gammel og klart den klogeste hund jeg nogensinde har haft.
Jeg har efterhånden haft nogle stykker.
Køn er hun måske heller ikke, men alle der kender hende synes hun utrolig
smuk, men det er fordi hun er så dejlig og har så stor en personlighed at de
mener det.
Vores anden hund, er ægte, som vi købte efter at ha' planlagt det. Hun er
racetypisk, smuk og selvfølgelig også dejlig. Så jeg synes bestemt ikke der
er noget i vejen for at man har blandingshunde, og det har bestemt ikke
noget med prisen at gøre hvilke hunde vi har !!

Hilsen
Janne

Fra : Heidi Jensen

Dato : 10-04-04 10:47

> [...]
> hvad med det dårlige i de to racer følger det ikke med ?
> men alt det blandingslort så køber i vel også ulvehybrider

Bare lige en sjov hendelse med uvidende hundefolk.

I torsdags til en fest, faldt jeg i "hunde"snak med en ung fyr, han var så
glad fordi han skulle have hund i næste weekend, så jeg spurgte om hvilket
gadekryds det så var (ALLE her i vors by har gadekryds, dog untaget 2
sheltier), han skulle fanme ikke have et gadekryds, han skulle have en ægte
lab. for han skulle ikke risikere noget med sygdomme osv. Fedt tænkte jeg-
endnu et klogt hoved. Så jeg spurgte hvilken Kennel han fik den fra.... Han
hvidste så ikke hvad kennel var, for han sagde bare, det hedder bare en lab.
Hmm ok, så jeg spurgte hvad den hed på stamtavlen.... Den skulle fanme igen
stamtavle have, om jeg troede han var miljonær... Næh, og det behøver man
ikke at være for at købe hund med stamtavle. Så jeg spurgte hvad med HD osv.
Det ville han skide på, bare den var sund og rask- så jeg prøvede så godt
jeg kunne at forklare at HD altså kan være en meget smertefuld sygdom for
hunde, og at han via stamtavlen kunne se om der var HD i dens linjer. Han
endte med at blive skide sur på mig, for han kendte intet til HD og var lige
glad, for han skulle bare have en hund der var sund og rask... Hvad stiller
man op med sådan nogle folk, jeg ved ikke hvor han har fået den idé fra, at
ALLE ægte hunde er sunde og raske, men det er de nu ikke...

Heidi

Fra : Louise

Dato : 13-04-04 13:32

Længe leve valgfriheden vil jeg sige.

Jeg avler hunde med DKK-stamtavle og selvom jeg ikke altid kan forstå
at folk vælger en hund uden papirer eller en krydsning, så accepterer
jeg det da og indimellem kan jeg endda sagtens forstå det, da der
findes mange dejlige hunde uden papirer.

Stambog er ikke en garanti for at du får nøjagtigt det, du søger, men
det er en stor hjælp til at nå målet. Du har en langt større chance
for at vurdere hvalpen mht sundhed, temperament, egenskaber osv når du
kender forældre, bedsteforældre osv end ved en hvalp, hvor man faktisk
kun kender moderen, som man ikke kender afstamningen på. Desuden er en
hund købt fra en opdrætter omfattet af en garanti, så hvis hunden
viser sig at have fejl, så får man enten halvdelen eller alle pengene
tilbage, alternativt en ny hvalp. Det gør ikke sorgen over feks tabet
af en hund mindre, men det hjælper i hvert fald økonomisk når man skal
have en anden hund. Desuden er en god garanti fra opdrætteren også en
garanti for at han/hun yder sit bedste for at lave sunde og
velfungerende hunde.

Til sidst så har man lige de ekstra muligheder med en racehund. For
udstillingsinteresserede kan man udstille hunden og for
brugsinteresserede er der ingen manglende stambog, der sætter grænser
for hvor langt en hund kan nå i et prøveprogram.

www.malinoise.dk Belgiske Hyrdehundehvalpe til salg. Salgsklare
19/4-2004.

Fra : Poul kaas

Dato : 21-04-04 15:56

> [...]
>
>Jeg forstår ikke hvad der for folk
>til at vælge en hundehvalp
>som burde have være aflivet ved fødselen !!!

Hej Michael

Du mener ikke der kommer noget godt ud af at blande hunderacer.

jeg har igennem mange år haft blandninger schæfer/rottweiler, det
er noget af den bedste blandning man kan få.

så kunne du jo aldrig finde på at købe en doberman, den er en stor
blandnings hund, der er syv racer i den bla. Rottweiler, grey
hound , manchester terrie, og flere andre.

Det samme gælder vel en rodesia rigdeback, som er en blandning af
hotten tothund labrador, blodhund osv.

der mange ægte ? hunde som er komme på grund af blandninger her
er en til Broholmer

Hilsen Poul Kaas

Fra : Anja Bjerke

Dato : 21-04-04 20:12

Poul kaas wrote:
> [...]

Når to dyreraser førstegangs-blandes, får man noe som kalles heterosiseffekt
(krysningsfrodighet). Dette gir vanligvis sunne avkom. Disse vil imidlertid
arve temperament og eventuelle særegenheter/spesialkunnskaper fra sine
foreldredyr; i større eller mindre grad fra begge foreldredyrene. En Border
Collie blandet med Gordon Setter kan altså gi en hund som er god gjeter
og/eller god fuglehund eller noe mellom disse. Valpene kan bli enkle å
dressere (fra BC) eller arve GS's mer vimsete framferd, eller noe midt i
mellom.

Heterosiseffekten er veldokumentert, og brukes bevisst innen all avl. De som
driver bevisst med dette, er imidlertid også klar over at heterosiseffekten
forsvinner om man fortsetter å avle på blandingsdyr.

Alle husdyrraser er framkommet av blandinger. Bevisst eller ubevisst. Når
det gjelder storfe, gris, høns, får m.m. gjøres blandingene bevisst. Fordi
man vil ha frem en spesiell egenskap i avkommet. Av denne grunn gir f.eks.
dagens storferaser mer melk og mer kjøtt enn de gamle rasene, og de utnytter
foret bedre enn dyrene i gamle dager gjorde.

> jeg har igennem mange år haft blandninger schæfer/rottweiler, det
> er noget af den bedste blandning man kan få.

Jeg vil tro at schäfer/rottweiler er enkel å dressere, og gir gode og ivrige
arbeidshunder.

Hilsen Anja

---

Fra : Torben R. Sørensen

Dato : 23-04-04 07:16

"Anja Bjerke" <adresseetterfølgeranjagtb@online.no> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg har en dejlig blanding mellem Labrador og Islandsk Fårehund. Den har et
rigtig godt sind, er venlig og godmodig.

Selvfølgelig ligger der noget i generne men jeg tor det er mindst lige så
vigtigt hvordan prægningen de første 8 uger af dens liv har været.

Freja kommer fra en sød familie, hvor der virkelig blev taget sig af
hvalpene og dens mor var en meget venlig mor.

Da jeg var oppe og se hvalpene da de var 6 uger, sagde jeg til min mor som
kørte mig derop, at det ikke så meget var hvalpene vi skulle se for alle
hundehvalpe er søde. Næ, det vi skulle se var moderen og dens opførsel,
familien som havde præget dem og omgivelserne. Alt var fint og jeg hentede
Freja to uger senere.

Torben