En underlig node
Fra : Anders

Dato : 08-04-04 10:47

Hejsa gruppe!

Jeg spiller lidt klaver for mig selv, men nu er jeg stødt på en node som jeg
ikke kender. Noden er et h til venstre hånd, men foran er der sådan et
#-ophævelses-tegn i en parantes. Det forstår jeg ikke helt, for der står
ikke nogen steder foran at der skal være # for h! Nogen der kan hjælpe,
eller skal jeg scanne noderne ind?

//Anders

Fra : Andreas Lundsfryd Je~

Dato : 08-04-04 13:50

Der har måske været b for H tidligere i noden? Så gælder opløsningstegnet
b'et.

Når der er et opløsningstegn foran en tone, kan du under alle omstændigheder
være sikker på, at der hverken er # eller b for pågældende tone. Så der er
ikke så meget at være i tvivl om!

Andreas.

Fra : Anders

Dato : 08-04-04 14:05

> Når der er et opløsningstegn foran en tone, kan du under alle
omstændigheder
> være sikker på, at der hverken er # eller b for pågældende tone. Så der er
> ikke så meget at være i tvivl om!

Ja okay, jeg synes bare det ser lidt sjovt ud at det står i parantes.

//Anders

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 08-04-04 15:00

"Anders" <gregersenNOSPAM@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> omstændigheder
>
> Ja okay, jeg synes bare det ser lidt sjovt ud at det står i parantes.
>
> //Anders

Et # eller b som ikke er fast fortegn, gælder kun i den takt, den er skrevet
i. Af og til er nodeskribenten dog ekstra service-minded og sætter et
opløsningstegn i parentes, hvis man skulle ha' glemt, at det løse fortegn
automatisk er ophævet. Parentesen er derfor med, da opløsningstegnet strengt
taget er unødvendigt.

/Ulrik.