Hvor mange gange på Månen?
Fra : thomas t

Dato : 08-04-04 00:29

Hvor mange gange har der været mennesker på Månen?

-det er ikke et oplæg til "Det har der aldrig", "jo", "nej", *klask* av!

Vi kom til at snakke om det, og jeg troede, der havde været en del
landinger. Måske endda russerne. Men vi kom frem til, at vi ikke uden videre
kan finde andre landinger end 1969 nævnt.

Hvor mange gange har der været mennesker på Månen?

Fra : kautaq

Dato : 08-04-04 05:55

thomas t wrote:

> Hvor mange gange har der været mennesker på Månen?

Apollo 11
20. juli 1969 i Rolighedens Hav:
Neil A. Armstrong
Edwin E. Aldrin

Apollo 12
19. november 1969 i Stormenes Hav:
Charles Conrad
Allan Bean

Apollo 13
April 1970. Landing aflyst - eksplosion i ilttank.
(Tom Hanks

Apollo 14
5. februar 1971. Frau Mauro.
Alan Shepard (verdens første amerikaner i rummet
Edgar Mitchell

Apollo 15
30. juli 1971. Hadley Rill. Med månebil.
David Scott
James Irwin

Apollo 16
21. april 1972. Descartes.
John Young
Charles Duke

Apollo 17 : 11. december 1972. Klarhedens Hav. Med Månebil.
Eugene Cernan
Harrison Schmitt

*

Russerne nåede aldrig til månen med bemandede rumfartøjer, men
de havde en del ubemandede fartøjer, der med mere eller mindre
held udforskede månen længe før amerikanerne kunne følge med:

Luna 2: Crashede ind i månen 13. sep. 1959
Luna 3: Første billeder i verden fra månens bagside 4. okt. 1959
Luna 9: Landing på månen. Fotografier af månen. 31. jan. 1966
Luna 16: 100 gram materiale sendes tilbage til jorden. sep.1970

Fra : Thomas Hejl Pilgaard

Dato : 08-04-04 15:23

"kautaq" <kautaq@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Apollo 14
> 5. februar 1971. Frau Mauro.
> Alan Shepard (verdens første amerikaner i rummet

Hér:
))
Du tabte vist disse...

> Russerne nåede aldrig til månen med bemandede rumfartøjer, men
> de havde en del ubemandede fartøjer, der med mere eller mindre
> held udforskede månen længe før amerikanerne kunne følge med:

Jeg kan huske at jeg engang læste en artikel i Illustreret
Videnskab, at russerne var ualmindeligt tæt på at have nået
til månen med en bemandet landing før amerikanerne...
Det skulle efter sigende have drejet sig om et enkelt uheld
på affyringsrampen der forsinkede dem.
Er der nogen der ved hvor megen sandhed der er i den historie?

/ Susaavej 5, DK-4700 | you're doing, you're | ^ ^ \
\ Naestved, Denmark | not learning anything. | = @ = /
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯

Fra : thomas t

Dato : 08-04-04 19:18

kautaq at kautaq@post2.tele.dk:

> Apollo 11
> osv

mange tak.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 08-04-04 14:05

thomas t wrote:

> Hvor mange gange har der været mennesker på Månen?

Det har der seks gange. Alle seks missioner kom fra det amerikanske
Apollo-program 1969-1972. Der har været i alt tolv personer på Månen.
http://yahooligans.yahoo.com/content/ask_earl/20030724.html

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : thomas t

Dato : 08-04-04 19:19

Jeppe Stig Nielsen at mail@jeppesn.dk:

> Det har der seks gange. Alle seks missioner kom fra det amerikanske
> Apollo-program 1969-1972. Der har været i alt tolv personer på Månen.

tak

> http://yahooligans.yahoo.com/content/ask_earl/20030724.html

Linket giver "the specified server could not be found"

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 08-04-04 22:51

thomas t wrote:

> Linket giver "the specified server could not be found"

Prøv igen, så.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Michael Korsgaard

Dato : 08-04-04 17:11

"thomas t" <spam.tomcat@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
videre
> kan finde andre landinger end 1969 nævnt.
>
> Hvor mange gange har der været mennesker på Månen?

Tag et kig ind på http://www.rumfart.dk/vis.asp?id=1

/ Michael...

Fra : thomas t

Dato : 08-04-04 19:20