Iogear kontra Mirra server, hvem kan give ~
Fra : Bjarne

Dato : 07-04-04 21:02

Hvilken af disse som koster ca. det samme vil I anbefale:

Mirra som pt. endnu ikke kan købes i DK:
http://www.mirra.com/product/index.html

eller Iogear som kan købes i DK
http://www.digifokus.dk/index.php?Page=serve&PageNumber=8&ProductsNumber=1617

Det er mit første køb af server og den skal bruges til privatbrug for
familiens ( bor i udlandet) downloadning af foto, breve osv. via FTP eller
hjemmeside samt til backup af vore computere herhjemme.

Håber at få gode råd, da jeg ved meget lidt om den servere og brugen af dem,
men er anbefalet at købe en sådan

Bjarne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-04-04 21:19

"Bjarne" <D1"slet dette"@NikonPro.nu> wrote:

>Hvilken af disse som koster ca. det samme vil I anbefale:

> Mirra eller Iogear.

Hva' koster så'n en IOGEAR BOSS, jeg kan ikke finde en pris noget sted ??

<mlr>

Fra : Bjarne

Dato : 07-04-04 21:41

Michael Rasmussen <mic@NO_SPAMdou.dk> wrote:

> Hva' koster så'n en IOGEAR BOSS, jeg kan ikke finde en pris noget
> sted ??
>
> <mlr>

Jeg har hos digifokus fået oplyst en pris på 3000,- kr.

Bjarne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-04-04 21:44

"Bjarne" <D1"slet dette"@NikonPro.nu> wrote:

>Hvilken af disse som koster ca. det samme vil I anbefale:
>
>Mirra som pt. endnu ikke kan købes i DK:
> [...]

Så fandt jeg prisen på Iogear, omkring 2800,- hvilket er en fin pris for den funktionalitet.

Mirra's site er ikke særligt oplysende, men så vidt jeg kan gennemskue er de to ting ikke sammenlignelige...

Iogear box er vel nærmest en bredbåndsrouter / switch med indbygget ftp-server og 120 GB harddisk, Mirra's box er vist en ren
ftp-server.

Umiddelbart tror jeg Iogear er mest value for money...

<mlr>

Fra : Bjarne

Dato : 07-04-04 21:49

> [...]
> ftp-server og 120 GB harddisk, Mirra's box er vist en ren ftp-server.
>
> Umiddelbart tror jeg Iogear er mest value for money...

Jeg tør næsten ikke spørge, men har du været en tur rundt på Mirra´s sider
for jeg synes at forstå den kan meget mere

Bjarne

Fra : Bjarne

Dato : 07-04-04 21:53

Bjarne" <D1"slet dette <D1"slet dette"@NikonPro.nu> wrote:

> Jeg tør næsten ikke spørge, men har du været en tur rundt på Mirra´s
> sider for jeg synes at forstå den kan meget mere

Mirra står beskrevet i Alt om data under nyheder på side 43 i nr. 2 - 2004

Bjarne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 07-04-04 22:20

Jo, jeg har været rundt på Mirra's site - Der er mange ord, men meget få faktuelle oplysninger

>Mirra står beskrevet i Alt om data under nyheder på side 43 i nr. 2 - 2004

Det er rigtigt - Kan faktisk godt huske jeg har set den - Det er en fil- og ftp-server med samt noget backup software.

Jeg ved ikke om det er noget. Det kommer sgu' meget an på softwaren. Jeg vil gerne se en egentlig anmeldelse af produktet inden
jeg kaster mig ud i et køb.

<mlr>

Fra : Bjarne

Dato : 08-04-04 09:09

> [...]
>
> Jeg ved ikke om det er noget. Det kommer sgu' meget an på softwaren.
> Jeg vil gerne se en egentlig anmeldelse af produktet inden jeg kaster

Hej Michael

Jeg fik her til morgen denne anmeldelse af Mirra

http://www.extremetech.com/article2/0,3973,1406529,00.asp

Den er flere sider lang , så har du tid ville jeg gerne høre din mening
om den.

Jeg må indrømme jeg som nybegynder i "server" umiddelbart er betaget af den

God påske

Bjarne

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 08-04-04 09:35

"Bjarne" <D1"slet dette"@NikonPro.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://www.extremetech.com/article2/0,3973,1406529,00.asp
>
> Den er flere sider lang , så har du tid ville jeg gerne høre din mening

Et lille påskepip herfra,

efter at have kikket på de to produkter,
vil min umiddelbare mening være at Iogear systemet lyder "som det bedste"
set med mine øjne.
(bruger dog selv en lille linuxbox istedet ikke at det har farvet min
vurdering overhovedet)

MvH
Nyd påsken
Søren Steinmetz

Fra : Bjarne

Dato : 08-04-04 09:37

Søren Steinmetz <steine@reopos.dk> wrote:

> [...]
> bedste" set med mine øjne.
> (bruger dog selv en lille linuxbox istedet ikke at det har

Hej Søren
Tak for din mening, men kan Iogear det samme? Her tænker jeg bl.a. på den
automatiske back-up

--
Med venlig hilsen og masser af god påske
Bjarne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-04-04 10:23

"Bjarne" <D1"slet dette"@NikonPro.nu> wrote:

>Tak for din mening, men kan Iogear det samme? Her tænker jeg bl.a. på den
>automatiske back-up

Så vidt jeg kan gennemskue er backup softwaren ikke af en kvalitet så det er et argument for at købe Mirra.

<mlr>

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 08-04-04 10:40

"Michael Rasmussen" <mic@NO_SPAMdou.dk> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg kan gennemskue er backup softwaren ikke af en kvalitet så det
er et argument for at købe Mirra.

Samme resultat kom jeg frem til.
Desuden må jeg tilstå jeg er lidt imod at der skal installeres klient
software på alle maskiner,
og der skal (efter hvad jeg kunne se) købes en licens til hver maskine.

MvH
Søren Steinmetz

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-04-04 10:04

> [...]

>http://www.extremetech.com/article2/0,3973,1406529,00.asp
>
>Den er flere sider lang , så har du tid ville jeg gerne høre din mening

Jeg har lige kigget anmeldelsen igennem - Mirra kan filedele og lave backup. Enkel løsning som kan sættes op på få minutter. Men
det er proprietær software, som endda ikke er særlig god...

Hold dig langt væk fra Mirra...

>Jeg må indrømme jeg som nybegynder i "server" umiddelbart er betaget af den

Prøv lige at definere hva' du helt præcis har brug for...

Så vidt jeg kan gennemskue er det en stump harddisk der kan deles over internettet - altså en ftp-server....

Det kan du løse på flere måder:

1) Installere en freeware ftp-server på din nuværende windows maskine og lade den stå tændt 24 timer i døgnet..

2) Opsætte din egen lille Linux server i kælderen - Det behøver ikke koste alverden, i praksis kan en ældre 486'er eller Pentium
200 Mhz klare det. Det er ikke vanskeligt at opsætte en Linux server, men du skal selvfølgelig bruge et par aftener på at sætte
dig ind i systemet. Du får samme fildelingsmuligheder som med Mirra (Der ligger en Linux inden i Mirra), men du har fuld frihed
til at opsætte systemet som du ønsker.

3) En bredbåndsrouter med indbygget ftp-server, her er Iogear til 2800 kroner en oplagt mulighed. Alternativt en ASUS WL-500g
trådløs bredbåndsrouter (900 kroner) plus en extern USB harddisk (120 Gb Maxtor til 1200 kroner).

Du skriver ikke meget om dit netværk - Men hvis du alligevel skal ha' en ( trådløs ?!) bredbåndsrouter og samtidig er en doven
sjæl der ikke gider rode for meget med computerne, er løsning 3 helt ideel.

Selv går jeg ind for løsning 2 ...

<mlr>

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 08-04-04 10:43

> [...]
> dig ind i systemet. Du får samme fildelingsmuligheder som med Mirra (Der
ligger en Linux inden i Mirra), men du har fuld frihed

Det må nok være den løsning jeg umiddelbart også vil foreslå.
En P200 med 128MB ram og xGB harddisk,
en SME server på og du er kørende.
(www.contribs.org)

Men det nærmer sig lidt t omkring hvilket system du kan/skal/bør/må/vil køre

MvH
Søren Steinmetz

Fra : Bjarne

Dato : 08-04-04 11:01

> [...]
> en ( trådløs ?!) bredbåndsrouter og samtidig er en doven sjæl der
> ikke gider rode for meget med computerne, er løsning 3 helt ideel.

Hej Michael
Tak for dine forslag og forklaringer.

Jeg vil prøve at forklare, hvad vi har, og hvad vi ønsker

Vi har:
1 stationær computer Dell Dimonsion 8100, familiens primære og 2 bærbare
Dell Latitudealle tre kører med win xp pro dk, printer, Linksys trådløs
router WRT54G, Axis printerserver.
Den stationære og printer forbindes med kabel og de 2 bærbare kører via
trådløs forbindelse, Sandisk Connect CF card.
Intet egentligt net mellem de 3 computere.
Ingen af de 3 computere kan tillades at stå tændt døgnet rundt.
5 domæner med bl.a. 10 separte mailkontihosted hos jirty.dk

Vi ønsker:
En server som kan stå tændt døgnet rundt, hvorpå vi kan have:
- back-up og gerne automatisk back-up af udvalgte mapper/filer på/fra alle 3
computere, herunder en temmeligt stort billedarkiv (ca 15 gb)
- mulighed for at familien ude i verden og os selv, når vi rejser har
mulighed for at gå på serveren og hente, hvad der nu ligger via internettet
og samtidig mulighed for ude i verden at uploade digitale foto mv. til
serveren via de bærbare og internettet uden det bliver for teknisk (for en
absolut ikke computerteknisk fammilie
- mulighed for at sende en mail til familie med et link til placering på
server, hvorpå de blot skal klikke for at se laaaaaangt brev med billeder
eller ???
- mulighed for måske at have vor hjemmesider (som vi skal til at lave) på
den
- mulighed for måske at have vor egen mailserver på den (aner ikke hvordan
man gør det eller om man kan det) så vi også har vore mailkonti hjemme (ved
ikke om det egentlig er en god idé)

Vi har ikke mulighed for at have noget i en kælder og server skal stå sammen
med øvrigt stationært computer og printer (og design betyder en del for min
kone), så den må helst ikke være for stor (Mirra passede ind i systemet

Jeg har aldrig brugt andet end windows, så andre styresystemer er mig
ukendte og jeg er jo en ældre mand som blot har foto som interesse og
familie rundt i verden

Håber du kan bruge denne forklaring til at give et godt råd.

Bjarne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-04-04 11:54

> [...]

>kone), så den må helst ikke være for stor (Mirra passede ind i systemet

Jeg kan godt se det er fristende at købe Mirra - Stikket i væggen og du er kørende - Men jeg tror du vil blive skuffet. Mirra er
proprietær software hvor du er bundet på hænder-og-fødder.

Du har ret avancerede ønsker med ftp, web og postserver

Det kræver en rigtig server. Den kan du få hosted ude i byen på et webhotel (behøver ikke koste mere en 50-100 kroner per måned),
eller du kan selv sætte den op derhjemme. Det sidste er absolut det sjoveste....

Den manglende kælder er ikke noget problem. Du kan opbygge en server over et Via Epia mini-ITX bundkort (samme som Mirra
anvender). Der kan du få en fuld fungerende 100% lydløs maskine i A4 format. Den vil selv din kone finde smuk

>Jeg har aldrig brugt andet end windows, så andre styresystemer er mig
>ukendte og jeg er jo en ældre mand som blot har foto som interesse og
>familie rundt i verden

Windows du'r ikke rigtigt i denne sammenhæng, der er Linux et bedre valg.

Angående backup, så kræver det altså mere end bare installation af et stykke software på dine maskiner. Det kræver betydelig
planlægning så der bliver taget backup af de rigtige ting, og på den rigtige måde, så backup'en også kan bruges den dag du får
behov. Det er relativt enkelt at sætte windows til at lave løbende backup på serveren, men der skal dæleme også tages backup af
serveren. Og det skal f.eks ske på DVD'er der gemmes i en bankboks. Ellers er det hele væk den dag du får indbrud eller huset
brænder.

<mlr>

Fra : Bjarne

Dato : 08-04-04 12:13

> [...]
> der skal dæleme også tages backup af serveren. Og det skal f.eks ske
> på DVD'er der gemmes i en bankboks. Ellers er det hele væk den dag du

Jeg siger tak til dig og Søren for jeres uddybende svar og har nu besluttet
mig til at kaste mig ud at lære mere om dette emne og så nok bygge min egen
server. Jeg tror jeg forsat vil lave mine månedlige back-up på DVD.

Til slut vil jeg spørge om I har nogle gode henvisninger til læsestof om
hvordan jeg bygger og sætter en sådan server op, som Michael nu har
skitseret. Tid er der jo nok af som pensionist

Tak for hjælp til ikke at lave en brøler, for pensionen er jo ikke for stor

Forsat god påske

Bjarne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 08-04-04 12:50

> [...]

>mig til at kaste mig ud at lære mere om dette emne og så nok bygge min egen
>server. Jeg tror jeg forsat vil lave mine månedlige back-up på DVD.

Det er bestemt en god ide.

>Til slut vil jeg spørge om I har nogle gode henvisninger til læsestof om
>hvordan jeg bygger og sætter en sådan server op, som Michael nu har
>skitseret. Tid er der jo nok af som pensionist

Når nu plads og design har betydning så bør du kigge på mini-itx hos www.shg.dk, du kan lave en habil server med et kabinet, et
integreret bundkort med cpu, lidt RAM, en harddisk og måske en CD/DVD brænder. Det kan godt være det billigste bundkort, linux
stiller ikke så store krav....

Skærm behøver du ikke - Du bruger den kun lige til den første installation, herefter vil du fjernestyre serveren fra dine windows
maskiner.

Ang Linux kan du starte med at 'lege' med knoppix, det vil gi' dig lidt føling med hva' linux er - Knoppix er en linux
distribution der ikke behøver installation, men kan afvikles direkte fra CD'en. Den kan hentes på www.knoppix.com

Til den egentlige server bør du nok bruge en anden distribution - Mange mener Mandrake er lettest at gå til, selv foretrækker jeg
fedora, http://fedora.redhat.com/ - Du bære læse grundigt på dokumentationen til den distribution du vælger, fedora er
efterfølgeren til redhat9 der er godt dokumenteret her: http://mirrors.sunsite.dk/redhat/9/en/doc/RH-DOCS/index-en.html

<mlr>

Fra : Bjarne

Dato : 08-04-04 13:09

> [...]
> dokumentationen til den distribution du vælger, fedora er
> efterfølgeren til redhat9 der er godt dokumenteret her:

Jeg siger tak og vil gå i gang med at læse, lære og bygge

Bjarne