ny bil i fredags ..... fra 2003 ??
Fra : Allan

Dato : 07-04-04 19:05

jeg har lige købt en ny bil og fik den lev i fredags.,

jeg har på intet tidspunkt fået at vide (heller ikke på kontrakten) at det
kunne være en 2003 model.

jeg har nu fået den endelige faktura hvoraf det fremgår at det er en 2003
model.

jeg gik faktisk bare ud fra at en bil købt i slutningen af marts var en 2004
model når ikke andet var blevet sagt.

hvordan stiller det mig? er bilen mindre værd ved senere salg? bør jeg
kontakte FDM eller er det omsonst?

hilsen Allan

Fra : Henning

Dato : 07-04-04 19:14

On Wed, 7 Apr 2004 20:04:49 +0200, "Allan" <spam@spamhotmail.com>
wrote:

>jeg har lige købt en ny bil og fik den lev i fredags.,
>
>jeg har på intet tidspunkt fået at vide (heller ikke på kontrakten) at det
>kunne være en 2003 model.

Bestilte du specifikt en 2004-model? Eller pegede du på en bil i et
brochure og sagde "sådan en, tak"?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Allan

Dato : 07-04-04 19:16

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> wrote:
> Bestilte du specifikt en 2004-model? Eller pegede du på en bil i et

den stod i deres udstilling - jeg gik da ud fra at den var fra 2004

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-04-04 19:35

On Wed, 7 Apr 2004 20:16:13 +0200, "Allan" <spam@spamhotmail.com>
wrote:

>den stod i deres udstilling - jeg gik da ud fra at den var fra 2004

OK - så har du specifikt købt den.
Det havde været en anden sag, hvis den først skulle bestilles/leveres.
Hvilken bil er der tale om, og har den været registreret før?

/Mogens

Fra : Allan

Dato : 07-04-04 20:03

> OK - så har du specifikt købt den.
> Det havde været en anden sag, hvis den først skulle bestilles/leveres.
> Hvilken bil er der tale om, og har den været registreret før?
>
> /Mogens

det er en BMW Mini One og den har ikke været reg før og kun kørt 8 km ved
lev.
men jeg tænker da alligevel over om jeg er taget lidt ved næsen -
jeg ved endnu ikke om der er prisforskel eller forskel på bilmodellen
jeg har først opdaget det i eftermiddags - da jeg skulle bestille noget
extraudstyr
og res.dels.manden spørger om det er en 2003 eller 2004 -
jeg havde ikke skænket det en tanke - fordi det ikke var nævnt.
jeg var totalt overbevist om at det selvfølgelig var en 2004.

Fra : John Sahl

Dato : 07-04-04 20:39

Allan wrote:
> det er en BMW Mini One og den har ikke været reg før og kun kørt 8 km
> ved lev.

Husk at få den chippet om til en Cooper!

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 07-04-04 20:40

On Wed, 7 Apr 2004 21:39:25 +0200, "John Sahl"
<spamtrap7@mandezonen.dk> wrote:

> [...]

Hvis I på stedet har handlet bilen (set og talt om den og
efterfølgende skrevet papirerne) vil jeg tro, der ingen vej er
tilbage.

>Husk at få den chippet om til en Cooper!

Jow, jow men indtil videre tror jeg da liiige at hesten bør klappes...

/Mogens

Fra : John Sahl

Dato : 08-04-04 11:32

Mogens Knudsen wrote:
> Jow, jow men indtil videre tror jeg da liiige at hesten bør klappes...

Han _har_ jo købt den

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 13-04-04 13:09

On Thu, 8 Apr 2004 12:32:01 +0200, "John Sahl"
<spamtrap6@mandezonen.dk> wrote:

>Han _har_ jo købt den

Man tuner ikke en fabriksny bil, medmindre "fabrikken" synes, dét er
en go' idé. Det var blot dét, jeg mente...

/Mogens

Fra : Mogens

Dato : 07-04-04 19:47

> [...]
> model.

> jeg gik faktisk bare ud fra at en bil købt i slutningen af marts var en

Jeg mener der er tale om en fortielse fra sælger side. Hvilket sælger da
også godt ved, hvilket han viser ved, at modelåret lige pludselig bliver så
vigtigt, at det skal skrives på fakturaen. Sælger må i følge købeloven ikke
fortie væsentlige oplysninger.

> hvordan stiller det mig? er bilen mindre værd ved senere salg? bør jeg
> kontakte FDM eller er det omsonst?

Bilen kan afhængig af fabrikat og evt. modelændringer være mindre værd.
Nogle mærker bruger modelåret mere bevidst end andre og nogle mærker laver
forandringer i forbindelse med modelår skift.

mvh
Mogens

Fra : Henning

Dato : 07-04-04 20:42

> [...]
>vigtigt, at det skal skrives på fakturaen. Sælger må i følge købeloven ikke
Vrøvl - det er da naturligt at skrive alle informationer på en
slutseddel, både farve, motorstørrelse og årgang! Køber har ønsket at
købe en bil i udstillingen, hvorfor søren skal sælger nægte dette?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Allan

Dato : 07-04-04 21:05

> [...]
> slutseddel, både farve, motorstørrelse og årgang! Køber har ønsket at
> købe en bil i udstillingen, hvorfor søren skal sælger nægte dette?

jeg tror at sælger godt har vidst at hvis han havde fortalt mig at det var
en 2003 model - ville jeg have haft et afslag i pris eller ventet på en ny
fra 2004!

og derfor har han ikke skrevet det på slutsedlen

jeg synes det er lunkent af BMW - men kan jeg gøre noget?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-04-04 21:29

Allan wrote:
> jeg synes det er lunkent af BMW - men kan jeg gøre noget?

Prøv i dk.videnskab.jura...

Jeg ville kræve afslag.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-04-04 21:50

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev :

>Prøv i dk.videnskab.jura...

>Jeg ville kræve afslag.

For hvad ?

Hvis han har stået i biksen og peget varen ud, er der nok ikke særligt
meget at komme efter.

Han har jo i grunden fået det han har bedt om ;)

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-04-04 21:53

jan@stevns.net wrote:

> For hvad ?

Fordi forhandleren burde have sagt, at det var en gammel model.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Henning

Dato : 07-04-04 22:18

On Wed, 7 Apr 2004 22:53:19 +0200, "Morten Fruergaard" <mit fornavn @
mit efternavn . com> wrote:

>Fordi forhandleren burde have sagt, at det var en gammel model.

Hvor går grænsen? Skal sælgeren fraråde dig at købe bil nu, fordi der
kommer en ny og bedre model om 3-4-6 måneder? Hvis kunden er tilfreds
med modellen i udstillingen, er der vel ingen grund til at sælge ham
noget andet?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Morten Petersen

Dato : 07-04-04 22:30

Model 2003 kan sagtens gå ind i produktionsår 2004. F.eks VW ændrer årgang
sådan midt i året! Se
http://www.michaelneuhaus.de/golf_frame.htm?./golf/golf4modjahr.htm Der kan
man se at enGolf 4 blev til en model 2004 6/3-04

Mvh
Morten

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-04-04 08:11

Henning wrote:
> Hvor går grænsen? Skal sælgeren fraråde dig at købe bil nu, fordi der
> kommer en ny og bedre model om 3-4-6 måneder?

Der er da stor forskel. Og mit svar er nej, men han _burde_.

Forskellen ligger i at sælger burde oplyst, at det er en gammel vare han
prøver at sælge...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-04-04 03:44

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev :

>Fordi forhandleren burde have sagt, at det var en gammel model.

Måske nok, men hvad forhindrede gutten i at spørge (hvis det havde
betydningen for gutten) (generelt ?, jeg ser det, havde det)

Hvad forhindrede ham i at tage en brochure og sammenligne ?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-04-04 08:10

jan@stevns.net wrote:

> Måske nok, men hvad forhindrede gutten i at spørge (hvis det havde
> betydningen for gutten) (generelt ?, jeg ser det, havde det)
>
> Hvad forhindrede ham i at tage en brochure og sammenligne ?

Hvis der er tale om små ændringer er det måske ikke noget den alm. dansker
vil bemærke - før den skal sælges igen.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : jan@stevns.net

Dato : 08-04-04 08:43

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev :

>Hvis der er tale om små ændringer er det måske ikke noget den alm. dansker
>vil bemærke - før den skal sælges igen.

Jeg ved ikke rigtigt .... personligt er jeg hamrende ligeglad, om det
er den ene eller den anden årgang, det er den bil jeg står overfor der
betyder noget , og ok, dens dåbsattest spiller en mindre rolle.

(det hører også til de absolutte sjældenheder, jeg køber en spritny
bil - det er kun sket 2 gange)

Hvor mange køber egentligt en bil, udfra motivet "den skal jo sælges
igen om føje år ? Jeg gør ikke, men det er vist ret typisk for mange

Fra : Henrik B.

Dato : 08-04-04 12:11

jan@stevns.net wrote:

[...]

Måske, men det har helt sikkert betydning den dag bilen skal handles igen.
Så på sin vis er Allan blevet snydt på afskrivningssiden.

M.v.h.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-04-04 00:24

On Thu, 08 Apr 2004 09:43:01 +0200, jan wrote:

> Hvor mange køber egentligt en bil, udfra motivet "den skal jo sælges
> igen om føje år ? Jeg gør ikke, men det er vist ret typisk for mange

Ja jeg forstår det ikke...

"Uhh jeg er forelsket i Bil XX, men jeg tvivler på jeg kan få det for
den, som jeg vil have om præcis 2 år hvor den skal sælges igen, så jeg
må hellere vælge Bil YY, som godt nok ikke helt er min stil men jeg kan
liiiige få 5kilo ekstra for den regner jeg med".

Do'h!

Vælg dog for søren den bil man vil have og skid kæmpe hul i om får 10%
mere eller mindre for den når den engang skal sælges...

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk - "Carpe Aptenodytes!"

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 09-04-04 07:44

Martin Johansen [6000] wrote:

> Ja jeg forstår det ikke...

Det er der heller ikke nogen der har påstået.

Det, det handler om, er om han er blevet snydt, fordi forhanderen ikke
oplyste, at der er tale om en gammel bil. Hvis han havde vist det, havde han
sikkert presset prisen lidt ned, men købt bilen alligevel.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-04-04 12:01

On Fri, 09 Apr 2004 08:43:47 +0200, Morten Fruergaard wrote:

> Det er der heller ikke nogen der har påstået.

Nej men det blev nævnt, se ovenfor.

> Det, det handler om, er om han er blevet snydt, fordi forhanderen ikke
> oplyste, at der er tale om en gammel bil. Hvis han havde vist det, havde
> han sikkert presset prisen lidt ned, men købt bilen alligevel.

Korrekt.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 10-04-04 08:08

Martin Johansen [6000] wrote:

> Nej men det blev nævnt, se ovenfor.

Ja, men det kom fra den blå luft.

Jeg ved at godt, at det blev nævt, da dit indlæg "Ja jeg forstår det ikke"
ellers ikke ville give mening. Min besked var til både Jan og dig. Ok?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 10-04-04 14:38

On Sat, 10 Apr 2004 09:07:44 +0200, Morten Fruergaard wrote:

> Ja, men det kom fra den blå luft.

Det gjorde det gode påskevejr også! Yes sir ud og cruise

> Jeg ved at godt, at det blev nævt, da dit indlæg "Ja jeg forstår det
> ikke" ellers ikke ville give mening. Min besked var til både Jan og dig.
> Ok?

Helt ok med mig

Fra : Jan Vennike

Dato : 09-04-04 17:21

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Hvor mange køber egentligt en bil, udfra motivet "den skal jo sælges
> igen om føje år ? Jeg gør ikke, men det er vist ret typisk for mange
>

> --

Minder mig om da jeg købte mit hus - det første min morfar sagde, da han så
det "Det får du aldrig solgt igen" - jamen jeg købte det jo til mig selv og
ikke til den næste køber

Tilsvarende med de biler jeg har haft - har altid købt dem til mit behov,
ikke til den næste ejer.

--
Jan

Remove the cat in the email to reach me

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-04-04 18:47

On Fri, 09 Apr 2004 18:21:25 +0200, Jan Vennike wrote:

> [...]
> selv og ikke til den næste køber
>
> Tilsvarende med de biler jeg har haft - har altid købt dem til mit behov,

Smukt - jeg ku' ikke ha' sagt det bedre selv (omend jeg har forsøgt)

Fra : Olesen

Dato : 08-04-04 07:49

"Allan" <spam@spamhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fra 2004!
>
> og derfor har han ikke skrevet det på slutsedlen

Stod der ikke 2004 på skiltet i ruden ?
Sku' jeg købe bil i den prisklasse, så ville jeg nu også
ha sat mig godt ind i tingene, så jeg vidst hvor
faceliftene gemte sig eks.

Fra : Allan

Dato : 08-04-04 08:30

> Stod der ikke 2004 på skiltet i ruden ?

der var ikke rudeskilt på bilen
og jeg har da endnu ikke set en forhandler der sætter en gammel bil i deres
indendørs udstilling -
medmindre det er en Ferrari el. lign.

jeg var slet ikke ude efter ny bil - men BMW "glemte" at fylde vand på min
gamle BMW der var inde til en omfattende og dyr reparation.
derfor var det lidt af en "hovsa-handel" hvor jeg slet ikke fik undersøgt
markedet - da jeg pludselig stod uden bil og transportmulighed.

jeg troede faktisk at BMW var so venlige fordi de havde ødelagt den gamle
(som de meget modstræbende indrømmede) - men da det nu
viser sig at de har solgt mig en bil fra sidste år - er det en lidt anden
smag man får i munden.

hilsen Allan

Fra : Leonard

Dato : 08-04-04 09:55

"Allan" <spam@spamhotmail.com> wrote:

>og jeg har da endnu ikke set en forhandler der sætter en gammel bil i deres
>indendørs udstilling -

Den er jo også spritny, hvis den kun har rullet 8 km.
--
Leonard

Fra : Henrik B.

Dato : 08-04-04 12:12

Leonard wrote:
::: og jeg har da endnu ikke set en forhandler der sætter en gammel bil
::: i deres indendørs udstilling -
::
:: Den er jo også spritny, hvis den kun har rullet 8 km.

Men stadig ét år ældre, den dag bilen skal sælges = større afskrivning.

M.v.h.

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 09-04-04 00:27

On Thu, 08 Apr 2004 13:12:17 +0200, Henrik B. wrote:

> [...]
> :: Den er jo også spritny, hvis den kun har rullet 8 km.
>
> Men stadig ét år ældre, den dag bilen skal sælges = større

Hold nu op

Hvor tit ser man ikke mange "ens" biler med +/- 1-2 år i alder hvor
prisen er næsten ens... det er peanuts vi snakker om!

Fx. den bil jeg kigger på... (du ved hvilken) det rager mig altså en
høstblomst om den er fra 1991 eller 1992 og jeg er sikker på, at næste
ejer er ligeså ligeglad

Fra : Annette Jensen

Dato : 08-04-04 08:53

> [...]
> model.
>
> jeg gik faktisk bare ud fra at en bil købt i slutningen af marts var en

Eh. Er der overhovedet kommet en 2004-model? (dvs. er den blevet
faceliftet i år?) Og en 2004-model behøver jo ikke nødvendigvis gøre sig
gældende fra 1. januar 2004, den kan jo evt. komme senere, engang i
november-december?

// Troels

Fra : Morten Petersen

Dato : 08-04-04 09:36

"Annette Jensen" <test@test.dk> skrev i

> [...]
> faceliftet i år?) Og en 2004-model behøver jo ikke nødvendigvis gøre sig
> gældende fra 1. januar 2004, den kan jo evt. komme senere, engang i

Se http://www.motorcities.com/contents/03GTG422778558.html Der er lidt om
model 2004... Kan selvfølgelig ikke sammenlignes umiddelbart men der er
kommet en 2004 model!

/Morten

Fra : Allan

Dato : 08-04-04 11:02

">

> Se http://www.motorcities.com/contents/03GTG422778558.html Der er lidt om
> model 2004... Kan selvfølgelig ikke sammenlignes umiddelbart men der er
> kommet en 2004 model!
>
> /Morten

ok - ser ud som om jeg skal bede BMW om en produktionsdato

Allan

ps
nogen der kan anbefale et sted i Københavnsområdet for opbevaring af
dæk/fælge med tilhørende skift 2 gange om året?
min hidtige dækmand (hvor jeg ellers har købt alle dæk) har meddelt ny
procedure i firmaet - så kun dæk købt der kan opbevares, også selvom man
betaler for det, og tja, de dæk der sidder på bilen og de alufælge m.dæk jeg
købte med den nye bil, kommer altså ikke ind under hans nye regler og dermed
har han jo så også mistet en fremtidig kunde.

Fra : Cosworth POWER

Dato : 08-04-04 11:08

> [...]
> alufælge m.dæk jeg købte med den nye bil, kommer altså ikke ind under
> hans nye regler og dermed har han jo så også mistet en fremtidig

Det kan BMW forhandleren da???

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Fra : John Sahl

Dato : 08-04-04 11:36

Allan wrote:
> ok - ser ud som om jeg skal bede BMW om en produktionsdato

Husk lige på at udstyrslister næsten aldrig kan bruges fra land til
land.

Fra : phk

Dato : 08-04-04 12:40

"Annette Jensen" <test@test.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> faceliftet i år?) Og en 2004-model behøver jo ikke nødvendigvis gøre sig
> gældende fra 1. januar 2004, den kan jo evt. komme senere, engang i

Mig bekendt kommer nye modeller året før i august september, altså 2004
modeller i august september 2003.

--
Per, Esbjerg

Fra : Annette Jensen

Dato : 09-04-04 16:53

> Mig bekendt kommer nye modeller året før i august september, altså 2004
> modeller i august september 2003.

Ja, men altså: Er den overhovedet blevet "opdateret"?

// Troels

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 08-04-04 22:29

> [...]
> model.
>
> jeg gik faktisk bare ud fra at en bil købt i slutningen af marts var en

Umiddelbart vil jeg tro at du står med en fornuftig sag, da sælger ikke i
slutseddel/købekontrakt oplyser noget om bilens produktionsår, men først
påfører dette ved faktureringen.

Mit råd prøv at søge råd ved en jurist/advokat.

Fortsat god påske.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg