Ford Fokus 1,6/1,8/2,0 hatchback årg 99 - ~
Fra : Daywalker

Dato : 07-04-04 17:50

Hvad skal jeg vælge

Vil gerne ha den er lidt hurtig hælder mest til 2,0ern

men der nogen der har gode / dårlige effaringer de vil ud med

så må de gerne smide dem her

da jeg påtænker mig at købe overstående

På forhånd TAK

Hilsen Morten

Fra : [8260]Anders Olesen

Dato : 07-04-04 02:50

"Daywalker" <daywalker666@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
>
> Vil gerne ha den er lidt hurtig hælder mest til 2,0ern
>
> men der nogen der har gode / dårlige effaringer de vil ud med

Har lige købt en 2,0.
Fin bil synes jeg, men som der også står mange steder, så larmer 2,0'eren en
del. Endvidere er den ikke voldsomt økonomisk, vi har kun tanket en gang og
baseret på det tror jeg 11 på literen ved blandet kørsel er realistisk.
Gearkassen skulle vist være væsentligt bedre på de mindste motorer, den
fungerer ok på 2,0 men er ikke noget under i præcision og feeling, men det
er selvfølgelig nok individuelt.
Men jeg fortryder absolut ikke købet, den er rimelig frisk (fint
kræftoverskud synes jeg), og merprisen i forhold til de øvrige
motorstørrelser er yderst begrænset. Endvidere er den rimelig at forsikre
(jeg giver det samme som jeg skulle have gjort for en 1,4), selvom den i
specs ikke er så voldsomt langt fra eksempelvis peugeut 206 GTI.
Spørg endelig hvis det er andet, så vil jeg se om jeg ved noget. Jeg har dog
ikke den store tekniske indsigt.
Mvh
Anders O

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-04 23:05

"Daywalker" <daywalker666@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad skal jeg vælge
>
> Vil gerne ha den er lidt hurtig hælder mest til 2,0ern
>
> men der nogen der har gode / dårlige effaringer de vil ud med
>
> så må de gerne smide dem her

Jeg har en arbejdskollega som har 2,0 ern fra 99, den er han meget glad
for når det skal gå stærkt, men når der så skal tankes benzin er han knap så
glad. Den er meget tørstig, for sådan en forholdsvis lille bil. Normalt
ligger han
på 10-11 km pr. liter ved pænt kørsel. Ifølge ham selv......

Da han så var ude for at sælge den sagde forhandleren at den var svære at
sælge
og billigere end 1,8 ern da denne er meget mere økonomisk. Det skal han
selvfølgelig sige
men jeg tror nu jeg ville vælge 1,8 ern, det skulle også være en rigtig fin
motor.

Hilsen
Michael

Fra : Eivind

Dato : 08-04-04 04:18

1.8 og 1.6 har samme gearkasse - og det er den bedste gearkasse jeg har
prøvet.
Den nye Golf har også en okay gearkasse - men det irriterer mig lidt at der
er 6 trin - 5 er efter
min mening nok - men det er sikkert et spørgsmål om vane.
Jeg har selv en 1.6 og det er en anden motor end 1,8 og 2.0.
1.6 er i familie med 1.25 og 1.4 motorerne og er en motor helt i aluminium.
Den har ikke helt så mange hypheste som 1.8 - men den har en bedre
bensinøkonomi, og et bredede
moment område. Valget for mig (99) var også lidt let - da jeg med Trend
udgaven kunne vælge mellem 1.6 eller 2.0.
(Trend udgaven har bedre sæder)
Jeg valgte 1,6 - den var 2000 billigere om året i forsikring og som sagt
20000 billigere i indkøb.

Men hold op hvor 2.0 trækker der er vist noget med at den er gearet
laveren end 1,6 og 1,8. så den har både flere
kræfter og lavere gearing specielt i 2 og 3 gear, vil den gerne lave
streger på asfalten
Mange 1.6 har lidt flere HK end opgivet - har hørt at de typisk levere 105
HK eller lidt mere. Det eneste er at
1.6 ikke har ret meget bundtræk og skal ha omdrejninger før der sker noget -
men det har den heller ikke
noget imod.

Jeg kører afhængig af højrefoden mellem 12 og 15 km/l på tankful - det mest
normale er 13.5.
Hvis jeg kører rigtigt pænt så kan jeg komme op på 15 - men det skal helst
være på vinterdæk og ikke for meget motorvej - men helst
lange stræk med 90 km/t.

Er meget tilfreds med køreegenskaberne - synes de er fantastiske - har fået
rustbeskyttet bilen og min anbefaling er at få det gjort rimeligt hurtigt
hvis
du har planer om at beholde bilen - der er godt nok 12 års garanti for
gennemtæring - men jeg ville ofte en hulrums/undervognbehandling.
Jeg ville også købe en trådløs fjernbetjening af centrallåsen med - det er
langt nemmere at åbne bagagerummet.
Har skiftet viskerarmen til en "ghia" viskerarm - så jeg har fået 6 trins
interval istedet for 1 trin. en ny arm koster 300 kr og det tager 2min at
skifte den
du burde kunne nøjes med max at betale 300 kr.

Check for rust i bunden af dørene.
Check om udstødningen er blevet skiftet - det må være opover - min (har en
focus fra 99) har vel 6-8 mnd tilbage før den skal skiftes.

Har med fordel skiftet forlygte pærerne til en pære der giver meget mere lys
og focus er en af de relativs få nyere biler hvor man kan skifte
pærerne selv

Synes bilen har lidt nemt ved at dugge til - men har en model med Aircon -
men har hørt det fra andre også - jeg læste at der var kommet en lidt større
udluftningsventil
og du kan jo evt spørge om din bil har den større udgave eller ej.

Eivind

Fra : Olesen

Dato : 08-04-04 07:46

"Eivind" <Eivind.Olsen@ARNEmail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg kører rigtigt pænt så kan jeg komme op på 15 - men det skal helst
> være på vinterdæk og ikke for meget motorvej - men helst
> lange stræk med 90 km/t.

mente ellers vinterdæk var bløde og derfor ikke så økonomiske som
hårdere 'sommerdæk', som er mere 'runde' ?

Fra : Roberto Saldo

Dato : 08-04-04 08:28

Olesen wrote:
> "Eivind" <Eivind.Olsen@ARNEmail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> mente ellers vinterdæk var bløde og derfor ikke så økonomiske som
> hårdere 'sommerdæk', som er mere 'runde' ?

Hvis vinterdækkene er mindre end sommerdækkene, tager de flere
omdrejninger ved samme hastighed og km/L bliver så kunstigt større.

Mvh
Roberto

Fra : Eivind

Dato : 08-04-04 09:22

Sommerdæk er ofte bredere end vinterdæk og har derfor en større rulle og
vindmodstand - det betyder faktisk en del
Læste et sted at man skulle regne med 1km/l når man satte brede sutter på -
og om det er så meget ved jeg ikke - men det
betyder helt klart noget

Sommermontering 195/65 x 15
Vintermontering 185/60 x 14

Eivind

som forøvrigt ikke har kørt på vintersutterne iår - synes ikke der kom nogen
vinter

Fra : Ukendt

Dato : 08-04-04 10:38

> [...]
på -
> og om det er så meget ved jeg ikke - men det

Nu vil jeg ikke kalde 195 for specielt brede sutter, det sidder der
da på mange nye biler idag. Jeg tror nu ikke den ene cm. pr. dæk
kan betyde det store på benzin økonomien.

Michael